Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Vaihdoin tuossa 9-5:n bensapumppua Motonetin malliin, ja tuossa ämpärissä oli jossain välissä sellainen valkoinen kovamuovinen rinkula (halkaisija oli luokkaa 6-7 senttiä, ei ole nyt käsillä mittausta varten). Tuon paikka ei oikein siinä purkaessa valjennut ja tietty kokoamisvaiheessa se unohtui sieltä pois. Nyt kiinnostaisikin, että mikä tuon renkaan funktio on, ja joudunko tuon ämpärin poimimaan uudelleen tankista purkamista ja uudelleen kokoamista varten. Tuskin tuo nyt ihan turha osakaan siellä on, mutta onko aivan välttämätön toimivuuden kannalta.
Tämä ei nyt ollut ainoa ongelma tuossa vaihto-operaatiossa, mutta pistän tarkempaa kuvausta ja kuvia muille opiksi mitä tuossa voipi mennä pieleen jahka homma on valmis.
Tämä ei nyt ollut ainoa ongelma tuossa vaihto-operaatiossa, mutta pistän tarkempaa kuvausta ja kuvia muille opiksi mitä tuossa voipi mennä pieleen jahka homma on valmis.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Siinähän tuo näkyy. Pitänee vielä kaivaa tuo esiin ja kattoa jos sen saisi paikalleen - jahka motivaatiot palautuu viikonlopun sähläilyn jälkeen. Kai tuon saapi ilman, että tuo kumi rikkoutuu?
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Vaihdoin uuden pumpun hommaamaani "varaämpäriin". Alkuperäiseen kumikaulukseen mallia Retu Kivinen ei pumppu suostunut menemään joten hommasin Jyväskylän suunnasta käytetyn mutta vielä joustavan kumin! Siitä esitänkin suuren kiitoksen !donkkis kirjoitti:Siinähän tuo näkyy. Pitänee vielä kaivaa tuo esiin ja kattoa jos sen saisi paikalleen - jahka motivaatiot palautuu viikonlopun sähläilyn jälkeen. Kai tuon saapi ilman, että tuo kumi rikkoutuu?
Se kovakumi oli kanssa krympännyt joten se vaalea kiristysrengas oli irtonaisena siinä pumppuämpärin päällä ja kumi tietysti irti yläkauluksesta ja tämän pashan varaosanumero on 939 45 60 ja uusi pehmeämpi oli numeroltaan 533 47 68. Tämä kumi plumpsahti aika mukavasti siihen kaulukseen ja avittajana käytin o-rengas rasvaa
Kovan ähellyksen ja per**Leellisen sanailun jälkeen selvisin jotenkuten voittajana mutta ei mulla mennyt korjaus 8 minuuttiin kyllä siihen meni kokopäivä !??
Joten jos sullakin tuota kivettynyttä krymppäävää mallia niin vaihtaisin suosiolla! Vaikeutena on vaan se ettei uusia käyttämättömiä kumeja myydä tähän hommaan.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Siis oliko tuon kauluskumin lisäksi vielä toinenkin kumi mukana siihen, vai riittääkö tuo pelkkä kauluskumi? Kuten Viggen kuvasi niin tuo valkoinen rinkula oli siellä niin irrallaan, että eipä siitä ennen vaihtoakaan mitään hyötyä ollut.tumpeloin kirjoitti:mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Sitten vielä toinen homma, eli tietty sain tuossa alkuvaiheessa jo rikottua toisen (sen mustan) niistä bensaletkun liittimistä Liikkeestä sai onneksi tilalle edukkaasti (24e ) valkoisen liittimen, josta myyjän mukaan pitää poistaa vain venttiili sisältä.
No nuo on vähän erinäköiset (kuva), mutta ilmeisesti tuo kuitenkin käypi tilalle kunhan vain siirtää tiivisteet tuohon uuteen?
No nuo on vähän erinäköiset (kuva), mutta ilmeisesti tuo kuitenkin käypi tilalle kunhan vain siirtää tiivisteet tuohon uuteen?
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Tarkoitatko pidikekumilla tuota yläpään asennuskaulusta, sitä jonka läpi pumppu ujutetaan ja tulee kiinni siihen ämpärin yläkaulukseen?tumpeloin kirjoitti:mulla motonetin pumpun mukana tuli uusi pidikekumi johon ei valkonen muovirengas kuulu eikä sovi.
