Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kävin tänään Magneetissa katselemassa kun kaverin 9-5 2,3t kone sai "tuomion". Kone oli kilahtanut kamalan kolinan saattelemana.

Otettiin öljypohja pois ja pari kiertokangen laakeria auki. Aivan pikimustaa ja kiinnileikannutta tavaraa oli vastassa. Kampura täysin entinen ja oletettavasti siis kaikki öljyn kanssa tekemisissä olevat osat samassa kunnossa. Sitten öljypohjan imusihti käteen ja tuosta selvisi syy! Sihti oli niin tukossa ettei siitä mene edes tärpätti läpi. Aivan täynnä epämääräistä lietettä ja töhnää. Kaikki öljynvaihdot tehty muuten ajallaan, mutta viimeisin 13kk/24tkm sitten. Yhteensä ajettu 155tkm.

Eiköhän ne öljynvaihtovälit kannata oikeasti puolittaa niin tuleepahan ainakin mielenrauhaa.

Nyt tämä samainen "femma" on sitten myynnissä projektina tuolla myyntiosiossa .
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oliko huohotinta päivitetty. Jos, niin milloin? Automaat vai manjuaali?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Minkä vuotinen tuo oli?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Vuosimalli -02 ja huohotinpäivitys asennettu reilu vuosi sitten , jonka jälkeen julkaistu joku parempi versio jota ei asennettu kun ei siitä ollut omistajalla tietoa. Selvähän tuo on että huohotin vian takia toi kone on kilahtanut, mutta kun öljynvaihto on mennyt pikkusen pitkäksi niin ei auta itkeä moottoritakuuseen. Tosin , 4 tkm aikaisemmin tehtynä tuo öljynvaihto ei olisi mitään auttanut, niin pahasti tukossa imusihti oli . Öljykin oli sellaista paksua lietettä joka ei tahtonut valua mihinkään
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja peinu »

Rafu kirjoitti:Minkä vuotinen tuo oli?
*Pelottelee*

Just samanikäinen automaattivectori kuin sullakin! :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Finn »

Voitko kysyä, että mitä öljyä hän tuossa käytti?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Sitä öljyä mitä merkkihuolto on sinne sattunut kaatamaan
Jyrki9-5
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 06:57
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Jyrki9-5 »

Itselläni myös 1998-mallin 9-5 2.3t, öljyä on alkanut kulumaan viime aikoina. Autolla on ajettu 245 tkm, asensin itse uuden huohotinpäivityksen auton hankittuani, jolloin sillä oli ajettu 185 tkm. Tällöin puolitin myös öljynvaihtovälit, vaihdot olen suorittanut 8000-10000 km:n välein ja suodatin joka vaihdon yhteydessä.
Kun lukee näitä korjauskertomuksia niin alkaa itseäkin hirvittämään mitä tuleman pitää. Näyttää siltä ettei säännöllinen ja perusteellinen auton huoltaminen auta vaan se on herran haltuun näiden kanssa. P.S. ennen minun omistusta auto oli säännöllisesti merkkihuollettu, nyt paremmin!
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Maikki »

9-5T:llä kilometrejä kertyy pikkasen eri tahtiin kuin keskivertoautoilijalla ja moottori on myös käyntilämmin toisinkuin 3km kauppaan ja takaisin ajolla joten ongelmia ei pitäisikään olla :wink:

Tuo -03 ei myöskään näytä tykkäävän öljystä joten pitäisi tarttua itseään niskasta kiinni ja laittaa tuo uusin huohotinpäivitys paikalleen. Silti aion vaihtaa öljyt 10tkm välein. Meidän -04:ssahan jo eri huohotussysteemi ja se ei ole syönyt öljyä 100tkm matkalla ollenkaan. Öljyt siihen vaihdetaan myös 10tkm välein.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Ihan mielenkiinnosta: millaista ajoa autolla oli ajettu? Muutaman vuoden huohotinpäivitysseikkailuja lukeneena olen antanut koko jutun olla (jos ei edellinen omistaja sitten ole vaihtanut...). Tuntuu, että koneita on mennyt päivityksien kanssa ja ilman, suurin syyllinen mutu-tuntumalla on usein toistuva lyhyt ajo (?)

Itsellä tulee rallatettua vähintään 40km aina kerralla, niin olen onnellisessa harhaluulossa että "ei koske meikäläistä" :lol:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja HMK »

9-5T kirjoitti:
Maikki kirjoitti:9-5T:llä kilometrejä kertyy pikkasen eri tahtiin kuin keskivertoautoilijalla ja moottori on myös käyntilämmin toisinkuin 3km kauppaan ja takaisin ajolla joten ongelmia ei pitäisikään olla :wink:
.
Eli ongelma ei ole öljyn vaihdossa vaan jossain muualla.

Ongelma on HUONOSTI suunnitellussa moottorissa. Ei mikään ihme, että Saabilla menee surkeasti kun kuski (minä mukaanlukien) saa pelätä koko ajan koska motti laukeaa. Vaikka kuinka olisi huollettu autoa ja vaihdeltu öljyjä niin näyttää olevan ihan arpapeliä kauanko moottori kestää. Itselläkin on 2003 mallinen 163t ajettu 9-5 ja huohotinpäivitys tehty, mutta koko ajan on pelko puserossa, että kestääkö kone varsinkin kun ajelee enimmäkseen niitä lyhyitä reissuja.
Käytettyjen 9-5:n hinnoissa nämä kauhukertomukset näkyvät ja autot eivät kelpaa kenellekään. Ei auta kuin ajaa auto loppuun ja pitää kädet ristissä, että kone kestää.

En ole kuullut, että esim. vastaavanikäisissä saksalaisissa olisi vastaavia moottoriongelmia.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mielipiteitä kaikilla.. Minusta 9-5 ja 9-3:sen T5 ja T7 koneet ovat loistavia ja yksi syy miksi ko autoilla ajan. Ja tuo että Saksa autojen Turbo koneissa ei ole vikaa on ihan höpö höpöä. Kannattaa vaikka lukea ko. mallien keskustelupalstoja ennen kuin tuollaisen kommenti menee lohkaisemaan.

Jos autolla ajaa vähän ja pätkä ajoa, niin 10 000 välein vaihtoon öljyt (T7) ja huohotus kuntoon. Itse vaihdan 20 000 tai 30 000 uusissa. Eikä ole koskaan ollut mitän ongelmia (4kpl T7 ja 3kpl T5 olen omistanut)

Jos Saabilla ajo pelottaa, niin vaihda toki vaikka 1.8t Passattiin ja kerro kuinka kävi :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja HMK »

Saabia ei näköjään saa ollenkaan arvostella on se niin täydellinen auto :o

Itsellä kun on kaksi "ongelmamoottoria" niin niihin on kyllä säännöllisesti vaihdettu öljyt ja päivitykset tehty. Siitä huolimatta täältäkin saa lukea, että vaikka mitä on tehty niin moottori on hajonnut. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, mutta voisi olla paljon huolettomampaa kun ei edes tarvitsisi tällaisia asioita ajatella. Viggenistä ei ole tarkoitus luopua ja kilometrejäkään ei siihen tule paljon. 9-5:llä ajellaan toistaiseksi ehkä osittain hyvällä onnellakin. Jossain vaiheessa päivitetään uudempaan kulkineeseen oli se sitten Saab tai joku muu.

Ja Passat on helvetin ruma auto. Ei se kelpaa!
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mitä enemmän lukee niin sitä enemmän alkaa ahistaa ja pelottaa, niinhän se on joka asiassa. Seuraava auto kannattaa valita ehkä sen mukaan että sillä ei ole merkkifoorumia ollenkaan ;) Jää esim. tiettyjen volkkareidenkin öljynkierto ongelmat täysin itse koettaviksi ja saa sitten merkkikorjaamossa muka ällistyneen kommentin että yksittäistapaus joo..
Alkuperäisessä tapauksessa luki että öljyt vaihdettu "ajallaan" eli 20tkm? Sillähän sitä juuri saa noita vaikeuksia, harmi niille jotka ei ehtineet tätä saada tietoonsa ennekuin oli liian myöhäistä. Itse en aja yli 7 tuhatta kilsaa öljyillä. Ei ole kiinnostusta säästää paria kymppiä vuodessa kokonaisen moottorin kustannuksella.
Todellisia nuo ongelmat on tietysti. Satunnaiselle lukijalle jää tietysti 9-5T:n jutuista se kuva että saabissa ajovalon polttimotkin kestää 1/2 miljoonaa kilomteriä. Varmaan kestääkin jos ne kilsat ajetaan vaikka 1/2 vuodessa. En ymmärrä miksi hän kerta toisensa jälkeen näitä esimerkkejä kirjoittaa kun ei hänen autonsa käyttö vastaa millään tavalla normi saabistin auton käyttöä.
9000CS 2,3
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ajo ei tietysti vastaa "normi-autoilijan" ajoa, mutta kyllä minusta on sinänsä mielenkiintoista tietää ko.auton kestävyydestä esim.juuri taksi käytössä. Mikä on normaalia käyttöä? Jos kilometrejä tulee vaikkapa 15-20tkm/v, ja ne kertyy esim.työmatka-ajosta ja satunnaisista pitkistä matkoista - on mielestäni 10tkm öljynvaihtoväli NYKY-autolle surkean vähän. Tosin juuri näiden hajonneiden ja tukkoisten moottorien tähden vaihdan itsekin -02 malliseen kympin välein öljyt. :lol:
Vastaa Viestiin