Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tiedossa on syy ja seuraus siitä jos autossa oleva öljy ei enää voitele (esim tukkimalla öljysihdin) ja metallin välinen kitka rikkoo paikkoja.

Tiedossa on myös se miten asialta voidaan välttyä. Ja myöskin toimittaja Saab on asian myöntänyt ja tullut vapaaehtoisesti vastaan 8 vuoden pidennetyllä takuulla.

On lähinnä huvittavaa lukea juttuja joissa kone on jo rikki ja sitten ollaan ostettu 70€ huohotinpäivitys ja lisätty öjlyä..

Eli kertauksena: Jos ostat käytetyn Saab merkkisen auton, T7 konella (paitsi M2004 tai uudemman) etkä faktisesti tiedä miten autoa on käytetty ja huollettu, riski on että koneen voitelu on ollut puutteelista ja on aiheuttanut ennenaikaista kulumista. Tämäkin on helppo tarkistaa ennen kaupan tekoa.

Heikoilla ollaan silloin jos 8v takuu on mennyt umpeen ja huoltokirjassa on puutteita. Tässä ei ole mitään uutta mutta onhan siitä mukava kertailla asiaa mistä on kirjoitettu xxx kertaa eri foorumeilla ja tullaan varmaan kirjoittamaan vielä pitkään. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minulla on tällainen auto, jossa yksi huolto on tehty ennen aikojaan, ja huoltoväli on on 1300 km liian pitkä. Ajallisesti väli on ollut vain n.6kk. Takuu ei siis ole ollut voimassa, ja riski moottorin rikkoutumisesta on itsellä. En hyvällä tahdollakaan ole täysin tyytyväinen Saabin/GM:n 8-v huolenpito-ohjelmaan, kun kerran ongelma on myönnetty, mutta takuu raukeaa tuollaiseen mitättömään ylitykseen. No, toistaiseksi kaikki on kunnossa(!), ja olen päivittänýt huohottimen - omasta pussista. Yksikään huolto ei ole mennyt yli, mutta 50tkm huolto on tehty etuajassa - ehkä lomien tms. esteiden vuoksi. Jos maahantuoja uskoisi huohotinpäivitykseensä, olisi luullut edes sen saavan maksutta. En kiellä, etteikö näitä Saabeja olisi korjattu melkoiseti valmistajan laskuun, mutta asiakas, joka korjauttaa uuden karhean moottorinsa, ei samaa merkkiä enää osta.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MOI.kannatan itse max.10 000 öljynvaihto väliä tai puolivuosittain.itsellä ja perheessä ajettu varmaan kolme miljoonaa kilometria saabeilla ei yhtään konetta porsinut.esim.isäukko metsuri ja käynnisti saabin välillä palstan vierestä yli 30 asteen pakkasesta.mutta kun on ventiili kompan tiivisteitä vaihdettu ei ole paskaa ollut kopan alla (kuin uutta vent.koneistoa olisi katsonut).koskee saab malleja 96,99,900,93,9-5 eli kaikkia löytyy.

rikkimenneet koneet aina yleensä mitä olen nähyt on ollut helvetin paskasia sisältä.ja näin ollut öljyt mitä sattu/vaihtoväli.

öljyissä on eroja saabissa en käytä muuta kuin mobilin öljyjä.

esim.saabilla olessani kuulin/näin että sellin öljyt ei käyneet saabiin eikä sganiaan
moottoreihin alkoi tulla kuohua ja voimansiirot alkoi porsia kuormaautoista siksi shell jäi pois ja sanottiin täys tuho öljyksi.

kaveri laitto kokeesi valvolinea kun oli käyttänyt aina mobilia niin alkoi vent.koneisto naputta otetiin koppa auki niin öljyt oli paskan ruskeaa ja kysyin mitä olit kaatanut moottoriin se selvisi siinä että ei kannata vaihella myöskään öljyn merkkejä välillä se on pahinta mitä voi tehdä.eri merkit/ja vielä viskositeetien sotkeminen keskenään pahin mitä voi tehdä.

tämä on oma mielipide tähän asiaan omalla kokemuksella.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

