9-5 ostamassa
9-5 ostamassa
Kertokaapas Tietäväiset !
Olen menossa huomenna ja viikonloppuna muutamaa 9-5 saappia, vuosimalleja -98 ja -99 , joukossa yksilöitä t ja T mallisilla koneilla, ainoastaan automaattilaatikkoisia.
Onko jotain vinkkiä millä nämä yleisesti tiedossa olevat viat, kuten viallinen turbo, DI boksi,jakopää olisi havaittavissa koeajon aikana.
Onko kestävyydellä eroa eri konevaihtoehdoilla. Itse olen ajellut aiemmin 2-litran tonnareilla, joten tehoja ei minun ajotyylini kaipaa.
Kiitos etukäteen vastauksistanne.
Olen menossa huomenna ja viikonloppuna muutamaa 9-5 saappia, vuosimalleja -98 ja -99 , joukossa yksilöitä t ja T mallisilla koneilla, ainoastaan automaattilaatikkoisia.
Onko jotain vinkkiä millä nämä yleisesti tiedossa olevat viat, kuten viallinen turbo, DI boksi,jakopää olisi havaittavissa koeajon aikana.
Onko kestävyydellä eroa eri konevaihtoehdoilla. Itse olen ajellut aiemmin 2-litran tonnareilla, joten tehoja ei minun ajotyylini kaipaa.
Kiitos etukäteen vastauksistanne.
SAAB 9000 CD - 96
Itse 9-5:sen parikuukautta omistaneena en kovin syvällisesti autoa tunne, mutta seuraavat asiat selvittäisin jos pitäisi uusi käytetty ostaa:
* Kaasuläppäkotelo -> onko vaihdettu? jos hajoaa(potikoiden arvot heittää) niin kustantaa n. 1000€
*Sisälämppärin moottori... räplää sitä maximi/minimi väliä... saattaa alkaa huutamaan laakeri ja se on semmosta vikinää, mitä ei kestä kuunnella. Oireilee yleensä tuolla maksimi asennolla.
*DI kasetti... tosin sen hinta on 200€ joten ei kovin merkittävä asia
*Antaako myyjä jonkinlaisen takuun... Itse sain kiristettyä mainitsemani kaasuläppäkotelo rempan liikkeen piikkiin, vaikka ei oltu sovittu mistään takuista...
* Kaasuläppäkotelo -> onko vaihdettu? jos hajoaa(potikoiden arvot heittää) niin kustantaa n. 1000€
*Sisälämppärin moottori... räplää sitä maximi/minimi väliä... saattaa alkaa huutamaan laakeri ja se on semmosta vikinää, mitä ei kestä kuunnella. Oireilee yleensä tuolla maksimi asennolla.
*DI kasetti... tosin sen hinta on 200€ joten ei kovin merkittävä asia
*Antaako myyjä jonkinlaisen takuun... Itse sain kiristettyä mainitsemani kaasuläppäkotelo rempan liikkeen piikkiin, vaikka ei oltu sovittu mistään takuista...
9-5 Aero
Re: 9-5 ostamassa
Yhtäkkiä en muista 98-99 muita T-koneita kuin(-99) 2.0T 192hv johon ei saanut automaattia tai tuliko Aero sittenkin kesken mallivuoden -99.9-5T kirjoitti:
Viallinen turbo savuttaa kylmänä hetken sinistä.
DI aiheuttaa nykimistä tai kone ei käy, uusi maksaa vain vajaat 200,-.
Jakopää pitää hurjaa ääntä mutta se ei ole yleinen vika.[/quote]
Eikös Aeroja ollut jo -99, ainakin Tuulilasi sellaisen testasi/vertaili samanaisena vuonna, ja voittajahan auto tietysti oli.
Noista mallimerkinnöistä: esim. Turun Metro-Auto ilmoittaa nykyään kaikki käytetyt turbokoneelliset Saabit isolla T:llä, vaikka asioista vähän tietävänä voi hyvin päätellä, että pikku-t:hän sen pitäisi olla. Mielestäni aika noloa paikalliselta Saabin edustajalta, isossa ja pienessä t:ssä kun kuitenkin on eroa chipissä. Sen ymmärrän, että esim. Toyota-kauppias näin ilmoittelisi, mutta en merkkiliikkeeltä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Mistä tuon kaasuläppäkotelon huollon tarpeen voi päätellä, vai voiko mistään? Missä se sijaitsee ja voiko homman tehdä itse?saba9000 kirjoitti: * Kaasuläppäkotelo -> onko vaihdettu? jos hajoaa(potikoiden arvot heittää) niin kustantaa n. 1000€
Itse sain kiristettyä mainitsemani kaasuläppäkotelo rempan liikkeen piikkiin, vaikka ei oltu sovittu mistään takuista...
9000CS 2,3
Ei mistään, mutta voi oireilla erityisesti lämpimällä säällä heittämällä limb home -moodin päälle. Osta pois vaan jos auto on kunnossa, läppäkotelon potikoiden arvotoleranssia voi tiettyyn pisteeseen saakka säätää.Saappi Kuski kirjoitti: Mistä tuon kaasuläppäkotelon huollon tarpeen voi päätellä, vai voiko mistään? Missä se sijaitsee ja voiko homman tehdä itse?
Pyydä myyjäliikettä päivittämään autoon uusin moottorisofta, ja edes putsaamaan läppäkotelon vaikka paineilmalla.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
2 kuukauden kokemuksella - osta vaan - on se vaan kiva peli
Niin mulla saksasta ostettu 2,3 t ja kaiken muun ihanuuden lisäksi tuo bensan kulutus keskisuomen teillä ihmetyttää - miten voi 170 heppaa viedä autoa alle 7 litran - osa tulee varmaan saksan harvemman laatikon piikkiin mutta 6,5 l/100 ei ole vielä taitolaji vaan normaalia 80 - 100 sen rajoitusta joilla + 10 km/h nopeutta huristellaan. Sutimisia ei toki tuolla kulutuksella tohdita mutta muutoin ok. Huolloissa käytin auton heti tullessa ja huohotin modifiointi tehtiin - muut osat ok eli jakopää + turbo + tasapainoakseli + kaasuläppä jne. Nyt kilsoja saksanmatka mukaanlukien liki 10 000 ja osa siis keskinopeudella 165 km/h ja vau nastaa. Tältä palstalta sain tosi hyvät vinkit ja asiantuntevan palvelun josta kiitokset kaikillen - hyppy oli iso vanhasta 900c suoraan 9-5:een, mutta se vaan harmittaa jotta auto saksassa 10 000€ ja täällä sitten avustetaan valtiota toisella mokomalla. No maassa maan tavalla, mutta jos euroni menevät johonkin puoluetukeen niin onneksi en tiedä sitä.
ei paljoa mutta.....
Niin täälläkin oli jossain maininta, että pohjoismaissa 5 vaihteella nopeus 120 ja vastaava vauhti eurooppa-lootalla olisi noin 129 km/h - minulla tuo 129 pitää vastaa silmämääräisesti ja GPS:n mukaan saatua nopeutta - tosin kieppikellon viisarin lukivirhe on poistettava ja muiden vaihteiden osalta eroa en osaa sanoa. Koitin ja koitan etsiä lisää tietoa koko ajan.
saksaan jäi 2,0T jossa hinta 9000€ - tingin valmiiksi
unohtui sanoa jotta saksassa samaan kauppaan josta omani ostin jäi namipala 9-5 2.0T vm 2000 - tingin sitä itselleni ja hinta asettui 9000 lukemiin ja siihen päälle uudet renkaat ja mukana olisi alut ja tosi hyvä audio (parempi kuin omani - joka ikävä kyllä selkisi vasta kotona) ja vero asttuisi varmaan johonkin alle 8-tonnin - ei paha ja yhetystiedot saat ja on siis paikallinen volvo-liike (yäk) joka ei autojen päälle ymmärrä mutta palvelu ja takuut kuitenkin toimii - se jäi kismittämään kun vertasin paikalliseen saab-myyjään (mutta vain yhteen) - onnea ostolle jokatapauksessa.