Ohjaustehostimen öljyn vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Moi.

Mitenkä tapahtuu 9-5:ssa ohjaustehostimen öljyn vaihto? Wis:stä en ainakaan minä löytänyt ohjetta.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

SammyWagon kirjoitti:Moi.

Mitenkä tapahtuu 9-5:ssa ohjaustehostimen öljyn vaihto? Wis:stä en ainakaan minä löytänyt ohjetta.
Miksi se pitäis vaihtaa ? Järjestelmä varmaan tyhjenee, kun otat pumpun putket irti ohjausvaihteesta. Ne ohjeet löytyy.... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jusa L
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 18:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jusa L »

Terve

Minä vaihdoin viime kesänä litkut omaan autoon, kun tehostin tuntui pitävän turhan paljon ääntä. Vanhat litkut olikin käsittämättömän näköistä kuraa. Vaihdon jälkeen tehostimen mölinä väheni huomattavasti.

Tyhjensin systeemin järeähköllä ruutalla sekä pitkällä letkulla, jonka sai työnnettyä järjestelmään. Säiliön otin irti. Vaihdon jälkeen systeemi piti ilmata kääntelemällä rattia edestakaisin hitaasti. Ilmaaminen voi olla järkevää hoitaa etupää ilmassa. Ilmaamista on jatkettava, kunnes säiliöön ei enää tule kuplia. Jollain saabistilla on varmaan oikeampi menetelmä tiedossa.

Tehostimeen ei saa oikein muuta kuin GM:n alkuperäistä öljyä, joka ei ole kallista marmoritiskillä.

t. Jusa
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Itse vaihdoin -03 autooni ohjaustehostinöljyn seuraavasti:
-ratti toiseen laitaan (esim. vasemmalle)
-sammuta auto
-injektioruutalla säiliön imeminen tyhjäksi
-säiliön irrotus
-säiliön sisällä olevan siivilän pesu vesivärisiveltimellä ja puhdistetulla bensalla, lisäksi huuhtelin vielä isopropaanoolilla
-säiliö paikalleen ja menoletku kiinni sekä paluuliitos tukittuna
-uusi neste säiliöön ja paluuletku tyhjään purkkiin
-käänä ratti toiseen ääriasentoon jolloin vanhaa nestettä tulee purkkiin (voi myös startilla pyöräyttää n. 5 sekuntia, jolloin tulee hiukan enempi vanhaa ulos)
-paluuletku kiinni säiliöön ja säiliön täyttö
Ei tarvitse ilmauksia ja selviää yhdellä purkilla nestettä.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

moro,

Eikös tuo saabin öljy tyyppi ole CHF 11 jota käytetään esim bemareissa ja audeissa, joten öljyä saa muualtakin kuin marmoritiskiltä. Ja mitä itse tutkin niin CHF 11 täyttää lähes kaikki vaatimukset mitä nykyaikaset tehostimet vaatii...
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Henrikki kirjoitti:moro,

Eikös tuo saabin öljy tyyppi ole CHF 11 jota käytetään esim bemareissa ja audeissa, joten öljyä saa muualtakin kuin marmoritiskiltä. Ja mitä itse tutkin niin CHF 11 täyttää lähes kaikki vaatimukset mitä nykyaikaset tehostimet vaatii...
Tonnarin tehostimeen laitoin ATF öljyä ja hyvin pelitti :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Pola »

sama se on kumpaa laittaa, muttei vissiin ole hyvä sotkea keskenään :D
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Pola »

Lähen tästä Motonettiin, minkä merkkisen purkin ostan että on käypää? Riittääkö litra tohon vaihtoon?
#3272
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Muistelisin, että tuo atf ei pidemmän päälle ole hyvä valinta. Tiivisteet ei tykkää.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Itse vaihdatin tehostimen öljyt keväällä muun huollon yhteydessä. Öljyksi meni tuollaista. CHF202 (Saabin varaosanumero: 93160548)
Ei maksa maltaita edes merkkitiskillä ja muistaakseni tuota sai myös Motonetistä.
Merkkitiskiltä tulee ainakin oikeat nesteet eikä tarvitse hetken päästä olla tehostimen tiivisteitä vaihtelemassa väärän öljyn ja 5-10€ säästön takia.
1 litra on riittävä, mutta jos vähänkin "huuhtelee" vanhoja pois, niin parempi ottaa kaksi.
Tehostimen "vetoisuus" oli muistaakseni 0,9l
Saab 9-5 Aero
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Pola »

Enpä ehtiny merkkiliikkeeseen aukioloaikojen puitteissa, niin joutu tyytymään Motonettiin ja RedLinen ohjaustehostinöljyyn. Oli ainakin kallista ja siinä luki SAAB, joten sen on pakko olla hyvää.

Vanhat öljyt sain pois aböyt näin:

Kuva

Auton keula ilmaan, säiliö tyhjäksi, letkut paikalleen, renkaasta kiinni ja sitten vaan raivoikkaasti käänteli ohjausta pyörästä laidasta laitaan, kuin katsastusmies konsanaan, niin kauan että tuli letkusta pelkkää ilmaa. Melko likasen näköstä oli jo tuo vanha öljy, vaan eipä sitä paljoa järjestelmään jääny kun tuo uus purkki (946ml) meni sinne melkein kokonaan. Ohjaus ainakin muuttui mukavan kevyeksi vanhaan verrattuna, ettei ihan turha sijoitus ollut.
#3272
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse olen tyhjentänyt järjestelmän ottamalla 24mm (vai olikohan se 22..) banjon löysälle ohjaustehostimesta. Löysäys riittää.

Pulttiin pääsee hyvin käsiksi irroittamalla kuskin puolen etupyörän ja 24mm hylsy pitkällä jatkolla raidetankon viertä pitkin tehostimen pulttia kohti.
Muutaman kerran renkaita edestakaisin ja sitten olen 10sec käyttänyt moottoria, että viimeisetkin ovat tulleet säiliö-pumppu väliltä ja taas pari kertaa renkaat edestkasin. Näin letkutkin ovat kutakuinkin tyhjiä, kun tuo säiliö on itsessään aika ylhäällä ja pelkästään säiliötä tyhjentämällä letkuihin jää öljyt.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin