Oman 9-5 tarinaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eli hankin tuossa viikko sitten tuollaisen kehon liikuttimen... kyseessä m98 2.3T (185hp) automaatti jolla kelattu n.350tkm. Päältä päin ihan ok kuntoinen, sisällä jo ikä ja km alkaa näkyä.

Sisällä haisi hiki, tupakka ja wunderikuusi, eli oksentamatta sinne ei juuri ollut asiaa. Eilen hain ystävälliseltä saab harrastajalta auton takas kun se oli hänellä 2 päivää sisäpesussa. Nyt on jo paljon parempi ja vaalea sisustuskin alkoi näyttämään tasasen vaalealta. Hajukin alkaa olla aika hyvin poissa. Ilmastointi laitteen puhdistus vielä niin alkaa olla se puoli ok.

Tekniikka...
Hmmm... ihme savuja päästelee aamuisin ja epäsäännöllisesti? Välillä aamulla käynnistäessä on koko alue savun peitossa ja toisinaan ei mitään. Riippumatta siitä onko edellisenä päivänä ajettu 10km vai 50km.

Laatikko tuntuu välillä nykäsevän hienoisesti joten pitänee tehdä siihen perus huolto operaatio (Öljyt ja suodatin).

Jarrut jumputtaa niin pirusti että... No se ei oo paha rasti, vaihtaa vain kiero levy.

Tuohon savutus ongelmaan aattelin kokeilla rajumpaa operaatiota ennen suurempaa koneen aukasua tai turbon ongelmaa pohtiessa.

Eli forten sijaan lykkään 0.5L naftaa ja teen kuten forten kanssa 20min sitä 2000rpm ja sitten öljyt ulos. Sitten heti perään vena koppa irti ja 5L naftaan valelen niin että kulkee öljypohjaan asti. Ja annan niiden olla yön yli sisällä. Seuraavana päivänä proppu auki ja naftat pihalle. Sitten vielä lasken toiset 5l naftaa koneen läpi niin että proppu on auki. Sitten Halppis öljyt sisään ja lämpimäksi käyttö ja taas öljyt pihalle.

Samalla kun on venakoppa auki niin kiristelen nuo kannen pultit varmuuden vuoksi.

Suodatin irti ja varsinaiset käyttö öljyt sisään. Saas nähdä millasen määrän roskaa sieltä saa ulos. Huohotin päivityksistä ei ole tietoa. Pitänee katella se huoltolätkä ja laittaa koodit tänne tulkittavaksi.

Tuo pissapoika ongelma ratkesi uuden johdon vedolla mutta nyt ei toimi tihku eikä pyyhkimet pysähdy ala asentoon. Pitää katella jos joku johto/liitin jäi huonosti paikalleen.

Sisälämppärin johto on vedetty väärästä paikasta ja näkyy tihkuvan kostealla kelillä vettä matolle. Se pitää katella samalla kun purkaa tuota kojetaulua että pääsee tuonne ilmastointilaiteen kennolle ja suodattimeen käsiksi :( (pikkusen helpomman oloinen homma tuossa tonnarissa)

Siinäpä väsäämistä noin alkuun...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Taitaa olla 170-heppanen :wink:

raitisilmasuodattimen vaihtoon ohjeet:

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... LeImGo.pdf
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös tuolla naftahuuhtelutyylillä voisi olla hyvä pruutata samalla tulpanrei´istä naftaa myös mäntien päälle, jotta karstoittuneet männänrenkaatkin alkaisivat irtoamaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ja jos hajut edelleen häiritsevät, suosittelen otsonointia, on erittäin tehokas hajunpoistaja kun käsittelee auton esim. yön yli. Jopa päivän vanha kissankusi kadotti hajunsa yhdessä yössä täysin.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Maikki kirjoitti:Taitaa olla 170-heppanen :wink:

raitisilmasuodattimen vaihtoon ohjeet:

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... LeImGo.pdf
Jeh... totta... lienee alunperin 170hp...

Kiitos ohjeesta.

Missä tuo DICE on? Tuo tihkun toimimattomuus voi olla siitä kiinni että sinne ei mene nyt tuota viestiä kun pumppua käyttää?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei auttanu tuo lisäpiuha dicellekkään... tihku toimii kyllä mutta se oli eri jutusta kiinni. Eli kun ruiskuttaa ikkunalle vedet niin pyyhkimet ei toimi ja pyyhkimet jää siihen asentoon missä sattuvat olemaan kun kääntää pyyhkimet pois päältä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mimmi kirjoitti:Ethän vaihtanut pyyhkimien relettä toiseen?
Mihin vedit johdon ja mistä?
Jos tarkotat sitä moottori tilassa olevaa sulake/rele laatikkoa niin kyllä niitä vaihtelin. Mutta kaikissa harmaissa Bosch releissä oli samat numerot?

Johdon vedin kytkimeltä sinne DICE:n vastaavaan. Katsoin vain sitä piuhan väri koodia mutta tuon haynesin mukaan sinne meneekin 2 noita kelta/musta piuhaa... :-P

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mimmi kirjoitti:Pyyhkimien rele on 5-napainen eikä sitä voi korvata 4-napaisella, muuten jää palautus tulematta.
Kaikki samanlaisia 5 napasia :-P

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

V-M kirjoitti:Ei auttanu tuo lisäpiuha dicellekkään... tihku toimii kyllä mutta se oli eri jutusta kiinni. Eli kun ruiskuttaa ikkunalle vedet niin pyyhkimet ei toimi ja pyyhkimet jää siihen asentoon missä sattuvat olemaan kun kääntää pyyhkimet pois päältä.

V-M
Oliko tihkun toimimattomuus rele vika? Itellä toimii vain hitain asento.... :roll:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eli ei voi olla releessä. Pystyykös tuota kytkintä kotikonstein testaamaan ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kaikki muu toimii nyt mutta pyyhkimet jää siihen asentoo missä sattuvat olemaan kun nappaa pyyhkimet pois päältä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja AC »

V-M kirjoitti:Kaikki muu toimii nyt mutta pyyhkimet jää siihen asentoo missä sattuvat olemaan kun nappaa pyyhkimet pois päältä?

V-M
Tähän vikaan paikallinen merkkiliike ehdotti pyyhkijöiden moottorin vaihtamista. Uudella hintaa noin 500€.
BMW 320dA Coupe LCI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

AC kirjoitti:
V-M kirjoitti:Kaikki muu toimii nyt mutta pyyhkimet jää siihen asentoo missä sattuvat olemaan kun nappaa pyyhkimet pois päältä?

V-M
Tähän vikaan paikallinen merkkiliike ehdotti pyyhkijöiden moottorin vaihtamista. Uudella hintaa noin 500€.
Ja mä luulen että kyseessä on vain tuo pyyhkimien katkaisin... ja se ei voi olla noin kallis.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vabis
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:03

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja vabis »

mites tuo savutus homma edenny? omassa samalaista oiretta ja vikaa pitäis jotenkii paikallistaa.....
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Oman 9-5 tarinaa

Viesti Kirjoittaja AC »

Mimmi kirjoitti: Valitettavasti kytkin on moottorin sisällä.
Minä tarkistaisin ensin kytkennät.
Moottorin vaihdolla tokeni täällä tämä vika. 70€ purkamolta ja tunti itse tehtynä. Onneksi oli sopiva ulosvetäjä viime kerrasta tallella.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin