turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja arska »

Joku turbo-huolto Riikonen Lahdesta oli lähettänyt postissa oikein mainoksen turbo auton omistajille. 750 Eur aito Garrett tiivisteiden ja muutaman pultin kera. Bilteman ja muiden kiinalaisten kopioita kannattaa kuulemma välttää, heidän mukaansa on moni hajonnut jo muutaman viikon jälkeen ja ilmeisesti ruotsin biltema on jo lopettanutkin moisien turbojen myynnin.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

^^Halvempi tuo oli ainakin PCS:llä. Nopea toimitus muuten tosiaan. Alle vuorokausi puhelin soitosta... Hienoa! Valitettavasti huoltoaika ei järjesty yhtä nopeasti.

Tuli vaan mieleen, että eikös tuo vanha turbo ole vielä huollettavissa / rahan arvoista tavaraa? Asiasta PCS:ltä kysyinkin, mutta meni jotenkin ohi... Pitänee vielä soitella sinne miten tuon vanhan kanssa menetellään vai tietääkö joku?

Juu, minullekin tuli tänään erään firman mainos: "Tiesitkö, että autossasi asuu turbo?"
Tänään tuolle pystyi jo hymähtämään.. :wink:
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja arska »

Eikös ne pcs:n turbot tule ruotsista speedpartsilta ja ne turbot ovat vaihtotavaraa eli ovatko heidän turbot sitten peruskorjattuja vaihtoturboja uuden takuulla.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

^Kyllä, tulevat Speedpartsilta.

Hmm.. Tänään kävin näyttämässä autoa paikallisessa merkkihuollossa. Huoltojen vastaanottaja kävi kuuntelemassa jakopäätä ja oli kovasti sitä mieltä, että kyllähän se rallattelee. Eipä tuota ollut kieltäminen. Hän totesi kyllä myös, että auto on hyvin huollettu...

Kuinka paljonkahan kannattaa maksaa esim. turbon ja jakopään korjauksesta? Turbo on tosiaan jo takakontissa, joten lähinnähän nuo ovat työkuluja. Ihan, että saisi jotain vertailupohjaa. Oli nimittäin melko suolaisia nuo lonkalta heitetyt hinta-arviot merkkiliikkeessä.. Onko tiedossa Lappeenrannan lähistöllä jotain vaihtoehtoisia pajoja merkkiliikkeelle?
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Suosittelisin soittamaan esimerkiksi Maptun Finland (040 7022 421) joka toimii Lappeenrannassa.

Itse olen ollut tyytyväinen saamaani palveluun kyseistä firmasta.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Simolantiellä on joku (Saimaan autokoneistus??) pulju. Hoitaa turbot, jakopäät...

kannattanee kysästä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

^Juu, hyvä, kiitoksia molemmille. Odotan vielä mitä GM:lla tuumaavat asiasta. Huoltokirja skannattiin ja lähetettiin sähköpostilla heille tutkittavaksi. Mikäli heiltä ei saa apuja ja koko urakka jää omalle kontolle niin pitää sitten pyytää tarjoukset myös noista paikoista.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että tänään soittivat merkkiliikkeestä ja kertoivat myös jakopään olevan "viittä vaille" valmis. Kone menee nyt irroitettavaksi ja jatkotutkimuksiin. Huomattavasti parempi uutinen oli se, että maksajana toimii GM. :mrgreen:

Menee nyt vähän OT:n puolelle, mutta lienee ihan hyvä tässäkin ketjussa olla maininta, että turbon hajoamisen taustalla VOI olla muutakin.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Juurikin tätä öljykierron häiriötä alunalkaen epäilivät huollossa. Jotain irtoaa jakopäästä, joka sitten tukkii turbon öljykierron.
Kuten tuolla jo aiemmin kirjoittelinkin, niin olivat heti ensimmäiseksi sitä mieltä huollossa, että jokin syy täytyy turbon hajoamiseen olla. No, ei se varmaan ihan noinkaan mene... väsyyhän se kuluva osa vanhetessaan. Nyt kuitenkin oli jakopäässäkin vikaa, kuten huollossa heti epäilivätkin.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

Mahtaakohan nuista speedpartsin päivitys ahtimista aerolle olla kenelläkään kokemuksia, vai onko järkevämpää pitää vanha turbo ja lastuttaa? Mihinkähän asti mahaa 9-5 -02 aeron turbo riittää?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos vaihdat turbon, niin joudut kuitenkin lastuttamaan auton, jos haluat lisää tehoa.

ilman uudelleen ohjelmointia et saa enempää irti turbosta.

Lastuta vaan se auto jos oma ahtimesi on kunnossa, niin saat lisää tehoa.

saabinisti kirjoitti:Mahtaakohan nuista speedpartsin päivitys ahtimista aerolle olla kenelläkään kokemuksia, vai onko järkevämpää pitää vanha turbo ja lastuttaa? Mihinkähän asti mahaa 9-5 -02 aeron turbo riittää?
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Otetaas uppista samaan aiheeseen.

Tästä omasta on vaihdettu turbo -08 ja sen jälkeen mittariin on ajettu vain 25tkm. Nyt auto syö öljyä kuin bensaa ja pölläyttää sinistä ja harmaata savua kylmänä. Kävin nyt makoilemassa auton alla etsimässä syytä tuohon öljykatoon. Huomasin, että siellä on Garret hoitamassa turbon virkaa. Voiko tosiaankin olla, että se on mennyt jo näillä kilsoilla? Onko näissä jotain takuuta? Turbo on vaihdettu Tampereen Metro-Autossa ja asun Turussa, joten en tiedä kestääkö auto edes sinne asti vientiä.

Auto oli muutamasta kohtaa öljystä märkä. Yksi oli öljynsuodattimen alta ja toinen öljypultin kohdalta, joten ne on varmaan ihan normipaikkoja. Mutta erikoisempi paikka oli siitä putken alaosasta, joka menee turbolta ilmansuodattimeen. En ole varma onko sitä öljyä siellä putkessa vai vuotaako sitä jostain sen yläpuolelta. Voisiko olla jotain turboon viittaavaan?

Auto kyllä kulkee ihan ok tehojen puolesta. Pitää vielä katsoa sormella sieltä turbon sisältä kuten täällä neuvottiin.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

tuiisa kirjoitti:Otetaas uppista samaan aiheeseen.

Tästä omasta on vaihdettu turbo -08 ja sen jälkeen mittariin on ajettu vain 25tkm. Nyt auto syö öljyä kuin bensaa ja pölläyttää sinistä ja harmaata savua kylmänä. Kävin nyt makoilemassa auton alla etsimässä syytä tuohon öljykatoon. Huomasin, että siellä on Garret hoitamassa turbon virkaa.
Onko potilas allekirjoituksen mukainen Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00?

Ei kai kyseessä voi olla Garrett GT17 -lelu, jos Hirsch -viriä on pellin alla?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Termos kirjoitti:
tuiisa kirjoitti:Otetaas uppista samaan aiheeseen.

Tästä omasta on vaihdettu turbo -08 ja sen jälkeen mittariin on ajettu vain 25tkm. Nyt auto syö öljyä kuin bensaa ja pölläyttää sinistä ja harmaata savua kylmänä. Kävin nyt makoilemassa auton alla etsimässä syytä tuohon öljykatoon. Huomasin, että siellä on Garret hoitamassa turbon virkaa.
Onko potilas allekirjoituksen mukainen Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00?

Ei kai kyseessä voi olla Garrett GT17 -lelu, jos Hirsch -viriä on pellin alla?
On juurikin tuo auto. En tiedä turbosta tarkempia speksejä, koska kuitissa lukee kuvaavasti vain turbo (hinta reilut 900) ja turbon kyljessä Garret. Tulipa mieleeni, että kuuluuko tuohon Hirschin pakettiin oma turbonsa? Oiskos voinut mennä niin, että ne on vaihtanut Metrossa väärän turbon auton valmistenumeron perusteella?

Alkaa tulla kiire kun kaks vuotta tulee täyteen kuukauden kuluttua.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

9-5T kirjoitti:
tuiisa kirjoitti:[ Tulipa mieleeni, että kuuluuko tuohon Hirschin pakettiin oma turbonsa? .
Tähän pakettiin ei kuulu.
•Part number
E270002251
•Description
Performance upgrade with optimised software. Experience a more powerful engine with Saab Original factory warranty.
•Price
EUR1,342.00, incl. VAT
Sain Metroautosta nyt ajan, mutta pitää mennä sinne sopimaan tarkemmin.

Onko tuo osanumero nyt Mitsun vai Garretin turbon? Google ei kerro. Tarkoitus siis olisi yrittää, jos vaihtaisisivat siihen tuon Mitsun, kun sitä on suvussa :)
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Vastaa Viestiin