Sport-alusta
Re: Sport-alusta
Entäpä tämä: (Kyseessä -05 pikkudieseli)
CX-DK-H-H-9-BA
CX-DK-H-H-9-BA
Re: Sport-alusta
Mimmi kirjoitti:CW vakioetujousi
DS vakiotakajousi (autosi on farkku)
H vakioetuvakaaja
H vakiotakavakaaja
5 vakioetuiskari (MY-03)
BF vakiotakaiskari
Tässä uskossa olen elänytkin, että vakioromut siellä on kiinni. Ihmettelin vain sitä Vianorin kommenttia niistä sportti-iskareista. Mistähän lie sen tiedon kaivoi rek.nro:n perusteella.
Kannattaiskohan tuohon sitten uudet vakioiskarit laittaa taakse, vaiko siirytä sporttiin...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Onko muuten mahdollista/kannattavaa laittaa pelkästään taakse sportti-iskareita, vai kannattaisiko/pitääkö vaihtaa samanlaiset palikat myös eteen? Vai tarviiko vielä jopa jousetkin vaihtaa samalla
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Sport-alusta
Esim. Sachsin katalogissa on kolmea eri takaiskaria vaihdellen vuosimalli/korimalli/alkuperäinen alusta mukaan. Ja noista kolmesta esim. se "jäykin" (nro 312708) on suosituksena kaikkiin farkkuihin 09/01-> oli sportalusta tai ei.Peetu kirjoitti:
Tässä uskossa olen elänytkin, että vakioromut siellä on kiinni. Ihmettelin vain sitä Vianorin kommenttia niistä sportti-iskareista. Mistähän lie sen tiedon kaivoi rek.nro:n perusteella.
Kannattaiskohan tuohon sitten uudet vakioiskarit laittaa taakse, vaiko siirytä sporttiin...![]()
Onko muuten mahdollista/kannattavaa laittaa pelkästään taakse sportti-iskareita, vai kannattaisiko/pitääkö vaihtaa samanlaiset palikat myös eteen? Vai tarviiko vielä jopa jousetkin vaihtaa samalla
9-5:ssa on (onneksi) se jousituksen perusvire hiukan jämäköitynyt uudempia vuosimalleja kohden. Ne ensimmäisten vuosimallien autot oli uutenakin ihan karmean pehmeitä jenkkiautolullia vakioalustalla. Ja niiden ekojen vuosimallien muka-sport-alusta on aika lähellä uudempien vakioalustaa.
Itse laittelin tuollaiset Sachsit tässä taannoin yhteen vakioalustafarkkuun (vm-05). Ihan ok perusiskari sillä 60+ e kappalehinnalla. Ei ole vaaraa, että tulisi urheiluauto. Jousia on ihan turha vaihtaa, ellei sitten vaihda koko alustaa johonkin oikeasti urheilullisempaan.
E
Re: Sport-alusta
Aika hauska juttu oli se et tarra b pilaris väittää et mun kiesis(en audi mies
)ei olis tasonsäätöä takana,mut kuten joku sanoi kyl sen niitä iskareita katsomal huomaa,sama kun vertais John Holmesin kans
.Ja toinen hauska juttu on et 3automyyjää(saab)sanoo et sport alusta on optio ja yks sanoo et vakio
silti hinnastois se on eritelty:Eli joku maksanut turhaan??
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Sport-alusta
Peetu: -04 Lineariin vaihdettiin sportiskarit vakiojousien kaveriksi ja nyt alusta tuntuu siltä millainen sen olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessä.
Vectoriinkin pitäisi alusta vaihtaa mutta aika on meinannut olla kortilla mutta sitten voin kertoa eron sportjouset+sportiskarit vrt vakiojouset+sportiskarit.
Vectoriinkin pitäisi alusta vaihtaa mutta aika on meinannut olla kortilla mutta sitten voin kertoa eron sportjouset+sportiskarit vrt vakiojouset+sportiskarit.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Sport-alusta
Viikon päästä olisi autoon tulossa sitten jotkut Sachsin kaasuiskarit taakse... Eipä myyjä sen tarkemmin eritellyt, että minkälaiset ovat. Korjaamolla katsoivat taas rekisterinumeron perusteella. Hintaa tulee kuulemma ~96€/kpl.
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Sport-alusta
Kolmea löytyy: 310414, 312707 ja 312708 järjestyksessä pehmeimmästä kovimpaan. Tiivistetysti Sachsin luettelossa:Peetu kirjoitti:Viikon päästä olisi autoon tulossa sitten jotkut Sachsin kaasuiskarit taakse... Eipä myyjä sen tarkemmin eritellyt, että minkälaiset ovat. Korjaamolla katsoivat taas rekisterinumeron perusteella. Hintaa tulee kuulemma ~96€/kpl.
- pehmeintä tarjotaan vain vanhimpiin <2001 vakioalustaisiin sedaneihin
- keskimmäistä vanhimpiin <2001 vakioalustaisiin farkkuihin ja tuoreempiin >2001 vakioalustaisiin sedaneihin
- kovinta tarjotaan kaikkiin sporttialustoihin vuosimallista riippumatta ja myös tuoreempiin >2001 vakioalustaisiin farkkuihin
Tuo kovinkaan ei ole mitenkään varsinaisesti "kova" tai erityisen "sport" (minun mittapuulla, muilla saa olla toki eri mittapuu). Kaikki sopivat _periaatteessa_mittojen_puolesta_ ristiin, koska takapäässä ei ole tullut mitään design-muutoksia. Toki ei liene järkevää laittaa esim. tuota pehmeintä sporttialustaan yms.
E
Re: Sport-alusta
Soitinpa tänään Kouvolan Saabiliikkeeseen ja kysyin iskareita allekirjoituksen käyttöautoon:
- eteen 412,50€/kpl
- taakse 263,90€/kpl
eli yhteensä 1352,80€!
(Taakse olisi tietysti ollut tarjolla myös tasonsäätömalli >600€/kpl)
Siihen sitten haluaisivat varmasti myydä asennuksen päälle... sanoin etsiväni muita vaihtoehtoja.
Tilasin siis PartsForSaabsista täsmälleen saman setin hintaan ~300£ eli 325€ kotiin kuljetettuna.
Kenelle ne kuvittelee siellä Kouvolan liikkeessä myyvänsä niitä tohon hintaan?!
- eteen 412,50€/kpl
- taakse 263,90€/kpl
eli yhteensä 1352,80€!
(Taakse olisi tietysti ollut tarjolla myös tasonsäätömalli >600€/kpl)
Siihen sitten haluaisivat varmasti myydä asennuksen päälle... sanoin etsiväni muita vaihtoehtoja.
Tilasin siis PartsForSaabsista täsmälleen saman setin hintaan ~300£ eli 325€ kotiin kuljetettuna.
Kenelle ne kuvittelee siellä Kouvolan liikkeessä myyvänsä niitä tohon hintaan?!
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Re: Sport-alusta
Asensin -98 malliin Saab sport alustasarjan (etuvakaaja jäi vaihtamatta), hintaa noin 800 euroa ja muutos oli paitsi positiivinen, myös hieman ristiriitainen. Varovaisia adjektiiveja käyttäen autosta tuli hyvä ja johdonmukainen (myös melkein kaikki puslat meni uusiksi), mutta jokseenkin mukavuuspainotteinen ajettava eli tietty löysyys jäi vaivaamaan. Mielestäni ei ihan yltänyt -04 vakioalustaan ainakaan takapään osalta. Tästä taisi joku muukin jo mainita...
Ongelma on tietty se, että noiden vanhempien vuosikertojen vakioalusta on aivan karmea ja kysymys kuuluukin, jotta kun nyt pitäisi vaihdella alustaa -99 malliin, enkä halua autosta kivirekeä, niin istuuko esim. -02 => Saabin sport kitit suoraan, kannattaako muuten vaan sovitella uudempien mallien vakio-osia vai onko viisainta hommata esim. PFS:ltä Konin sarja, jonka saa, tosin ilman vakaajia vielä huomattavasti halvemmalla kuin Saabin sportin?
Ongelma on tietty se, että noiden vanhempien vuosikertojen vakioalusta on aivan karmea ja kysymys kuuluukin, jotta kun nyt pitäisi vaihdella alustaa -99 malliin, enkä halua autosta kivirekeä, niin istuuko esim. -02 => Saabin sport kitit suoraan, kannattaako muuten vaan sovitella uudempien mallien vakio-osia vai onko viisainta hommata esim. PFS:ltä Konin sarja, jonka saa, tosin ilman vakaajia vielä huomattavasti halvemmalla kuin Saabin sportin?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Sport-alusta
Jouttis kirjoitti:Asensin -98 malliin Saab sport alustasarjan (etuvakaaja jäi vaihtamatta), hintaa noin 800 euroa ja muutos oli paitsi positiivinen, myös hieman ristiriitainen. Varovaisia adjektiiveja käyttäen autosta tuli hyvä ja johdonmukainen (myös melkein kaikki puslat meni uusiksi), mutta jokseenkin mukavuuspainotteinen ajettava eli tietty löysyys jäi vaivaamaan. Mielestäni ei ihan yltänyt -04 vakioalustaan ainakaan takapään osalta. Tästä taisi joku muukin jo mainita...
Ongelma on tietty se, että noiden vanhempien vuosikertojen vakioalusta on aivan karmea ja kysymys kuuluukin, jotta kun nyt pitäisi vaihdella alustaa -99 malliin, enkä halua autosta kivirekeä, niin istuuko esim. -02 => Saabin sport kitit suoraan, kannattaako muuten vaan sovitella uudempien mallien vakio-osia vai onko viisainta hommata esim. PFS:ltä Konin sarja, jonka saa, tosin ilman vakaajia vielä huomattavasti halvemmalla kuin Saabin sportin?
Etupään design muuttui hiukan siinä 01-02 faceliftissä, joten etupään osat ei sovi ristiin. Takapäässä sopisi ristiinkin.
Noista vanhimmista varmaan saisi parhaan jollain Koni Sport (tai Bilstein Sprint/Sport) + hyvät jouset -kitillä. Vakaajien paksuuserot noissa vanhoissa vakio vs. muka sport on kuitenkin tosi pieni, joten kallistelujäykkyyteen on paljon isompi vaikutus noilla muilla osilla. Vasta noissa uusimmissa Aeroissa taitaa olla vähän selkeämmin reippaamman paksuiset.
Hauskaa, että jollain oli noin sama mielipide vanhimpien mallien vakioalustasta. Ja se on ollut kyllä ihan hanurista uutenakin...
E
Re: Sport-alusta
Juu, ajokokemukset vahvistaa mielipidettä kummasti. Kiitoksia vastauksesta. Autossa toinen vakioalusta menossa ja seuraava räätälöidään sitten ihan eri osistaeeskola kirjoitti:Hauskaa, että jollain oli noin sama mielipide vanhimpien mallien vakioalustasta. Ja se on ollut kyllä ihan hanurista uutenakin...
E
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
T
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Sport-alusta
Minulla on tuollainen H&R + Bilstein sprint alustapaketti, joka saatavilla www.speedparts.se kautta. Se on ollut minulla kolme vuotta ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Ei ole minusta liian kova perheen käyttöautonakaan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Sport-alusta
Nyt on Saabissa H&R jouset ja Koni FSD iskarit. Tilasin setin pfs:lta. Auto ei ole mikään tiukka ratapeli edelleenkään, mutta mukavan jämäkkä kuitenkin. Eli juuri sitä mitä automaatti perhefarmarilta haettiinkin. Samalla autoon vaihtui myös talvirenkaat, joten lopullinen totuus alustasta valkenee vasta ensi keväänä.
Asentaja ihmetteli miten jouset pyörivät auton ollessa nostettuna ylös nosturilla. Onkos muilla kokemusta tällaisesta ja mitähän mahtaavat tuumia katsastuksessa...?
Asentaja ihmetteli miten jouset pyörivät auton ollessa nostettuna ylös nosturilla. Onkos muilla kokemusta tällaisesta ja mitähän mahtaavat tuumia katsastuksessa...?
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: Sport-alusta
Tänään vaihdettiin vectoriin jouset ja iskarit. Jämäkkyyttä tuli mukavasti lisää ja ruåtsinlaivatunnelma katosiMaikki kirjoitti:Peetu: -04 Lineariin vaihdettiin sportiskarit vakiojousien kaveriksi ja nyt alusta tuntuu siltä millainen sen olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessä.
Vectoriinkin pitäisi alusta vaihtaa mutta aika on meinannut olla kortilla mutta sitten voin kertoa eron sportjouset+sportiskarit vrt vakiojouset+sportiskarit.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaikenkaikkiaan nyt tuntuu sopivalta alustalta perheauto/työmatkakulkineeseen mutta edellisen kulkineen Eibach/sachs-alusta tarjosi jämäkämmän kyydin mukavuudesta tinkimättä. Vielä pitäisi päästä vertaamaan omaa budjettiratkaisua Konin settiin olisiko se ollut kolminkertaisen hinnan arvoinen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Sport-alusta
Omaan tein budjetilla alustapäivityksen kolmisen vuotta sitten. Ostin vähän ajetut (n.50tkm) -02 vuosimallin wagonin jouset ja vakaajat. Tuuppasin jouset ja takavakaajan paikalleen uusien iskareiden kera. Wagonin takavakaaja on paksumpi kuin sedanissa. Etuvakaajaa en vaihtanut, enkä tietysti muistanut mitata onko eroa. Eteen meni Boget ja taakse taisi tulla monroet, jos en väärin muista. Hyvin kestää sedaniin panna rojua kyytiin. En sitten tiedä onko wagonin jouset merkittävästi jäykemmät sedanin jousiin verrattuna. Yli 60 tonnia on jo tultu, eikä vielä ainakaan ole havaittavissa iskareiden väsymistä. Og900:ssa iskarit kesti about tuon verran, kunnes piti vaihtaa kierros uusia tilalle. Kaippa nämä kohta porsii ja pitää taas miettiä mitkä iskarit laitetaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01