Ketjuko ääntelee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

mienkoiv kirjoitti:kyllä nyt perkele asiansa osaava korjausmies pitäisi lähteä korjaamaan hommaa poistamalla vaihtoehtoja..erittäin luontevalta kuvailemaasi ääneen kuuluisi mielestäni juuri tuo hihnan poisotto, koska se sulkee pois/antaa ilmi monta mahdollisuutta..luulisi olevan päivänselvää täläinen proseduuri, kun ääni tulee konehuoneesta epäselvänä?????
jos tuo lomalta palaava ukkokaan ei hihnanpoistoa tee niin
ehdottaisin puljun vaihtoa...et häviä mitään jos käyt otattamassa hihnan jossain muualla pois...
ilmottele paikkakuntasi niin varmaan hyviä suosituksia tulee missä pojat ovat saappaansa käyttäneet paikattavana...
Kalakukkokaupungissa ollaan ja kyllä lomalla oleva kaveri varmasti olisi hihnan käyttänyt tarvittaessa poissa, mutta hän on lomalla koko syyskuun. En ole ennen rakkaita autojani nyrkkipajoissa käyttänyt ja kynnys on nytkin korkea, mutta auto pitäisi saada kuntoon ASAP (nykyiselläänkin sillä tietysti ajaa, mutta pelottaa, että ajamalla saa vain lisävahinkoa aikaan).

Näkeeköhän tuon vetolevyn eheyden purkamatta paikkoja, saisi sen teorian vahvistettua tai kumottua? Tonnarissa on näköjään ollut vetolevyongelmia (hammaskehän irtoamista, mutta myös vetolevyn halkeamisia), mutta liekö 9-5:ssä koskaan ollut sellaista ongelmaa..
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jmarin kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:kyllä nyt perkele asiansa osaava korjausmies pitäisi lähteä korjaamaan hommaa poistamalla vaihtoehtoja..erittäin luontevalta kuvailemaasi ääneen kuuluisi mielestäni juuri tuo hihnan poisotto, koska se sulkee pois/antaa ilmi monta mahdollisuutta..luulisi olevan päivänselvää täläinen proseduuri, kun ääni tulee konehuoneesta epäselvänä?????
jos tuo lomalta palaava ukkokaan ei hihnanpoistoa tee niin
ehdottaisin puljun vaihtoa...et häviä mitään jos käyt otattamassa hihnan jossain muualla pois...
ilmottele paikkakuntasi niin varmaan hyviä suosituksia tulee missä pojat ovat saappaansa käyttäneet paikattavana...
Kalakukkokaupungissa ollaan ja kyllä lomalla oleva kaveri varmasti olisi hihnan käyttänyt tarvittaessa poissa, mutta hän on lomalla koko syyskuun. En ole ennen rakkaita autojani nyrkkipajoissa käyttänyt ja kynnys on nytkin korkea, mutta auto pitäisi saada kuntoon ASAP (nykyiselläänkin sillä tietysti ajaa, mutta pelottaa, että ajamalla saa vain lisävahinkoa aikaan).

Näkeeköhän tuon vetolevyn eheyden purkamatta paikkoja, saisi sen teorian vahvistettua tai kumottua? Tonnarissa on näköjään ollut vetolevyongelmia (hammaskehän irtoamista, mutta myös vetolevyn halkeamisia), mutta liekö 9-5:ssä koskaan ollut sellaista ongelmaa..
no tuo pajaukko voisi omassa tapauksessasi ottaa sen hihnan pois ja kuulostella ja tunnustella, onnistuu varmasti eikä saappi sinne hajoa...nyt kun aikojakaan et luottokorjaamoosi saa...

...en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pajaukkoja pitäisi pelätä
:?
ymmärrän tosin, että esim. jos moottoritakuuta haluaa suojella niin leimauttaa autonsa huollot sitten mahdollisimman kalliissa paikassa, tosin se "takuu" nyt ei YLLÄTYS sitten katakaan kaikkea mahdollista ku pamahtaa...
ongelmana aluksi on löytää luotettava pajaukko ja alkaa sitten kärryä siellä käyttämään, näin itse olen tehnyt ja kaikki on onnistunut ja vieläpä erittäin hyvään hintaan! ei tuo saappi nyt NIIN erilainen auto ole, että sitä yksi pajaukko ei kuntoon saisi!
omassa ääntelytapauksessa pajaukko ekana sanoi että katsotaan moniurahihna pois ja karsitaan mahdollisuudet sieltä..itse siis olin suunnilleen ketju kädessä että tämä se on varmasti...
kyllä sieltä pajoilta tietoa ja taitoa löytyy riittämiin kunhan sellaisen löytää...

