Kampeaa vasemmalle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja o--o »

Saabini (9-5) on alkanut kammeta lievästi vasemmalle. Mistäköhän se voisi johtua?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Peräpään puslat vaihtoon ja sitten 4-pyörä suuntaus, niin pitäsi oieta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itselläni kampeaa taasen oikealle...juuri vaihdatin takapäähän yhden puslan (en nyt muista mikä niistä)...
kannattaako siis kampeamistapauksissa vaihdattaa suosiolla kaikki ne 150 takapään puslat ja sitten suuntaukseen vaiko aiheuttaako kampeamista jotkut tietyt puslat?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja o--o »

eklunto1 kirjoitti:Peräpään puslat vaihtoon ja sitten 4-pyörä suuntaus, niin pitäsi oieta.
Takapään puslat ja helat vaihdettiin noin 40000 km sitten kolinoiden takia. Kauanko noiden pitäisi kestää?
Samalla tehtiin alustan nelipistemittaas ja säädöt.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hajonneet osat kannattaa vaihtaa. :)

Edellisessä 9-5:sessa kesti puslat n. 90 000KM kun meni vaihtoon. Kestävyyteen vaikuttaa varmasti monet seikat esim. kuinka painavaksi auto on kuormattu, teiden suolaus, myös väistämällä pahimmat montut tiestä eritoten pakkaskeleillä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Tätä puslahommaa on puitu jo aika paljon, joten kannattaa kuikkasta vanhemmat topicit aiheesta. Itse kallistuin uretaanisiin, mutta niistä enemmän vanhemmissa...

Puoltaminen voi hyvinkin johtua aurauskulmista tai renkaista. Edellinen kulkuvälineeni puolsi melko raskaasti oikealle. Uudet renkaat korjasivat lopulta ongelman. Halvat ja paskat Aurorat kuljetti autoa minne sattuu.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tannisto kirjoitti:Tätä puslahommaa on puitu jo aika paljon, joten kannattaa kuikkasta vanhemmat topicit aiheesta. Itse kallistuin uretaanisiin, mutta niistä enemmän vanhemmissa...

Puoltaminen voi hyvinkin johtua aurauskulmista tai renkaista. Edellinen kulkuvälineeni puolsi melko raskaasti oikealle. Uudet renkaat korjasivat lopulta ongelman. Halvat ja paskat Aurorat kuljetti autoa minne sattuu.
Renkaat ja rengaspaineet samat kuin ennenkin, ei tuuliherkkyyttä.

Mulla ilmeisesti vasen etujarru laahaa ajoittain himpun verran? Jos tunnustelen sormellani jarrupaloja, niin oikean jarrupalan ja jarrulevyn välillä on selvä rako, vasemmassa ei ole. Toisaalta vasen jarrulevy ei sen kuumempi kuin oikeakaan. (Molemmat ovat melko kuumia ajon jälkeen.) Auton vapaa rullaus ei näytä olevan mitenkään heikkoa, joten laahaus ei ole ainakaan kovin voimasta jos sitä on.

Jos syyllinen on jarru, niin saako jumiutumisen helposti kotikontein vapautettua?

Jos syyllinen ei ole jarru vaan esim. alustan säätöjen pielessä olo, niin onko tämä sellainen vika että se voidaan korjata muuallakin kuin merkkikorjaamossa? (Kävelymatkan päässä olisi yksi nyrkkipaja joilla ei ehkä ole muita erikoislaitteita kuin renkaiden tasapainoituslaite. Tuskin on esim. dynamometriä.)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kannattanee siis ehkä viedä lääkäriin. Tiedä missä päin Suomea olet, mutta itse käytin nelipyöräsuuntauksessa HS Autopalvelu Espoossa.



o--o kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Tätä puslahommaa on puitu jo aika paljon, joten kannattaa kuikkasta vanhemmat topicit aiheesta. Itse kallistuin uretaanisiin, mutta niistä enemmän vanhemmissa...

Puoltaminen voi hyvinkin johtua aurauskulmista tai renkaista. Edellinen kulkuvälineeni puolsi melko raskaasti oikealle. Uudet renkaat korjasivat lopulta ongelman. Halvat ja paskat Aurorat kuljetti autoa minne sattuu.
Renkaat ja rengaspaineet samat kuin ennenkin, ei tuuliherkkyyttä.

Mulla ilmeisesti vasen etujarru laahaa ajoittain himpun verran? Jos tunnustelen sormellani jarrupaloja, niin oikean jarrupalan ja jarrulevyn välillä on selvä rako, vasemmassa ei ole. Toisaalta vasen jarrulevy ei sen kuumempi kuin oikeakaan. (Molemmat ovat melko kuumia ajon jälkeen.) Auton vapaa rullaus ei näytä olevan mitenkään heikkoa, joten laahaus ei ole ainakaan kovin voimasta jos sitä on.

Jos syyllinen on jarru, niin saako jumiutumisen helposti kotikontein vapautettua?

Jos syyllinen ei ole jarru vaan esim. alustan säätöjen pielessä olo, niin onko tämä sellainen vika että se voidaan korjata muuallakin kuin merkkikorjaamossa? (Kävelymatkan päässä olisi yksi nyrkkipaja joilla ei ehkä ole muita erikoislaitteita kuin renkaiden tasapainoituslaite. Tuskin on esim. dynamometriä.)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampeaa vasemmalle

Viesti Kirjoittaja o--o »

Todellinen syy oli se että etupyörät harittaa himpun verran. Ei niin paljoa että katsastus ei olisi mennyt läpi, mutta katsastusmies huomautti siitä. (Luulin että se ei edes huomaa sitä kun varsinaista kunnon koeajoa ei tehdä ja kampeaminen oli lähes olematonta.)
Pyydän säätämään ensi määräaikaishuollon yhteydessä.
Vastaa Viestiin