Tulpista ja sporttiputsarista
Tulpista ja sporttiputsarista
Eli kannattaako 9-5 2.3t stage1:seen laittaa tuollanen sportti ilmansuodatin (tunetettu bsr:n softalla). Olen muuten tyytyväinen, kun tehoja tuli odotettua enemmän. En olisi uskonut, että ero vakion ja bsr:n softan välillä on näinkin huomattava.
Toinen kysymys, että pitääkö tulpat vaihtaa esim. samanlaisiksi kuin Aerossa vaan onko näissä kaikissa tehoversioissa samat tuikut konehuoneessa.
Toinen kysymys, että pitääkö tulpat vaihtaa esim. samanlaisiksi kuin Aerossa vaan onko näissä kaikissa tehoversioissa samat tuikut konehuoneessa.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
Itseasiassa ei ole suositeltavaa laittaa kumpaakaan
IMM ei tykkää sporttisuodattimesta eikä suorasytytys platinatulpista. NGK BCPR 7ES-11 tulppia käyttävät ilmeisesti kaikilla viritysasteilla.

#3272
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
VV suodatin ei tuo mitään merkittävää lisää noilla tehoilla. Parantaa ehkä hieman koneen herkkyyttä kaasuun reagoinnin suhteen.
Suodatin tulee pitää puhtaana ja öljyttynä. Jos likainen tai liian öljynen niin IMM saattaa hajota / toimia väärin. VV suodatin tarkoittaa käytännössä yhtä huollettavaa kohdetta lisää. Huoltoväliin vaikuttaa millaisilla teillä ajaa. 5000 - 10000 KM välein tulisi suodatin ottaa pois, pestä ja öljytä. Huoltoa ajatellen 9-5:sen suodatin ei ole kaikista mukavimmassa paikassa..
Suodatin tulee pitää puhtaana ja öljyttynä. Jos likainen tai liian öljynen niin IMM saattaa hajota / toimia väärin. VV suodatin tarkoittaa käytännössä yhtä huollettavaa kohdetta lisää. Huoltoväliin vaikuttaa millaisilla teillä ajaa. 5000 - 10000 KM välein tulisi suodatin ottaa pois, pestä ja öljytä. Huoltoa ajatellen 9-5:sen suodatin ei ole kaikista mukavimmassa paikassa..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
VV-suodatin ei lisää (Saabeissa) mitään muuta kuin ääniä ja koneeseen suodattimen läpi menevaa moskaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
Itellä on ainakin tehdasviri jo toisessa autossa ja aina on käsketty laittaa BCPR 7ES-11. En ainakaan ole toistaiseksi keksiny pätevää syytä vaihtaa nuita platinoihin.
#3272
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
Suorasytytyksellä ei ole mitään platinoita vastaan.
Platinat on ihan hyvät jos haluaa pitkän vaihtovälin ja pysytään teholuokassa tehtaan virityssarjat, vakio aero, stage 1 tms.
Korkeammila viritysasteilla tuntuu kuparikärkiset toimivan paremmin ja kun tarpeeksi korkealle mennään niin ei ne platinat vaan kestä, eivätkä ole hintansa väärtejä.
Seiskan lämpöarvo on hieman vakiota piristetymmässä osoittautunut kutosta paremmaksi nakutuksen välttämisessä, etenkin kesäkuumalla ja esim. ng900/9-3 surkealla vakio IC:llä. Suurempitehoisessa tietysti jo itsestäänselvyys. Itse vaihtaisin seiskat jo stage1 vaiheessa tai vakio aeroon (jossa seiska olikin varhaisemmissa malleissa vakiona).
Platinat on ihan hyvät jos haluaa pitkän vaihtovälin ja pysytään teholuokassa tehtaan virityssarjat, vakio aero, stage 1 tms.
Korkeammila viritysasteilla tuntuu kuparikärkiset toimivan paremmin ja kun tarpeeksi korkealle mennään niin ei ne platinat vaan kestä, eivätkä ole hintansa väärtejä.
Seiskan lämpöarvo on hieman vakiota piristetymmässä osoittautunut kutosta paremmaksi nakutuksen välttämisessä, etenkin kesäkuumalla ja esim. ng900/9-3 surkealla vakio IC:llä. Suurempitehoisessa tietysti jo itsestäänselvyys. Itse vaihtaisin seiskat jo stage1 vaiheessa tai vakio aeroon (jossa seiska olikin varhaisemmissa malleissa vakiona).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
entä onko kenelläkään kokemusta ngk pcr8es , Voisko toimia vaan onko vielä tehokkaampiin.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
Re: Tulpista ja sporttiputsarista
8 tulppa on turhan kylmä normaalikäyttöön, varjopuolet alkavat näkyä ja tuntua. Sanoisin että ei kannata ellei ole kokeillut seiskaa ja todennut että tarvitsee vielä kylmempää. 500hv tuolla puolen on tiettävästi pärjätty kuitenkin vielä seiskallakin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com