Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

Vaihdoin tuossa 9-5:n bensapumppua Motonetin malliin, ja tuossa ämpärissä oli jossain välissä sellainen valkoinen kovamuovinen rinkula (halkaisija oli luokkaa 6-7 senttiä, ei ole nyt käsillä mittausta varten). Tuon paikka ei oikein siinä purkaessa valjennut ja tietty kokoamisvaiheessa se unohtui sieltä pois. Nyt kiinnostaisikin, että mikä tuon renkaan funktio on, ja joudunko tuon ämpärin poimimaan uudelleen tankista purkamista ja uudelleen kokoamista varten. Tuskin tuo nyt ihan turha osakaan siellä on, mutta onko aivan välttämätön toimivuuden kannalta.

Tämä ei nyt ollut ainoa ongelma tuossa vaihto-operaatiossa, mutta pistän tarkempaa kuvausta ja kuvia muille opiksi mitä tuossa voipi mennä pieleen jahka homma on valmis.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja Termos »

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

Siinähän tuo näkyy. Pitänee vielä kaivaa tuo esiin ja kattoa jos sen saisi paikalleen - jahka motivaatiot palautuu viikonlopun sähläilyn jälkeen. Kai tuon saapi ilman, että tuo kumi rikkoutuu?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

donkkis kirjoitti:Siinähän tuo näkyy. Pitänee vielä kaivaa tuo esiin ja kattoa jos sen saisi paikalleen - jahka motivaatiot palautuu viikonlopun sähläilyn jälkeen. Kai tuon saapi ilman, että tuo kumi rikkoutuu?
Vaihdoin uuden pumpun hommaamaani "varaämpäriin". Alkuperäiseen kumikaulukseen mallia Retu Kivinen ei pumppu suostunut menemään joten hommasin Jyväskylän suunnasta käytetyn mutta vielä joustavan kumin! Siitä esitänkin suuren kiitoksen :) !
Se kovakumi oli kanssa krympännyt joten se vaalea kiristysrengas oli irtonaisena siinä pumppuämpärin päällä ja kumi tietysti irti yläkauluksesta ja tämän pashan varaosanumero on 939 45 60 ja uusi pehmeämpi oli numeroltaan 533 47 68. Tämä kumi plumpsahti aika mukavasti siihen kaulukseen ja avittajana käytin o-rengas rasvaa 8)
Kovan ähellyksen ja per**Leellisen sanailun jälkeen selvisin jotenkuten voittajana mutta ei mulla mennyt korjaus 8 minuuttiin kyllä siihen meni kokopäivä :lol: :lol:!??
Joten jos sullakin tuota kivettynyttä krymppäävää mallia niin vaihtaisin suosiolla! Vaikeutena on vaan se ettei uusia käyttämättömiä kumeja myydä tähän hommaan.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
tumpeloin
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2009 20:07

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja tumpeloin »

mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

tumpeloin kirjoitti:mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
Siis oliko tuon kauluskumin lisäksi vielä toinenkin kumi mukana siihen, vai riittääkö tuo pelkkä kauluskumi? Kuten Viggen kuvasi niin tuo valkoinen rinkula oli siellä niin irrallaan, että eipä siitä ennen vaihtoakaan mitään hyötyä ollut.
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

Sitten vielä toinen homma, eli tietty sain tuossa alkuvaiheessa jo rikottua toisen (sen mustan) niistä bensaletkun liittimistä :x Liikkeestä sai onneksi tilalle edukkaasti (24e :o) valkoisen liittimen, josta myyjän mukaan pitää poistaa vain venttiili sisältä.

No nuo on vähän erinäköiset (kuva), mutta ilmeisesti tuo kuitenkin käypi tilalle kunhan vain siirtää tiivisteet tuohon uuteen?

Kuva
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

tumpeloin kirjoitti:mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
Tarkoitatko pidikekumilla tuota yläpään asennuskaulusta, sitä jonka läpi pumppu ujutetaan ja tulee kiinni siihen ämpärin yläkaulukseen?
Kysyn siksi kun tuohon pumppuun näitä kumisia uusia asennusosia ei löytynyt enää mistään :evil: ! Vielä jokinaika sitten Pro-carservicen myymän pumpun mukana sai tuon yläpään asennuskauluksen mutta ei tule enää!? Ja tähän syynä Speedparts! Hittovie maailma täyttyy kun kumit loppuu :lol: :lol:!??
Kaikkein parasta olisi kun hankkii Walbron bensapumpun niin mukana olisi se yläpään ja myös alapäähän tuleva "tuki"kumi jotka näkyy hyvin tuossa nim: Termoksen kuvassa!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
tumpeloin
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2009 20:07

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja tumpeloin »

jep pidikekumi=tukikumi.Uudessa oli huullos ylöspäin johon ämpärinkansi kiinnittyi tiukasti. Ala tukena käytin vanhaa ja myös vanhaa suodatinta,uusi suodatin tuntui rimpulalta.piti sitä kumia kyllä meisselillä ämpärinkannen välistä nostaa ennen kun kansi loksahtaa paikalleen.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllä minä onnistuin ähräämään alkuperäiset osat tarvikepumpun ympärille, menihän siinä tupakkia ja valkovaseliinia kieltämättä. :twisted:

Yläpään kumi piti vaan onnistua ujuttamaan tuon liitinsysteemin alapuolelle, sitten oli palikat oortninkissa :wink:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bilteman pumppu meni heittämällä -98:iin. Pumpusta t-haaraan putken korvasin bensaletkun pätkällä ja kahdella klemmarilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

Lämmittelin tuon rikkoutuneen liittimen irti ja vaihdoin uuden tilalle. No eihän se tietty pitänyt vaan sieltä tihkutti bensaa. Katkaisin letkun ja yritin lämmitellä sitä niin, että uusi liitin menisi tiivisti sisään, mutta eihän siitä mitään tullut, eli letku käpristelee vaan tuosta päästä.

Olisko tuohon mitään kikkakutosta millä tuon saisi liitettyä toimivasti?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Mertmi kirjoitti:Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
Ihan kirjanoppineesti tehty! Ihan samanlaista tuo putki on 99:stä- 9-5 seen :)
Katselin tuossa Wanhaa Saabin korjaamokäsikirjaa jostain 80- luvun alusta. Siinä oli kuvalliset (piirretyt) ohjeet polttoaineputken liittimen irroittamiseksi ja kiinnittämiseksi. Banjopultilla kiinnitettävä osa on metallia siis se osa joka vasaroitiin KYLMÄÄN polttoaineputkeen! Tietolähde :
Saab 900 korjaamon käsikirja M1981- Moottori 2 sivu 234-5
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
donkkis
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 15:45

Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)

Viesti Kirjoittaja donkkis »

J.V.A kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
Ihan kirjanoppineesti tehty! Ihan samanlaista tuo putki on 99:stä- 9-5 seen :)
Katselin tuossa Wanhaa Saabin korjaamokäsikirjaa jostain 80- luvun alusta. Siinä oli kuvalliset (piirretyt) ohjeet polttoaineputken liittimen irroittamiseksi ja kiinnittämiseksi. Banjopultilla kiinnitettävä osa on metallia siis se osa joka vasaroitiin KYLMÄÄN polttoaineputkeen! Tietolähde :
Saab 900 korjaamon käsikirja M1981- Moottori 2 sivu 234-5
Kiiton uskonvahvistuksesta, mutta ei tuo vaan tuonne uppoa. Ei tunnu olevan oikein lähelläkään. Pitää varmaan yrittää venyttää tuota putkea jotenkin. Betoniproppu ruuvi yhdistelmällä tuo venyy jonkin verran, mutta löytyskö tuohon tehokkaampaa työkalua?
Vastaa Viestiin