Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Tarvitsisin apua diagnoosin kanssa:
Potilaana 9-5 2.3t vm 2002, turbo vaihdettu 5 tkm sitten ja nyt tehty kansiremontti eli kansi hiottu, pakoventtiilit ja nostimien kumit vaihdettu uusiin, kuten myös tiivisteet, kaikki merkkihuollossa. Alkuperäinen ongelma eli savutus ja öljynkulutus korjaantunut, mutta samalla uusi ongelma ilmaantunut: Täyskiihdytyksessa, vaihteesta riippumatta, auto nykii kun kierrokset välillä 2600-3500 rpm. Kulkee normaalista alle 2600 tai yli 3500 rpm. Toimii myös 2600 ja 3500 välillä kunhan ei kiihdyttele voimakkaasti.
Turbon paineet eivät heilahtele eli pysyvät keltaisen ja punaisen rajalla tasaisesti koko kiihdytyksen. Kierrosluku- ja nopeusmittari nykii 2600-3500 rpm välillä.
Muutaman perättäisen nykimiskiihdytyksen (välillä 2600-3500 rpm) jälkeen check engine vilkutti noin 15 sekuntia ja lopetti kun ei kiihdyttele.
Löytyisikö ehdotuksia mikä vikana ja miten korjata? Voiko olla tulpat tai DI-kasetti kun ilmenee vain mainituilla kierroksilla?
Vika ilmaantunut kansiremontin jälkeen, oletan että johtuu jotenkin siitä. Joutuivat tekemään remontin kahdesti kun ensimmäisellä kerralla jotain viimeistä juttua kiristettäessä oli koko juttu mennyt hajalle ja joutuivat ottamaan kaiken uudelleen auki ja koneistamossa laittamaan koko jutun ihan uusiksi, voisiko tällä olla jotain vaikutusta?
Potilaana 9-5 2.3t vm 2002, turbo vaihdettu 5 tkm sitten ja nyt tehty kansiremontti eli kansi hiottu, pakoventtiilit ja nostimien kumit vaihdettu uusiin, kuten myös tiivisteet, kaikki merkkihuollossa. Alkuperäinen ongelma eli savutus ja öljynkulutus korjaantunut, mutta samalla uusi ongelma ilmaantunut: Täyskiihdytyksessa, vaihteesta riippumatta, auto nykii kun kierrokset välillä 2600-3500 rpm. Kulkee normaalista alle 2600 tai yli 3500 rpm. Toimii myös 2600 ja 3500 välillä kunhan ei kiihdyttele voimakkaasti.
Turbon paineet eivät heilahtele eli pysyvät keltaisen ja punaisen rajalla tasaisesti koko kiihdytyksen. Kierrosluku- ja nopeusmittari nykii 2600-3500 rpm välillä.
Muutaman perättäisen nykimiskiihdytyksen (välillä 2600-3500 rpm) jälkeen check engine vilkutti noin 15 sekuntia ja lopetti kun ei kiihdyttele.
Löytyisikö ehdotuksia mikä vikana ja miten korjata? Voiko olla tulpat tai DI-kasetti kun ilmenee vain mainituilla kierroksilla?
Vika ilmaantunut kansiremontin jälkeen, oletan että johtuu jotenkin siitä. Joutuivat tekemään remontin kahdesti kun ensimmäisellä kerralla jotain viimeistä juttua kiristettäessä oli koko juttu mennyt hajalle ja joutuivat ottamaan kaiken uudelleen auki ja koneistamossa laittamaan koko jutun ihan uusiksi, voisiko tällä olla jotain vaikutusta?
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Tarkistaisin:
- Diagnostiikan katsominen läpi, onko esim sytytyksen kanssa ongelmia
- Tulpat ja DI kassun (niin kuin totestit)
- Mahdolliset vuodot alipaineletkuissa
- Ilmamassa mittari
- Diagnostiikan katsominen läpi, onko esim sytytyksen kanssa ongelmia
- Tulpat ja DI kassun (niin kuin totestit)
- Mahdolliset vuodot alipaineletkuissa
- Ilmamassa mittari
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Mulla oli samoja vaivoja edellisen 2,3 t:n kanssa. Vika korjaantui ekan lambdan vaihdolla. Kokeilepa jatkaa kiihdytystä seuraavalla kerralla niin pitkään, että check engine jää palamaan. Sitten nopsasti koodien lukuun pajalle.
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Kiitokset asiantuntevista ohjeista.
Sellaisen unohdin mainita että pakoputki katalysaattorista taaksepäin vetelee viimeisiään; jos putkeen on tullut reikä ennen lambda 2:sta voisiko lambda 2 käskyttää moottoria nykimään? Ja korjaantuisiko vaihtamalla pakoputki uuteen? Putki Biltemasta vai onko jossain muussa parempi hintalaatusuhde?
Kiitokset.
Sellaisen unohdin mainita että pakoputki katalysaattorista taaksepäin vetelee viimeisiään; jos putkeen on tullut reikä ennen lambda 2:sta voisiko lambda 2 käskyttää moottoria nykimään? Ja korjaantuisiko vaihtamalla pakoputki uuteen? Putki Biltemasta vai onko jossain muussa parempi hintalaatusuhde?
Kiitokset.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Mitenkäs tämmöinen vika:
Mulla nykii silloin, kun ajaa "ahtojen rajoilla" eli luultavammin ahdot imusarjassa on nolla tai vähän yli. Tällöin on epämääräistä aaltoilua/nykimistä vedoissa. maltillisemmin ja täyskaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Myös täyskaasulta pienemmälle kaasulle siirryttäessä on havaittavissa "kulmikasta" tehon vähenemistä.
Softa se ei voi olla, koska kaikilla softilla ollut sama vika saman suuruisena. (170hv/aero/aero stg1)
niin joo, turbo ja bypass on vaihdettu uusiin. Tulpat alle 10000 ajettu.
vinkkejä?
Mulla nykii silloin, kun ajaa "ahtojen rajoilla" eli luultavammin ahdot imusarjassa on nolla tai vähän yli. Tällöin on epämääräistä aaltoilua/nykimistä vedoissa. maltillisemmin ja täyskaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Myös täyskaasulta pienemmälle kaasulle siirryttäessä on havaittavissa "kulmikasta" tehon vähenemistä.
Softa se ei voi olla, koska kaikilla softilla ollut sama vika saman suuruisena. (170hv/aero/aero stg1)
niin joo, turbo ja bypass on vaihdettu uusiin. Tulpat alle 10000 ajettu.
vinkkejä?
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Täällä auto nypytti justiinsa samalla tavalla, kun oli läppäkotelolle menevä pieni takaiskuventtiili sökö.markkuk kirjoitti:Mitenkäs tämmöinen vika:
Mulla nykii silloin, kun ajaa "ahtojen rajoilla" eli luultavammin ahdot imusarjassa on nolla tai vähän yli. Tällöin on epämääräistä aaltoilua/nykimistä vedoissa. maltillisemmin ja täyskaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Myös täyskaasulta pienemmälle kaasulle siirryttäessä on havaittavissa "kulmikasta" tehon vähenemistä.
Softa se ei voi olla, koska kaikilla softilla ollut sama vika saman suuruisena. (170hv/aero/aero stg1)
niin joo, turbo ja bypass on vaihdettu uusiin. Tulpat alle 10000 ajettu.
vinkkejä?
Sekoitti kyllä sitten päästötkin, tuli hylky katsastuksessa.
Tuo valkoinen nippeli kuvassa:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Sekin on vaihdettu uuteen, kuten myös huohotinpäivitys on tehty.
Ei sytytä mitään vikavaloja koskaan.
tehot tuntuvat olevan sen mitä pitää (toki liian vähän). Ahdot noin 1.3 bar
Ei sytytä mitään vikavaloja koskaan.
tehot tuntuvat olevan sen mitä pitää (toki liian vähän). Ahdot noin 1.3 bar
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Check engine-vilkutuksesta oli viestiksi jäänyt: A) 1. sylinterin puola ei saa virtaa ja B) sytytysongelmia kaikissa. Korjaavana toimenpiteenä uusi sytytyskasetti 249€, uudet tulpat 14€ ja em. asennus 36€.eklunto1 kirjoitti:Tarkistaisin:
- Diagnostiikan katsominen läpi, onko esim sytytyksen kanssa ongelmia
- Tulpat ja DI kassun (niin kuin totestit)
- Mahdolliset vuodot alipaineletkuissa
- Ilmamassa mittari
Kuten usein Saabin kanssa mikään ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista: Vaikka vika helpotti ei se täysin korjaantunut. Enää ei nyi (niin että tekee pahaa), mutta samoilla 2600-3500 kierroksilla auto empii ennen kuin lähtee (3500+ menee normaalisti). Niinpä aika varattu tarkempaa tutkimukseen ja epäiltynä ainakin ilmamassamittari (turbo kun on vaihdettu uuteen 5tkm sitten).
Opin muuten, että lambda 2 ei ohjaa moottori (ilmoittaa vain korkeista päästöistä) ja että lambda 1 ei ole päällä tai hälyttele kun mennään täydellä kaasulla. Niinpä nämä eivät ole toistaiseksi epäiltyjä.
Auto ehtikin toimia jo melkein 100 km sitten 2000€ kansiremontin (sis mm pakoventtiilit).
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Laitetaanpa tännekkin;
Nuo minun kuvailemat ongelmat korjaantui ilmamäärämittarin vaidolla. Toiminta parani heti huomattavasti, mutta vaati myös akunkengän irroittamisen puoleksi tunniksi ruvetakseen toimimaan ongelmitta.
Nuo minun kuvailemat ongelmat korjaantui ilmamäärämittarin vaidolla. Toiminta parani heti huomattavasti, mutta vaati myös akunkengän irroittamisen puoleksi tunniksi ruvetakseen toimimaan ongelmitta.
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Juu mutta molemmat lambdat vaikuttavat bensa-adaptaatioon joka kyllä otetaan huomioon myös täys kaasulla vedettäessä, ainoana erona että täyskaasulla ykköslambda ei korjaa seosta lennosta.santeri2 kirjoitti: Opin muuten, että lambda 2 ei ohjaa moottori (ilmoittaa vain korkeista päästöistä) ja että lambda 1 ei ole päällä tai hälyttele kun mennään täydellä kaasulla. Niinpä nämä eivät ole toistaiseksi epäiltyjä.
mutta joo, tuskin tuo lambdasta on kiinni, ihan sytty ongelmalta kuulostaa.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Nykii täyskaasulla kierroksilla 2600-3500 rpm
Täälläkin vaivaa 9-5:sta nykiminen suurinpiirtein tuolla kierrosalueella. Olisikohan kenelläkään Tampereen seudulla lainata ehjää IMMua, jotta pääsisi kokeilemaan onko vika siinä? YV:tä jos näin mukavasti sattuisi käymään.