Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Minä en ainakaan kehu enkä ole koskaan kehunut Saabia siksi että omistan sellaisia. Minä omistan niitä siksi että tykkään niistä. Tiedän siis millä haluan ajaa. Saabin, varsinkin 9-5:n viat on välillä vituttaneet kuin pientä oravaa. Vikoja voi kuitenkin korjata. Jos auto ei alunperinkään miellytä niin sitä vikaa ei voi korjata, sillä ei ole kiva liikkua edes silloin kun siinä ei ole vikoja.
Valintoja, mikä kellekin on tärkeätä. Siksi kai niitä testejä tehdään ja julkaistaan että niiden mukaan voi ostaa autoja ne joita ei joko kiinnosta tai jotka ei itse ymmärrä. Hyvä niin.
Valintoja, mikä kellekin on tärkeätä. Siksi kai niitä testejä tehdään ja julkaistaan että niiden mukaan voi ostaa autoja ne joita ei joko kiinnosta tai jotka ei itse ymmärrä. Hyvä niin.
9000CS 2,3
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Ottaiskohan TL/TM vielä vanhuksen kisaan mukaan? Täytyypä laittaa heille ehdotus menemään:9-5T kirjoitti:9000 voitti testeja Viime vuosinaan, 9-5 voitti alkuaikoina ja enaan pitkaan aikaan sita ei ole uskallettu ottaa testeihinn ettei vanhus vahingossa paihita nuorikoita kuten tonttu aikoinaan.
Saab 9-5 2.3t
Audi A6 2.0 TFSI
BMW 520i
MB E 220
Volvo S80 2.0
9-5 Aero Wagon -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Ei saa tehdä sellaisia testejä joista käy ilmi että autot ei viimeiseen 15 vuotee kehittyneet kuin huonmpaan suuntaan. Se olisi TM:n ja autonvalmistajien etujen vastaista.
9000CS 2,3
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
OK, on kyllä vittumaista, että jos nyt mies merkkihuoltoon saappinsa kiikuttaa ja sitten joku tällänen tyyppivika (huohotin) esim. tulee, niin ei mitään korvauksia.santeri2 kirjoitti:Mulle ei merkillä ole väliä niin siinä huoltotiskillä maksettuani 4000e 9-5:n korjauksista puolen vuoden sisään kysyn että mitä huoltoneuvoja/ päällikkö suosittelisi jos haluaisin luotettavamman farmari-mallisen auton, jota ei tarvitsisi joka kuukausi käyttää korjaamolla. Tähän mennessä Saabin merkkihuolloista mainintoja luotettavimmista autoista ovat saaneet Skoda Octavia ja Opel Astra. Mistään kovin tieteellisestä tutkimuksesta ei ole kysymys, vaan se perustuu kahden huoltoneuvojan/päällikön lausumuksiin (mainintoja 2* Octavia ja 1* Astra).Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat.
Syy merkkihuollon käyttöön on ollut 8-vuoden huolenpito-ohjelma. Sitä kuvittelee että kun auto savuttaa ja kuluttaa öljyä niin GM / huolenpito-ohjelma korvaisi jotain ja ainoa tapa saada korvauksia on tehdä korjaukset merkkihuollossa ja jälkikäteen anoa korvauksia GM:ltä. Mitään etukäteispäätöksiä ei ole saatavilla. No mun tapauksessa huolenpito-ohjelma ei ole korvannut mitään vaikka on täydellinen merkkihuollon huoltokirja (mistä on myös rankasti maksettu) koska huohotinsarjat, turbo, kansiremontti (sis pakoventtiilit) ei ainakaan mun tapauksessa menneet korvausten piiriin.mienkoiv kirjoitti: Itsekään en mikään rassausvelho ole, mutta en nyt perkele saappia MERKKIhuoltoon ole heti/aina viemässä.
Osta nyt hyvä mies osat Motonet/PCS/Ruotsi -akselilta ja vie ne muovipussissa apukuskin jalkatilassa jollekin pajaukolle ja sano että vaihda nuo.
Veikkaan että rahaa jää sitten...vaikka uusiin osiin.
Nyt kun omalta osaltani huolenpito-ohjelma loppuu niin loppuu myös merkkihuollossa käynti, tosin Saabia korjaavat pajaukot alkavat Espoon suunnalla olla häviävä luonnonvara. Pajaukotkin veloittavat täällä päin jo yli 60€/tunti, joten jos on joku kansanopiston "kuinka korjaat oman Saabisi"-kurssi niin kertokaa, menen sinne heti.
Auton luotettavuuden lisäksi pajaukkojen saatavuus ja kustannustaso alkaa mun tapauksessa olla merkittävimpiä tekijöitä auton valinnassa. Kuulin, että Kehä III:n varressa on joku mersuihin erikoistunut halpapaja, joten täytyypi ottaa ko paja ja merkki mukaan harkintaan.
Totta tuokin että sielläpäin pajaukkokin osaa laskuttaa.
Aika hyvin foorumilta saa korjausohjeita vaivaan kuin vaivaan, lähinnä itsellä uskallusta, että käy itse tekemään. Usein ne onnistuvat, kun on hyvät ohjeet
No, ootpa ainakin keräilly leimoja
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Vanhan kunnon kirjekurssin sijaan, osoitteessa foorumi.saabclub.fi, löytyy jatkuva Saabin korjauksen nettikurssi. Toimii siten, että haetaan Biltemasta perussetti työkaluja ja täydennetään niitä aina käsillä olevan ongelman mukaisesti. Oireisiin sopiva vika löytyy foorumista. Myös korjausohjeetkin sieltä usein löytyvät. Jos ei löydy vielä, niin sitten kysymällä. Jos ei löydy kysymälläkään, niin sitten kokeillaan itse ja kerrotaan sitten muillekin, että miten se meni. Taas kaikki osaavaat lisää!santeri2 kirjoitti:Pajaukotkin veloittavat täällä päin jo yli 60€/tunti, joten jos on joku kansanopiston "kuinka korjaat oman Saabisi"-kurssi niin kertokaa, menen sinne heti.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että korjaamokäyntiä alhaisemmalla hinnalla hankitaan sekä työkalut että tarvikkeet...seuraavala kerralla onkin jo työkalut valmiina.
Kaikenlaisia selityksiä löytyy korjauspaikan puutteesta yms, mutta parkkipaikallakin hoituu yllättävän moni remontti. Tällä tavoin säästää pitkän pennin, tuntee ajoneuvonsa paremmin, saa viettää laatuaikaa rakkaansa parissa, eikä viat jännitä, kun tietää, että pahimmillaankin se on vaan osien haalimista ja aikaa työkalut kourassa.
Ei kukaan ole seppä syntyessään, mutta siitä se lähtee!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
peinu kirjoitti:Vanhan kunnon kirjekurssin sijaan, osoitteessa foorumi.saabclub.fi, löytyy jatkuva Saabin korjauksen nettikurssi. Toimii siten, että haetaan Biltemasta perussetti työkaluja ja täydennetään niitä aina käsillä olevan ongelman mukaisesti. Oireisiin sopiva vika löytyy foorumista. Myös korjausohjeetkin sieltä usein löytyvät. Jos ei löydy vielä, niin sitten kysymällä. Jos ei löydy kysymälläkään, niin sitten kokeillaan itse ja kerrotaan sitten muillekin, että miten se meni. Taas kaikki osaavaat lisää!santeri2 kirjoitti:Pajaukotkin veloittavat täällä päin jo yli 60€/tunti, joten jos on joku kansanopiston "kuinka korjaat oman Saabisi"-kurssi niin kertokaa, menen sinne heti.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että korjaamokäyntiä alhaisemmalla hinnalla hankitaan sekä työkalut että tarvikkeet...seuraavala kerralla onkin jo työkalut valmiina.
Kaikenlaisia selityksiä löytyy korjauspaikan puutteesta yms, mutta parkkipaikallakin hoituu yllättävän moni remontti. Tällä tavoin säästää pitkän pennin, tuntee ajoneuvonsa paremmin, saa viettää laatuaikaa rakkaansa parissa, eikä viat jännitä, kun tietää, että pahimmillaankin se on vaan osien haalimista ja aikaa työkalut kourassa.
Ei kukaan ole seppä syntyessään, mutta siitä se lähtee!
AAMEN
kyllä se näin on...itse en suosiolla lähde koneremppoihin ym. suuritöisiin ja aikas usein kumminkin vien auton pajaukolle, tosin hinta ei päätä huimaa...
lähiaikoina olen tässä remppaillut mm. puhallinmoottorin vaihto ja muuta pientä...ohjeet vaan täältä ja eikun hommiin...aikaahan siinä menee mutta säästyy ja juuri se että oppii lisää! se on se pointti rahansäästön ohella.
jarrupalat vaihtuu seuraavaksi omin käsin!
mutta itse oon huomannu että monttu pitäis olla.helpottais ja laajentais tuota mitä voi tehdä...onneks TI-halleissa tuntivuokra ei paha yleensä ole...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Minulla on tuollainen vanhus,-99 mallin 2.3t se wagon.
210 000 km ajettu mielestäni tänä päivänäkin tyylikäs
ja kaunis auto.SAAB on aina osannut tehdä autosta
sellaisen ettei heti huomenna näytä vanhalta,samaan
on pystynyt myös MB.
Remontit.
-Vesipumppu
-Helat taakse
-Iskarit taakse
Itse vaihdettuna.Sääliksi käy niitä jotka eivät kykene tai ei ole
tiloja jossa korjata autoaan,Porissa kun Saabilta hain mutteri
suojat,otti silmään korjaamon tuntitaksa,86 ekua/tunti.
86 euroa/tunti!
86 EUROOOO!!
210 000 km ajettu mielestäni tänä päivänäkin tyylikäs
ja kaunis auto.SAAB on aina osannut tehdä autosta
sellaisen ettei heti huomenna näytä vanhalta,samaan
on pystynyt myös MB.
Remontit.
-Vesipumppu
-Helat taakse
-Iskarit taakse
Itse vaihdettuna.Sääliksi käy niitä jotka eivät kykene tai ei ole
tiloja jossa korjata autoaan,Porissa kun Saabilta hain mutteri
suojat,otti silmään korjaamon tuntitaksa,86 ekua/tunti.
86 euroa/tunti!
86 EUROOOO!!
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
santeri2 kirjoitti:
kansanopiston "kuinka korjaat oman Saabisi"-kurssi niin kertokaa, menen sinne heti.
Tuollaisesta en ole kyllä kuullut, mutta WISistä saa hyviä vihjeitä alkuun, foorumilta saa tietoa vikojen oireista. Tärkeämpää on kuitenkin kohtuulliset työtilat ja -kalut.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Isoista huoltokuluista on ihan turha itkeä jos omistaa 120-200tkm ajetun auton. Tuolle aikajaksolle kun tuppaa tulemaan kuluvien osien vaihtoa pahimmillaan ikävästi yhtenä pyrähdyksenä. Luonnollisesti syö miestä jos 3 kuukauden sisällä pääsee vaihtamaan takapään puslat, takaiskarit, jarrulevyt ja -palat + tuohon kaupanpäälle turbon
Ei se passatinkaan kanssa naurattanut kun samalla kertaa vaihdettiin kannentiivisteen kanssa jakopään hilut + muuta pientä ja toinen remontti etupään tukivarret ja kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti.
Ihanan kallista autoilu kuitenkin on merkistä riippumatta.
Vectoriin on jo jonkunverran uponnut rahaa ihan ylläpitohuoltoon.
- pyyhkijänsulat eteen + takasulka 35€+17€
- sisäilmasuodatin 29.90
- öljyt + suodatin 34€ + 5.90€
- moottorin ilmansuodatin 25€
- huohotinpäivitys n.100€ postikuluineen
Takuuseen vaihdettu takapään puslat ja rengaskulmien säätö
Tulossa: etulevyt + kaikki palat, automaatin öljyt vaihdatan kaikenvaralta, moniurahihna ja rullien vaihto, alustankin voisi päivittää kun tuntuu nyt hiton löysältä lineariin verrattuna eli elkpartsilta konin sportkit 480£+postikulut+asennus+taas kulmien säätö. Ihanan kallista
Ei se passatinkaan kanssa naurattanut kun samalla kertaa vaihdettiin kannentiivisteen kanssa jakopään hilut + muuta pientä ja toinen remontti etupään tukivarret ja kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti.
Ihanan kallista autoilu kuitenkin on merkistä riippumatta.
Vectoriin on jo jonkunverran uponnut rahaa ihan ylläpitohuoltoon.
- pyyhkijänsulat eteen + takasulka 35€+17€
- sisäilmasuodatin 29.90
- öljyt + suodatin 34€ + 5.90€
- moottorin ilmansuodatin 25€
- huohotinpäivitys n.100€ postikuluineen
Takuuseen vaihdettu takapään puslat ja rengaskulmien säätö
Tulossa: etulevyt + kaikki palat, automaatin öljyt vaihdatan kaikenvaralta, moniurahihna ja rullien vaihto, alustankin voisi päivittää kun tuntuu nyt hiton löysältä lineariin verrattuna eli elkpartsilta konin sportkit 480£+postikulut+asennus+taas kulmien säätö. Ihanan kallista
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
santeri2 kirjoitti: Mulle ei merkillä ole väliä niin siinä huoltotiskillä maksettuani 4000e 9-5:n korjauksista puolen vuoden sisään kysyn että mitä huoltoneuvoja/ päällikkö suosittelisi jos haluaisin luotettavamman farmari-mallisen auton, jota ei tarvitsisi joka kuukausi käyttää korjaamolla. Tähän mennessä Saabin merkkihuolloista mainintoja luotettavimmista autoista ovat saaneet Skoda Octavia ja Opel Astra. Mistään kovin tieteellisestä tutkimuksesta ei ole kysymys, vaan se perustuu kahden huoltoneuvojan/päällikön lausumuksiin (mainintoja 2* Octavia ja 1* Astra).
Minusta siellä huoltopuolella on kyllä monesti myös se itsetutkiskelun paikka. Silloin kun aloittelin Saabin omistajan uraa, niin tuli vastaan kaikenlaisia korjaamoja. Osissa niistä ilmeni selkeästi pyrkimys teettää joka ainoassa huollossa aivan järjetön määrä töitä ja vaihtaa osia selkeästi yli tarpeen; luonnollisesti laskutuskin oli kohtuullisen reipasta. Lisäksi työt tehtiin usein sitten aivan vasemmalla kädellä.
Siksikään minä en luota siihen, mitä yhden firman huoltoneuvoja taikka päällikkö sanoo. Nykyautojen kanssa kun ei enää ole sellaisia monimerkkiosaajia kuin ennen vanhaan. Tekniikka on mennyt ainakin elektroniikkapuolella niin monimutkaiseksi, ettei kaikkiin yksinkertaisesti pysty hankkimaan tarvittavia laitteita.
Saabin huollosta voisi sanoa sen, että kun malleja ei ole ihan määrättömästi, voi noita asiaan vihkiytyneitä korjaamojakin löytää helpommin, kun ei tarvitse hirveään määrään erilaisia kotteroita keskittyä.