no, mutta jokainen käyttää autonsa siellä missä haluaa ja onnea jos ylimääräistä rahaa on laittaa arvailuun yms kalliisiin korjauksiin :o
toivottavasti selviää!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

mienkoiv kirjoitti:...en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pajaukkoja pitäisi pelätä :?
ymmärrän tosin, että esim. jos moottoritakuuta haluaa suojella niin leimauttaa autonsa huollot sitten mahdollisimman kalliissa paikassa, tosin se "takuu" nyt ei YLLÄTYS sitten katakaan kaikkea mahdollista ku pamahtaa...
ongelmana aluksi on löytää luotettava pajaukko ja alkaa sitten kärryä siellä käyttämään
Jos olisi hyvä ja luotettava paikka tiedossa, niin auto olisi jo siellä. Minulla on vain niin huono arpaonni, että siihen ei uskalla luottaa.

Moottoritakuukin on vielä hetken voimassa ja kun auto on ollut meillä koko ikänsä ja aina huollettu ennemmin liian usein kuin liian harvoin, niin harmittaisi, jos joku roplaaja tekisi tuhojaan.

Tähän saakka olen aina asioinut merkkiliikkeen kanssa, mikä ei varmaankaan ole ollut halvin mahdollinen tapa, mutta helpoin ja ainakin näennäisesti turvallisin se on ollut. Olen ostanut lähes kaikki renkaatkin "marmoritiskiltä", jotta on yksi ja sama paikka, jossa valittaa, jos on jotain valittamista. Ei ole tähän mennessä yli 10 vuoden saabismin aikana ollut (mutta sen kerran, kun ostin renkaat muualta, niin voi sitä apinan raivoa millä niitä vaihdettiin aluvanteille - ei koskaan enää).
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jmarin kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:...en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pajaukkoja pitäisi pelätä :?
ymmärrän tosin, että esim. jos moottoritakuuta haluaa suojella niin leimauttaa autonsa huollot sitten mahdollisimman kalliissa paikassa, tosin se "takuu" nyt ei YLLÄTYS sitten katakaan kaikkea mahdollista ku pamahtaa...
ongelmana aluksi on löytää luotettava pajaukko ja alkaa sitten kärryä siellä käyttämään
Jos olisi hyvä ja luotettava paikka tiedossa, niin auto olisi jo siellä. Minulla on vain niin huono arpaonni, että siihen ei uskalla luottaa.

Moottoritakuukin on vielä hetken voimassa ja kun auto on ollut meillä koko ikänsä ja aina huollettu ennemmin liian usein kuin liian harvoin, niin harmittaisi, jos joku roplaaja tekisi tuhojaan.

Tähän saakka olen aina asioinut merkkiliikkeen kanssa, mikä ei varmaankaan ole ollut halvin mahdollinen tapa, mutta helpoin ja ainakin näennäisesti turvallisin se on ollut. Olen ostanut lähes kaikki renkaatkin "marmoritiskiltä", jotta on yksi ja sama paikka, jossa valittaa, jos on jotain valittamista. Ei ole tähän mennessä yli 10 vuoden saabismin aikana ollut (mutta sen kerran, kun ostin renkaat muualta, niin voi sitä apinan raivoa millä niitä vaihdettiin aluvanteille - ei koskaan enää).
NÄinhän se on, että jos "turvallisen" paikan löytää niin hyvähän se on siellä käyttää...

sitä vaan nyt lähinnä, että kun ajat ovat kortilla, niin joku pajaukko sen hihnan ottaa sieltä pois ja kokeilee hihnapyörät vartissa...
itse en ajelisi hirveitä matkoja äänien kanssa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Kyllä porsi oma oudosta paikasta.Ehti kaverilla olla ajossa 3 päivää ja töihin mennessä alkanu kuulumaan konehuoneesta ääntä.No töistä lähtiessä ei taas ääniä kuulunu mutta matka katkes enen kotia pääsyä.Kampiakselin hihnapyörästä kaikki 6 pulttia lähteny pyörimään auki.2 poikki ja 4 muuten vaan mutkalla :lol:
Aattelivat mennä kurkkaamaan mitä mahtaa sisäpuolelta löytyä :evil:

Onkohan noissa jakopään kopissa eroja 94-98 2.0 ja 2.3 välillä eli käviskö tollasen ng900 jakopää tuohon 9-5???
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jmarin kirjoitti:
Kalakukkokaupungissa ollaan ja kyllä lomalla oleva kaveri varmasti olisi hihnan käyttänyt tarvittaessa poissa, mutta hän on lomalla koko syyskuun. En ole ennen rakkaita autojani nyrkkipajoissa käyttänyt ja kynnys on nytkin korkea, mutta auto pitäisi saada kuntoon ASAP (nykyiselläänkin sillä tietysti ajaa, mutta pelottaa, että ajamalla saa vain lisävahinkoa aikaan).

Näkeeköhän tuon vetolevyn eheyden purkamatta paikkoja, saisi sen teorian vahvistettua tai kumottua? Tonnarissa on näköjään ollut vetolevyongelmia (hammaskehän irtoamista, mutta myös vetolevyn halkeamisia), mutta liekö 9-5:ssä koskaan ollut sellaista ongelmaa..
Eikös olisi kutakuinkin helpompaa (ja nopeampaa) vaan hankkia suht pitkä räikän jatkovarsi, jolla kääntää sen hihnankiristäjän löyhälle, irrottaa hihnan, sekä kuulostelee tuleeko ääni apulaitteista vai ei? Ei ole monen minuutin työ vasta-alkajallekaan.

Ei nyt ole käytössä EPC:tä, mutta eiköhän siinä 9-5:ssä mahda olla suht samanlainen suojapelti siellä lootan turbiinikotelon alapinnassa, kuin tonnarissakin, eli altapäin 6mm (vaiko 8mm) pultit vaan auki, jolloin pääsee näkemään jotain ainakin auttavasti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

ng900aero kirjoitti:Eikös olisi kutakuinkin helpompaa (ja nopeampaa) vaan hankkia suht pitkä räikän jatkovarsi, jolla kääntää sen hihnankiristäjän löyhälle, irrottaa hihnan, sekä kuulostelee tuleeko ääni apulaitteista vai ei? Ei ole monen minuutin työ vasta-alkajallekaan.
Eipä kai se mahdotonta olisi, mutta ei ole kuvia, monttua, aikaa eikä hirveästi intoakaan. ;-) Taidan odottaa perjantaihin ja kuunnella lomalla olevan kaverin kommentit ennen kuin heitän noppaa seuraavasta siirrosta. Auto saanee olla parkissa siihen saakka.

Kukaan ei ole älähtänyt tuosta vetolevystä, joten se ei liene kovin yleinen vika 9-5:ssä. Sitä arvanneen pajan mukaan vaihteiston joutuu irroittamaan asian tarkistamiseksi, joten ihan ensimmäisenä ei sinne rynnätä..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jmarin kirjoitti: Eipä kai se mahdotonta olisi, mutta ei ole kuvia, monttua, aikaa eikä hirveästi intoakaan. ;-) Taidan odottaa perjantaihin ja kuunnella lomalla olevan kaverin kommentit ennen kuin heitän noppaa seuraavasta siirrosta. Auto saanee olla parkissa siihen saakka.

Kukaan ei ole älähtänyt tuosta vetolevystä, joten se ei liene kovin yleinen vika 9-5:ssä. Sitä arvanneen pajan mukaan vaihteiston joutuu irroittamaan asian tarkistamiseksi, joten ihan ensimmäisenä ei sinne rynnätä..
Kyllä sen hihnan saa pois paikaltaan ja takaisin paikalleen ihan yläkauttakin, tosin joutuu pukeutumaan t-paitaan, jottei hiansuut sotkeennu :D
Remmin kulku on esitettynä käyttöohjekirjassa, on helppo laittaa takaisinkin.

Mutta jos toimit kuten kirjoitit, eli se korjaamomies ottaa hihnan irti, ja kuuntelee konetta, eikä apulaitteista mainitsemasi melu lähde, niin melkeimpä suosittelisin toimittamaan auton PCS:lle, en ole tähän mennessä löytänyt koko forumilta ainuttakaan viestiä jossa olisi moitittu heidän tekemisiään.... käsittääkseni oikeasti ymmärtävätkin Saabien sielunelämän päälle, eivätkä vain vaihtele osia summanmutikassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

jmarin kirjoitti:Kukaan ei ole älähtänyt tuosta vetolevystä, joten se ei liene kovin yleinen vika 9-5:ssä. Sitä arvanneen pajan mukaan vaihteiston joutuu irroittamaan asian tarkistamiseksi, joten ihan ensimmäisenä ei sinne rynnätä..
No niin, Saab-huoltaja pilasi lomansa ja kävi tutkimassa Aeroa. Vaihdelaatikkovika, luultavasti laakeri hajoamassa. :-( Laatikon tyyppi on FA57C01, Saabin varaosanumero 5164249. Ei kellään sattuisi olemaan noita piirongin laatikossa?

