Jep. Olikohan, että vahvistin ja subbarit, etsillä löytyy juttua. Ja as3 osia löytyy sillointällöin myyntipalstalta.Pola kirjoitti:Jatkokysymys. saako siis AS2:n kotikonsteilla päivittettyä -> AS3:si?
Originaalimankkaan vahvistin???
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
9-5 Aero - 00
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
Ellei nyt oikein halvalla saa kaikkia tarvittavia AS3-osia ja ei ole pakkomiellettä tehdä kaikkea pyhillä Saab-osilla, niin kohtuullinen parannus AS2:een syntyy seuraavalla reseptillä (tässä kyseessä siis sedan). Ei nyt huimaa hifiä, mutta rupeaa olemaan ainakin mulle wanhaan käyttövessaan ihan ok, kun ei se AS2:kaan nyt ihan mahdoton ole monessa muussa autossa tavattuihin nähden.Pola kirjoitti:Jatkokysymys. saako siis AS2:n kotikonsteilla päivittettyä -> AS3:si?
- Etupään kojelautakaiuttimet vaihtuivat Bostonin 3.5-tuumaisiin koaksiaaleihin. Menee suoraan alkuperäisiin paikkoihin. Toki monen muunkin merkkiset 3.5-tuumaiset on ihan yhtä hyviä. (~50 e).
- Takahattuhyllyn 6x9-paikkoihin tippui nurkissa vuosikausia lojuneet Infinityn Kappat. (~0 e) Tietysti mikä vaan asiallinen 6x9 ajaa saman asian. Näille vahvistimeksi pieni kaksikanavainen (joku Blaukkarin ylivuotinen malli ~70 e)
- Vahvistimen signaali täällä ja monessa muussakin paikassa olleiden ohjeiden mukaisesti napattiin soittimen ja alkuperäisen vahvistimen väliltä. Alkuperäinen vahvistin on siinä matkustajan jalkatilan "kick panelissa", joten johtosarjaan pääsee mukavasti purkamalla hanskalokeron pois tieltä. Koska alkuperäiset takaovissa olevat "kaiuttimet" ovat sen verran surulliset, nappasin johdot kokonaan poikki, joten sinne alkuperäisille takaovikaiutimille ei mene enää mitään signaalia. Juotin RCA-päät niihin alkuperäisiin johtoihin (plus-johto siihen RCA:n keskinapaan ja miinus-johto siihen ulkosyrjälle) . (johdot varastosta ~0 e)
- Em. johdonpäät kiinni "galvaaninen erotin" -nimiseen masiinaan (~25 e) ja siitä RCA-johdolla signaali takakaiuttimia ohjaavalle vahvistimelle.
- Sitten tietysti normaali johdotusjumppa (vahvistimen syöttö sulakkeineen, signaalijohtojen veto, kaiutinjohtojen veto yms.) (tarvikkeet ~15 e). Vahvistimen asennukseen on hattuhyllyn alla hyvä paikka.
- Kun materiaalia oli nurkissa entuudestaan aika paljon, koko hommaan meni sellaiset varsin kohtuulliset noin 160 euroa, mutta aikaa kylläkin yllättävän monta tuntia. Eikä tuommoiseen vanhaan muutaman tonnin vessaan mitään valtavia kannata investoidakaan.
E
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
Millä tavalla AS2 järjestelmästä saa signaalin subbarin vahvarille jos mankassa ei lähtöä ole?
Saab 9-5 2,0t -1999
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
Subbarille onnistunee ihan samalla menetelmällä kuin kuin aiemmassa viestissäni mainitsin eli esim. takakaiuttimien signaalijohdoista mankan ja alkuperäisen vahvarin väliltä. Jos haluaa säilyttää takakaiuttimet ennallaan alkuperäisen vahvarin kautta, niin sitten ei voi vain katkoa johtoa, vaan pitää haarauttaa. Tuskin se siitä haarauttamisesta pahastuu kauheasti, mutta en ole kokeillut.kopote12 kirjoitti:Millä tavalla AS2 järjestelmästä saa signaalin subbarin vahvarille jos mankassa ei lähtöä ole?
Sen jälkeen lisää vahvarille menevään johtoon väliin otus nimeltä "galvaaninen erotin" tai "linjamuunnin", esim. Autostudio LT-A tai Caliber LT1S tai onhan niitä monella muullakin valmistajalla.
E
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
Tuo galvaaninen erotin on ihan turha, sitä ei todellakaan tarvita lisävahvistimen kytkentään AS2/3 -järjestelmään.eeskola kirjoitti: Sen jälkeen lisää vahvarille menevään johtoon väliin otus nimeltä "galvaaninen erotin" tai "linjamuunnin", esim. Autostudio LT-A tai Caliber LT1S tai onhan niitä monella muullakin valmistajalla.
Tietty sen voi laittaa äänenlaatua heikentämään jos välttämättä haluaa. Varsinkin subbarikäytössä asialla on merkitystä, nuo halvimmat galvaaniset erottimet leikkaavat matalimpia taajuuksia turhan paljon.
Edelleen suosittelen tekemään homman tuon linkin ohjeiden perusteella:
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... tcount=144
Jos jotain häiriöpörinää ilmaantuu, niin SITTEN sitä galvaanista erotinta voi kokeilla. Lisävahvistimen kytkentä EI sitä tarvitse
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Soittimelta alkuperäiselle vahvistimelle tulee linjatasoinen, suodattamaton signaali esim. takaovien surkeille kaiuttimille.
Siinä on hyvä paikka ryöstää "ääni" mille tahansa aftermarket-vahvistimelle.
Plussapiuhojen päihin (harmaa ja keltainen/valkoinen, AS-2) tinasin naaraspuoliset RCA - liittimet, piuhat kiinni liittimien "keskinastaan". Ulkokuoret nastoihin 21 tai 22 tuon originaalin vahvistimen liitinjärjestyksen mukaan:
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#amplifier
Siitä sitten laadukkaalla RCA-kaapelilla veto erilliselle vahvistimelle.
Ei tuo Saabin balansoitu signaalitie mikään kummajainen ole, ihan tavallinen "ääni" niissä piuhoissa kulkee.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Originaalimankkaan vahvistin???
Vähän vieläkin epäselvänä se voiko signaalin ottaa vain toisesta kajarista vai millähän tavalla se balanssi juttu sitä sotkee. Muuten kyllä onnistuu piuhojen juotto ja vetäminen!
Saab 9-5 2,0t -1999