Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja runtu »

Turbo vaihdettu ja viimesin huohotinpäivitys löytyy. Päällisin puolin ei näy muita vuotokohtia kuin venttiilikopan kulmasta hieman tihkuu. Kone kuulostaa ihan normaalilta. Öljyä "hävinnyt" n 3dl/1000km. Jäähdytysnestettä ei kulu ja se on puhdasta. Mittarissa n 250tkm.

Mistä lähdetään hakemaan vuotokohtaa? Vai varaillaanko remonttia? Onko ihmiset tehnyt paljon itse noita remontteja ja jos ei niin paljonko ootte köyhtyny ko operaatiosta pk-seudulla?
EX 9-5 2.3t -98
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Arcer »

yksi mahdollisuus on jumiutuneet mannanrenkaat
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Eski »

PK-seudulla remonttia kannattaa kysellä Holmbergin suunnalta tai tuoda auto suosiolla PCS:lle Jyväskylään. Männänrenkaiden liuotushoitoa voisi kyllä ensin kokeilla, etsillä löytynee liuotusohjeet...

Eski
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Mulla samat oireet eli kuluttaa 3-5dl öljyä/1000km, vaikka uusi turbo ja huohotinsarja vaihdettu 5000 km sitten, nyt mittarissa 164tkm. On parhaillaan MetroAutossa, osaan kustannuksista kertoa loppuviikosta. Ovat toistaiseksi avanneet kannen ja todenneet että karstaa löytyy (eli että polttaa öljyä), venttiilien kumitiivisteet kovettuneet (varmaankin vaihtavat uusiin) ja lähettäneet jotain (kannen?) koneistajalle mitattavaksi. Tekninen ymmärrykseni loppui tähän mutta kysyn toki tarkemmin kun laskua esitetään.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

santeri2 kirjoitti:Mulla samat oireet eli kuluttaa 3-5dl öljyä/1000km, vaikka uusi turbo ja huohotinsarja vaihdettu 5000 km sitten, nyt mittarissa 164tkm. On parhaillaan MetroAutossa, osaan kustannuksista kertoa loppuviikosta. Ovat toistaiseksi avanneet kannen ja todenneet että karstaa löytyy (eli että polttaa öljyä), venttiilien kumitiivisteet kovettuneet (varmaankin vaihtavat uusiin) ja lähettäneet jotain (kannen?) koneistajalle mitattavaksi. Tekninen ymmärrykseni loppui tähän mutta kysyn toki tarkemmin kun laskua esitetään.
Mitä uutta kuuluu tähän projektiin? Onko viat ja kustannukset jo tiedossa :roll: ?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Minulla kulutti öljyä ja savutti startissa.Vaihdoin ensin turbon (ei parannusta) ,sitten kansi pois ja uudet venttiilit,venttiili varren kumit sekä wössnerit reikiin, jo savutus loppu. Luulen että johtu kannesta ,koska eihän öljy nouse ylöspäin moottorin ollessa sammuksissa.
Eisole poika mikhään.
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

J.V.A kirjoitti: Mitä uutta kuuluu tähän projektiin? Onko viat ja kustannukset jo tiedossa :roll: ?
Projekti on vielä kesken - toistaiseksi on ollut 9 päivää Metroautossa. Päivityksenä: Pakoventtiilit uusittu, venttiilivarsien kumit uusittu, kansi hiottu, seuraavaksi kasataan. Kuulemma pakoventtiilit sen verran huonossa kunnossa että pian olisi seurannut jotain vakavampaakin.

Kustannukset eivät tiedossa, mutta hirvittää jo valmiiksi. Ehkäpä ebaystä olisi saanut koko moottorin halvemmalla. Palailen kustannustiedoilla kunhan projekti saadaan loppuun.

Mikä on wössner?
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

santeri2 kirjoitti:
Mikä on wössner?
Laadukas mäntämerkki.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Seuraan kanssa mielenkiinnolla..
Öljyä mennyt vanhaan polleen 2 litraa/7000km, vuotojälkiä ahtoputkessa.
MA:ssa epäiltiin männänrenkaita ja kannestakin oli puhetta.
Kytkin pitäisi samalla rempata.
Väläytelty yli 3t€ budjetteja..
Rystis
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Rystis »

Mulla on kans nyt todella mielenkiintoinen tilanne kun ostin auton liikkeestä niin humasin että tuprauttelee savuja ja tiputtelee öljyä autotallin lattialle niin autoliike tutki vuodon ja sano että öljyloukko vuotaa ja vie merkkiliikkeeseen saavat vaihtaa uuden päivityksen ja loukon. Merkkiliike teki työtä käsketty ja totesi että ei vuotoa noissa mutta uudet helyt silti vaihdettiin. Myyjäliike antoi luvan tutkia vuotoa merkkiliikkeessä ja kannen välistä tuli vuoto. No nyt sit ruvettiin mietti kuka maksaa kun autoon oli ostettu Fragus takuu 12kk. No ennenkuin tämä selvisi niin 2 viikkoo sitten lojahti jotai sankat savut ja auto hinattiin merkkihuoltoo. Selvisi että nyt meni turbo ja 12kk takuuseen ei mene mutta myyjä liike lupas ton kustantaa mutta nyt on sitten aika nihkeetä tolla kansi remontilla joka maksaa 1080€. Eli jos toi turbo ei olisi lauennut niin myyjäliike olisi varmaan maksanut myös kansiremontin. Perjantaina vaihtavat turbon ja siihen asti ajellaan sijaisautolla. Olivat sitä mieltä myyjäliikkeessä että 6kk myyjä takuu koskee vain moottoria ja voimansiirtoa että turha lähtee itkee kuluttaja-asiamihelle kun auto on 6-vuotta vanha ja ajettu 175tkm. Katellaan miten käy.
9-5 2.3t man, SE Wagon -01
9-5 2.0t aut, ARC Wagon -03
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Rystis kirjoitti:Mulla on kans nyt todella mielenkiintoinen tilanne kun ostin auton liikkeestä niin humasin että tuprauttelee savuja ja tiputtelee öljyä autotallin lattialle niin autoliike tutki vuodon ja sano että öljyloukko vuotaa ja vie merkkiliikkeeseen saavat vaihtaa uuden päivityksen ja loukon. Merkkiliike teki työtä käsketty ja totesi että ei vuotoa noissa mutta uudet helyt silti vaihdettiin. Myyjäliike antoi luvan tutkia vuotoa merkkiliikkeessä ja kannen välistä tuli vuoto. No nyt sit ruvettiin mietti kuka maksaa kun autoon oli ostettu Fragus takuu 12kk. No ennenkuin tämä selvisi niin 2 viikkoo sitten lojahti jotai sankat savut ja auto hinattiin merkkihuoltoo. Selvisi että nyt meni turbo ja 12kk takuuseen ei mene mutta myyjä liike lupas ton kustantaa mutta nyt on sitten aika nihkeetä tolla kansi remontilla joka maksaa 1080€. Eli jos toi turbo ei olisi lauennut niin myyjäliike olisi varmaan maksanut myös kansiremontin. Perjantaina vaihtavat turbon ja siihen asti ajellaan sijaisautolla. Olivat sitä mieltä myyjäliikkeessä että 6kk myyjä takuu koskee vain moottoria ja voimansiirtoa että turha lähtee itkee kuluttaja-asiamihelle kun auto on 6-vuotta vanha ja ajettu 175tkm. Katellaan miten käy.
Kerrohan paljonko turbon vaihto tulee Karikossa kustantamaan, vai oliko paikka oikea? Voi olla edessä itsellänikin.. vai riittäisiköhän jossain 9-5T:n viestissä mainitsema turbon repair kit tuolta esim. eBay:n kautta tilattuna...

Mitä kaikkea tuohon kansiremontin hintaan lupasivat tehdä (valohoidon lisäksi...hyi minä :o )?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Kansiremontti alkaakin vaikuttaa aika yleiseltä kun kilometrejä takana yli 150tkm...

Turbon uusiminen Länsi-Autossa maksoi:
Työ 589,01€ (sis. turbon, huohotinsarjan ja vesipumpun asennuksen - vesipumppukin vaihdettu kun se oli vuotanut)
GM Turbo (vaihto-osa) 55560913 995,85€
GM Oil Separator 555612000 (huohotinsarja) 75,81€
3 letkua (55560463, 55560445, 9399973) 81,75€ (liittyy huohotinsarjaan)

Muista osista en osaa varmasti sanoa liittyvätkö enemmän vesipumppuun vai turboon, mutta tällaisia oli myös:

GM Anti-Freeze 93165162 32,47€
3 O-rengasta (4940698, 7502263, 7987415) 8,54€
3 tiivistettä (8124158, 9113937, 4161162) 16,19€
GM Mutteri 92152032 3,39€

Niin ja vesipumppu 93166829 147,71€
Kaikki ylläoleva yhteensä (osat ja työ) 1951,02€

Pelkän huohotinsarjan asennuksen listahinta on 231€, joten vesipumpun ja turbon yhteishinnaksi jää 1720,02€. Tosta vesipumppu osana on vajaat 150€ ja jotain työlle niin pelkkä turbon uusiminen on aika tarkkaan 1500€.

Kansiremonttiprojekti on edelleen kesken Metro-Autossa (toistaiseksi 11 päivää), palailen sen kustannuksiin toivottavasti pian.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Rystis
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Rystis »

No Karikossa toi turbon vaihto töineen oli n.1400 € Tarkaa hintaa en tosin tiedä kun ei tullut mun maksettavaksi. Turbo oli jotain reilu 900€ ja töitten osuus ~400€.

Sain auton perjantaina huollosta ja turbo oli tosiaan vaihdettu ja totesivat että apulaitehihna on niin riekaleina että voi katketa milloin vain. Otin sitten säkillisen osia matkaan kansiremppaa varten sekä moniurahihnan ja vein auton sukulais miehelle laitettavaksi. Osat(436€)lupasi auton myyjäliike kustantaa ja töitten osuus jäisi mulle ja kun selvisi että työt on noin 700€ merkkiliikkeessä oli köyhän pakko vaihtaa pajalle :(

Taitaa tosiaankin olla toi 175tkm sellainen raja että alkaa tulla tollasia isompia remontteja mutta kohtahan noi olis sitten laitettu että jos sitten vaikka mentäis sinne 300tkm heittämällä :D
9-5 2.3t man, SE Wagon -01
9-5 2.0t aut, ARC Wagon -03
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Nyt tuli valmista; vajaat kolme viikkoa kesti.

Pakoventtiilit vaihdettu uusiin, venttiilivarsien kumitiivisteet uusittu, kannen tasohionta, kannen seetien hionta, kannen tiivisteet uusittu.

Pakoventtiilit vetelivät viimeisiään: Pahasti karstoittuneet, merkkejä vuotamisesta.

Tällä kertaa kustannusta kertyi 1930 euroa, tästä vianmääritys / korjaus 966€, koneistus 395e ja osat 569e.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Rystis
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Rystis »

Oliko se santeri2 niin että sulla kului öljyä ja sitten tämän takia tuli toi kansiremppa sun muut hilkkeet ajankohtaiseksi vaihtaa/korjata. Minäkin sain viimein auton ajoon ja selvis että nyt ei olisi mitään Öljyvuotoja missään. Kantta ei nyt sitten lähdetä aukaisemaan ihan huvikseen kun ei se kerta nyt vuoda mitään. Ajoneuvon makuu/levähdyspaikat otetaan suureen tarkkailuun ja katsotaan että ei suorita yökastelua :D Jos lirkkii alleen niin sitten vasta remppailaan. Öljytikkuu on kanssa nyt mun silmätikkuna :twisted:
9-5 2.3t man, SE Wagon -01
9-5 2.0t aut, ARC Wagon -03
Vastaa Viestiin