Tehdaskunnostettu laatikko töineen 7000 e eli yli puolet auton arvosta.

AVK:lla olisi netin mukaan FA57C04, mutta se ei käyne?

Jyväskylään olen yrittänyt soitella automaatteja huoltavalle kaverille, mutta en ole tavoittanut. Käytännössä auton vienti sinne olisi hankalaa (työ, lapset ym) eikä asiaa helpota se, ettei kukaan tiedä, kauanko tuo vielä liikkuu..

EDIT: AVK:lla ei enää ole laatikkoa.
Viimeksi muokannut jmarin, Pe Syys 04, 2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja tmo »

Ihan omasta kiinnostuksesta kysyn, että kuuluuko outoja ääniä vaihteenvalitsimen asennosta riippumatta (P,N,D,R), onko se säännöllistä tai riippuvaista kierrosluvusta (vaiko ainoastaan tyhjäkäynnillä)?
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

tmo kirjoitti:Ihan omasta kiinnostuksesta kysyn, että kuuluuko outoja ääniä vaihteenvalitsimen asennosta riippumatta (P,N,D,R), onko se säännöllistä tai riippuvaista kierrosluvusta (vaiko ainoastaan tyhjäkäynnillä)?
Ääni on selvästi kuuluvissa N:llä ja P:llä tyhjäkäynnillä ja kuuluu myös kierrosten noustessa. D:llä ja R:llä ääni katoaa lähes kokonaan, mutta kuuluu hienoisesti. Ääni on muutaman kerran sekunnissa kuuluva "kolk", ei mikään rahina, kilinä tai ulina.
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja tmo »

Voisi ajatella, että momentinmuuntimen vauhtipyörään kiinnittävät pultit on löysällä.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

tmo kirjoitti:Voisi ajatella, että momentinmuuntimen vauhtipyörään kiinnittävät pultit on löysällä.
Väittivät kiristäneensä vetolevyn pultit (jotkut, joihin pääsee käsiksi irroittamatta vaihteistoa), kun kuuntelivat ääntä huollossa. Onko siellä muita pultteja? (Varmaan siinä tuplapultit on, yhdet vetolevystä moottoriin ja toiset vaihteistoon päin?)

Harkinnassa on kunnostetun laatikon tilaaminen Ruotsista, mutta "vähän" se kiusaa, että meneekö raha hukkaan.. (Tämän vuoden kokemusten perusteella olisi pitänyt aikoinaan valita automekaanikko- tiskikone- pesukone- digiboksi- putkimies- rakennusmestari- sähkömies- erikoislääkärikoulutusohjelma... nykyisen ammatin lisäksi siis.)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vetolevy/starttikehä voi olla hankalassa paikassa ja näkymättömissä halkikin jolloin pelkkä pulttien kiristely ei tietenkään auta vaan joku irronnut ja/tai paikoiltaan liikkunut osa voi kolkottaa silti. Tontuista noita on kuvattujen oireiden kera mennyt ja tutultakin mutta 9-5-rintamalla on ilmeisesti ollut onneksi hiljaista..
jmarin kirjoitti:(Tämän vuoden kokemusten perusteella olisi pitänyt aikoinaan valita automekaanikko- tiskikone- pesukone- digiboksi- putkimies- rakennusmestari- sähkömies- erikoislääkärikoulutusohjelma... nykyisen ammatin lisäksi siis.)
Tarpeeksi pitkään Saabismia ja tätä foorumia niin hallitset kyllä lähes nuo kaikki, jopa paremmin kuin ns. "Ammattilaiset".. :lol:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ketjuko ääntelee?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jmarin kirjoitti:Ääni on selvästi kuuluvissa N:llä ja P:llä tyhjäkäynnillä ja kuuluu myös kierrosten noustessa. D:llä ja R:llä ääni katoaa lähes kokonaan, mutta kuuluu hienoisesti. Ääni on muutaman kerran sekunnissa kuuluva "kolk", ei mikään rahina, kilinä tai ulina.
Kannattaa tottakai myös varmistaa tai varmistuttaa että moottorin ja vaihteiston tuennat ovat kunnossa, eikä kolkotus johdu paketin liiallisen liikkeen aiheuttamasta kontaktista jossakin päin konehuonetta.
Vastaa Viestiin