Raportti: koneremppa
Raportti: koneremppa
Moro vaan!
Tossa hermot lipesi lopulta sigussakin olevan 9-5 2,3t:n öljynkulutukseen. Olenkin avautunut aiheesta pariin otteeseen muissa topikeissa. No, pistin homman ojennukseen. Ostin vähän päivitystä ja tässä ensin havainnot moottorin sisältä ja sitten jälkeenpäin mitä osia ja toimenpiteitä tein pannuun.
Havainnot:
-pölläyttää öljysavut käynnistettäessä esim. aamuisin
-savuttaa alkumatkasta ekat 500m
-mittarilukema 251tkm
-moottori toimi ok ennen purkua, hieman laiska alakierroksilla alle 2000rpm
-öljynkulutus noin 1litra/2000km (öljyä kulunut 201-240tkm välillä noin 1litra/4000km)
-jäähdytinnesteet oli normaalissa, ei lisäilyä
-kannentiiviste halki nelospytyn liekkirenkaasta
-jakoketju viimeistä napsua vaille maksimimittaan venynyt
-männistä öljyrenkaat pikeytyneet uriinsa, ei jousivoimaa ollenkaan
-männät muutenkin pikeytyneet ympäriinsä
-mäntien päällä kova ja paksu karstakerros
-puristusrenkaissa normaalit "jousivoimat"
-sylintereissä ei mainittavaa kulumaolkaa ylä- eikä alakuolokohdassa
-sylintereissä hoonausjäljet näkyvissä
-pakoventtiilit niin karstaiset, etteivät ne enää sopineen pyörimään, varsien paksuus karstoineen n. 3kertaa paksummat varteen verrattuna
-yksi pakovenojen paininkuppi ei ollut pyörinyt
-kaikkien kahdeksan pakoventtiilin tiivistepinnat palaneet pahoin
-imuventtiilit karstassa, mutta tiivistepinnat kunnossa
-istukkarenkaat moitteettomat kaikissa venttiileissä
-sylinterikannessa ei syöpymiä
-öljypohja ja venttiilikoppa nokeutuneet, mutta öljypohjan imusihdissä ei ollut roskia
-yksi pakosarjan pultti poikki
-öljysuodattimen jalka vuotaa öljyä
-öljyjäähdyttimen letkut öljyiset
-turbolta ic:lle letkussa hankauma puoliväliin asti
Tehdyt toimenpiteet:
1. sylinterikannen kunnostus budjetilla
-katkenneen pakosarjanpultin irroitus
-pakoventtiilien hionta hiomakoneessa
-venttiilien läppäys kanteen tahnan kera
-karstojen poisto palotiloista ja pakokanavista sekä pesu Teijo-pesukoneessa (80astetta + emäspesuaine)
-ei oikaisua
-venttiilikopan pesu
2. alakerran kunnostus budjetilla
-mäntien ja kiertokankien vaihto käytettyihin T5 -94 vuosimallin osiin (ei tarvinnut mitään muutoksia mäntiin, ne sopivat heittämällä paikalleen)
-mäntien koko todettu prikulleen samaksi entisien kanssa merkintöjen ja mikrometrimittausten perusteella
-uudet männänrenkaat
-uudet kiertokankien laakerit
-ei hoonausta
-öljysuodattimen jalan uudelleenliimaus lohkoon
-uusien letkujen teettäminen hydrauliikkaliikkeessä vanhoja öljyjäähdyttimen letkuja aihiona käyttäen
-öljypohjan ja imuputken pesu
3. moottorin niputus
-uusi liitospalalla oleva jakoketju uittamalla
-uusi kannentiiviste
-uusi imusarjantiiviste
-uusi pakosarjantiiviste
-turbon ja ic:n välisen letkun katkaisu hankauskohdasta ja klemmariliitoksen teko
