Renkaidenvalintaongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Terve,

Olen ostamassa syksyllä hankkimaani 9-5 2,0t -01 :n uusia kesärenkaita (ensimmäistä kertaa siis)
Rekisteriote sisältää tyyppihyväksynnän osalta merkinnät:
195/65R15 91V, 205/65R15 94V

Nykyiset kuluneet renkaat ovat jälkimmäistä luokkaa ja vanteet siis tuumakokoa 15.

Kysymykseen...

Voinko/kannattaako laittaa alle esimerkiksi 195/65R15 91H kesärenkaat?

Eli kuinka orjallisesti tuota nopeusluokkaa tulee noudattaa ja voiko kyseiseen autoon käyttää tuota 195 leveyttä kesärenkaille (vai vain talvirenkaille)?

...vannecenterissä kaveri meinas että 195 riittäis koska näin lukee rek.otteessa

Mitä tuo nopeusluokan edessä oleva kirjain meinaa (91, 94,..)?

T: Amatööri

p.s. Ehdin jo epähuomiossa tilaamaan väärät renkaat ja asennuksen (ennenkuin tutustuin aiheeseen riittävästi), joten nyt ois hieman kiirus jotta saan asennettavat kumit vaihdettua... :)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Kiitos.

eli tästä eteenpäin mennään mielipiteillä...?
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vähän offtopiccia, mutta jos pelkistä ulkonäköseikoista puhutaan niin 15-16"-vanteet näyttävät alimittaisilta 9-5:ssa. 65-profiili lienee myös turhan korkea jos ei halua hyllyvää ajoa. Hyvä kompromissi voisi olla 60-sarjan rengas jos ei matalampia halua ja leveys vähintään 205.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja essal »

Se voi olla ihan sama ajoltaan kummat laittaa. Mikähän 9-5:sessa oli akselimassat? Kannattaa tarkistaa, että kantavuus piisaa. Mulla oli 195/65/15 ja kantavuus oli 95. Kyljessä luki extra load.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kaikki rekisteriotteeseen merkityt renkaat on lain mukaan sallitut. Jos nopeusluokkaa alennetaan, pitäisi EU-direktiivin mukaan asettaa kuljettajan nähtäville kilpi tai tarra, josta näkyy suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus :D

Tuulilasin sivulta lainattua:
Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta. Liikenneministeriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.
Itse olen sitä mieltä, että 9-5:een varsin passeli rengas on esim. omassani alkuperäisenä ollut 225/45R17 94W.

Eski
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Eski kirjoitti:Kaikki rekisteriotteeseen merkityt renkaat on lain mukaan sallitut. Jos nopeusluokkaa alennetaan, pitäisi EU-direktiivin mukaan asettaa kuljettajan nähtäville kilpi tai tarra, josta näkyy suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus :D

Tuulilasin sivulta lainattua:
Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta. Liikenneministeriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.
Itse olen sitä mieltä, että 9-5:een varsin passeli rengas on esim. omassani alkuperäisenä ollut 225/45R17 94W.

Eski
Kyllä tuo 17" (profiili 45) pyörä maantiellä ajavalle on hyvä, mutta itse en suosittele kenellekkään jos ajelee paljon kaupunki alueella. Omasta mielestä alkaa olemaan turhan kova rengas, pitää meteliä sekä kaikki mukulakivet,ratikkakiskot ja muut kuopat tekee ajosta epämiellyttävää. Ja 15" pyörä 65 profiililla alkaa taas olemaan moottoritie nopeuksissa löysän tuntuinen itellä ainakin auto alkaa huojumaan jos on nopeutta "sopivasti" ja kääntää rattia nopeasti. Itse tykkäsin eniten tuosta 16" ei tunnu kaikki kuopat eikä huoju kovissakaan nopeuksista. Itse olen kokeillut kaikki perus koot läpi ja jälkeenpäin voin todeta että 17" vanteet olisi jäänyt ostamatta jos ei olisi ollut rahasta kiinni...

Maku asiaoitahan nämä ovat, mutta jotkut tykkää äidistä toiset tyttärestä....
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja HMK »

Itse ajelen molemmilla autoilla 40-sarjan renkailla ja avoon ne eivät oikein sovi kun ajo kaupungissa on kuin vanteilla ajaisi. Avon korin jäykkyys kun ei oikein ole huippuluokkaa. Uudella asfaltilla ajettavuus sitten taas on huippua. 9-5:ssa on nyt uudet Good Yearin Asymmetric 225/40 renkaat 18" vanteillla ja ne on jopa mukavat kaupungissakin. Toki epätasaisuudet tuntuu, mutta niin pitääkin. Melu on sivuseikka. Siihenkin tottuu. Ajettavuus ratkaisee.

Ja mitäpä ei tekisi ulkonäön eteen vaikka vähän mukavuuden kustannuksellakin.

Mutta toiset tyttärestä, toiset.... :)
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja essal »

Niin minä ei kyllä sokeasti uskoisi kaikkea mitä otteessa lukee. Enemmän luottaisin perstuntumaan tai mutuun kuin aken fiksuihin tietojärjestelmiin.

Terv: viisiovisen kuplavolkkarin omistaja
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja 900S »

Lainaan hiukan tätä ketjua.. Onko ihmisillä kokemusta 215/55/16 ja 205/55/16 eroista ajettavuuden suhteen? Nuo leveämmät on ollut vakiona femmassa, mutta kai siihen nuo kapeammat voi laittaa? Mielestäni hieman turhan uraherkät tuollaiset 215 leveät renkaat.
9-5 2,3t Wagon `06
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mulla oli edelliset kesäkummit Good Year NCT5:set 215/55/R16 V ja nyt hankin Continental PremiumContact2:set kokoa 205/55/R16 H. Halusin vartavasten kaventaa pykälän juurikin tuon uraherkkyyden takia (Good Yearit tempoi rattia niin, että meinasi välillä ote kirvota... :P ) ja nopeusluokkaa tiputin ihan mukavuussyistä.

Olen erittäin tyytyväinen sekä ajettavuuteen, että mukavuuteen. Puhumattakaan hiljaisuudesta.

Mutta kuten jo moneen kertaan todettu, nää lienee makuasioita. Itse haluan auton olevan tarkan ajettavan, mutta se ei missään tapauksessa saa olla sellainen, että kulkusuunta muuttuu pienimmästäkin urasta, kallistuksesta, kävystä tai hiekanjyväsestä. Hyvin suunniteltu alusta kyllä välittää oleellisen tiedon vakiorenkaillakin, mutta kuolettaa stressiä aiheuttavat vikuroinnit. IMHO.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Olen samaa mieltä, malli vaikuttaa enemmän, itsellä aerossa 225/45 17 ja ainakin nokian Z on toiminut hyvin, michelin pilotti oli kovempi ja toi enemmän melua sisälle ja ehkä hivenen levottomampi, tosin paljon kulunut rengas aina levottomampi. Kyllä 9-5 aeroon ainakin 17 tuumainen tai isompi ainoa oikea koko. :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
napalmi
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 16:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja napalmi »

Jees eli omasta kumhon ecsta SPT:stä kuoriutui sisäkehältä suikale kuskinpuolen eturenkaasta tuossa kehä III:lla jonka lätkätys 100km/h vauhdissa aiheutti pientä hämmennystä kabiinissa säestyksellään. Hätärit päälle, sivuun ja nopea vilkaisu auton alle kertoi vian.

Siis asiaan, ihan tyytyväinen ollut kumhoihin, jotka nyt vanhuuttaan jo riekaloituivat. Ajattelin että kestävät kyllä tämän kesän(pinta tosin sakon puolella, saita mikä saita :oops: ) mutta nämä helteet taisi olla viimeinen niitti rengasvanhukselle. Kellään kokemuksia rengasliike nurmelasta klaukkalasta? 225/45 17" W-nopeusluokkaa (ettei tartte laittaa hyttiin huomiotarroja) luultavimmin uudestaan alle. Kellään hyviä vinkkejä kumien merkistä/malleista mistä olette tykänneet?
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja tosu »

Itse vaihdoin kesän alussa Pirellin Zero Rossot (joissa oli vielä 4 mm pintaa) uusiin Nokian Hakka V kumeihin. Molempien koko 225/45 17 mutta renkaissa ero kuin yöllä ja päivällä. Urissa vetely, jyrinä ja yleinen meluisuus loistaa nyt poissaolollaan. Joten voin lämpimästi suositella kotimaista. Niitä aiemmin mainittuja varoitustarroja ei taida kovinkaan monessa autossa Suomessa olla vaikka monikin on vaihtanut nopeusluokkaa alemmaksi - toisaalta miksi pitäisikään olla kun maksimi rajoitus 120 km/h eikä alle 160 km/h jatkuvaan ajoon tarkoitettuja renkaita löydä käytännössä mistään.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja essal »

Kävin tossa kuukausi sitten ostamassa tuohon saappin uudet kesäkumit. Piti ostaa Nokialaiset kotimaisuuden vuosi, mutta eihän sillä kauppiaalla ollut kuin venäläisiä Nokian nakkeja. Ostin sitten Michelin 205/55/16. Tavisajoon mitä mukavin rengas ja ei todellakaan tunnu enää urat niinkuin edellisillä 215/55/16 Pirelleillä.

Kumiukko kolhi neljästä vanteesta kolme niin, että maalissa oli kunnon kolhut. Mikä siinäkin on, että jos pitää rengasliikettä eikä osaa laittaa rengasta vanteelle kolhimatta sitä, niin ei voi laittaa vaikka varoitusta oveen: "Täällä vanteesi kolhitaan 75% varmuudella"?

Taas meni yks paikka boikottiin.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Vastaa Viestiin