Ohjaustehostimen öljyn vaihto
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Moi.
Mitenkä tapahtuu 9-5:ssa ohjaustehostimen öljyn vaihto? Wis:stä en ainakaan minä löytänyt ohjetta.
Mitenkä tapahtuu 9-5:ssa ohjaustehostimen öljyn vaihto? Wis:stä en ainakaan minä löytänyt ohjetta.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Miksi se pitäis vaihtaa ? Järjestelmä varmaan tyhjenee, kun otat pumpun putket irti ohjausvaihteesta. Ne ohjeet löytyy....SammyWagon kirjoitti:Moi.
Mitenkä tapahtuu 9-5:ssa ohjaustehostimen öljyn vaihto? Wis:stä en ainakaan minä löytänyt ohjetta.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Terve
Minä vaihdoin viime kesänä litkut omaan autoon, kun tehostin tuntui pitävän turhan paljon ääntä. Vanhat litkut olikin käsittämättömän näköistä kuraa. Vaihdon jälkeen tehostimen mölinä väheni huomattavasti.
Tyhjensin systeemin järeähköllä ruutalla sekä pitkällä letkulla, jonka sai työnnettyä järjestelmään. Säiliön otin irti. Vaihdon jälkeen systeemi piti ilmata kääntelemällä rattia edestakaisin hitaasti. Ilmaaminen voi olla järkevää hoitaa etupää ilmassa. Ilmaamista on jatkettava, kunnes säiliöön ei enää tule kuplia. Jollain saabistilla on varmaan oikeampi menetelmä tiedossa.
Tehostimeen ei saa oikein muuta kuin GM:n alkuperäistä öljyä, joka ei ole kallista marmoritiskillä.
t. Jusa
Minä vaihdoin viime kesänä litkut omaan autoon, kun tehostin tuntui pitävän turhan paljon ääntä. Vanhat litkut olikin käsittämättömän näköistä kuraa. Vaihdon jälkeen tehostimen mölinä väheni huomattavasti.
Tyhjensin systeemin järeähköllä ruutalla sekä pitkällä letkulla, jonka sai työnnettyä järjestelmään. Säiliön otin irti. Vaihdon jälkeen systeemi piti ilmata kääntelemällä rattia edestakaisin hitaasti. Ilmaaminen voi olla järkevää hoitaa etupää ilmassa. Ilmaamista on jatkettava, kunnes säiliöön ei enää tule kuplia. Jollain saabistilla on varmaan oikeampi menetelmä tiedossa.
Tehostimeen ei saa oikein muuta kuin GM:n alkuperäistä öljyä, joka ei ole kallista marmoritiskillä.
t. Jusa
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Itse vaihdoin -03 autooni ohjaustehostinöljyn seuraavasti:
-ratti toiseen laitaan (esim. vasemmalle)
-sammuta auto
-injektioruutalla säiliön imeminen tyhjäksi
-säiliön irrotus
-säiliön sisällä olevan siivilän pesu vesivärisiveltimellä ja puhdistetulla bensalla, lisäksi huuhtelin vielä isopropaanoolilla
-säiliö paikalleen ja menoletku kiinni sekä paluuliitos tukittuna
-uusi neste säiliöön ja paluuletku tyhjään purkkiin
-käänä ratti toiseen ääriasentoon jolloin vanhaa nestettä tulee purkkiin (voi myös startilla pyöräyttää n. 5 sekuntia, jolloin tulee hiukan enempi vanhaa ulos)
-paluuletku kiinni säiliöön ja säiliön täyttö
Ei tarvitse ilmauksia ja selviää yhdellä purkilla nestettä.
-ratti toiseen laitaan (esim. vasemmalle)
-sammuta auto
-injektioruutalla säiliön imeminen tyhjäksi
-säiliön irrotus
-säiliön sisällä olevan siivilän pesu vesivärisiveltimellä ja puhdistetulla bensalla, lisäksi huuhtelin vielä isopropaanoolilla
-säiliö paikalleen ja menoletku kiinni sekä paluuliitos tukittuna
-uusi neste säiliöön ja paluuletku tyhjään purkkiin
-käänä ratti toiseen ääriasentoon jolloin vanhaa nestettä tulee purkkiin (voi myös startilla pyöräyttää n. 5 sekuntia, jolloin tulee hiukan enempi vanhaa ulos)
-paluuletku kiinni säiliöön ja säiliön täyttö
Ei tarvitse ilmauksia ja selviää yhdellä purkilla nestettä.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
moro,
Eikös tuo saabin öljy tyyppi ole CHF 11 jota käytetään esim bemareissa ja audeissa, joten öljyä saa muualtakin kuin marmoritiskiltä. Ja mitä itse tutkin niin CHF 11 täyttää lähes kaikki vaatimukset mitä nykyaikaset tehostimet vaatii...
Eikös tuo saabin öljy tyyppi ole CHF 11 jota käytetään esim bemareissa ja audeissa, joten öljyä saa muualtakin kuin marmoritiskiltä. Ja mitä itse tutkin niin CHF 11 täyttää lähes kaikki vaatimukset mitä nykyaikaset tehostimet vaatii...
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Tonnarin tehostimeen laitoin ATF öljyä ja hyvin pelittiHenrikki kirjoitti:moro,
Eikös tuo saabin öljy tyyppi ole CHF 11 jota käytetään esim bemareissa ja audeissa, joten öljyä saa muualtakin kuin marmoritiskiltä. Ja mitä itse tutkin niin CHF 11 täyttää lähes kaikki vaatimukset mitä nykyaikaset tehostimet vaatii...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
sama se on kumpaa laittaa, muttei vissiin ole hyvä sotkea keskenään
#3272
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Lähen tästä Motonettiin, minkä merkkisen purkin ostan että on käypää? Riittääkö litra tohon vaihtoon?
#3272
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Muistelisin, että tuo atf ei pidemmän päälle ole hyvä valinta. Tiivisteet ei tykkää.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Itse vaihdatin tehostimen öljyt keväällä muun huollon yhteydessä. Öljyksi meni tuollaista. CHF202 (Saabin varaosanumero: 93160548)
Ei maksa maltaita edes merkkitiskillä ja muistaakseni tuota sai myös Motonetistä.
Merkkitiskiltä tulee ainakin oikeat nesteet eikä tarvitse hetken päästä olla tehostimen tiivisteitä vaihtelemassa väärän öljyn ja 5-10€ säästön takia.
1 litra on riittävä, mutta jos vähänkin "huuhtelee" vanhoja pois, niin parempi ottaa kaksi.
Tehostimen "vetoisuus" oli muistaakseni 0,9l
Ei maksa maltaita edes merkkitiskillä ja muistaakseni tuota sai myös Motonetistä.
Merkkitiskiltä tulee ainakin oikeat nesteet eikä tarvitse hetken päästä olla tehostimen tiivisteitä vaihtelemassa väärän öljyn ja 5-10€ säästön takia.
1 litra on riittävä, mutta jos vähänkin "huuhtelee" vanhoja pois, niin parempi ottaa kaksi.
Tehostimen "vetoisuus" oli muistaakseni 0,9l
Saab 9-5 Aero
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Enpä ehtiny merkkiliikkeeseen aukioloaikojen puitteissa, niin joutu tyytymään Motonettiin ja RedLinen ohjaustehostinöljyyn. Oli ainakin kallista ja siinä luki SAAB, joten sen on pakko olla hyvää.
Vanhat öljyt sain pois aböyt näin:
Auton keula ilmaan, säiliö tyhjäksi, letkut paikalleen, renkaasta kiinni ja sitten vaan raivoikkaasti käänteli ohjausta pyörästä laidasta laitaan, kuin katsastusmies konsanaan, niin kauan että tuli letkusta pelkkää ilmaa. Melko likasen näköstä oli jo tuo vanha öljy, vaan eipä sitä paljoa järjestelmään jääny kun tuo uus purkki (946ml) meni sinne melkein kokonaan. Ohjaus ainakin muuttui mukavan kevyeksi vanhaan verrattuna, ettei ihan turha sijoitus ollut.
Vanhat öljyt sain pois aböyt näin:
Auton keula ilmaan, säiliö tyhjäksi, letkut paikalleen, renkaasta kiinni ja sitten vaan raivoikkaasti käänteli ohjausta pyörästä laidasta laitaan, kuin katsastusmies konsanaan, niin kauan että tuli letkusta pelkkää ilmaa. Melko likasen näköstä oli jo tuo vanha öljy, vaan eipä sitä paljoa järjestelmään jääny kun tuo uus purkki (946ml) meni sinne melkein kokonaan. Ohjaus ainakin muuttui mukavan kevyeksi vanhaan verrattuna, ettei ihan turha sijoitus ollut.
#3272
Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto
Itse olen tyhjentänyt järjestelmän ottamalla 24mm (vai olikohan se 22..) banjon löysälle ohjaustehostimesta. Löysäys riittää.
Pulttiin pääsee hyvin käsiksi irroittamalla kuskin puolen etupyörän ja 24mm hylsy pitkällä jatkolla raidetankon viertä pitkin tehostimen pulttia kohti.
Muutaman kerran renkaita edestakaisin ja sitten olen 10sec käyttänyt moottoria, että viimeisetkin ovat tulleet säiliö-pumppu väliltä ja taas pari kertaa renkaat edestkasin. Näin letkutkin ovat kutakuinkin tyhjiä, kun tuo säiliö on itsessään aika ylhäällä ja pelkästään säiliötä tyhjentämällä letkuihin jää öljyt.
Pulttiin pääsee hyvin käsiksi irroittamalla kuskin puolen etupyörän ja 24mm hylsy pitkällä jatkolla raidetankon viertä pitkin tehostimen pulttia kohti.
Muutaman kerran renkaita edestakaisin ja sitten olen 10sec käyttänyt moottoria, että viimeisetkin ovat tulleet säiliö-pumppu väliltä ja taas pari kertaa renkaat edestkasin. Näin letkutkin ovat kutakuinkin tyhjiä, kun tuo säiliö on itsessään aika ylhäällä ja pelkästään säiliötä tyhjentämällä letkuihin jää öljyt.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.