Mulla on ollut Saabeja 900 turbosta alkaen ja nyt on vuorossa 01-mallinen 9-5. Kun on onnistunut hyvät huoltopaikat löytämään ja suorittamaan huollot ajoissa ja säännöllisesti, eivät myöskään kustannukset ole olleet suuria. Isoin remppa näiden vuosien aikana on ollut 900:n ahtimen hajoaminen. Meni nykyrahassa muistaakseni jotakin tonnin verran kun oli ihan päreinä alusta loppuun koko laite. En edes uskalla ajatella, mitä se remppa olisi marmoritiskiliikkeessä maksanut.
Eli voisi sanoa, että tyytyväinen olen merkkiin ollut ja sen toimivuuteen. 9-5:llä tosin ei vuosimallista huolimatta ole mittarissa kuin n. 80 000 kilsaa. Ainoa ongelma on ollut DI-kasetin hajoaminen, mutta sekin meni takuuseen.
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Siitä, onko tuo kallista vaiko halpaa, on minusta aika suhteellista. Tuosta kun pitää laskea vähän muutakin päältä pois kuin asentajan tuntiliksa. Tilat eivät ole ilmaisia samaten niiden konttorityöntekijöidenkin palkat pitää maksaa. Eikä aina ole töitä koko päivän tunneille. Olen itsekin laskeskellut, että jos siirtyisin omalta alaltani yksityisyrittäjäksi, niin 50 eeroo per tunti olisi käytännössä minimilaskutus, jonka alle ei viitsisi edes päivää sanoa asiakkaalle.pirri kirjoitti:.
86 euroa/tunti!
86 EUROOOO!!
Toinen asia on kokonaan se, miten töistä oikeasti veloitetaan. Jos veloitetaan kirjan mukaan esimerkiksi kolme tuntia vartin työstä, niin sitten puhutaan ryöstämisestä.
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Aikas vanha on tämä keskustelu, mutta kannan minäkin kiven tähän kaskeenpeinu kirjoitti:En näe signaturessa manintaa Skodasta. Koita nyt hyvä mies elää kuten kirjoitat ja käy hakemassa Skoda ja pistä Saappi kiertoon. Toivottavasti kelpaa VAG-liikkeessä edes käsirahaksi.mienkoiv kirjoitti:Montako testiä Saab on voittanut suvereenisti? Skoda Superb lähiaikoina melkein kaikki ja taitaa Octaviakin kärkkyä siellä listojen kärjessä.Saappi Kuski kirjoitti:Minkälaisille ostajille "suositellaan" autoja autoliikkeessä? Varmaan niille jotka näyttävät siltä ettei itse tiedä mitä haluavat. Minä vetäisin nokkaan jos mulle tullaan tuputtamaan jotain skoodaa.
Mutta eihän nyt perkele suomalainen tuulipukumies, Kekkosen kannattaja ja ryssien vihaaja VOI hankkia itselleen Skodaa, vaikka testit toitottavat että tässä on perkeleen hyvä auto. Skodamyyjille lisäpalkkaa kun joutuvat kauppaamaan Skodaa junttikansalle!!!
Ostin Skoda Octavia Scoutin uutena vuonna 2010 ja olen sillä ilman tuulipukua ajanut 82 tkm. Halpoja on olleet kilsat dieselillä, hyvällä hyvityksellä ehdottivat kulkinetta vaihdossa uuteen joten tuo ennustus "Toivottavasti kelpaa VAG-liikkeessä edes käsirahaksi." ei nyt pitänyt paikkansa.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 9-5, yleisiä vikoja / tarkastuksen kohteita
Nuo nelisylinteriset diisselit ovat traktoreita, sama kun ajelisi Valmetilla, josta kokemuksia nuoruudessa[WINKING FACE]
Pitää olla hanskat kädessä, kun tankkaa ja haisee pahalle, toista se on, kun viinaa tankkaa[THUMBS UP SIGN]
Mieto leivän tuoksu pakoputkesta..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pitää olla hanskat kädessä, kun tankkaa ja haisee pahalle, toista se on, kun viinaa tankkaa[THUMBS UP SIGN]
Mieto leivän tuoksu pakoputkesta..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero