Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pamaus
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Elo 21, 2009 13:10

Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja Pamaus »

Moi !

Josko minusta tulisi saabisti ?

Kysynkin..

Onko 9-5 saab 1.9 Tid kestävä, onko lastentauteja.

Koska jakoremmi pitää vaihtaa..

ja mitä yleensä tuollaisesta 2006 vinosilmä 9-5 farkku saabista pitää tarkistaa, kun sitä menee katsomaan. Onko jotain erityisesti herkkiä kohtia, jotka olisi syytä ollut huoltaa / vaihtaa.

Onko tämä 2006 vm 9-5 oleellisesti muuttunut edelliseen malliin nähden. Onko rakenteellisesti tehty jotain muutoksia esim alustaan, pusliin, iskareihin ym..

Mikä tämä pyörreläppä ongelma on ? Miten se ilmenee ?

Kovasti olisi kuumetta tuollaiseen 2006 diesel 9-5 saabiin.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mimmi kirjoitti:Jakopään kuminauha vaihtuu 150 000 kohdalla.
Alustassa ei ole muutoksia (paitsi se, että kaikki dieselit ovat sporttialustalla).
Pyörreläppäongelma kuuluu takuun piiriin, joten siitä en kantaisi huolta.
Taas päästiin samaan aiheeseen :wink: 120 tkm on vm. 2006 huoltokirjan mukaan jakopään hihnan vaihto. Tehtiin kesäkuussa. YV:llä voi kysellä ko. huollon hintaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Kaikki 06-´09 diisselit sport alustalla??Ei sellaista infoa ainakaan tilates löytynyt,vain et 09 vector grifin sport sai valita halutessaan samaan hintaan sport tai vakio alustan.Mut järkevää olis painavampi dieselkone(ainakin yleensä nelos d painavampi kuin bensakone)lieko saabis sama,varustaa napakammalla alustalla.Ja egr venttiileissä on ollut saabissakin ongelmia(ei ehkä uusimpia koske)ja joitain hiukkas-suodattimia tukossa!!Ja ainakin osa hulloista suosittaa siksi c3 öljyjä(metro tre ja länäri hml ainakin)gm ll 025b öljyt harvoin c3 luokituksen omaavia?Tai en ainakaan tiedä sellaista.Ja yksi ongelma on iso polttoaineenkulutus(7.6 eu yhdistetty)ei ole tätä päivää,omas kaupunki painotteises yli 9l(vikaa kuskis vai autos :?: ).Vrt ex auto chevy/daewoo epica saman tehoinen automaatti diesel n8.5l.Toki kaikki muu sit on jo ihan toinen juttu.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Ei ole kirjallista,ekaa huoltoa juuri tilasin.Ja ainakin hiukkas-suodattimel olevat gm muissa suositellaan käyttää sitä c3 öljyä.Ja hultokirjankin mukaan huonompia kuin gm LL oljyjä saa käyttää 15tkm vaihtovälil.Eikä toi gm LL taida olla kovikaan tiukka öljy vaatimus kun se merkintä löytyy,mm shel helix plus osa synteettisestä ja tosi monesta"brädittömästä"öljystä jotka toki voivat olla aivan loistavia,eivät vain mainosta itseään ykköseksi.Tuohon asiaan olis kyl ihan hyvä saada"virallinen" vastaus miksi näin eriä sanoo hulto kuin huoltokirja?Ihanan kallista se suodattimen vaihto varmaan on.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Huollos käyty ja sinne lirutettiin shel helix ultra ag 5-30 C3 öljyt.Kuulemma kelpaa myös 30tkm vaihtovälille ja olivat sitä mieltä(hml länsiauto)että hultokirja laahaa peräs monis asios ja tietty takuun antajal on oikeus muuttaa huoltoehtoja(esim opel lyhensi jakohihnojen vaihtovälejä ja gm vaati korean diisseleis hiukkas-suodattimen kans c3 öljyjä)ja toistaiseks se on vain suositus käyttää niitä c3 öljyjä jotka suunniteltu hiukkas-suodattimia silmäl pitäen.Takuu ei rauke vaik ajelis gm LL 025b öljyil.Tosin juuri niil öljyil oli 90tkm ajettu 95 tid 07 hiukkas-suodatimen vaihdos.Ja takuuseen meni.Ja kummasti alkavat fiat/alfa huollois käyttää nois löukku diisseleis c3 öljyjä kuten suurin osa auton valmistajista tekee.Kulutus on muuten pikkuisen laskenut,vaik melkein samoja latuja ajellaan.Ja huoltokirja tosissaan kertoo et niitä muita kuin gm LL saa vain lisätä 8O
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Onko ongelmia 9-5 1.9 Tid ?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

cab95 kirjoitti:Huollos käyty ja sinne lirutettiin shel helix ultra ag 5-30 C3 öljyt.Kuulemma kelpaa myös 30tkm vaihtovälille ja olivat sitä mieltä(hml länsiauto)että hultokirja laahaa peräs monis asios ja tietty takuun antajal on oikeus muuttaa huoltoehtoja(esim opel lyhensi jakohihnojen vaihtovälejä ja gm vaati korean diisseleis hiukkas-suodattimen kans c3 öljyjä)ja toistaiseks se on vain suositus käyttää niitä c3 öljyjä jotka suunniteltu hiukkas-suodattimia silmäl pitäen.Takuu ei rauke vaik ajelis gm LL 025b öljyil.Tosin juuri niil öljyil oli 90tkm ajettu 95 tid 07 hiukkas-suodatimen vaihdos.Ja takuuseen meni.Ja kummasti alkavat fiat/alfa huollois käyttää nois löukku diisseleis c3 öljyjä kuten suurin osa auton valmistajista tekee.Kulutus on muuten pikkuisen laskenut,vaik melkein samoja latuja ajellaan.Ja huoltokirja tosissaan kertoo et niitä muita kuin gm LL saa vain lisätä 8O

Joo, tässä onkin mielenkiintoinen öljytapaus taas. Nuo ACEAn uudehkot C-luokitukset (C1, C2, C3) on juuri katalysaattori- ja hiukkassuodatinkoneille erityisesti tarkoitettuja öljyjä eli vähemmän rikkiä, fosforia ja tuhkanmuodostusta eli vähemmän tukkeutumista aiheuttavaa tavaraa tuonne suodatinsysteemeihin (ml. tietysti EGR:ään). Ja näköjään näissä on juuri sellainen tilanne, että osa valmistajista on päivittänyt vaatimuksiaan tuohon suuntaan.

On myös mahdollista, että tuossa GM-LL:ssä on jotain tuon C3:n kanssa lievästi epäyhteensopivaa, mistä syystä samalle öljylle näyttää harvoin (koskaan?) löytyvän molemmat. Yksi syy voi olla jollain tavalla ristiriiitaiset vaatimukset - esim. fosforia käytetään lisäaineena lisäämään öljyn kuormituksenkestoa, mutta vastaavasti se lyhentää pakokaasujen puhdistussysteemien ikää.

Ihan eri asia sitten, kumpi oikeasti olisi parempaa sille koneelle - varsinkin, jos ei yritä tolkuttomasti maksimoida vaihtoväliä. Onneksi ei ole itsellä takuunalaisia masiinoita, jotta voi tehdä vapaita valintoja.

BTW. Eikö Helix AG ole muuten juuri GM-LL -öljy? Ultra Extra olisi tuollainen C3-liemi (tosin tuo Extra kelpaa "vain" BMW, MB, VAG, Rellu, PSA naftoihin ja erityisesti mainittu partikkelisuodattimset yms. tuotekuvauksessa).

E
Vastaa Viestiin