-huohottimen öljyloukun turbon imupuolelle menevän reiän poraus 6,5mm kokoon, huohotin on 1.versiota
-10W30 öljyt sisäänajoon (tavoite noin 1000km)
4. käyttöönotto
-heti ensikäynnistyksestä pidin kierrokset kokoajan noin 1500-2000rpm
-ei vuotoja -> heti baanalle
-ensimmäinen sisäänajovaihe noin 10kertaa vetoja 30-70km/h välillä nelosella siten, että kaasu pohjassa niin kauan, kunnes alkaa ahdot nousta ja siitä ylöspäin varoen, ettei ahdateta, vedon jälkeen aina nopeuden pudotus käyttäen moottorijarrutusta
-maantieajoa mäkisessä maastossa 40km varoen ettei käytetä ahtopaineita
-öljynsuodattimen vaihto
-sisäänajoa noin 1000km välttäen kovia kiihdytyksiä ja ei kaasupohjassa-ajoa (tämä vaihe nyt menossa)
-ykkösvaiheen sisäänajo vedätyksineen ja moottorijarrutuksineen, jonka jälkeen öljyjen vaihto synteettiseen 5W40 -öljyyn + uusi suodatin
-vielä varovaista ajoa 2000km, jonka jälkeen sisäänajo suoritettu
Havaintoja tässä vaiheessa:
-ei pölläytä öljysavua
-öljytaso ei ole laskenut karvaa vaille 1000km aikana maksimista
-jäähdytysvedet pysyy moottorissa
-yksi venttiilinpainin napsuttaa (luultavasti korjautuu synteettisillä öljyillä)
-ahdin herää 1600rpm:ssä
-polttoaineenkulutus normaali
-tyhjäkäynti on hieman levotonta (epäilys kaasuläppäkotelon likaisuudesta ja ehkä imuvuoto jatketussa ic:n letkussa)
Eipä olis huohotinpäivitys auttanut perusvikaan. Että tämmöstä tälläkertaa...
Edit: korjattu kirjoitusvirhe, pakoventtiileitä on tietenkin kahdeksan kappaletta, eikä neljä.
Tossa hermot lipesi lopulta sigussakin olevan 9-5 2,3t:n öljynkulutukseen. Olenkin avautunut aiheesta pariin otteeseen muissa topikeissa. No, pistin homman ojennukseen. Ostin vähän päivitystä ja tässä ensin havainnot moottorin sisältä ja sitten jälkeenpäin mitä osia ja toimenpiteitä tein pannuun.
Havainnot:
-pölläyttää öljysavut käynnistettäessä esim. aamuisin
-savuttaa alkumatkasta ekat 500m
-mittarilukema 251tkm
-moottori toimi ok ennen purkua, hieman laiska alakierroksilla alle 2000rpm
-öljynkulutus noin 1litra/2000km (öljyä kulunut 201-240tkm välillä noin 1litra/4000km)
-jäähdytinnesteet oli normaalissa, ei lisäilyä
-kannentiiviste halki nelospytyn liekkirenkaasta
-jakoketju viimeistä napsua vaille maksimimittaan venynyt
-männistä öljyrenkaat pikeytyneet uriinsa, ei jousivoimaa ollenkaan
-männät muutenkin pikeytyneet ympäriinsä
-mäntien päällä kova ja paksu karstakerros
-puristusrenkaissa normaalit "jousivoimat"
-sylintereissä ei mainittavaa kulumaolkaa ylä- eikä alakuolokohdassa
-sylintereissä hoonausjäljet näkyvissä
-pakoventtiilit niin karstaiset, etteivät ne enää sopineen pyörimään, varsien paksuus karstoineen n. 3kertaa paksummat varteen verrattuna
-yksi pakovenojen paininkuppi ei ollut pyörinyt
-kaikkien kahdeksan pakoventtiilin tiivistepinnat palaneet pahoin
-imuventtiilit karstassa, mutta tiivistepinnat kunnossa
-istukkarenkaat moitteettomat kaikissa venttiileissä
-sylinterikannessa ei syöpymiä
-öljypohja ja venttiilikoppa nokeutuneet, mutta öljypohjan imusihdissä ei ollut roskia
-yksi pakosarjan pultti poikki
-öljysuodattimen jalka vuotaa öljyä
-öljyjäähdyttimen letkut öljyiset
-turbolta ic:lle letkussa hankauma puoliväliin asti
Tehdyt toimenpiteet:
1. sylinterikannen kunnostus budjetilla
-katkenneen pakosarjanpultin irroitus
-pakoventtiilien hionta hiomakoneessa
-venttiilien läppäys kanteen tahnan kera
-karstojen poisto palotiloista ja pakokanavista sekä pesu Teijo-pesukoneessa (80astetta + emäspesuaine)
-ei oikaisua
-venttiilikopan pesu
2. alakerran kunnostus budjetilla
-mäntien ja kiertokankien vaihto käytettyihin T5 -94 vuosimallin osiin (ei tarvinnut mitään muutoksia mäntiin, ne sopivat heittämällä paikalleen)
-mäntien koko todettu prikulleen samaksi entisien kanssa merkintöjen ja mikrometrimittausten perusteella
-uudet männänrenkaat
-uudet kiertokankien laakerit
-ei hoonausta
-öljysuodattimen jalan uudelleenliimaus lohkoon
-uusien letkujen teettäminen hydrauliikkaliikkeessä vanhoja öljyjäähdyttimen letkuja aihiona käyttäen
-öljypohjan ja imuputken pesu
3. moottorin niputus
-uusi liitospalalla oleva jakoketju uittamalla
-uusi kannentiiviste
-uusi imusarjantiiviste
-uusi pakosarjantiiviste
-turbon ja ic:n välisen letkun katkaisu hankauskohdasta ja klemmariliitoksen teko
-huohottimen öljyloukun turbon imupuolelle menevän reiän poraus 6,5mm kokoon, huohotin on 1.versiota
-10W30 öljyt sisäänajoon (tavoite noin 1000km)
4. käyttöönotto
-heti ensikäynnistyksestä pidin kierrokset kokoajan noin 1500-2000rpm
-ei vuotoja -> heti baanalle
-ensimmäinen sisäänajovaihe noin 10kertaa vetoja 30-70km/h välillä nelosella siten, että kaasu pohjassa niin kauan, kunnes alkaa ahdot nousta ja siitä ylöspäin varoen, ettei ahdateta, vedon jälkeen aina nopeuden pudotus käyttäen moottorijarrutusta
-maantieajoa mäkisessä maastossa 40km varoen ettei käytetä ahtopaineita
-öljynsuodattimen vaihto
-sisäänajoa noin 1000km välttäen kovia kiihdytyksiä ja ei kaasupohjassa-ajoa (tämä vaihe nyt menossa)
-ykkösvaiheen sisäänajo vedätyksineen ja moottorijarrutuksineen, jonka jälkeen öljyjen vaihto synteettiseen 5W40 -öljyyn + uusi suodatin
-vielä varovaista ajoa 2000km, jonka jälkeen sisäänajo suoritettu
Havaintoja tässä vaiheessa:
-ei pölläytä öljysavua
-öljytaso ei ole laskenut karvaa vaille 1000km aikana maksimista
-jäähdytysvedet pysyy moottorissa
-yksi venttiilinpainin napsuttaa (luultavasti korjautuu synteettisillä öljyillä)
-ahdin herää 1600rpm:ssä
-polttoaineenkulutus normaali
-tyhjäkäynti on hieman levotonta (epäilys kaasuläppäkotelon likaisuudesta ja ehkä imuvuoto jatketussa ic:n letkussa)
Eipä olis huohotinpäivitys auttanut perusvikaan. Että tämmöstä tälläkertaa...
