Takuuehdot ja kilometrit
Takuuehdot ja kilometrit
Uutena 9-5 aeron omistajana kysyisin seuraavaa: Manuaalin mukaan huoltoväli on 1 vuosi tai 30tkm, kumpi vaan sattuu tulemaan ensimmäisenä vastaan. Edellinen omistaja on tehnyt tämän 60tkm huollon kun kilometrimäärä on ollut 63.337km. Onko tuo 3337km niin paljon yli ettei mahdollinen moottoritakuu yms. ole enää voimassa? Jos takuu ei ole enää voimassa niin mitä eroa on enää viekö auton merkkihuoltamoon vai jollekin asiansa osaavalle pienyrittäjälle? Ovatko nämä kaikki/jotkut korjaamotietokannassa olevat yritykset päteviä (löytyy työkalut yms.) hoitamaan nämä huollot?
Kiitos ja kumarrus!
-petri
Kiitos ja kumarrus!
-petri
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Eu aikaan asiansa osaava korjaamo kelpaa vaikka takuu olisikin voimassa.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1857
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1857
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Mimmi kirjoitti:Absoluuttinen kilometrimäärä ei ole määräävä, vaan huoltojen VÄLI.
Mikä on edellisen huollon kilsamäärä/päivämäärä ja mikä on sitä edellisen?
No kyllähän tuossa on joku huolto mennyt pitkäksi , se on selvää.
Tämän yhden läheltä seuraamani tapauksen perusteella takuun mitätöintiin riittää jo se ettet ole auton 1. omistaja. En tiedä sitten missä kohdassa ehtoja tälläinen mainitaan mutta tätä argumenttia olen todistettavasti kuullut käytettävän.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Oho, jos ei tietäis niin sanois et ei voi olla totta. Mikäs merkki kyseessä??Kaide kirjoitti:Tämän yhden läheltä seuraamani tapauksen perusteella takuun mitätöintiin riittää jo se ettet ole auton 1. omistaja. En tiedä sitten missä kohdassa ehtoja tälläinen mainitaan mutta tätä argumenttia olen todistettavasti kuullut käytettävän.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
J.N kirjoitti:Viestiketju muutama rivi alempana.

Re: Takuuehdot ja kilometrit
Takuu seuraa autoa ei omistajaaKaide kirjoitti:
Tämän yhden läheltä seuraamani tapauksen perusteella takuun mitätöintiin riittää jo se ettet ole auton 1. omistaja.

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Onks noissa kilsoissa joku toleranssi? Meinaan siis et 63337 km - 31722 km = 31615 km ja tuohan on nyt 1615 km "yli" 30 tkm...Mimmi kirjoitti:Ei välttämättä.
Jos 30 000 huolto on tehty esim: 31722km kohdalla ja 60 000 huolto 63337 km:ssa, eikä huoltojen aikaväli ylitä 13kk:ta, ei mikään huolto ole mennyt "pitkäksi".
T. Omaa huoltokirjaa selaileva...
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Täsmennettäköön vielä, että mitään kaikenkattavaa moottoritakuuta ei ole olemassa. On 8-vuoden huolenpito-ohjelma, joka korvaa joissakin harvoissa yksittäistapauksissa nimenomaan huohotinongelmasta johtuvia ongelmia, lähinnä jakopääremontteja http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... af04717481.pjvaanan kirjoitti: Onko tuo 3337km niin paljon yli ettei mahdollinen moottoritakuu yms. ole enää voimassa?
Itsekin kuvittelin huolenpito-ohjelman olevan kattavampi, mutta olen kantapään kautta oppinut, että yhteensä yli 4500e maksaneet 7 kk:n aikana tehdyt kansiremontti (sis pakoventtiilit), turbo, huohotinpäivitys, ja sytytyskasetti eivät oikeuta korvauksiin vaikka autossa on täydellinen ja oikea-aikaisesti leimattu merkkiliikkeen huoltokirja ja se kuuluu huolenpito-ohjelman piiriin. Ylläolevat viat eivät kuitenkaan (kuulemma) johdu huohotuksesta eivätkä siten kuulu huolenpito-ohjelman puitteissa korvattaviin vikoihin.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Toiset kiitokset.Mimmi kirjoitti:On. Toleranssi on (minulle kerrottu) 2000km.
Omaa hölmöyttä kaikille tiedoksi:
2. ja 3.huollon ylitys kilsoissa 2565 km jonka tiedostin ostaessani. Mitä lienen ostovaiheessa sekoillu (joo, olin vaan tohkeissani löydöksestä...) huoltokirjamerkintöjen vuosien kanssa... Autohan ei oo käyny huollossa lainkaan vuonna 2005, öljyt kyl vaihdettu ~11 tkm välein.
Mutta mitäs tuosta, auto on just semmonen kun on ja semmonen kun oli hakusessa

Huoltakaa niitä autojanne

Re: Takuuehdot ja kilometrit
Näin on "normaalin" takuun kanssa. Silloin kun valmistaja antaa "ylimääräisen" takuun , se voi kyllä määritellä ehdot täysin mielivaltaisesti ja muuttaa ehtoja samalla tavalla kuin pikkupojat hiekkalaatikollaJ.V.A kirjoitti:Takuu seuraa autoa ei omistajaaKaide kirjoitti:
Tämän yhden läheltä seuraamani tapauksen perusteella takuun mitätöintiin riittää jo se ettet ole auton 1. omistaja.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Tässä "huolenpito-ohjelma"-asiassa on valmistaja onnistunut vedättämään asiakasta todella loistavasti. Asiakkaat kuvittelevat onnellisina saaneensa jonkin ylimääräisen kädenojennuksen tai arvokkaan lisäarvopalvelun, mutta todellisuudessa mennään hyvin lähellä suuren kusetuksen rajaa.Kaide kirjoitti:Näin on "normaalin" takuun kanssa. Silloin kun valmistaja antaa "ylimääräisen" takuun , se voi kyllä määritellä ehdot täysin mielivaltaisesti ja muuttaa ehtoja samalla tavalla kuin pikkupojat hiekkalaatikolla
Ei ole olemassa mitään ylimääräistä takuuta tai huolenpito-ohjelmaa... valmistajalla on tuotevastuu, joka pistää heidät täysin yksiselitteisesti vastuuseen tuotteensa teknisestä laadusta ja valmistuslaadusta koko sen elinkaaren ajaksi (kyse siis on laadusta, siitä että laatu on sitä mitä se on tyypillisesti, ei suinkaan siitä että tuotteen pitää toimia virheettömästi maailmantappiin). Huolenpito-ohjelma on vain tuon vastuun kantamista sokerikuorrutetuilla myyntipuheilla ja itse keksityillä rajoituksilla sekä ehdoilla, ei yhtikäs mitään muuta.
Väittäisin että koko ohjelmalla oli yksi ainut tarkoitus - rakentaa nopea asioiden käsittely keino maahantuojalle, jolla saadaan pommit korjattua atlantin takana ennen kuin syntyy ryhmäkanne ja oikeuden määräys takaisinkutsuun. Euroopassa ei tuota tarvetta ollut koska täällä suurimmassa osassa maita ryhmäkannemahdollisuus on ollut olemassa vasta muutaman vuoden.
Jos valmistaja olisi tehnyt kuten sen olisi pitänyt niin täällä ei arvuuteltaisi mikä huohotinpäivitys missäkin on tai pitäisi olla vaan kaikki huohotinvammaiset Saabit olisivat käyneet päivityksissä sitä mukaan kun niitä tehtaillaan. Asia olisi kunnossa ja ei olisi mitään ylimääräisiä ohjelmia, joiden olemassa oloa ja ehtoja pitää asiakkaiden arvuutella... koneet kestäisivät sen minkä kestäisivät ja valmistajankaan ei tavitsisi pelätä että joku pystyy heti sormella osoittamaan missä kohtaa suunnittelu on mennyt perseelleen... mutta ilmeisesti tämä leikki oli valmistajalle halvempi vaihtoehto.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Pieniä 2-3 kk ja 2-3tkm ylityksiä sallitaan. Näin minulle on infottu.Mimmi kirjoitti: On. Toleranssi on (minulle kerrottu) 2000km.
Ihmeellistä jos vedotaan useampaan omistajaan..
Ilmeisesti tuossakin on liikekohtaisia eroja.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Lienee sitten heilläkin kysyjäkohtaista eroa. Hyvä siis että pyysin vastauksen kirjallisena, ainakin omalla kohdalla siten pätee.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takuuehdot ja kilometrit
mulle on kerrottu toleranssin olevan 2500km. en nyt sitten tiedä mikä on oikea, kun taitaa olla paria versiota liikkeella 

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin