Suuntaus on ikäväkyllä juuri päinvastainen. Nykyään kun vielä voi melko huoletta ajaa 80-alueet lähemmäs 90 vauhtia, niin nollatoleranssiin siirryttäessä tästäkin "pahasta tavasta" on pakko hankkiutua eroon...jyyrä kirjoitti:Tämä on kyllä tosi, mutta mielestäni tämä ei ole auton vika, vaan Suomen pääteiden nopeusrajoitukset pitäisi nostaa sinne 120km niin se sopisi paremmin Saabin välityksiin Tuollainne 80km/h on kyllä aivan surkein nopeus saabin välityksille, vitonen on liian pitkä mutta sitten taas nelonen on aivan liian lyhyt.. Mutta onneksi nopeusrajoitukset määrää vaan sen sakon suuruuden .Mertmi kirjoitti:Vaihteistojen välitykset on vielä kermana kakun päällä
Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Itse myös kuulunut noihin 10 t välein vaihtaviin eli puolittanut öljynvaihtovälin 02 aerossa man. Ei huohotinongelmia, ei jakopää ongelmia, ei ahdin ongelmia edes moniurahihnaa ei vaihdettu 106t kohdalla, koska kiristimet ja hihna kunnossa. Omallani oli ajettu 45t kun ostin 4.5 v sitten Saksasta ja oli vielä viritetty(hirsch). Eli suomalaisen autokauppiaan mielestä kaikki riskit, ei kannattaisi ostaa. Ollut Saksassa firman autona ja vaihdettu norm. öljyt 10t ja 30t kohdalla. Itse käyttänyt huollossa 50t 68t ja 90t uusin huohotinpäivitys ja 106t kohdalla. Saksassa uutena saanut kenkää taatusti ja myösi itse antanut Saksassa käydessä, mm yöllä Saksan läpi likemmäs 200 keskinopeus, parhaimmmillaan 260-270 mittarivauhteja. Viimeisessä huollossa pyysin huoltoa tsekkaamaan onko tarvetta huolenpitotakuulle, koska on voimassa tässä autosssa. Huoltomies tuumi että onko öljynkulutusta ja kun sanoin ei, meinasi että tämä käy kuin uusi 9-5. Öljyä olen lisännyt vain Saksassa ajaessani n.0,5 l korkeintaan öljynvaihtoväli. Myydessä auto täydessä iskussa 110t ajettuna ja luonnollisesti uusikin 9-5 AERO, vastaava 9-3 aero on juoppo verrattuna suorituskykyyn. Eli hyvillä öljyillä T7 kyllä kestää myös kovaa käyttöä kun ajatellaan 2,3 lit. melkein 300 hv ja likemmäs 400nm vääntöä, ei todellakaan huono suoritus saabilta.
Huom. kun vaihtaa välillä itse öljyjä, huomaa taatusti, jos koneessa musta ja pikeytynyt öljy sisällä. Sitäpaitsi huoltovihossa on maininta jos ajaa pätkäajoa varsinkin kylmässä eikä kone saavuta normaalilämpöä, niin öjynvaihtoväli 10000 km. Ainakin 02 ja 06 huoltovihossa, en tiedä onko vanhemmissa.
Ainakin aerossa Saksassa ajaessa ei vaihdevälitykset ole mitenkään pitkät, ja kukkaro sekä korva kyllä tykkää niistä.
Huom. kun vaihtaa välillä itse öljyjä, huomaa taatusti, jos koneessa musta ja pikeytynyt öljy sisällä. Sitäpaitsi huoltovihossa on maininta jos ajaa pätkäajoa varsinkin kylmässä eikä kone saavuta normaalilämpöä, niin öjynvaihtoväli 10000 km. Ainakin 02 ja 06 huoltovihossa, en tiedä onko vanhemmissa.
Ainakin aerossa Saksassa ajaessa ei vaihdevälitykset ole mitenkään pitkät, ja kukkaro sekä korva kyllä tykkää niistä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Ei se öljynvaihtokaan 10 tkm välein aina autuaaksi tee. Itse ostin auton 2 v vanhana jolloin mittarissa 34 tkm. Sen jälkeen moottoriöljyt vaihdettu aina noin 10 tkm välein, normaalihuollot huolto-ohjeen mukaan. Autoa säilytetty aina yöt lämpimässä tallissa, normaali ajomatka työpaikalle noin 20 km, kevyttä maantieajoa suurimmalta osin ja nopeus noin 60-80 km/h. Silti kun mittarissa oli 85 tkm vaihdettiin jakopää + tasapainohilppeet + huohotin (huolenpito-ohjelma maksoi) sekä turbo (aivan väljä, aksiaalista heittoa niin paljon että siivet melkein otti pesän reunoihin) ja vesipumppu (pieni vuoto) jotka maksoin itse. Autoa ajettu niinkuin käyttöohjeessa sanotaan, eli normaali ajossa D kytkettynä. Aina rauhassa annettu lämmetä ennenkuin kiihdytetään voimakkaammin, lisäksi vielä aina vanhan liiton (turboautoilijan) jäähdyttely tyhjäkäynti ennen sammutusta. Eli täällä mainittua käyttötapa virhettä en kyllä tunnusta omalta kohdaltani. Positiivista oli tietysti se että remontti tehtiin aivan mukisematta pelkän jakopään rohinan perusteella josta itse valitin. Tietysti edellyksenä oli täydellinen huoltokirja. Nyt mittarissa 97 tkm, eli kilometrejä kertyy melko harvaan tahtiin, välillä seisoo viikon tallissa kun ajot hoituu tuolla 9-3:lla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Tämän tapauksen päätös: Maahantuoja pesi kätensä. Syy= kaksi omistajaa ja autolla on jo ajettu niin "paljon".
IMHO: Virallinen kanta on siis että Saabin koneen kuuluu kestää 155300 km
IMHO: Virallinen kanta on siis että Saabin koneen kuuluu kestää 155300 km
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Lähetettiinkö ne paperit sinne Saksaan? Eikös ne siellä pitäisi käsitellä?
Tosin jos rajana esim. 3tkm ylitys niin sitten ei mahda auttaa.
Ei kyllä luulisi sitten syyn olevan tuollainen..
Tosin jos rajana esim. 3tkm ylitys niin sitten ei mahda auttaa.
Ei kyllä luulisi sitten syyn olevan tuollainen..
Viimeksi muokannut Rafu, Ti Kesä 30, 2009 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
omalla autolla oli ajettu n.185tkm ja ei ollut mitään ongelmia saada ketjuremppaa takuuseen, jonka yhteydessä "kehuivat" tarkistaneensa koneen sisukset ja myös öljysihdin joka oli kuulemme aivan puhdas. Tuo on kyllä todelle kakkamainen juttu ettei mene takuuseen, mutta minkäs teet jos huoltojen väli on mennyt yli johonkin se raja on vaan vedettävä
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Muutama tunti sitten kurvasin kotipihalle Jyväskylän huoltoreissulta, vaihtoivat finaalissa olleet jakopään ja tasapainosysteemin hilut.jyyrä kirjoitti:omalla autolla oli ajettu n.185tkm ja ei ollut mitään ongelmia saada ketjuremppaa takuuseen, jonka yhteydessä "kehuivat" tarkistaneensa koneen sisukset ja myös öljysihdin joka oli kuulemme aivan puhdas.
Mittarissa 225tkm, kone kuulemma oli puhdas.
Edit: Ketjunkiristimen ulkonema oli ennen remonttia 21 milliä, olivat pajallakin ihmetelleet, että ihan pehmeä käynti koneessa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Tämä tuomio ei kyllä vastaa ollenkaan sitä huolenpito ohjelmaa mikä asiakkaille on luvattu ja on edelleenkin käsittääkseni voimassa. Ja jos on niin ei sen ehtoja voi mennä mielivaltaisesti muuttamaan.Kaide kirjoitti:Tämän tapauksen päätös: Maahantuoja pesi kätensä. Syy= kaksi omistajaa ja autolla on jo ajettu niin "paljon".
Jos saan arvata niin oikeana syynä on Saabin sekava nykytila josta johtuen saabistien asiat ei enää kiinnosta GM:ää eikä jälleenmyyjiä.
Ei muuta kun riitelemään. Saavat ainakin keksiä uuden syyn eli sen pitkäksi menneen vaihtovälin.
9000CS 2,3
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Ei kai siinä mitään uusia syitä tarvitse keksiä. Auto ei ole huollettu huolto-ohjeen mukaan, asia joka oli vaatimuksena jo alusta alkaen kun huolenpito-ohjelma julkistettiin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Saabin 8-vuoden huolenpito ohjelmaan ei ole julkaistu mitään kilometrimäärää mihin asti se on voimassa eli auton kilometrimäärää ei voi laittaa verukkeeksi..
9-3Aero-01
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Hiukan aiheen sivusta: Mistä tämän voi tarkistaa/mitata?Termos kirjoitti: Edit: Ketjunkiristimen ulkonema oli ennen remonttia 21 milliä, olivat pajallakin ihmetelleet, että ihan pehmeä käynti koneessa
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ae#p587341Rafu kirjoitti:Hiukan aiheen sivusta: Mistä tämän voi tarkistaa/mitata?Termos kirjoitti: Edit: Ketjunkiristimen ulkonema oli ennen remonttia 21 milliä, olivat pajallakin ihmetelleet, että ihan pehmeä käynti koneessa
9-5 Aero - 00
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
10000 km.n öljynvaihtovälillä on ajeltu, lisäystarve on ollut 0,5 l Mobilin 0 - 40 tuossa 9000 km.n jälkeen.
Eli ilmeisesti aika kohtuullinen kulutus ?
Eli ilmeisesti aika kohtuullinen kulutus ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....
Eipä noin vähäistä menekkiä voi juuri öljynkulutukseksi edes haukkua. Itse olisin erittäin tyytyväinen tuollaiseen tulokseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01