Kysyn siksi kun tuohon pumppuun näitä kumisia uusia asennusosia ei löytynyt enää mistään ! Vielä jokinaika sitten Pro-carservicen myymän pumpun mukana sai tuon yläpään asennuskauluksen mutta ei tule enää!? Ja tähän syynä Speedparts! Hittovie maailma täyttyy kun kumit loppuu !??
Kaikkein parasta olisi kun hankkii Walbron bensapumpun niin mukana olisi se yläpään ja myös alapäähän tuleva "tuki"kumi jotka näkyy hyvin tuossa nim: Termoksen kuvassa!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
jep pidikekumi=tukikumi.Uudessa oli huullos ylöspäin johon ämpärinkansi kiinnittyi tiukasti. Ala tukena käytin vanhaa ja myös vanhaa suodatinta,uusi suodatin tuntui rimpulalta.piti sitä kumia kyllä meisselillä ämpärinkannen välistä nostaa ennen kun kansi loksahtaa paikalleen.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Kyllä minä onnistuin ähräämään alkuperäiset osat tarvikepumpun ympärille, menihän siinä tupakkia ja valkovaseliinia kieltämättä.
Yläpään kumi piti vaan onnistua ujuttamaan tuon liitinsysteemin alapuolelle, sitten oli palikat oortninkissa
Yläpään kumi piti vaan onnistua ujuttamaan tuon liitinsysteemin alapuolelle, sitten oli palikat oortninkissa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Bilteman pumppu meni heittämällä -98:iin. Pumpusta t-haaraan putken korvasin bensaletkun pätkällä ja kahdella klemmarilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Lämmittelin tuon rikkoutuneen liittimen irti ja vaihdoin uuden tilalle. No eihän se tietty pitänyt vaan sieltä tihkutti bensaa. Katkaisin letkun ja yritin lämmitellä sitä niin, että uusi liitin menisi tiivisti sisään, mutta eihän siitä mitään tullut, eli letku käpristelee vaan tuosta päästä.
Olisko tuohon mitään kikkakutosta millä tuon saisi liitettyä toimivasti?
Olisko tuohon mitään kikkakutosta millä tuon saisi liitettyä toimivasti?
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Ihan kirjanoppineesti tehty! Ihan samanlaista tuo putki on 99:stä- 9-5 seenMertmi kirjoitti:Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
Katselin tuossa Wanhaa Saabin korjaamokäsikirjaa jostain 80- luvun alusta. Siinä oli kuvalliset (piirretyt) ohjeet polttoaineputken liittimen irroittamiseksi ja kiinnittämiseksi. Banjopultilla kiinnitettävä osa on metallia siis se osa joka vasaroitiin KYLMÄÄN polttoaineputkeen! Tietolähde :
Saab 900 korjaamon käsikirja M1981- Moottori 2 sivu 234-5
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Bensapumpun vaihdosta (ylimääräinen osa)
Kiiton uskonvahvistuksesta, mutta ei tuo vaan tuonne uppoa. Ei tunnu olevan oikein lähelläkään. Pitää varmaan yrittää venyttää tuota putkea jotenkin. Betoniproppu ruuvi yhdistelmällä tuo venyy jonkin verran, mutta löytyskö tuohon tehokkaampaa työkalua?J.V.A kirjoitti:Ihan kirjanoppineesti tehty! Ihan samanlaista tuo putki on 99:stä- 9-5 seenMertmi kirjoitti:Kylmänä ite survoin vastaavia liitoksia. Tosin kyseessä oli tuo 99 saabi, johon tein bensaputkistoja.
Katselin tuossa Wanhaa Saabin korjaamokäsikirjaa jostain 80- luvun alusta. Siinä oli kuvalliset (piirretyt) ohjeet polttoaineputken liittimen irroittamiseksi ja kiinnittämiseksi. Banjopultilla kiinnitettävä osa on metallia siis se osa joka vasaroitiin KYLMÄÄN polttoaineputkeen! Tietolähde :
Saab 900 korjaamon käsikirja M1981- Moottori 2 sivu 234-5