mikä vikana 9-5.2.3t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tapani.t
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:44

mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja tapani.t »

mikä on vikana kun auto savuttaa käynnistäjessä .aina kun se seisonut muutaman tunnin.tulee sini/valkoista savua vähän aikaa.Viimeisestä öljynvaihdosta on ajettu 10.000km ja eilen lisäsin öljyä noin 1.5 litraa[mobil super 3000 5w-40)tänään rupesi sitten varoitusvalo chech engine palamaan.Autolla on ajettu 179000km .9-5 2.3t vuosimalli 2000. autoon on vaihdettu turdo ja sytytyskasetti jo kerran.voiko joku opastaa mikä on vikana.
tv.Katri










































ch
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

[quote="tapani.t"]mikä on vikana kun auto savuttaa käynnistäjessä .aina kun se seisonut muutaman tunnin.tulee sini/valkoista savua vähän aikaa.Viimeisestä öljynvaihdosta on ajettu 10.000km ja eilen lisäsin öljyä noin 1.5 litraa[mobil super 3000 5w-40)tänään rupesi sitten varoitusvalo chech engine palamaan.Autolla on ajettu 179000km .9-5 2.3t vuosimalli 2000. autoon on vaihdettu turdo ja sytytyskasetti jo kerran.voiko joku opastaa mikä on vikana.
tv.Katri

Vaikuttaa vahvasti turbovialta, IC:n jälkeen kumiletku auki ja jos sieltä löytyy öljyä runsaasti niin syyllinen todennäköisesti tuo turbo. Myös venttiilivarsien kumit voivat pettää vaikka femmassa paljon vahvemmat kuin tonnarissa. Myös monta muutakin syytä voipi olla mutta nuo edellämainitut tulee ekaksi mieleen :( .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja st16 »

Kyllähän Garretteja voi nuille kilometreille pari mennä. Milloin turbo vaihdettu?
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
tapani.t
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:44

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja tapani.t »

turbo on vaihdettu viime viime lokakuussa ja kilometrejä oli 153000.kokeilin ottaa akunkengän irti ja annoin olla noin tunnin ilman virtaa.vikavalo check engine sammui eikä ruvennut palamaan vaikka tein pienen koeajon.Ne ventiilin kumit voivat olla syy.Omistin uudehkon Mersun 80-luvulla ja siinä oli ne kumit(oli tosi öljyjuoppo)
terveisin Katri. ja Tapani
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Haulla löytyy huohotin ongelmasta juttua. Jos auton huohotus järjestelmä ei ole kunnossa ja öljy pääsee likaantumaan, niin kyllä turbo hajoaa hyvinkin nopeasti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Itse lähtisin etenemään savutuksen poistossa seuraavilla kohdilla:

1) Huohotusjärjestelmä. Onko paikallaan uusin versio huohottimesta? Jollei, laita se ensin. Ja vaikka olisikin, voihan sekin teoriassa voi tukkeentua. Tukossa oleva huohotussysteemi kyllä onnistuu työntämään öljyä ahtimelta.

2) Katso, näkyykö imupuolella öljyä. Esim. irrota imuputkea kaasuläpältä (pitäisi olla kuiva ja kirkas eikä öljyinen). Ja kuten joku muu jo mainitsi, irrota välijäähdyttimeltä letku ja katso sieltä. Jos täällä näkyy öljyä, niin se on mitä ilmeisimmin ahtimelta peräisin. Mutta silti vaikka täällä olisi öljyä näkyvissä, kohdan 1) korjaaminen voi auttaa. Jollei kohta 1) auta, etene seuraavaan kohtaan.

3) Se ahdin. Voihan se uusikin Garrett olla rikki. Vaikka niitä hajoileekin, niin ei ne kaikki niin huonoja ja heikkoja ole kuin palstaa lukemalla voisi luulla (voivat kestää ihan hyvin myös esim. yli 300 tkm), vaikka Mitsun ahdin on toki parempi. Ja jos se on vaihdettu viime lokakuussa uuteenuuteen, niin kai siinä jotain takuutakin on jäljella (osalla ainakin, korjaamojen työtakuuhan on lyhyempi kuin osan - kuinkas muuten).

4) Koneen mekaaniset viat: männänrenkaat/männät, kansi yms. Koneremonttikorjaamisen kannattavuus on sitten ihan siitä kiinni, pystyykö itse tekemään. Ja vaiva verrattuna siihen, paljonko öljynkulutusta ja käynnistyssavutusta jää vielä kohtien 1-3 jälkeen. Noin wanhaan autoon tuollainen remontti ulkopuolisella teetettynä on hinnaltaan melko katastrofaalista verrattuna auton arvoon. Itse tehtynä kulut voivat jäädä ihan järkeviksikin.

E
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Venttiilinvarren kumit vuotaa,samalla pakoventtiilit uusiksi.
Eisole poika mikhään.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos käynnistyssavutuksen syy ei ole turbossa niin hyvin todennäköisesti öljyrenkaat on jumissa. Huohotinkin kannattaa tarkistaa.

Venttiilivarrenkumit on T7:ssa sen verran hyvin kiinni että aika epätodennäköistä että niissä mitään vikaa olisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: mikä vikana 9-5.2.3t

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Toki kumit on hyvin kiinni ,mutta ne kovettuvat.Itse vaihdoin kaikki ennen kumien vaihtoa,sitten vasta loppui savutus. kumien sisä reikä oli "venynyt" 1mm liian isoksi.
Eisole poika mikhään.
Vastaa Viestiin