Turbosta
Turbosta
Käytin saabia huollossa ja samalla korjaaja sanoi, että turbo vuotaa öljyä. Sain sen käsityksen, että turbo voi levitä 10tkm jälkeen tai voi yhtä hyvin kestää vaikka 200tkm.? Pitääkö paikkaansa? Mitenkäs, jos turbo tien päällä hajoaa, jääkö matkan teko siihen vai pystyykö autolla edelleenkin ajamaan? Antaako turbo minkäänlaista varoitusta ennen kuin laukeaa lopullisesti? Paljon kysymyksiä tietämättömällä
Autohan oli 95 vm-99, 2,3 t automaatti.
P.S kiitos jo etukäteen vastauksista!
Autohan oli 95 vm-99, 2,3 t automaatti.
P.S kiitos jo etukäteen vastauksista!
Re: Turbosta
Yleensä rupeaa käynnistäessä pukkaamaan sinisen savupilven ja finaalissa oleva turbo savuttaa ajossakin siihen malliin, että sen kyllä huomaa taustapeilistä... Moottoriöljy tietenkin vähenee koneesta muuttuessaan savuksi, joten öljytikkua seuraamalla voi päätellä miten isosta valskaamisesta on kyse.
Eski
Eski
Re: Turbosta
Varmaan tapauskohtaista, itse pystyin ajamaan reissun loppuun, noin 40 km.Ruso kirjoitti: Mitenkäs, jos turbo tien päällä hajoaa, jääkö matkan teko siihen vai pystyykö autolla edelleenkin ajamaan?
Öljyä kului tuolla pätkällä reilu puoli litraa.
Omani ei paljoa varoitellut, ennen posahdusta öljynkulutuskin pysyi maltillisena, vajaa litra per kymppitonni. Toki uudella Aeron ahtimella öljynkulutus sitten pieneni ja kone käy aavistuksen hiljaisemmin, eli pientä rohinaa väljä turbo oli pitänyt.Ruso kirjoitti:Antaako turbo minkäänlaista varoitusta ennen kuin laukeaa lopullisesti?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Turbosta
Ei se turbo välttämättä tosiaan paljoa varoittele.
Itellä leves Garretti ns. kerrasta, eli auto ei syönyt öljyä merkittävästi (10tkm välillä reilusti alle puoli merkkiväliä), ei pölläyttänyt kylmänä eikä kuumana eikä muulloinkaan, ei ääntänyt, tehot tallessa yms. Sitten vain yhtenä kauniina syyspäivänä päätti moottoritien rampilla, että nyt riitti ja leipo kiinni ja akseli poikki. Sillä vehkeellä ei tehny mieli ajaa kotiin eikä mihinkään (hirveä kolina ja helinä, tehoja arviolta 30hp tallella, ...ja se savu, ois armeija ostanu kiljuen saabin savukranaatteja korvaamaan)
Itellä leves Garretti ns. kerrasta, eli auto ei syönyt öljyä merkittävästi (10tkm välillä reilusti alle puoli merkkiväliä), ei pölläyttänyt kylmänä eikä kuumana eikä muulloinkaan, ei ääntänyt, tehot tallessa yms. Sitten vain yhtenä kauniina syyspäivänä päätti moottoritien rampilla, että nyt riitti ja leipo kiinni ja akseli poikki. Sillä vehkeellä ei tehny mieli ajaa kotiin eikä mihinkään (hirveä kolina ja helinä, tehoja arviolta 30hp tallella, ...ja se savu, ois armeija ostanu kiljuen saabin savukranaatteja korvaamaan)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Turbosta
Kuinka arvokkaita nuo turbot on ? perus vs aero...ilmeisesti merkeissäkin hieman valinnan varaa ?
Re: Turbosta
PCS:llä noin 600e kipale. Garretti ja Aeron Mitsu ovat lähes samanhintaiset:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
Garret->Mitsu vaihdokseen on myös tarjolla valmis noin 1000 euron paketti, jossa on kaikki tarvittavat hilut ja isompi imucobra: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
Marmoritiskin hintahaarukka pelkälle turbolle on kuulopuheiden mukaan 800-1600 euroa paikasta ja kysyjästä riippuen.
Eski
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
Garret->Mitsu vaihdokseen on myös tarjolla valmis noin 1000 euron paketti, jossa on kaikki tarvittavat hilut ja isompi imucobra: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
Marmoritiskin hintahaarukka pelkälle turbolle on kuulopuheiden mukaan 800-1600 euroa paikasta ja kysyjästä riippuen.
Eski
Re: Turbosta
Joo ei se Saabin turbo paljon ilmoittele kun menee. Itsellä hajos tänään Kuninkaantien ABC:lle. Ei savutellut sen kummemmin paitsi kerran risteyksest lähties ja sitten motarilla hävis tehot. Oli aikamoista "mummo ajoa" hetki kun ei raattinut jäädä motarille. Saas nähdä minkälaisen arvion Porvoon Delta-auto antaa jonne auto pääs nätisti lavetilla.
Re: Turbosta
Itellä vähän samanlaisia ongelmia tänään. Toivottavasti tuo nyt johtuu ahtimesta, mutta näytti jokseenkin tältä http://www.youtube.com/watch?v=56EVqmlEziU
#3272
Re: Turbosta
Olipa videossa kotoinen tunnelma. Oman garretin porsiessa oli näky ehkä hieman sakeampi.
Merkkiliike suostuu laittamaan garretin tilalle vain garretin (yleensä). Eivät osaa muita laittaa kun joutuu vaihtamaan pari banjoa, jos haluaa mitsun. Appiukolle vaihtoivat vuosi sitten uuden garretin hintaan n.1500€. ja nytten uuden takuuseen eikä vieläkään pyynnöistä huolimatta huohotinpäivitystä.
Itse vaihtaen säästää aika paljon rahaa, eikä ole kova homma vaikka pihalla tehden. Sen verran keulaa ylös jotta mahtuu alle makaamaan.
Merkkiliike suostuu laittamaan garretin tilalle vain garretin (yleensä). Eivät osaa muita laittaa kun joutuu vaihtamaan pari banjoa, jos haluaa mitsun. Appiukolle vaihtoivat vuosi sitten uuden garretin hintaan n.1500€. ja nytten uuden takuuseen eikä vieläkään pyynnöistä huolimatta huohotinpäivitystä.
Itse vaihtaen säästää aika paljon rahaa, eikä ole kova homma vaikka pihalla tehden. Sen verran keulaa ylös jotta mahtuu alle makaamaan.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Re: Turbosta
Onko kukaan koittanut vaihtaa yläkautta. Sillee että ottaa pakosarjan pultit auki ja sitten pakettina ylös. Viime talvena tuli vaihdettua kolkkiin alakautta ja oli melkoista tappelua kaikkien öljy- ja vesiputkien kanssa
#3272
Re: Turbosta
Joutuu ottamaan ohjaustehostimen pumpun irti jotta pakosarja mahtuu tulemaan...
Ei iso homma mutta kuitenkin...
Ei iso homma mutta kuitenkin...
Re: Turbosta
Näyttäs luojan kiitos toi muunnossatsi pitävän sisällään teräspunosletkut, joten ei välttämättä ole huono homma vaihtaa alakauttakaan
#3272
Re: Turbosta
Kun ottaa sen suojamuovin irti pohjasta, saa vielä hieman lisätilaa.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Re: Turbosta
GT17 tulee yläkautta pois, Mitsu laskeutuu myös yläkautta paikoilleen
Ainakin karvalakkimallin ilmastoimattomassa femmassa, pientä vääntöä ja kääntöä oikeiden asentojen löytäminen yksin värkätessä vaatii, mutta minä ainakin onnistuin hommassa
Edit: Garretin kiskominen yläkautta vaati hukkaportin kellon löysäämistä.
Aeron Mitsu sujahti muistaakseni ihan kivasti yläkautta paikoilleen, kelloineen kaikkineen.
Tietty sitä jumppaa tuli kyllä auton alla ja päällä, putkien kiinnittämisessä ahtimeen.
Ainakin karvalakkimallin ilmastoimattomassa femmassa, pientä vääntöä ja kääntöä oikeiden asentojen löytäminen yksin värkätessä vaatii, mutta minä ainakin onnistuin hommassa
Edit: Garretin kiskominen yläkautta vaati hukkaportin kellon löysäämistä.
Aeron Mitsu sujahti muistaakseni ihan kivasti yläkautta paikoilleen, kelloineen kaikkineen.
Tietty sitä jumppaa tuli kyllä auton alla ja päällä, putkien kiinnittämisessä ahtimeen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Turbosta
Jos on mahdollisuus mennä kunnolla auton alle niin ottaa dp:n irti kokonaan.
DP:n irrottaminen kestää 2min. niin sitten ei tarvii taistella tuon ahtimen mahtumisen kanssa. Dp irti niin menee ahdin alakautta heittämällä paikoilleen...
DP:n irrottaminen kestää 2min. niin sitten ei tarvii taistella tuon ahtimen mahtumisen kanssa. Dp irti niin menee ahdin alakautta heittämällä paikoilleen...