Edit: korjattu kirjoitusvirhe, pakoventtiileitä on tietenkin kahdeksan kappaletta, eikä neljä.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Kesä 28, 2009 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Mikä oli rahallinen menetys?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Raportti: koneremppa
Vajaat 500€ ja 35h omaa työtä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Tasapainoketjusta en nähnyt mainintaa. Siitä oli vissiin hankkiuduttu eroon jo aikaisemmin. Jakopäätä ei avattu ollenkaan, vaan ketju uitettiin sisään. Jos kansi ja pohja oli pois, niin eikö jakopäänkin olisi voinut avata "lähes" samalla vaivalla? Laahaimet ja tasapainosälät kuntoon? Noh, ainahan voi jotain jättää ens kertaa varten
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Raportti: koneremppa
Tasapainoketju oli alhaalta katsottuna virheettömän näköinen ja kireällä. Alarattaaseen verrattuna ketju ei näyttänyt venyneeltä. En nähnyt mitään syytä katkaista sitä. Mielestäni jakopään purkaminen ja kokoaminen kokonaan olisi ollut vielä monen tunnin lisätyö verrattuna siihen miten nyt tein. Aikaa oli rajallisesti käytettävissä, kun tein homman päivätyön jälkeen iltaisin ja viikonloppuna. Jakopäässä ei ollut mitään ongelmaa ennen remppaa. Katsotaan sitten miten pitkään se kestää näin korjattuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
no ei tuohon ainakaan liikaa rahaa mennyt.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Raportti: koneremppa
Minkälaisessa kunnossa venttiilienvarsien kumit olivat? Kysyn koska aiheuttavat myös usein tuota käynnistys savutusta.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Raportti: koneremppa
Aikapaljon on yhtäläistä mun Saabin oireiden, korjausten ja lopputuloksen kanssa, joista lisää: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=85029
Onko sulla mitään teoriaa miksi pakoventtiilit karsottuvat niin pahasti, kuluvat niin nopeasti ja miksi venttiilien nostajien kumit kovettuvat nekin nopeasti? Voiko jollain öljyllä tai bensiinilla olla pakoventtiilien hajoamista edistävä vaikutus vai onko kyseessä ajotapa?
Mulla öljyinä ollut Shell Helix Ultra 5W40 (longlife ja ei longlife) sekä GM 5W-30. Yleensä tankkaan Shellillä E95:tä, ajelu on kaupassa käyntiä, harvoin pidempiä matkoja.
Onko sulla mitään teoriaa miksi pakoventtiilit karsottuvat niin pahasti, kuluvat niin nopeasti ja miksi venttiilien nostajien kumit kovettuvat nekin nopeasti? Voiko jollain öljyllä tai bensiinilla olla pakoventtiilien hajoamista edistävä vaikutus vai onko kyseessä ajotapa?
Mulla öljyinä ollut Shell Helix Ultra 5W40 (longlife ja ei longlife) sekä GM 5W-30. Yleensä tankkaan Shellillä E95:tä, ajelu on kaupassa käyntiä, harvoin pidempiä matkoja.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Raportti: koneremppa
Minä syytän mäntiä ja männänrenkaita näistä karstautumisongelmista.
kuva1
kuva2
kuva3
Ite aattelen ongelmien syntyä näin:
Männät eivät ole riittävän tiiviit sylintereihin ohivuotoa kampikammion paine nousee turbon tiivisteet eivät kestä suurta vastapainetta öljytilassa turbo laskee öljyt läpi kompressoripuolelle moottori polttaa öljyt sylinterissä moottori karstautuu.
Lisäksi vielä toinen ongelmien aiheuttaja on öljyrenkaiden jumittuminen, jota kautta myöskin palotilaan päätyy öljyä. Ohivuodon aiheuttama öljyjen pilautuminen ja karstautuminen on vielä oma lukunsa.
Menee arvailuksi, mutta karstainen öljy tuskin voitelee kaksisesti muutenkaan. Vielä tähän ne umpeen menneet öljypumpun imusihdit, niin eipä tohon muuta tarvita enää.
Edit: kuvalinkit päivitetty
kuva1
kuva2
kuva3
Ite aattelen ongelmien syntyä näin:
Männät eivät ole riittävän tiiviit sylintereihin ohivuotoa kampikammion paine nousee turbon tiivisteet eivät kestä suurta vastapainetta öljytilassa turbo laskee öljyt läpi kompressoripuolelle moottori polttaa öljyt sylinterissä moottori karstautuu.
Lisäksi vielä toinen ongelmien aiheuttaja on öljyrenkaiden jumittuminen, jota kautta myöskin palotilaan päätyy öljyä. Ohivuodon aiheuttama öljyjen pilautuminen ja karstautuminen on vielä oma lukunsa.
Menee arvailuksi, mutta karstainen öljy tuskin voitelee kaksisesti muutenkaan. Vielä tähän ne umpeen menneet öljypumpun imusihdit, niin eipä tohon muuta tarvita enää.
Edit: kuvalinkit päivitetty
Viimeksi muokannut Mertmi, La Kesä 27, 2009 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Tuli mieleen vielä, että ei varmasti helpota venttiilivarrentiivisteiden työtä tuo huohotuksesta johtuva paineen nousu öljytilassa. Ainakin oma kone näytti tursuvan öljyä jokapaikasta. Tommoseen huohotusvaiseen koneeseen voisikin asentaa ahtopainemittarin siihen venttiilikopan ohueen letkuun ihan kokeilumielessä. Harmi kun ei juolahtanut mieleen ennen remppaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Asian tiimoilta, vaikuttaako karstan kertymään nykybensoilla moottorin alhainen kierrosluku, esim. automaatilla norm. ajotilanteessa lähes aina alle 2000? Joskus aikoinaan puhuttiin moottorin "puhdistamisesta" moottoritiellä, mutta ei nykyautossa ole kierroksia 120 nopeudessakaan paljoa yli 2000 (5-vaihteella). Kyseisen moottorin karstoittumiseen lienee öljyn pääsy syynä.
Re: Raportti: koneremppa
Kuulostaa loogiselta. Selittäisi miksi turboja hajoaa niin tiuhaan (palstalla mainittu hajoamisista jopa alle 60 tkm välein); jos vika on männissä niin turbon hajoaminen on seuraus eikä syy. Samoin venttiiliremontti todennäköisempi jos ei heti tajua/ viitsi alkaa vaihtaa turboa. Mullekin merkkihuollossa puolen vuoden verran todettiin, että 5 dl/1000 km on normaalia öljynkulutusta ja pitää vain kiihdytellä enemmän että lähtee karstat pois. Kyllä jos puoli vuottakin öljyä vuotaa turbon ohi niin siinä ei sitten pelkkä turbon uusiminen riitä vaan menee helposti venttiilitkin vaihtoon.Mertmi kirjoitti:Minä syytän mäntiä ja männänrenkaita näistä karstautumisongelmista.
Ite aattelen ongelmien syntyä näin:
Männät eivät ole riittävän tiiviit sylintereihin ohivuotoa kampikammion paine nousee turbon tiivisteet eivät kestä suurta vastapainetta öljytilassa turbo laskee öljyt läpi kompressoripuolelle moottori polttaa öljyt sylinterissä moottori karstautuu.
Nyt kun merkkihuollossa avasivat kannen ja uusivat pakoventtiilit niin olisivatkohan ymmärtäneet katsoa mäntiä kanssa? Niitä kun ei vaihdettu niin olisiko venttiilienkin vaihto ollut taas seurausten korjaamista, mutta syyhyn ei koskettu. Jos näin on niin sitten turbo hajonnee uudelleen, tosin antavathan merkkihuollossa 6kk takuun työlle
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Raportti: koneremppa
Mielestäni tommosessa karstautuneen koneen tapauksessa vähintä mitä voi tehdä, olisi vaihtaa uudet männänrenkaat, tai edes se öljyrengas. Se ei ole enää iso homma siinävaiheessa, kun öljypohja on jo auki ja sylinterikansikin irroitettuna. Ite tein vaikeamman kautta ja vaihdoin männätkin vanhempaan malliin. Homman idea oli se, että ei huvita toistamiseen saada ongelmia saman asian takia, etenkin kun on olemassa konsti, jolla asia korjautuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
En. Turbon uusiminen merkkiliikkeessä antaa turbolle 6kk takuun (työn osalta). Venttiilien uusiminen antaa venttiileille 6kk takuun (työn osalta). Mun Saabiin vaihdettu molemmat, tosin eri liikkeissä.9-5T kirjoitti: todennäköisesti mäntiä on katsottu mutta niitä irroittamatta ei paljon näe. Meinaatko että kansiremppa antaa turbolle 6kk takuun?
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Raportti: koneremppa
Itse huomasin saman ,männät tosi karstaiset. En ole koskaan vielä nähnyt samanmoista karsta määrää.Kun vaihdoin turbon uuteen tutkin vanhaa,Öljyreijät lähes tukossa karstasta.
Eisole poika mikhään.