savuutava 95

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moro

Turbo paskana. Ota imukanava auki, jos on öljyinen niin turboa vaihtamaan.

9-5 Nordic
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

9-5 Nordic kirjoitti:moro

Turbo paskana. Ota imukanava auki, jos on öljyinen niin turboa vaihtamaan.

9-5 Nordic
Jep, täytynee totuus hyväksyä. Löysin lisäksi seuravan:

My SAAB 9-5 Ecopower 2.0/2.3 gives out blue smoke on startup, my dealer says I need a new Turbo - is this true?

In a great many cases this is the sad truth. SAAB selected the Garret GT17 Turbocharger because of its low inertia/low lag characteristics which allow the build-up of boost to occur very quickly from very low revs, giving the Ecopower models excellent driveability.

The problem of turbo wear and blue smoke begins to occur if the car is now allowed to idle for atleast 10 seconds (over 30 is best) before the engine is turned off following a journey, as heat soak and oil starvation around the main bearing core of the Turbocharger creates a sludge/carbon deposit around the turbine-side bearing face. Over time this deposit buildup reduces oil flow through the bearing which in turn means that engine oil is forced past the turbine seal and into the exhaust pipe - this is the cause of the blue smoke.

See our 9-5 Engine tuning pages for the solution ... A modified GT17 turbocharger.
http://www.abbotracing.com

(tuolla on kirjoitusvirhekin, now sanan tilalla pitäisi olla not)

Eli edelleen pitäisi antaa auton käydä tyhjäkäyntiä kevyenkin ajon (minun työmatka-ajoni ei muuta olekaan) jälkeen, vaikka kkäyttöohjekirjassa ei muistaakseni sanota asiasta mitään!

Katsoin myös savutus keskustelun 9-3 palstalla...lohdutonta.
Tutkija
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Vanhan hiacemiehen konstit käyttöön eli ei se puolen minuutin tyhjäkäynnillä pitäminen ole ollenkaan ylihuolehtimista, kun ajosta tulee. Eikä se taida minkään turbokoneen manuaalissa lukea.

Hiaceissa nimittäin pitkän ja rankan ajon jälkeen suoraan lennosta sammutettu moottori saattoi halkaista kantensa jäähtyessään. Eikä siinä ahtoja ollut kuin kuskissa...
JK
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

jkairt kirjoitti:Vanhan hiacemiehen konstit käyttöön eli ei se puolen minuutin tyhjäkäynnillä pitäminen ole ollenkaan ylihuolehtimista, kun ajosta tulee. Eikä se taida minkään turbokoneen manuaalissa lukea.

Hiaceissa nimittäin pitkän ja rankan ajon jälkeen suoraan lennosta sammutettu moottori saattoi halkaista kantensa jäähtyessään. Eikä siinä ahtoja ollut kuin kuskissa...
Jep, ei niin kiire saa olla, ettei puolta minuuttia ehtisi odotella. Vaan minulle selvisi vasta nyt, että huohotinjärjestelmän takaiskuventtiilin vaihdosta huolimatta tuota tehtaan suosittelemaa huohotinjärjestelmän muutosta ei ollutkaan tehty, niinkuin itsestäänselvänä pidin! Eli annan vielä toivon elää, kunnes tuo muutos on kokeiltu. Ei koskaan pitäisi olettaa mitään, vaan tarkistaa itse :evil:
Tutkija
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Smoi. Öljyn vaihdon jälkeen käynnistyksessä pukkaa savua myös mun 9-5 2.3t ajettu 187tkm. Luultavasti turbo mennyt. Savua ei tosin tule joka kerta, vaan silloin tällöin. En vielä ehtinyt repiä imusarjaan tulevaa putkea irti, mutta öljyinen näyttäs putken juuri olevan. Minkähän hintanen on uusi turbo jos itse vaihtaa. Jos vaihto tulee niin kyllä Garretti vaihtuu Mitsuun.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

SammyWagon kirjoitti:Smoi. Öljyn vaihdon jälkeen käynnistyksessä pukkaa savua myös mun 9-5 2.3t ajettu 187tkm. Luultavasti turbo mennyt. Savua ei tosin tule joka kerta, vaan silloin tällöin. En vielä ehtinyt repiä imusarjaan tulevaa putkea irti, mutta öljyinen näyttäs putken juuri olevan. Minkähän hintanen on uusi turbo jos itse vaihtaa. Jos vaihto tulee niin kyllä Garretti vaihtuu Mitsuun.
Pitäis irrota n. 600 eerolla.
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Oulun Aineella huoltomies veikkaili, että savuutus vois johtua venttilivarren kumeista. Miten teillä joilla on turbo ollut valmis, onko auto savuuttanut koko ajan vai satunnaisesti ?
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
osmo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2004 18:38

Viesti Kirjoittaja osmo »

Tervehdys

Luin noita tuprutus korjaus ohjeita ja en kyllä moista osaa itse siihen tehdä - onko kellään kokemuksia missä saab huollossa se olisi tehty ja jota voisitte suositella. Niin 9-5 tupsauttaa sen savuilmiön kylmäkäynnistyksessä mutta ei muuten ja ei kovin pahana - tehoista en osaa sanoa onko jotain kadoksissa vai ei. Muutenkin olisi kiva kuulla kommenntteja keskisuomen Tre tai Jkl alueen huolloista - mikä saa parhaat arvosanat teidän mielestä. Paniikkia on koska tuo vanha 900c ei vieläkään tupruta vaikka kilsoja 350 000 - eli paljon enemmän kuin 90 000 tuoss minulle uudessa 9-5 vm 2000
osmo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2004 18:38

Huohotin modifiointi - Käyttöauto Tampere tekee.

Viesti Kirjoittaja osmo »

Tere taas. Tuo savustuspöntön ilmastoinnin parannus kuuluu ainakin Tampereen Käyttöautossa ns automaattiparannuksiin huollon yhteydessä ja ovat tehneet useita + suosittelivat. Hyvä palvelu koska ekana ei ruvettu kalliimmasta päästä osia kauppaamaan. Torstaina olisi aika ja saas nähdä loppuuko tupruttelu.

Kuis muuten noita Suomen Saab huoltoja suosittelette - Länsiauto kovasti pidetty joissakin jutuissa - kertokaahan vinkkejä. Itsellä ei kokemusta kun tuli tuo vanha OG900 huollettua omassa tallissa viimeiset 10 v. Kiitos.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No Jyväskylän ProCarServicehän on Saab-miesten pyhinvaelluskohde vähintään kerta vuoteen.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jiisuu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 14:30

Re: Huohotin modifiointi - Käyttöauto Tampere tekee.

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

osmo kirjoitti:Tere taas. Tuo savustuspöntön ilmastoinnin parannus kuuluu ainakin Tampereen Käyttöautossa ns automaattiparannuksiin huollon yhteydessä ja ovat tehneet useita + suosittelivat. Hyvä palvelu koska ekana ei ruvettu kalliimmasta päästä osia kauppaamaan. Torstaina olisi aika ja saas nähdä loppuuko tupruttelu.

Kuis muuten noita Suomen Saab huoltoja suosittelette - Länsiauto kovasti pidetty joissakin jutuissa - kertokaahan vinkkejä. Itsellä ei kokemusta kun tuli tuo vanha OG900 huollettua omassa tallissa viimeiset 10 v. Kiitos.
No niin, nyt minullakin on kokemuksia tuon huohotinjärjestelmän parannuksesta (tehtiin Olarin LänsiAutossa). Kertoilin tässä ja toisessakin viestiketjussa turboepäluuloistani, mutta pelko oli turha. Eli käynnistysavutukset loppuivat kun tuo parannus tehtiin. Pieni sekoiluni asiassa johtui siitä, että ensi vaiheessa huohotinjärjestelmään vaihdettiin viallinen takaiskuventtiili (se valkoinen imusarjan päällä), mutta savutus ei loppunut. Luulin ongelman olevan sitten turbossa, kun luulin, että tuossa samassa yhteydessä olisi tehty tuo huohotusjärjestelmän tehdasparannus! Turbokin tuossa mitattiin, ja oli kunnossa. Eli autossa ei oikeastaan ole ollut mitään muuta vikaa/ongelmaa, kuin tuo epäesteettinen kylmäkäynnistyssavuttelu. Eli kaikki menee nyt hienosti moitteettomalla autolla ja ensimmäinen klubilehtikin kolahti postiluukusta!
Tutkija
Vastaa Viestiin