1999

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

1999

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Muutama hetki on vierähtänyt lukiessani :saab: foorumia...
Tiedon tulvasta johtuen haluaisin vielä selvennystä tähän tiedon tuomaan ajatusteni sekamelskaan ...

SIIS kiinnostaisi :saab: erityisesti vuoden 1999 mallin 9-5, 2.0t moottorilla ja manuaalilla ...

Ensinnäkin; vaihteisto ja kytkin oliko näissä erityisesti jotakin mihin kiinittää huomiota kun koeajaa AUTOA (muistelen lukeneeni jotakin synkrojen kulumisesta mutta en muista mitä vuotta ko. asia erityisesti kosketti) ?

Toiseksi; moottorin päivitykset, koskettaako tämä paljon puhetta kirvoittanut huohotus -99 mallin moottoria (mistä vuodesta alkaen huohotus päivitys olis syytä olla ?)

Mitäs muita päivityksiä olis hyvä olla tai tehdä 1999 mallin femmaan ?
(Alustan päivitykset on pääpiirteissään selvät) :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Huohotinpäivitys (98-03 tarvitsee). Tarkista ettei jakopää rohise eikä pöläyttele sinistä. Lootan ja kytkimen toiminnan huomaa kyllä ihan normaalikäytössä, synkroista etenkin 3 ja 5 on yleensä herkimmät menemään huonoksi.

Softa kannattaa päivittää 150->190-230hv niin kulkee enemmän niinkuin Saabin kuuluu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

No jo on nopeeta - meinaan - vastauksen saaminen :saab: foorumilla :D

KIITOS !

Mites moottori ohjelman päivitys, missäs se tulee hyvä ?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ostajan pitäisi kuunnella konetta silloin kun se käynnistetään ihan kylmiltään, ettei vaan öljypumppu huuda ruokaa tyhjillään, kunnes öljyt lämpenee ja alkaa virtaamaan kunnolla tukkeutuneen öljypumpun imusiivilän läpi, jolloin pumppu on tottakait hiljaa ja tyytyväineen taas eloonsa, kunnes koettaa seuraava kylmäkäynnistys.
Vinkuvakoneista B2x5-Saabia ei kannata ostaa kuin erityisen halvalla, eli jos on varautunut budjetissa remontoimaan myllyn läpikotaisin.

Jakoketju tai tasapainoketju ei saisi räpättää, eikä kone missään nimessä vuotaa öljyä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Loka 09, 2009 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Yks kiinnostava :saab: olis kiikarissa ja alustavasti puhuttu puhelimessa.

Omistaja mainitsi että silloin tällöin alaspäin vaihdettaessa kolmoselta kakkoselle "takertelee" ...

Mitäs jos tohon :saab: iin päätyy niin kannattaako se vaihteisto heti alkuunsa laittaa kuntoon vai kuinka pitkälle sen kanssa voi mennä ... :?:

Olisko jotain "ensiapua" esim. joku erityinen öljy jolla koittas mennä talven yli ...
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mites se vaihteisto sieltä parhaiten muljautetaan poies ?

Ihan "kotioloissa" yrittäsin tehdä remontin ...

Mitäs erikoistyökaluja tarvitaan itse vaihteisto rempassa ?
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 1999

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

KIITOS ! :D

Asiallista meinnkiä täällä :saab: foorumilla 8)

Riittääkö puoli metriä maasta kun nostetaan keulaa ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin