
Takuuehdot ja kilometrit
Re: Takuuehdot ja kilometrit
mulle on kerrottu toleranssin olevan 2500km. en nyt sitten tiedä mikä on oikea, kun taitaa olla paria versiota liikkeella 

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Kovaa tekstiä "Jussilla", mutta kieltämättä ei kirjoittaja ihan väärässä ole.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Vaan kaikissa ei aiheuta ongelmia, suuressa osaa vahinko on jo tapahtunut ennen ensimmäisenkään huohotinpäivityksen julkaisua. Tuolla logiikalla olisi jokaisen auton moottori pitänyt uusia varmuuden vuoksi. Olisi Saab nurin välittömästi.Jussi kirjoitti:kaikki huohotinvammaiset Saabit olisivat käyneet päivityksissä sitä mukaan kun niitä tehtaillaan. Asia olisi kunnossa ja ei olisi mitään ylimääräisiä ohjelmia, joiden olemassa oloa ja ehtoja pitää asiakkaiden arvuutella...
Tuohan se parasta olisi jos jokainen kone olisi kasattu uusiksi, vaihdettu korjattuun versioon. Siihen ei vain monellakaan autonvalmistajalla ole varaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Valmistaja, joka kantaa tuotevastuunsa kuten sen kuuluukin, olisi kierrättänyt kaikki autot, joissa on moottorivaurion riski huollon kautta ja tehnyt niihin asianmukaiset toimenpiteet.Rafu kirjoitti:Vaan kaikissa ei aiheuta ongelmia, suuressa osaa vahinko on jo tapahtunut ennen ensimmäisenkään huohotinpäivityksen julkaisua. Tuolla logiikalla olisi jokaisen auton moottori pitänyt uusia varmuuden vuoksi. Olisi Saab nurin välittömästi.
Nykyinen tilanne, jossa keskivertoasiakas on täysin paikallisen merkkihuoltoliikkeen armoilla koska mitään virallista tietoa ei ole asiakkaille jaettu, on melko käsittämätön... keskivertoasiakas ei tiedä onko hänen autossaan vikaa ja jos hän sattuu vian kohtaamaan niin hänelle ei välttämättä kerrota että kyse on tiettyjä autoja koskevasta suunnitteluvirheestä.
Toisaalta taas valistuneemmat asiakkaat vääntävät täällä siitä mikä kuuluu takuun piiriin ja mikä ei... ja täälläkin se tehdään ilman mitään todellista tietoa... jotkut heittelevät jeesuksena jostakin mutkan kautta kuulemiansa juttuja faktoina, mutta totuushan on kuitenkin se että takuukäsittelijät sun muut vastaavat eivät näitä asioita päätä. Heillä on omat ohjeensa, jotka tehtaan lakimiehet ovat tarkastaneet, ja he pelaavat niiden mukaan... eivät asiakkaan parhaaksi vaan tehtaan parhaaksi, heidän ohjeensa antavat maksimitoimenpiteet ja he tod.näk. yrittävät saada asiakkaan tyytymään minimiin. Nämä ehdot taas eivät muutu ilman että mukaan otetaan kuluttaja-asiamies ja mahdollisesti ne muuttuvat vasta sitten kun asiasta saadaan oikeuden päätös. Ikävä kyllä vettä on ehtinyt jo Tammerkoskessa virtaamaan niin paljon sitten pahimpien huohotinvammaisten tehtaalta tulon että asialle tuskin on tehtävissä juuri mitään... eli "huolenpito-ohjelmalla" on saavutettu juuri se mitä sillä tod.näk haluttiinkin saavuttaa.
Tehtaan vastuu olisi ollut myös jakaa oikea tieto "öljysmegman" haitallisuudesta ja siitä miten siihen pitää suhtautua. Ei ole asiakkaan tai keskiverto huoltoliikkeen asia päätellä sitä milloin smegmaa on liikaa tai väärässä paikassa. Smegmahan ei ole sellainen maailmanlopunasia kuin miksi se täällä nostetaan... se on varsin luonnollinen ilmiö ja esiintyy tietyissä olosuhteissa tietyssä määrin kaikissa autoissa. Kyse on siitä kuinka paljon sitä on ja mihin sitä on kulkeutunut. Smegmavaivaisia turbomoottoreita on onnistunut tekemään ainakin Saab ja VAG... ja VAG on käsittääkseni onnistunut hoitamaan asian vielä huonommin kuin Saab (uskomus perustuu työpaikan kahvipöydän tarinoihin), mutta saksalaisissa autoissahan ei koskaan ole mitään vikaa, varsinkaan suunnitteluvirhettä, joten asiasta ei juuri puhuta sen kummemmin kuin sivulauseessa mainitaan. Jos verrataan näiden laatumerkkien toimintaa esimerkiksi paljon parjatun PSA:n toimintaan niin aika paljon olisi opittavaa. PSA pystyy järjestämään kampanjoita huohotinpäivityksistä ja yrittää saada tuotteensa asianmukaiseen kuntoon (on taas mielipidekysymys onnistuuko siinä), kumma juttu että Saab ei pysty.
Ei tämän tyylisellä touhulla ylläpidetä asiakastyytyväisyyttä, saati sitten synnytetä sitä uusille asiakkaille... ei mikään ihme jos Saabia ei juuri osteta jollei saabismia ole jo imetty äidinmaidosta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Kiitos "Jussi"!
Oli harvinaisen hyvä mielipide asiasta joka olisi voitu hoitaa tosiaan paljon fiksummin. On valitettavaa tällaiset mielestäni jopa selvät väännöt jotka ovat päätyneet asiakkaan kannalta kielteisesti.
Pitkään vain Saabilla ajaneena on koko touhu ollut suuri pettymys! Kuinkahan moni ns. uusi Saabisti pysyy merkissä jos sitä yleensä hetkenpäästä onkaan?!
Sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Oli harvinaisen hyvä mielipide asiasta joka olisi voitu hoitaa tosiaan paljon fiksummin. On valitettavaa tällaiset mielestäni jopa selvät väännöt jotka ovat päätyneet asiakkaan kannalta kielteisesti.
Pitkään vain Saabilla ajaneena on koko touhu ollut suuri pettymys! Kuinkahan moni ns. uusi Saabisti pysyy merkissä jos sitä yleensä hetkenpäästä onkaan?!
Sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Tämä keskusteluhan lähti sivuraiteille jo heti ensimmäisestä vastauksesta.
Kysymys 2: Mitä vuosimalleja jatkettu huolenpito-ohjelma koskee?
Kysymys 3: Onko ketjun aloittajan syytä huolehtia huohotinonglemista/moottoritakuusta?
Vihje 1: Minkä vuosimallin 9-5 Aeroissa on 30tkm huoltoväli?
Vihje 2: Mikä on yhteistä kaikkien "huolenpito-ohjelman" alaisten mallien huoltovälillä?
Vihje 3: Mistä johtuvien vikojen takia "huolenpito-ohjelma" otettiin käyttöön?
Kertauksen vuoksi Saabin tiedote vielä tähän:
Kysymys 1: Mikä vuosimalli on keskustelun avaajalla?pjvaanan kirjoitti:Uutena 9-5 aeron omistajana kysyisin seuraavaa: Manuaalin mukaan huoltoväli on 1 vuosi tai 30tkm...
Kysymys 2: Mitä vuosimalleja jatkettu huolenpito-ohjelma koskee?
Kysymys 3: Onko ketjun aloittajan syytä huolehtia huohotinonglemista/moottoritakuusta?
Vihje 1: Minkä vuosimallin 9-5 Aeroissa on 30tkm huoltoväli?
Vihje 2: Mikä on yhteistä kaikkien "huolenpito-ohjelman" alaisten mallien huoltovälillä?
Vihje 3: Mistä johtuvien vikojen takia "huolenpito-ohjelma" otettiin käyttöön?
Kertauksen vuoksi Saabin tiedote vielä tähän:
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.
Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.
Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.
Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan
mukaisesti.
* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:
· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003
· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 2000–2002
· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999
Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:
1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.
Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Onneksi kohta saadaan EU:n velvoittavaa säännöstöä, jonka jälkeen kuluttajan on turha kitistä joutavia, jos auto ei kestä kahta vuotta kauempaa. Hienoa.Jussi kirjoitti:...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Takuuehdot ja kilometrit
En arvannutkaan että kysymykseni olisi nostanut tällaisen kommenttien myrskyn. Kiitos siitä.
Allekirjoittaneella on siis -06 vuosimallin 9-5, jonka huoltohistoria ei siis ilmeisestikään oikeuta sellaiseen mahdolliseen takuuseen joka on sidottu ajallaan tehtyihin huoltoihin. Tiedän hyvin tämän huohotinongelman ja ne vuosimallit joita tämä koskee, joten kysymykseni koski enemmänkin tätä marginaalia joka nyt ilmeisesti vaihtelee sen mukaan keneltä kysyy.
Kommenttien perusteella vienkin autoni pienyrittäjän korjattavaksi.
-petri
Allekirjoittaneella on siis -06 vuosimallin 9-5, jonka huoltohistoria ei siis ilmeisestikään oikeuta sellaiseen mahdolliseen takuuseen joka on sidottu ajallaan tehtyihin huoltoihin. Tiedän hyvin tämän huohotinongelman ja ne vuosimallit joita tämä koskee, joten kysymykseni koski enemmänkin tätä marginaalia joka nyt ilmeisesti vaihtelee sen mukaan keneltä kysyy.
Kommenttien perusteella vienkin autoni pienyrittäjän korjattavaksi.
-petri
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Ainahan kannattaa ainakin yrittää merkkiliikkeeseen viedä.
Onko autoosi nyt tullut joku ongelma, mitä epäilet huohotinviaksi? Paljonko on nyt mittarissa?
Onko autoosi nyt tullut joku ongelma, mitä epäilet huohotinviaksi? Paljonko on nyt mittarissa?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Takuuehdot ja kilometrit
Kilometrejä rapiat 82tkm. Mitään vikoja ei ilmennyt. Sapettaa vain hiukan kun en tajunnut tätä ostaessani autoa. No mutta tuskinpa mitää uutta malliongelmaa tulee, joka oikeuttaisi pidennettyyn takuuseen... Toivottavasti.