Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Tuon muoviventtiilin käyttölämpötila-alue ei oikein istu auton konepellin alle.
-5 - +60ast voi sekä ylittyä että alittua.
-5 - +60ast voi sekä ylittyä että alittua.
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Totta enpä ole tuota lämpötilaa sieltä katellut. Ainakin tahän asti venttiili on toiminut hyvin ja jos lakkaa toimimasta niin noita on saatavana myös alumiinisiä. Mutta toiminta periaate on niissä metallisissa kylläkin sama. kysyitkö liikkeestä oman venttiilisi käyttölämpötilaa?DeSoto kirjoitti:Tuon muoviventtiilin käyttölämpötila-alue ei oikein istu auton konepellin alle.
-5 - +60ast voi sekä ylittyä että alittua.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
En kysynyt, mutta luulisin että metallinen kestää paremmin.jyyrä kirjoitti:Totta enpä ole tuota lämpötilaa sieltä katellut. Ainakin tahän asti venttiili on toiminut hyvin ja jos lakkaa toimimasta niin noita on saatavana myös alumiinisiä. Mutta toiminta periaate on niissä metallisissa kylläkin sama. kysyitkö liikkeestä oman venttiilisi käyttölämpötilaa?DeSoto kirjoitti:Tuon muoviventtiilin käyttölämpötila-alue ei oikein istu auton konepellin alle.
-5 - +60ast voi sekä ylittyä että alittua.
Lämmön kannalta paikka läppäkotelon takana ei kyllä ole paras mahdollinen, mutta aika näytää....
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Hi-Flexin metallinen tuntuu ainakin tosi varmatoimiselta ja kestävältä ja tuskin jää jumiin kuten originaalit. En tosin ole vielä asentanut. Korvasin R-letkun T-liittimen suoralla putkella ja tulppasin huohotushässäkän siis imuputken puolelta. Nyt ei ole mitään häikkää ahtojen nousussa ja pysymisessä. Ajattelin itseasiassa laittaa uudet venttiilit sarjaan alkuperäisten kanssa ja ryhtyä isompiin muutostöihin vasta jos tuo viritys ei pelitä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Jatkoa edelliseen...Laitoin Hi-Flexin venttiilit (messinirunkoiset, avautumispaine 0,025 bar, tuotenro 33-151-04) paikoilleen ja saman tien uusilla letkuilla, ettei jää vuotomahdollisuuksia mihinkään. Ylemmän asensin suoraan läppäkotelon juureen ja alemman samaan paikkaan kuin alkuperäinen.
Lopputulos on se, että paineet ei karkaile läppäkotelon puolelta, mutta pientä nykimisvaivaa on taas kiihdytyksessä. Ongelma poistuu, jos jcarlsonin ohjeen mukaan laittaa suoran putken BCV:n R-liittimeltä imuputkeen ja tulppaa T-liittimelle takaiskulta tulevan letkun.
Mielestäni ongelma tässä tapauksessa liittyy enemmänkin huohotuksesta imuputkelle tulevaan bensahöyryvirtaukseen kuin itse venttiilien toimintaan. Mitä mieltä raati on, voisiko tuo virtaus vaikuttaa ratkaisevasti, jos esimerkiksi jossain muualla massamittarin jälkeen esiintyy valmiiksi pientä vuotoa?
Toinen kysymys on, voiko unohtaa imuputkelle ohjattavan bensähöyryn ja tyytyä siihen, että moottorijarrutuksella ja tyhjäkäynnillä höyryt painuu imusarjaan, mikä ei siis haittaa ajossa? Lähinnä tulee mieleen, onko siitä pikän päälle jotain haittaa - kasvaako paine kierrätysjärjetelmässä (hiilisäiliössä) ajon aikana liikaa?
Lopputulos on se, että paineet ei karkaile läppäkotelon puolelta, mutta pientä nykimisvaivaa on taas kiihdytyksessä. Ongelma poistuu, jos jcarlsonin ohjeen mukaan laittaa suoran putken BCV:n R-liittimeltä imuputkeen ja tulppaa T-liittimelle takaiskulta tulevan letkun.
Mielestäni ongelma tässä tapauksessa liittyy enemmänkin huohotuksesta imuputkelle tulevaan bensahöyryvirtaukseen kuin itse venttiilien toimintaan. Mitä mieltä raati on, voisiko tuo virtaus vaikuttaa ratkaisevasti, jos esimerkiksi jossain muualla massamittarin jälkeen esiintyy valmiiksi pientä vuotoa?
Toinen kysymys on, voiko unohtaa imuputkelle ohjattavan bensähöyryn ja tyytyä siihen, että moottorijarrutuksella ja tyhjäkäynnillä höyryt painuu imusarjaan, mikä ei siis haittaa ajossa? Lähinnä tulee mieleen, onko siitä pikän päälle jotain haittaa - kasvaako paine kierrätysjärjetelmässä (hiilisäiliössä) ajon aikana liikaa?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Bensatankin huohotus (purge) on ihan "open loop" järjestelmä sinänsä eli karttojen mukaan T7 ohjaa solenoidia milloin höyryjä päästetään moottoriin. Kompensointi tapahtuu lambdalla, joten ainoa syy minkä keksin on että putket/liitokset vuotaa jostain tai uusi venttiili virtaa niin paljon enemmän kuin vanha että lambda ei ehdi korjaamaan kunnolla.
Ei ole haittaa vaikka poistaisi koko järjestelmän käytöstä, mihinkään toimintaan ei ole muuta vaikutusta kuin että bensahuurut karkaa ilmakehään kuten vanhemmissa autoissa.
Ei ole haittaa vaikka poistaisi koko järjestelmän käytöstä, mihinkään toimintaan ei ole muuta vaikutusta kuin että bensahuurut karkaa ilmakehään kuten vanhemmissa autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Tuo selvensi. Höyryjen päästessä ilmakehään silloin kun niitä ei kerätä, ei myöskään painetta synny mihinkään. Jos solenoidi toimiin ok, niin mitään vuotojakaan ei pitäisi esiintyä (uudet letkut ja liittimet) ja itse asiassa uusissa venttiileissä on pienempi virtaus kuin alkuperäisissä. Taidan pitää systeemin imuputken puolelta tukittuna ja ajella menemään.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
Kuulusko tuosta lpt:stä 170hv saada miten paljon paineita? Ahtomittari nousee siihen 0,5 baariin asti. Mitään pidempiä ylämäkivetoja en päässyt kokeilemaan.
Letkut luultavasti oikeessa paikassa kun tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessa näyttää alipainetta.
Pitää vielä kattoo mikä on trionicin mielipide ahdoista kuhan sinne asti pääsee. Mietin vaan kun ei meno oikein päätä huimaa.
Letkut luultavasti oikeessa paikassa kun tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessa näyttää alipainetta.
Pitää vielä kattoo mikä on trionicin mielipide ahdoista kuhan sinne asti pääsee. Mietin vaan kun ei meno oikein päätä huimaa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Trionic 7 3-5 vaihteiden ahtopaine
170hv lpt:lle 0,5 bar on normaali ahtopaine.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com