KN/Lieto kirjoitti:Minulla on tällainen auto, jossa yksi huolto on tehty ennen aikojaan, ja huoltoväli on on 1300 km liian pitkä. Ajallisesti väli on ollut vain n.6kk. Takuu ei siis ole ollut voimassa, ja riski moottorin rikkoutumisesta on itsellä. En hyvällä tahdollakaan ole täysin tyytyväinen Saabin/GM:n 8-v huolenpito-ohjelmaan, kun kerran ongelma on myönnetty, mutta takuu raukeaa tuollaiseen mitättömään ylitykseen. No, toistaiseksi kaikki on kunnossa(!), ja olen päivittänýt huohottimen - omasta pussista. Yksikään huolto ei ole mennyt yli, mutta 50tkm huolto on tehty etuajassa - ehkä lomien tms. esteiden vuoksi. Jos maahantuoja uskoisi huohotinpäivitykseensä, olisi luullut edes sen saavan maksutta. En kiellä, etteikö näitä Saabeja olisi korjattu melkoiseti valmistajan laskuun, mutta asiakas, joka korjauttaa uuden karhean moottorinsa, ei samaa merkkiä enää osta.
Kone auki ja tarkistus miltä näyttää, jos arveluttaa koneen toimivuus. Itse ajoin edellisellä 9-5:sella (M2003), jossa oli 20 000Km huoltoväli long life öjlyllä tarkoitukella 30 000Km vaihtovälin. Tämän jälkeen öljy lähetettiin laboratorioon ja kone zekattiin:

- Öljyn määrä oli vähentynyt minimiiin (johtuen mm. siitä että konetta oli kuormitettu aika rankasti)
- Öljy oli vielä käyttökelpoista tutkimuksen mukaa (arvoja löytyy mm. etsi komennolla täältä foorumistakin)
- Ajoin autolla tuon jälkeen vielä 130 000Km eikä koneessa ollut mitään vikaa. Kone oli T7 2.3T Aero, jossa tuon 130 000Km oli lisänä Stage 3 viritys

Eli ei voi muuta todeta että aika heikkoja ja huonosti suunniteltuja koneita nuo T7:kat ovat... :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja APC »

Käytetyn auton ostajan pitää vaan kantaa se riski, että autoa ei olekaan huollettu oikein. Ei sitä mahdollisesti jo syntynyttä vikaa saada enää huohotinpäivityksillä korjattua, mutta ehkä sillä saadaan hieman oiretta hoidettua ja koneen kilahtamista pitkitettyä.

Mulla tulee autolla lokakuussa 8 vuotta täyteen ja öljyä kuluu noin 1 l/5000 km ja pölläyttelyä kylmänä esiintyy. Ketju ei rolise ja muutenkin moottorin toiminta ok ja vuotoja ei ole. Ostin auton käytettynä 3,5 vuotta sitten ja huollot oli tehty oikea-aikaisesti, samaa rataa olen jatkanut.

Ei kai tolle muuta voi tehdä kun ajaa vaan kovaa ja vaihtelee niitä öljyjä...
9-5 Aero Wagon -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: Etkö tajua ettei moottorin ongelmat johdu öljyn vaihtovälistä josta minulla on 6kpl todisteita, ongelma on jossain muualla ja tiheämmällä vaihtovälillä voi onnistua pelastamaan tilanteen. Puhdasta 98 bensaa tankkiin ja kunnon ajoa.
Eipä ole kummassakaan 9-5:ssa ongelmaa vaikka toiseen tulee 10000km/v ja välillä seisoo viikon pari tallissa.
En ymmärrä miksi saappikuski kerta toisensa jälkeen näitä tarinoitaan juttuni perään kirjoittaa kun hänen käyttönsä lienee autojeni käytön välistä.

Lue tarkemmin niin tajuat että teidän yleistykset on harhaanjohtavia, renkailla ajaa vielä kesän, puslat kestää 20000km joista kumpikaan ei ole todellinen totuus vaan moneen kohtaan vaikuttaa kilometrit ja aika yhdessä.

Ajovalon polttimoita vaihdan n.1/2 v välein xenon tai 1-2kk halogeeni.
Kaikki varmaan täällä jo tietää tuhansien aihetta koskevien viestien jälkeen mistä tuossa ongelmassa on kysymys. Kukaan ei vaan tee mitään sillä tiedolla että yötä päivää tahkoava taksi kestää vaikka 500tkm 30tonnin vaihtovälillä, kilometrit ei kun mittaa paljon mitään yksistään. Moottori ei tiedä liikkuuko auto vai ei ja kuinka kovaa vauhtia.
Jollekin vierailijalle saattaa jäädä jutuistasi se kuva että se kestää sen normi pätkäajossa jota se ei 100% varmasti tee ilman muita toimia, sitä minä yritin sanoa.
9000CS 2,3
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja APC »

Kaide kirjoitti:Tosin , 4 tkm aikaisemmin tehtynä tuo öljynvaihto ei olisi mitään auttanut, niin pahasti tukossa imusihti oli.
Juuri tämän takia kannattaisi itkeä ja hakea korvausta huolenpito-ohjelman kautta.
9-5 Aero Wagon -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Syytä moottoreiden pikeytymiseen voidaan toki etsiä öljyjenvaihtovälistä. En tiedä onko muissakin longlife-huolto-ohjelmia käyttävissä autoissa samoja ongelmia kuin saabeissa?

Omassa nyt 253tkm ajetussa 9-5:ssä on huoltokirjan mukaan tehty öljynvaihdot pisimmillään 20tkm välein ja vähintään kerran vuodessa. Jo 165tkm lukemien jälkeen öljyjä on välillä vaihdettu tiheämminkin. 200tkm - 250tkm välillä olen itse vaihtanut öljyt noin 10tkm välein. Ostettaessa tuo söi öljyä 1l/4000km. Joulukuussa -08 öljyä alkoi menemään yhtäkkiä 1l/1000km. Vaihdoin ahtimen käytettyyn, jolla sain puolitettua kulutuksen.

Jotkut lukivatkin viimeisimmän projektini, eli purin moottorin lohon ollessa paikallaan ja vaihdoin männät T5-mallisiin. Syy ratkaisuun on alkuperäiset nuo ekologiset matakitkamännät, joista halusin päästä eroon. Oma näkemykseni näihin pikeytymisongelmiin on seuraavanlainen. Männät eivät itsessään osallisty sylinterien tiivistämiseen samalla tapaa kuin vanhemmanpolven saabeissa (og kalusto, 9000 ja viimeisimpänä ennen T7 oleva T5 mallit). Ohivuotoa siis tapahtuu enemmän ja palokaasuja päätyy öljytilaan. Seurauksena paineen nousu öljytilassa, josta seuraa useita ongelmia. Omassa 9-5:ssä öljypumpun imuputken sihti ei ollut karstassa. Öljytilat ja venttiilikoppa olivat selvästi mustuneet verrattuna esim. vanhemman polven saabien koneisiin. Mäntien öljyrenkaat olivat pikeytyneet uriinsa ja ne olivat aivan jumissa. Veikkaan että pikeytymistä on jouduttanut mäntien ohi tapahtuva pakokaasujen virtaus.

Mielestäni ongelmia vielä pahentaa pitkävälitteiset vaihteistot, joiden takia moottoria pyöritetään erittäin matalilla kierroksilla etenkin taajama-ajossa. Kaikki 9-5:n omistajat tietävät että esim. manuaalivaihteistolla moottorin kierrättäminen yli 5000rpm vaatii ihan tietoista päätöstä vaihdevalinnoissa. Se ei tapahdu mitenkään vahingossa. Moottorin karstautuminen jo pelkästään tästä syystä ei siis ole mitenkään kummallinen asia. Perinteisestihän väitetään että karstat lähtee moottorista, kun sillä ajetaan maantieajoa vähän raskaammalla jalalla. Meidän 9-5:llä on ajettu maantiellä ja on pidetty kaasua pohjassa ohituksissa jne. Silti männät olivat karua katsottavaa. kuva Toisekseen kun ahtimet toimivat esim. matalapaine 2,3t:ssä täydellä paineella jo 1800rpm:stä lähtien, on aivan päivänselvää että palotiloissa on useinmiten täydet paineet. Ite olen ainakin havainnut, että toisinaan on jopa vaikeata ajaa kylmällä koneella, kun turbo pyrkii ahtamaan kevyissäkin kiihdytyksissä. Esim. vanhempien turbosaabien kanssa olen tottunut siihen ettei ahtopaineita lasketa nousemaan ennen koneen kunnollista lämpenemistä. Ei vaadi kummoista päättelykykyä, mitä tapahtuu sylintereissä, kun kone on vielä kylmä ja lyödään kunnon paineet pyttyihin.

Kovasti täällä ihmetellään, mistä johtuu että paljon ajavien moottorit toimivat paremmin. Oma arvaukseni on, että moottorit ovat ylipäätään tiiviimpiä käyttölämpötilassa, kuin kylmänä. Paljon liikenteessä olleet ajokit siis ovat isomman osan ajosuoritteesta oikeassa käyttölämpötilassa verrattuna niihin, joilla ajetaan lyhyitä pätkiä.

Olisi hyvin mielenkiintoista saada tietää miten tämä sudeksi väitetty moottori toimisi, jos siihen tosiaan vaihdettaisiin öljyt 10tkm välein ja ajosuorite olisi pääasiassa pätkäajoa ja satunnaisesti maantieajoa.

Jokatapauksessa minun mielipiteeni on, että huohotinpäivitykset jne ovat vain hätäistä korjausta perustavanlaatuiseen tiiveysongelmaan sylintereissä ja tarkemmin sanotusti männissä+renkaissa. Itse teen nyt ihan ominpäin kokeilua, jossa vaihdoin käytetyt t5-männät uusilla renkailla hoonaamatta lohkoa ja päivitin ensimmäisen version huohottimen ainoastaan poraamalla öljyloukun turbon imupuolelle menevän reiän 6,5mm kokoon. Jätin koneeseen sen välyksettömän käytetyn t17 ahtimen, jolla sain keväällä tuon 1L/1000km öljynkulutuksen puolittumaan, eli ennen remppaa kone vei 1L/2000km. Ennakkotietona sisäänajoöljyjen taso ei laskenut 1000km jaksolla. Nyt moottorissa on sisällä erään palstalaisen kehumat Teboil Gold 5W40-synteettiset öljyt. Hän kehui, ettei laittaisi naapurinsakaan autoon tuota öljyä. Kivana lisätietona voin kertoa, että tuon öljypönikän kyljestä löytyi GM:n LL -koodi, joka lukee siinäkin "oikeassa öljyssä"...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja APC »

Useat mainitsevat ongelmaksi myös venttiilinvarsien kumit. Kun en ymmärrä tekniikasta mitään, saisko tästä asiasta pienen selostuksen?
9-5 Aero Wagon -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

APC kirjoitti:Useat mainitsevat ongelmaksi myös venttiilinvarsien kumit. Kun en ymmärrä tekniikasta mitään, saisko tästä asiasta pienen selostuksen?
Minusta tuo venttiilivaren kumien syyttäminen on sinänsä outo juttu, koska erät saabeja työkseen korjaava kaveri vakuutteli minulle taannoin ettei T7 -malleissa nimenomaan ole ongelmia venttiilivarrenkumeissa samalla tavalla, kuin vanhemmissa malleissa. Onkin hyvä kysyä, että ketä tässä nyt uskoa? Omassa ajokissa venttiilivarret olivat erittäin paksussa karstassa erityisesti pakopuolella. Kumit olivat paikoillaan ja venttiilit eivät pudonneet pois pakoiltaan, kun kannen käänsi normaaliasentoon ilman venttiilijousia. En uusinut kumeja.

Oma veikkaukseni on, että kampikammion paineet puskevat öljyä kaikista mahdollisista reiteistä. Venttiilivarrenkumit ovat ihan selkeä reitti pois öljytilasta, joten epäilen tällä perusteella kovaa kampikammion ja sitäkautta myöskin venttiilikoppaan vaikuttavan paineen olevan vähintään osasyyllinen venttiilivarrenkumien vuotamiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eräs olevinaan "hyvä" syy näiden uudempien moottoreiden ongelmiin (eikä koske vain Saabia) ovat juuri männät: Nykyisten päästövaatimusten ohittamiseksi männänlaen ja ylimmän männänrenkaan välimatka on jouduttu tekemään mahdollisimman pieneksi niin että männänrenkaan- männänlaen ja sylinterinseinämän väliin jäävään tilaan jäisi mahdollisimman vähän palamattomia hiilivetyjä per palotahti.

Tästä ympäristöhössötyksestä johtuvasta suunnittelutiestä johtuvat sitten nämä mäntien ja ylempien männänrenkaiden ylikuumenemiset, kulumiset ja karstoittumisongelmat hyvinkin suurelta osin. (Siitä että jo moottorinsuunnittelussa on jouduttu antamaan periksi Poliittisille kunnianhimoille "maapallon pelastamisessa" ja järjettömissä sekä nimenomaan asiaa tuntemattomien Poliitikkojen määrittelemissä päästörajoissa aiheuttaa sen että nykyään ylimmiltä männänrenkailta puuttuu se äkillisiltä lämpörasituksilta suojaava kaasupatja, ns. "Boundary Layer" jonka jo ammoinen Werner Won Braun tunsi ja jota ideaa käytti rakettimoottoreissaan ja niiden suuttimissa suojellessaan niitä palamiselta ja jonka idean ansiosta menimme jopa Kuuhun.)

Eikä se tosiaankaan ole Saabin Moottorinsuunnittelijoiden tai Insinöörien vika vaan ajan hengessä on toimittava jos tahtoo paikkansa ja palkkansa säilyttää. Sikälikin pirullisesti koko Autoalaan ja loppukädessä ja nimenomaan yksityisen ihmisen kukkarolle koko hössötys lopulta käy.

Tähän em. ongelmaan yhdistettynä vieläpä "Ympäristöystävällisemmät" huohotusjärjestemät joissa edellämainittujen uudentyylisten mäntien "Wanhanajan mäntiin" verrattuna suuremmat ohipuhallusmäärät aineineen johdetaan erilaisiin öljyloukkoihin sun muihin niin että raskaammat partikkelit jäävät juuri sinne aiheuttamaan tukoksia sensijaan että ne poltettaisiin "raakana" kuten ennenmuinoin oli tapana.

Sopiikin kysyä että kumpikohan nyt sitten on "Ilmaston ja ympäristön" kannalta järkevämpää loppupeleissä; Valmistaa kerralla toimiva moottori vaikka pikkiriikkisen "saastuttavampana" vaiko valmistaa roppakaupalla uusia varamoottoreita entisten silkkaa "Ympäristöystävällisyyttään" tukkeutuneiden sekä lauenneiden tilalle ja rahdata sekä asennella niitä vaihtojyviä ympäri maailmaa..?

Aiheista toisiin ja kolmansiin: Saappi Kuskin kanssa olen kerrankin samaa mieltä siitä että lähes ympäri vuorokauden käyvä ja lämpimänä pysyvä auto Taksikäytössä ei ole moottorin kestävyydeltään mitenkään vertailukelpoinen vaikkapa tavanomaisen käyttäjän pätkäajamaan yksilöön verrattuna.

Ja eipä siinä Teboilin Goldissakaan taida tuotteena olla mitään muuta vikaa kuin ihmisten Lukoiliin kohdistamat, osin aiheellisetkin asenteet.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jaksaisipa seuraavan tällaisen samansisältöisen tredin aloittaja lukea Minutemanin toteamat kehityksen suunnasta. No ensi viikolla täällä tai 9-3 puolella taas joku itkee samaa kokemaansa vääryyttä. :) Pitäisikö tänne perustaa vaikka Wiki jonne voisi dokumentoida seuraavia kysyjiä varten yleisimmät huolenaiheet / faktat Saabeihin liittyen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Haza »

Mertmi kirjoitti:Syytä moottoreiden pikeytymiseen voidaan toki etsiä öljyjenvaihtovälistä. En tiedä onko muissakin longlife-huolto-ohjelmia käyttävissä autoissa samoja ongelmia kuin saabeissa?
Vaggineita joita ajetaan LL huolloilla on tullut viimeaikoina kateltua, ei niissä vielä ole huomattu kai mitään huoltoväliin liittyviä ongelmia ainakaan merkittävän paljon mutta noiden kanssa enemmän puuhanneet tuntuu olevan sitä mieltä että niitä on kyllä tulossa. En epäile yhtään, kyllä siellä tuppaa niin karstoittuneita olemaan paikat..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minä olen 9-5T:n kanssa samalla linjalla, että ongelmien täytyy johtua käyttötavoista, eikä öljynvaihtovälistä.

Kuitenkin haluan osoittaa sormella myöskin rakenteellista ongelmaa männissä, joka ei missään tapauksessa helpota tilannetta. Vaihteistojen välitykset on vielä kermana kakun päällä. Eli jos ei millään muulla vähennetä moottorin kierrätystä, niin vaihteistolla se on saatu viimeistään aikaan. karstat on ja pysyy sylintereissä sen jälkeen, kun sitä alkaa muodostumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mertmi kirjoitti:Vaihteistojen välitykset on vielä kermana kakun päällä
Tämä on kyllä tosi, mutta mielestäni tämä ei ole auton vika, vaan Suomen pääteiden nopeusrajoitukset pitäisi nostaa sinne 120km niin se sopisi paremmin Saabin välityksiin :lol: Tuollainne 80km/h on kyllä aivan surkein nopeus saabin välityksille, vitonen on liian pitkä mutta sitten taas nelonen on aivan liian lyhyt.. Mutta onneksi nopeusrajoitukset määrää vaan sen sakon suuruuden :wink: .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin