tomaatin viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja kari »

Tuli hommattua tollanen 9-5 farkku aero -05 tomaatilla. Ihan tarkoituksella otin automaatin, että ei tulis sitä viritys vimmaa, mutta nyt jo kuukauden ajeltua alkais kaivata piristystä. Onko kellään kokemuksia minkä verran tuota tohtis piristää, että loota vielä kestäis?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

350Nm niin loota pysyy vielä kasassa. Eli n. Stage 3 tietämillä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja kari »

Onkos sitä 305 hp Hirsch-pakettia saanu automaattiin?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tehdas lupaa kestoksi 350nm mutta paljonhan noita on kiusattu yli 400nm väännöillä. Hurjimmilla ruotsalaisilla taitaa olla 500-550nm vääntöä ilman ongelmia.

Kyllähän tomaatti kestää viriä kunhan pitää järjen päässä = softalla rajoitetut alaväännöt, ei kiusaa kylmänä ja käärryä ei vedetä kaasu pohjassa.

Omalle 2.0t automaatille on jo suunnitelmissa TD04-16, isompi IC ja softa kunhan alustan saa ensin päivitettyä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

kari kirjoitti:Onkos sitä 305 hp Hirsch-pakettia saanu automaattiin?
Kyllä saa ja mittausten mukaan 305hv automaatti-hirsch on myös nopeampi liikkelle lähtijä kuin manuaali. Maahantuojan manuaali-hirsseistä hajosi laatikot useampaan kertaan testiajossa, mutta automaatit kestivät...

Eski
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja kari »

Löytyykös jostain lista mitä tuohon 305 hp tomaatti Hirsch-pakettiin kuuluu? Paljonkos tuossa on vääntöä?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja 2571 »

kari kirjoitti:Löytyykös jostain lista mitä tuohon 305 hp tomaatti Hirsch-pakettiin kuuluu? Paljonkos tuossa on vääntöä?
Vääntöjä muistaakseni tomaatissa 400 nm, manuaalissa 420 nm. Listaakaan en muista, mut muistaakseni isompi turbo, pakoputki, jarrut, välijäähdytin (tai mikä se nyt olikaan). Joku viisaampi varmaan laittaa täydellisen oikean listan, mut sekin taitaa löytyä jo jostakin aikaisemmalta keskustelupalstalta.

(Oon ollut tyytyväinen "hirveeni", nytkin Juhannuksena oli ihan mukava ohitella muutamia hitaampia kun ei tarvinnut etsiäkovin pitkää suoraa. Kovempiakin pirssejä varmaan löytyy, mut tää riittää mulle.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja valtteri »

2571 kirjoitti:
kari kirjoitti:Löytyykös jostain lista mitä tuohon 305 hp tomaatti Hirsch-pakettiin kuuluu? Paljonkos tuossa on vääntöä?
Vääntöjä muistaakseni tomaatissa 400 nm, manuaalissa 420 nm. Listaakaan en muista, mut muistaakseni isompi turbo, pakoputki, jarrut, välijäähdytin (tai mikä se nyt olikaan). Joku viisaampi varmaan laittaa täydellisen oikean listan, mut sekin taitaa löytyä jo jostakin aikaisemmalta keskustelupalstalta.

(Oon ollut tyytyväinen "hirveeni", nytkin Juhannuksena oli ihan mukava ohitella muutamia hitaampia kun ei tarvinnut etsiäkovin pitkää suoraa. Kovempiakin pirssejä varmaan löytyy, mut tää riittää mulle.

Tässä listaa vm.2003 "täydellisestä" paketista jossa osa "stylingiä" oli optiona suomessa.

- Saab 2.3T Aero power upgrade to 305 bhp max. power and 420 Nm max. torque
- Upgrade of Trionic (ECM), turbocharger, intercooler, intake pipe
- Complete sports exhaust system including separate tailpipes.
- Performance brakes
- Lowered chassis and sports-tuned suspension
- 18-inch alloy wheels
Exterior Styling
- Sports mesh grille insert
- Complete new front bumper assembly with integrated spoiler
- Contoured rear bumper
- Sculptured side sill extensions
- Roof-mounted rear bridge spoiler (wagon) Boot-mounted lip spoiler (sedan)
Interior Styling
- Sports leather interior, including seats and door inserts
- New main fascia finish, including information and audio display
- Brushed aluminium interior door handles
- Sports steering wheel
- Pedals in aluminium.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mekaanisesti noita ei saa käytännössä hajalle.

Autolootallista viritettäessä kannattaa muistaa se, että hajoamiset liittyvät lähes kokonaan pakkojen kulumiseen/kiinnileikkautumiseen luiston alaisena, ei mekaaniseen hajoamiseen.

Pidät vaan ne nesteet puhtaina vaihtamalla esim 20-30tkm välein propusta tulevan määrän (~puolet) niin laatikko kestää. Ei maksa mitään tähtitieteellisiä summia ainakaan virittämiseen nähden.

Eli:

Suurin syy näiden laatikoiden hajoamiseen on ajaminen huonoksi palaneilla öljyillä. Virittäminen edistää nesteiden huononemista, joten niitä kannattaa vaihtaa useammin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja kari »

Mikäs turbo tuohon pakettiin kuuluu?
Ensin meinasin päivittää turbon tuohon aeron 06-> mitsuun , mutta speedpartsin sivuilla näyttäs samalla hinnalla saavan TD04 16T #6.
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja Pola »

Pottu vai mikä se on :lol: GT28 kuitenkin
#3272
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eikös se ollutkaan T28 eli vanhempi versio aiheesta?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

G-mies kirjoitti:Eikös se ollutkaan T28 eli vanhempi versio aiheesta?

Matti
Näin mäkin muistelisin, tosin onhan noita T28:a paaaljon erilaisia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja kari »

Mikäs ois sellanen turbo mitä kannattas havitella, jos noita hirsch lukemia tavoittelee? Esim. TD04 16T #6, vakio aeron mitsu 06->, pottu vaiko joku muu?
Edellisestä rojektista jäänyt GT3071R, mutta taitaa olla turhan iso.
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: tomaatin viritys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

kari kirjoitti:Mikäs ois sellanen turbo mitä kannattas havitella, jos noita hirsch lukemia tavoittelee? Esim. TD04 16T #6, vakio aeron mitsu 06->, pottu vaiko joku muu?
Edellisestä rojektista jäänyt GT3071R, mutta taitaa olla turhan iso.
Nuo mitsut ovat niillä tehoilla hyvin lähellä tappiaan ja tuo GT30 on kyllä iso noille tehoille. Mitsuista voisi olla jees vaikka 18/19T. Mikäli ostaa/tekee sovituspalat, käy myös volvon ahtimet, joita löytyy helpommin, pitää vain katsoa ettei siipiä ole leikattu. Pottu mahdollisesti myös ok, mutta hiukka jumppaamaan joutuu siinäkin.

Saab-mitsuillakin saa tuon, mutta todelliset kaakit taitaisivat vaatia E85:n käyttöä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin