Lisäpotkua

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkahan paljon viritetty auton pitäisi olla, jotta korkeaoktaanisemmasta bensasta olisi yhtään mitään hyötyä? Itse en ole havainnut minkäänlaista eroa kulutuksessa tai suorituskyvyssä 95e:n ja 98e:n välillä, trionic-tonttuni ahtaa jotain 1.45bar, eikä koskaan nakuttele, eikä mene peruspaineille, ei edes kesäkuumallakaan mennyt, eikä konetta saanut nakuttamaan 95e:llä, vaikka autosta oli hukkiksen letku irti muutaman kuukauden, eli se ahtoi sen mitä T25-mandariini jaksoi ahtaa.
Jos kulutuksessa on jotain eroa, niin melkein väittäisin että omat tähänastiset Trionic-saapit on saattaneet mennä jopa pienemmällä kulutuksella 95e:llä, vaikea kyllä uskoa että 98:illa voisi mitenkään kuluttaa vähempää, ehkä henkilöt jotka näin väittävät, ajavat alitajuisesti paljon vauhdikkaammin 95:lla, kuin 98:illa, tms.
Eikait 98:ia oikeasti tarvitse tankata kuin joihinkin hyvin harvoihin museoikäisiin autoihin, jopa -70 Austin Mini 1000cc toimi oikein hyvin 95e:llä, ei luulisi että Trionic-Saabit on sitä vanhanaikaisempia :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja Pola »

kannattaa myös katsoa se 5th gearin jakso jossa eri autoilla testataan tehoeroa vesibensan ja veepoverin välillä
#3272
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

ng900aero kirjoitti:Kuinkahan paljon viritetty auton pitäisi olla, jotta korkeaoktaanisemmasta bensasta olisi yhtään mitään hyötyä? Itse en ole havainnut minkäänlaista eroa kulutuksessa tai suorituskyvyssä 95e:n ja 98e:n välillä, trionic-tonttuni ahtaa jotain 1.45bar, eikä koskaan nakuttele, eikä mene peruspaineille, ei edes kesäkuumallakaan mennyt, eikä konetta saanut nakuttamaan 95e:llä, vaikka autosta oli hukkiksen letku irti muutaman kuukauden, eli se ahtoi sen mitä T25-mandariini jaksoi ahtaa.
Jos kulutuksessa on jotain eroa, niin melkein väittäisin että omat tähänastiset Trionic-saapit on saattaneet mennä jopa pienemmällä kulutuksella 95e:llä, vaikea kyllä uskoa että 98:illa voisi mitenkään kuluttaa vähempää, ehkä henkilöt jotka näin väittävät, ajavat alitajuisesti paljon vauhdikkaammin 95:lla, kuin 98:illa, tms.
Eikait 98:ia oikeasti tarvitse tankata kuin joihinkin hyvin harvoihin museoikäisiin autoihin, jopa -70 Austin Mini 1000cc toimi oikein hyvin 95e:llä, ei luulisi että Trionic-Saabit on sitä vanhanaikaisempia :D
Ehkä oma 9-5:en on sitten "vanhanaikainen" kun jo 98 ja 99 bensan eron huomaa heti nakutuksien määrässä, 95:ta en ole edes kokeillut virisoftan kanssa. Ehkä Autosi kävi niin rikkaalla ettei se nakuttanut sen takia, tai autossasi oli koko keulan kokoinen ic ettei imuilmanlämmöt nousseet liian kuumaksi? En ymmärrä miksi sitten näitä 98 ja 99 myydään jos kaikki autot toimii 95:lla. Ehkä tämä asia pitäisi todeta tehon mittauksella niin ei tulisi epäselvyyksiä, paitsi sitten joku alkaisi inttämään että ei se tehonmittaus vastaa oikeaa ajoa maantiellä jne jne :lol: Pystyykö se t5:nen lisäämään/vähentämään sytkän ennakoita nakutuksen mukaan, ainakin t7 tekee näin?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Pola kirjoitti:kannattaa myös katsoa se 5th gearin jakso jossa eri autoilla testataan tehoeroa vesibensan ja veepoverin välillä
ja kannattaa MYÖS ottaa omasta autosta noita logeja,että OIKEASTI
tietää mitä siellä tapahtuu :D .
eiköhän täällä foorumilla ole riittävästi tietoa/keskustelua aiheesta?
#2285
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa muistaa että pelkästään ahtopaineiden tai ilmamassan määrästä ei voi päätellä nakuttaako ja onko Trionic ryhtynyt joihinkin toimenpiteisiin sen ehkäisemiseksi..

Sytytystä myöhäistetään heti ensimmäisenä ja sen aiheuttaman puutumisen huomaaminen ei aina ole yhtä helppoa. Etenkin vakioahtimilla varustetuissa pakolämmöt nousee ja kulku heikkenee.

Kun on kyseessä pienillä ahtimilla ja korkealla ahtopaineella varustetut moottorit joissa on korkea puristussuhde niin mielestäni 98 on aivan perusteltua. Saabin omissa suosituksissa raja meneekin siinä että matalapaineilla 95 on suositeltu (ja järkevä) mutta heti täyspaineista lähtien suositellaan jo korkeaoktaanisempaa.

Kulutuseroon käytännössä en ota kantaa koska ajan itse aina ainoastaan 98:lla, alipaineilla ajellessa sitä tuskin juurikaan on mutta ahtoja käyttäessä termodynaaminen hyötysuhde on korkeaoktaanisemmalla parempi kun sytytysennakko on lähempänä optimaalista eikä ota kiinni nakutusrajaan yhtä herkästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Omassa tonnarissa keväällä huomasi eron ahtopainemittarissa ja persdynossa kun talven jäljiltä liian pitkään ajeli 95:llä. 98 tankkiin ja taas ahdot nousi sinne minne pitikin eikä ollut edes viriä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Kannattaa muistaa että pelkästään ahtopaineiden tai ilmamassan määrästä ei voi päätellä nakuttaako ja onko Trionic ryhtynyt joihinkin toimenpiteisiin sen ehkäisemiseksi..

Sytytystä myöhäistetään heti ensimmäisenä ja sen aiheuttaman puutumisen huomaaminen ei aina ole yhtä helppoa. Etenkin vakioahtimilla varustetuissa pakolämmöt nousee ja kulku heikkenee.
Ok, mutta luulisi sien kilkatuksen kuulevan ihan kabiiniin saakka, ja omassa rottelossani ahdot pysyy siellä reilussa 1.4 bar:issa pidemmässäkin vedossa, eikä kone ole ainakaan vielä leiponut kiinni tms?
Lopetin 98:illa ajamisen kun en huomannut kulutuksessa mitään eroa, eikä tosiaan ahtopaineetkaan käyttäytyneet kummallakaan bensalla mitenkään erilailla, ehkä pakolämmöistä voisi jotain eroa jo huomatakin tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

ng900aero kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Kannattaa muistaa että pelkästään ahtopaineiden tai ilmamassan määrästä ei voi päätellä nakuttaako ja onko Trionic ryhtynyt joihinkin toimenpiteisiin sen ehkäisemiseksi..

Sytytystä myöhäistetään heti ensimmäisenä ja sen aiheuttaman puutumisen huomaaminen ei aina ole yhtä helppoa. Etenkin vakioahtimilla varustetuissa pakolämmöt nousee ja kulku heikkenee.
Ok, mutta luulisi sien kilkatuksen kuulevan ihan kabiiniin saakka, ja omassa rottelossani ahdot pysyy siellä reilussa 1.4 bar:issa pidemmässäkin vedossa, eikä kone ole ainakaan vielä leiponut kiinni tms?
Lopetin 98:illa ajamisen kun en huomannut kulutuksessa mitään eroa, eikä tosiaan ahtopaineetkaan käyttäytyneet kummallakaan bensalla mitenkään erilailla, ehkä pakolämmöistä voisi jotain eroa jo huomatakin tms.
Ei sitä nakutusta kuule kyllä sinne auton sisällä ellet ole superman, vituiksman tai muu vastaava :lol: Eikä se kerro mitään että ne paineet pysyy siellä 1,4bar, kuten jo kirjoitin niin ensin muutetaan ennakoita sitten lisää soppaa ja sitten vasta puotetaan ahtoja (tai näin ainakin T7:ssa). Jos nakutus kartat on "vakiot" ja muuten softa on tehty hyvin niin tuskin sitä konetta rikki sillä 95oct bensallakaan saa mutta tehoja sillä 95:lla ei saa niin paljon kuin 99:llä ja jos joku asia on varma niin tämä on aivan varma :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja J8 »

jyyrä kirjoitti: Jos nakutus kartat on "vakiot" ja muuten softa on tehty hyvin niin tuskin sitä konetta rikki sillä 95oct bensallakaan saa mutta tehoja sillä 95:lla ei saa niin paljon kuin 99:llä ja jos joku asia on varma niin tämä on aivan varma :D
Totta, oli vittumaista ajella allekirjoituksen autolla kun kokeilin 95:sta. Pikkasenkin reippaampi kiihdytys niin auto hyytyi samantein ja alkoi nykimään, eipä tehnyt mieli ohitella. 98:silla aivan toinen ääni kellossa 8) ja 98 vs. v-power kulutus tippui muistaakseni n. 0,3-0,4l/100km meikäläisen kaupunkiajossa. ajelin samaa reittiä töihin ja takas samoihin aikoihin molemmilla bensoilla.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juu, ei se ihan sama ole, että mitä bensaa sinne tankkiin lorottaa.

Tuli aikoinaan kurvailtua Vaasa-Tampere-Vaasa -rundia kohtuullisen usein.
Alla oli silloin 8 venttiilinen 2.0 DOHC vapari-Foordi nelipisteruiskulla, sitkeävääntöinen pirulainen korkealla puristussuhteella.

Kyllä meinaan muistui mieleen mitä viimeksi tankkiin oli laskettu, kun Vaasan suuntaan koitti ylämäkeen kiihdyttää kesähelteellä, ohituskaistan ja satasen nopeusrajoituksen alettua :evil:

Ei ollut 1990 valmistetussa Foortissa niin älykästä ruiskua, etteikö 95 -bensa aiheuttanut mahotonta nakutusta tuossa tilanteessa. Vähäiset tehot se kyllä yritti leikata pois.
98 kun oli tankissa, niin Foordikin kiipesi mäet kiihdytettäessä ilman kalinoita :mrgreen:

Oli se sentään yhdessä asiassa Saabia parempi, nimittäin siinä sitkeydessä.
Kakkosvaihteella jaksoi ryömiä kaasuun koskematta tasaisilla pihoilla, esmes autoliikkeiden pihavalikoimia syynätessä, normaalilla tyhjäkäynnillä (~900rpm) nykimättä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Tässä on reilu vuosi näitä sivuja tullu luettua ja samalla tuskailtua auton kiihdytys nykimisen ja nakutuksen kanssa. Jostain syystä ei vaan tää oktaani keskustelu ei ole osunu silmään enkä ole osannu sitä ite epäillä syyksi, vaan aina on 95 lorahtanu tankkiin. Oktaanin kohotuksen sijaan on tullu noita hilppeitä vaihdettua läppäkotelosta bensapumpuun ym ym ilman toivottua tulosta. Nyt pitää ajella tankki tyhjäksi ja kokeilla olisko tosta mitään apua. Jos vika on väärässä (pääosin nesteen 95) kakussa niin voi v. Palaan asiaan kunhan testi ohi
"pikkuvikoja helppo korjata"
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja masas »

Ainakaan M:llä alkava virisoftapaja ei ole luullakseni rukannut "nakutuskarttoja" joten sen suhteen en ole huolissani. Autollani oli ajettu n. 130 000 km kun laitoin steg 1:sen,ja autolla on nyt ajettu karvan vaille 260 000, ja olen polkassu "muutaman" kerran 95:lla ja muutaman vähemmän 98/v-poverilla. Eroksi olen huomannu sen että 95 antaa saman "perstuntuman" ja kiihtyvyyden talvella kuin 98 kesällä, eron siis huomaa, v-poverin ja 98:n ero on suunilleen sama kuin 95-98, tämä siis perstuntumalla, M lupaa sen 225, mutta tuokin on todennäköisesti huipputeho ei jatkuva, joten "maallikko" ei tiedä tuleeko sieltä 210 vai 198 heppaa oli sitten bensana 95 tai 98.

Jos tiedän ajavani "urheilullisesti" tankkaan v-poveria, esim. jos botniaringille tulen :) joka näyttää hyvinkin mahdolliselta.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

masas kirjoitti:Jos tiedän ajavani "urheilullisesti" tankkaan v-poveria, esim. jos botniaringille tulen :) joka näyttää hyvinkin mahdolliselta.
Jep määkin suunnittelen aina etukäteen kaikki ohitukset sun muut kun lähden reissuun :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

20 l oli tankissa 95 bensaa kun tankkasin päälle v poveria. Ajelin noin 20 km ja ei mitään vaikutusta, mutta sitten alkoi nykiminen vähentyä selvästi ja nyt on meno lähes tasaista. Varmaan kun saa gasot kokonaa vaihdettua on meno niinku pitääkin. Aivan mahtavaa ja en kyllä olis ikinä uskonu että oktaaniluku voi noin vaikuttaa kulkuun. Nyt on taas fiilistä laitella pikkuvikoja kondikseen kun kärry kulkee
"pikkuvikoja helppo korjata"
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Lisäpotkua

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Oli se sentään yhdessä asiassa Saabia parempi, nimittäin siinä sitkeydessä.
Kakkosvaihteella jaksoi ryömiä kaasuun koskematta tasaisilla pihoilla, esmes autoliikkeiden pihavalikoimia syynätessä, normaalilla tyhjäkäynnillä (~900rpm) nykimättä.
Tosta olen täysin samaa mieltä, mun vanha dohc viistonokka-taunus on emännällä edelleenkin käyttö autona. Ite en kyllä huomannut polttoaineissa mitään eroa...

Ja nyt ihan asiasta moottorisahaan, vaihdoin äsken Suappiin pyyhkijöitä, pyyhkijän varsi lipes kädestä ja tuulilasin alareunaan järjetön särö, nyt ei veri kierrä :evil:
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Vastaa Viestiin