2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Vaihdoin takaiskunvaimentimet ja sorvasin pitkittäistukivarsien ja poikittaistukivarsien ulosveto- ja asennustyökalut. Vaihdoin poikittaistukivarsien ulommat holkit/nivelet 4 kpl sekä pitkittäisten tukivarsien etuhelat 2 kpl, nyt loppui huojunta ja epämääräinen takapyöräohjaus. Hyvin menee.
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Ei sulla olisi kuvia/mittoja niistä poikittaistukien nivelien vaihtotyökaluista? pitäisi tehdä itellekin samanlaiset ulosvetäjät niin ei tarttis turvautua vasaraan. Lähtikö ne nivelet helposti irti niillä ulosvetäjillä, ja jouduitko irroittamaan pyörän napaa?TID2.2 kirjoitti:Vaihdoin takaiskunvaimentimet ja sorvasin pitkittäistukivarsien ja poikittaistukivarsien ulosveto- ja asennustyökalut. Vaihdoin poikittaistukivarsien ulommat holkit/nivelet 4 kpl sekä pitkittäisten tukivarsien etuhelat 2 kpl, nyt loppui huojunta ja epämääräinen takapyöräohjaus. Hyvin menee.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Tälläset löysin ETSIllä aiemmin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... er#p535770
T.Jussi
Tästä säikeestä siis tuo:Työkalun putken mittoina käytin "Sdanger" tunnuksen antamia tietoja. Nämä mitat olivat hyvät ylemmän puslan kanssa, mutta alempaan joutui korjaamaan työkalua.
Aluslaput osoittautuivat heppoisiksi, ne olivatkin vain 6mm vahvaa "paskarautaa".
Olisikohan seuraavat osat nyt sitten pätevät sekä alempaan että ylempään (korjatkaa jos olen väärässä):
Putket
Purku ylä ja ala + kasaus ylä:
- 25mm pitkä putki, ulkohalkaisija 42-44mm (max 45mm), seinämä n. 2mm
- 45mm pitkä putki, sisähalkaisija 48-50mm, seinämä n. 2mm
Alemman kasausta varten tarvitaan lisäksi:
- 20mm pitkä putki, sisähalkaisija 48-50mm, seinämä n. 2mm
Kierreosat
- Kierretanko M12x120-140mm lujuusluokka 8.8, mielellään 10.9
- Mutterit (2kpl) M12 lujuusluokka vähintään 8, mielellään 10
- Aluslaput (2kpl) soveltaen, lujuusluokka "riittävä", min. 12,1 mm reikä
Kierretanko ja mutterit voisivat vielä olla mallia hienokierre ja käyttää kierteissä hyvää rasvaa, jos haluaa hienostella. Vääntötyökalu saisi olla pituudeltaan suurempi kuin standardi työkalusatsissa käytetyt. Vääntöä todella tarvitaan kuten edellä mainitaan.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä voin vääntää AutoCad-kuvat, no en ehkä sittenkään. YV:llä lisää...
Pw
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... er#p535770
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Väliraporttia:
Lauantaina purin femman taka-akselin atomeiksi.
Haynesin manuaalia seuraten pyörän navan irroitus oli työläs. Ensimmäisen puolen totaalipurku kesti n.2.5h. Toiselle puolelle sovellettuna n.45min. Erona oli tuo takanavan purku vasta kun varsi oli irti. Tärkeintä oli saada jarruputkien kiinnike irti navan muttereiden alta. Ylätukivarren irroitus ensin auttoi siinä.
Subframen puslat olivat OK, joten en lähtenyt niitä vaihtamaan. Framen tosin käytin irti tarkastusta varten.
Poikittaistukivarsien sisemmät puslat vaihtui kätevästi käsiprässillä. Pitää vain olla tehtynä sopiva välipala, ettei tukivarren "kyljet" muuta muotoaan.
Pitkittäistukivarren etupuslan kumiosat leikkelin puukolla ja painoin sisäosat prässillä pois.
Vasemman puslan neljästä kumikannakkeesta 2 olikin jo poikki. Sitten rautasahakonstilla alumiiniholkki pois.
Nämä sain tehtyä lauantain nimissä. Sunnuntaina oli tarkoitus vaihtaa ne poikittaisvarsien ulommat eli pallonivelet.
Aamulla ruuvailin vanhat pois kotitallilla pultin ja paksujen prikkojen yms avulla. En tehnyt erikoistyökalua vaan otin osina ulos. Samalla yhdestä vanhasta ulkokoolista sorvasin erikoistyökalun uusien prässäämistä varten. Keskittyi kivasti siihen kumisuojuksen ympärille sopivalla halkaisialla. Otin suojuset auki ja lisäsin sopivaa rasvaa niveliin ja liikuttelin, jotta rasva leviää. Tällöin huomasin, että yksi yksilö liikkui todella hyvin verrattuna muihin 3een yksilöön. Muita ei pystynyt liikuttelemaan käsissä, mutta tämä liikkui helposti. Totesin, etten laita sitä paikalleen, vaan käyn huomenna vaihtamassa uuteen, koska tuo taitaa olla jo valmiiksi väljä. Liekkö tämä sitä onkelmaa mitä jostain skantechin puslista luin?
Noh kaikki muut on siis paikallaan ja toinen puoli jo läjättynä, odottaa vain sisempien poikkittaisvarren puslien momenttiin vetoa, joka tehdään auton ollessa pyörillään ns. normaaliasennossa. Täytyy katsoa, miten sinne alle sitten mahtuu momenttiavaimen ja 18mm kanssa.
Katotaan saako tänäyönä nukuttua? Viimeyön pakotti molempien käsien ranteita ja käsivarsia aika kivasti. Taisivat joutua aika koville jossain kohdin hommaa.
Ah. Säästin... threadissa 9-5T olikin tehnyt todella kauniin holkkisarjan puslahommiin. Nopeuttaa pirusti tuo.
T.Jussi
Lauantaina purin femman taka-akselin atomeiksi.
Haynesin manuaalia seuraten pyörän navan irroitus oli työläs. Ensimmäisen puolen totaalipurku kesti n.2.5h. Toiselle puolelle sovellettuna n.45min. Erona oli tuo takanavan purku vasta kun varsi oli irti. Tärkeintä oli saada jarruputkien kiinnike irti navan muttereiden alta. Ylätukivarren irroitus ensin auttoi siinä.
Subframen puslat olivat OK, joten en lähtenyt niitä vaihtamaan. Framen tosin käytin irti tarkastusta varten.
Poikittaistukivarsien sisemmät puslat vaihtui kätevästi käsiprässillä. Pitää vain olla tehtynä sopiva välipala, ettei tukivarren "kyljet" muuta muotoaan.
Pitkittäistukivarren etupuslan kumiosat leikkelin puukolla ja painoin sisäosat prässillä pois.
Vasemman puslan neljästä kumikannakkeesta 2 olikin jo poikki. Sitten rautasahakonstilla alumiiniholkki pois.
Nämä sain tehtyä lauantain nimissä. Sunnuntaina oli tarkoitus vaihtaa ne poikittaisvarsien ulommat eli pallonivelet.
Aamulla ruuvailin vanhat pois kotitallilla pultin ja paksujen prikkojen yms avulla. En tehnyt erikoistyökalua vaan otin osina ulos. Samalla yhdestä vanhasta ulkokoolista sorvasin erikoistyökalun uusien prässäämistä varten. Keskittyi kivasti siihen kumisuojuksen ympärille sopivalla halkaisialla. Otin suojuset auki ja lisäsin sopivaa rasvaa niveliin ja liikuttelin, jotta rasva leviää. Tällöin huomasin, että yksi yksilö liikkui todella hyvin verrattuna muihin 3een yksilöön. Muita ei pystynyt liikuttelemaan käsissä, mutta tämä liikkui helposti. Totesin, etten laita sitä paikalleen, vaan käyn huomenna vaihtamassa uuteen, koska tuo taitaa olla jo valmiiksi väljä. Liekkö tämä sitä onkelmaa mitä jostain skantechin puslista luin?
Noh kaikki muut on siis paikallaan ja toinen puoli jo läjättynä, odottaa vain sisempien poikkittaisvarren puslien momenttiin vetoa, joka tehdään auton ollessa pyörillään ns. normaaliasennossa. Täytyy katsoa, miten sinne alle sitten mahtuu momenttiavaimen ja 18mm kanssa.
Katotaan saako tänäyönä nukuttua? Viimeyön pakotti molempien käsien ranteita ja käsivarsia aika kivasti. Taisivat joutua aika koville jossain kohdin hommaa.
Ah. Säästin... threadissa 9-5T olikin tehnyt todella kauniin holkkisarjan puslahommiin. Nopeuttaa pirusti tuo.
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Moikka,
Motonetin tiskiltä tuli tuon löysän tukivarren palloniveleksi nyt scantechin sijaan osscan valmistama osa. Liekkö näiden kestosta tietoa??
T.Jussi
Motonetin tiskiltä tuli tuon löysän tukivarren palloniveleksi nyt scantechin sijaan osscan valmistama osa. Liekkö näiden kestosta tietoa??
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Ei ole vielä tuosta Osscasta kuulunut mitään moittimista mutta Motonet on ottanut myyntiin Saksalaisen Lemförder puslan 18-2315 jota saa tilaamalla hintaan 31,50 kpl, vastaa alkuperäistä osaa.piethein2 kirjoitti:Moikka,
Motonetin tiskiltä tuli tuon löysän tukivarren palloniveleksi nyt scantechin sijaan osscan valmistama osa. Liekkö näiden kestosta tietoa??
T.Jussi
Alkuperäisenä Saab osana ulompi pusla 4567244 maksaa merkkiliikkeen tiskillä 42.61 ja Opelina (423121) 47.06

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 2.2TiD Farkku peräpään huojunta
Moro,
Maanantaina sain viimosen puslan paikalleen ja auton liikenteeseen. Tänään säädettiin kulmat ja tukevalta tuntuu ja suoraan tuntuisi menevän.
Huojunnat siis korjaantuneet.
Suurimmat syylliset siis:
- Vasen takaiskari loppu
- Vasen pitkittäisvarren etupusla väljä
T:Jussi
Maanantaina sain viimosen puslan paikalleen ja auton liikenteeseen. Tänään säädettiin kulmat ja tukevalta tuntuu ja suoraan tuntuisi menevän.
Huojunnat siis korjaantuneet.
Suurimmat syylliset siis:
- Vasen takaiskari loppu
- Vasen pitkittäisvarren etupusla väljä
T:Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti