Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Tarvitsisin apua diagnoosin kanssa:

Potilaana 9-5 2.3t vm 2002, turbo vaihdettu 5 tkm sitten ja nyt tehty kansiremontti eli kansi hiottu, pakoventtiilit ja nostimien kumit vaihdettu uusiin, kuten myös tiivisteet, kaikki merkkihuollossa. Alkuperäinen ongelma eli savutus ja öljynkulutus korjaantunut, mutta samalla uusi ongelma ilmaantunut: Täyskiihdytyksessa, vaihteesta riippumatta, auto nykii kun kierrokset välillä 2600-3500 rpm. Kulkee normaalista alle 2600 tai yli 3500 rpm. Toimii myös 2600 ja 3500 välillä kunhan ei kiihdyttele voimakkaasti.

Turbon paineet eivät heilahtele eli pysyvät keltaisen ja punaisen rajalla tasaisesti koko kiihdytyksen. Kierrosluku- ja nopeusmittari nykii 2600-3500 rpm välillä.

Muutaman perättäisen nykimiskiihdytyksen (välillä 2600-3500 rpm) jälkeen check engine vilkutti noin 15 sekuntia ja lopetti kun ei kiihdyttele.

Löytyisikö ehdotuksia mikä vikana ja miten korjata? Voiko olla tulpat tai DI-kasetti kun ilmenee vain mainituilla kierroksilla?

Vika ilmaantunut kansiremontin jälkeen, oletan että johtuu jotenkin siitä. Joutuivat tekemään remontin kahdesti kun ensimmäisellä kerralla jotain viimeistä juttua kiristettäessä oli koko juttu mennyt hajalle ja joutuivat ottamaan kaiken uudelleen auki ja koneistamossa laittamaan koko jutun ihan uusiksi, voisiko tällä olla jotain vaikutusta?
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tarkistaisin:

- Diagnostiikan katsominen läpi, onko esim sytytyksen kanssa ongelmia
- Tulpat ja DI kassun (niin kuin totestit)
- Mahdolliset vuodot alipaineletkuissa
- Ilmamassa mittari
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Mulla oli samoja vaivoja edellisen 2,3 t:n kanssa. Vika korjaantui ekan lambdan vaihdolla. Kokeilepa jatkaa kiihdytystä seuraavalla kerralla niin pitkään, että check engine jää palamaan. Sitten nopsasti koodien lukuun pajalle.
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

Kiitokset asiantuntevista ohjeista.

Sellaisen unohdin mainita että pakoputki katalysaattorista taaksepäin vetelee viimeisiään; jos putkeen on tullut reikä ennen lambda 2:sta voisiko lambda 2 käskyttää moottoria nykimään? Ja korjaantuisiko vaihtamalla pakoputki uuteen? Putki Biltemasta vai onko jossain muussa parempi hintalaatusuhde?

Kiitokset.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Mitenkäs tämmöinen vika:

Mulla nykii silloin, kun ajaa "ahtojen rajoilla" eli luultavammin ahdot imusarjassa on nolla tai vähän yli. Tällöin on epämääräistä aaltoilua/nykimistä vedoissa. maltillisemmin ja täyskaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Myös täyskaasulta pienemmälle kaasulle siirryttäessä on havaittavissa "kulmikasta" tehon vähenemistä.

Softa se ei voi olla, koska kaikilla softilla ollut sama vika saman suuruisena. (170hv/aero/aero stg1)

niin joo, turbo ja bypass on vaihdettu uusiin. Tulpat alle 10000 ajettu.

vinkkejä?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja Termos »

markkuk kirjoitti:Mitenkäs tämmöinen vika:

Mulla nykii silloin, kun ajaa "ahtojen rajoilla" eli luultavammin ahdot imusarjassa on nolla tai vähän yli. Tällöin on epämääräistä aaltoilua/nykimistä vedoissa. maltillisemmin ja täyskaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Myös täyskaasulta pienemmälle kaasulle siirryttäessä on havaittavissa "kulmikasta" tehon vähenemistä.

Softa se ei voi olla, koska kaikilla softilla ollut sama vika saman suuruisena. (170hv/aero/aero stg1)

niin joo, turbo ja bypass on vaihdettu uusiin. Tulpat alle 10000 ajettu.

vinkkejä?
Täällä auto nypytti justiinsa samalla tavalla, kun oli läppäkotelolle menevä pieni takaiskuventtiili sökö.
Sekoitti kyllä sitten päästötkin, tuli hylky katsastuksessa.

Tuo valkoinen nippeli kuvassa:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Sekin on vaihdettu uuteen, kuten myös huohotinpäivitys on tehty.

Ei sytytä mitään vikavaloja koskaan.

tehot tuntuvat olevan sen mitä pitää (toki liian vähän). Ahdot noin 1.3 bar
santeri2
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja santeri2 »

eklunto1 kirjoitti:Tarkistaisin:

- Diagnostiikan katsominen läpi, onko esim sytytyksen kanssa ongelmia
- Tulpat ja DI kassun (niin kuin totestit)
- Mahdolliset vuodot alipaineletkuissa
- Ilmamassa mittari
Check engine-vilkutuksesta oli viestiksi jäänyt: A) 1. sylinterin puola ei saa virtaa ja B) sytytysongelmia kaikissa. Korjaavana toimenpiteenä uusi sytytyskasetti 249€, uudet tulpat 14€ ja em. asennus 36€.

Kuten usein Saabin kanssa mikään ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista: Vaikka vika helpotti ei se täysin korjaantunut. Enää ei nyi (niin että tekee pahaa), mutta samoilla 2600-3500 kierroksilla auto empii ennen kuin lähtee (3500+ menee normaalisti). Niinpä aika varattu tarkempaa tutkimukseen ja epäiltynä ainakin ilmamassamittari (turbo kun on vaihdettu uuteen 5tkm sitten).

Opin muuten, että lambda 2 ei ohjaa moottori (ilmoittaa vain korkeista päästöistä) ja että lambda 1 ei ole päällä tai hälyttele kun mennään täydellä kaasulla. Niinpä nämä eivät ole toistaiseksi epäiltyjä.

Auto ehtikin toimia jo melkein 100 km sitten 2000€ kansiremontin (sis mm pakoventtiilit).
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Laitetaanpa tännekkin;

Nuo minun kuvailemat ongelmat korjaantui ilmamäärämittarin vaidolla. Toiminta parani heti huomattavasti, mutta vaati myös akunkengän irroittamisen puoleksi tunniksi ruvetakseen toimimaan ongelmitta.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja jkotka »

santeri2 kirjoitti: Opin muuten, että lambda 2 ei ohjaa moottori (ilmoittaa vain korkeista päästöistä) ja että lambda 1 ei ole päällä tai hälyttele kun mennään täydellä kaasulla. Niinpä nämä eivät ole toistaiseksi epäiltyjä.
Juu mutta molemmat lambdat vaikuttavat bensa-adaptaatioon joka kyllä otetaan huomioon myös täys kaasulla vedettäessä, ainoana erona että täyskaasulla ykköslambda ei korjaa seosta lennosta.

mutta joo, tuskin tuo lambdasta on kiinni, ihan sytty ongelmalta kuulostaa.
-
Janne #2769 stcf #40
Sarvi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 13:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm

Viesti Kirjoittaja Sarvi »

Täälläkin vaivaa 9-5:sta nykiminen suurinpiirtein tuolla kierrosalueella. Olisikohan kenelläkään Tampereen seudulla lainata ehjää IMMua, jotta pääsisi kokeilemaan onko vika siinä? YV:tä jos näin mukavasti sattuisi käymään.
Vastaa Viestiin