Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
austin316
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 20, 2008 17:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja austin316 »

Päivää söörit.

Kävipä pari kuukautta sitten niin, että Garretti sanoi kerrasta työsopimuksen irti. No, uusi tuli tilalle (asennettuna 1368€), mutta käytös vanhaan verrattuna muuttui reilusti. Entisen aikana pirssi kiihtyi tasaisesti, kun junttas luntan pohjaan. Tämä uusi taas...

Esimerkki: Vauhtia 60km/h, kolmosella luntta pohjaan, auto lähtee aluksi hyvin kiihtymään, mutta 90-100:n kohdalla jää miettimään pariksi sekunniksi, että onko tuo ukko tosissaan? ja sitten taas mennään kunnolla. Tasaisessa ajossa tai normaalissa kiihdytyksessä ei mitään ongelmaa. Onkohan siitä hajoamassa bensapumppu tai joku muu "halpa" osa? Liikkeen takuuta (kulut 50/50) on jäljellä vielä kuukausi.

auto 9-5 2.0t Wagon -00, 203 tkm ajettu.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Veikkaan että on IMMUssa jotain häikkää.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Tekeekö tuota joka kerta täyskaasu kiihdytyksessä? Vai satunnaisesti. Ensiksi kannattaa tosiaan tarkastaa asennuksen onnistuminen kuten 9-5T mainitsikin. Onko kaikki letkut ehjiä ja paikallaan. Voiko hukkaportin tanko jumittaa?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
austin316
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 20, 2008 17:41
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja austin316 »

Moro taas.

Palasin tuosta äsken työreissulta ja kauppareissulla tuli taas kokeiltua. Sama homma... Letkut näytti olevan ehjiä. Turbon vaihdon teki paikallinen merkkihuolto. Itse en oikein ole tuosta autojen tekniikasta niin hyvin perillä, että löytäisin hukkaportteja yms. Voisitko ehkä vilkaista joku päivä White9-5 kun näyt asuvan paikkakunnalla?
9-5 2.3 Aero Sedan -00
9-5 2.0t Wagon -00
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Voitaishan tuota jonain päivänä yhdessä ihmetellä, jos vaikka löydettäs joku syy.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Onko tämä vika jotenkin riippuvainen nopeudesta, vai tekeekö sitä joka vaihteella? Suosittelen sinullekin että tarkasta bensan haihdutuksen takaiskuventtiilit, vuotava/vikuroiva venttiili aiheuttaa ahtopaineen tippumista n.0.5bar ja kun venttiili menee kiinni niin paineet pomppaa sinne minne pitääkin. lue tämä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=80041

Edit:Toi sun auto olikin 2.0t eli ei taida paineet nousta tuota 0.5bar korkeammalle muutenkaan :roll: .
Viimeksi muokannut jyyrä, Pe Touko 01, 2009 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nykiikö/pätkiikö se selvästi?

Jos, niin voi olla liian kireälle asennettu hukkaportin varsi. Eli peruasahtopaine säädetty liian korkealle ja kun se toimii moottorinohjaukselle mittausreferenssinä ahtopaineelle, niin ahtopaine pääsee nousemaan liian korkealle jolloin mootorin ohjaus sulkee bensahanat hetkeksi?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
uskontuhooja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Touko 02, 2009 23:39

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja uskontuhooja »

Älkää hyvät ihmiset heittäkö euroja hukkaan merkkihuollon turbon vaihtoon. Merkkihuollon uusi turbo saab 9-5 vm.99 vaihdon kanssa n.1500€. Turbon huolto turboliikkeessä 200€. Kokonaan isompi päivitys 750€ jolla saa reilusti isomman turbon. Meitä vedätetään siis.
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja st16 »

uskontuhooja kirjoitti:Älkää hyvät ihmiset heittäkö euroja hukkaan merkkihuollon turbon vaihtoon. Merkkihuollon uusi turbo saab 9-5 vm.99 vaihdon kanssa n.1500€. Turbon huolto turboliikkeessä 200€. Kokonaan isompi päivitys 750€ jolla saa reilusti isomman turbon. Meitä vedätetään siis.
Miksi ihmeessä vaihtaisit turbon?
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Miksi ihmeessä vaihtaisit turbon?[/quote]

Miksiköhän yleensä laitetaan isompi turbo?

Varmaan sen takia että isommat turbot kestävät pitempään kuin pienet ja niitä käytetään samalla ahtopaineella kuin niitä pienempiä ettei tehot kasva liian isoiksi.

Ei. 8O :mrgreen:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja st16 »

Juu, ja tuo 200€ varmaan auttaa just tuohon, aivan kuten huohotinpäivityskin!
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Muuttunut käytös ahtimen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja pocky »

Tuntuu tapaus olevan vielä auki.
Tuliko ratkaisua siihen miksi hyytyy kesken kiihdytyksen?
#3431
Vastaa Viestiin