Äänieristys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Raapaisin 9-5:sta sisälokarit pois tarkoituksena tehdä jotain rengasmelulle. Tyydyin askartelemaan pelkästään etupyöräkoteloissa, joista olen todennut melua eniten kuskin korvaan kantautuvan. Kyllähän siellä selkeästi parannettavaa on, sisälokarin yläpuolella kun ei ole mitään eristeitä. Laitoin sisälokarien yläpuolelle n. 1cm paksuista eristelevyä, jonka totesin olevan vähiten vettä imevää. Leikkasin levystä sopivat palaset niin, että eristettä tuli kohdille, joissa "ilmaa" on eniten. Umpinaisia, täyteensä survottuja noista ei kannatakkaan tehdä, koska sinne menee vettä ja kuraa kuitenkin ja sen olisi valuttava jostain raosta aina poiskin.

Perheen toisessa kuljettimessa on sisälokarin yläpuolelle laitettu tehtaalla 4mm bitumilevy sekä jonkinlainen paksumpi & pehmeämpi (vettä imemätön) eriste.

Eli mikäli hyvän haluaisi, niin tekisin seuraavasti:
-massaa peltiosille. Vaikka pohjassa hyvät massat onkin, ei lokarien alta löydy mitään.
-4mm bitumilevy sisälokarin päälle.
-bitumilevyn päälle jokin paksumpi eristelevy, joka ei kerää kosteutta.

En ole mikään hifisti, joten saa kritisoida vapaasti. Jotain tarttes vaan tehrä... :wink:
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

^Siellä olikin hyvä kuva sisälokareista ja alueista, joille noita äänieristelevyjä kannattaa laittaa. Tuohonhan voisi vielä lisätä halutessaan bitumimaton päälle jotain...

Harmi kun ei tullut mitattua melua ennen ja jälkeen. Nyt ei voi todeta kuin mutulla, että on se vähän hiljaisempi.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
3549
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 20:39

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja 3549 »

Omakohtaisen kokemukseni mukaan Aero Wagonin äänimaailmassa ehdottomasti heikoin lenkki on ovien äänieristys. Lattimattojen alla on aika paksusti fyllinkiä, eikä esimerkisi soran ropina pahasti kuulu pohjasta eikä lokareista. Tavaratilan äänet tuntuvat hiljaisemmilta kuin vastaavassa -03:ssa. Renkaiden rallatus kantautuu pääosin ovista. Ovissa ei ole käytännössä mitään äänieristystä. Ulkopelti jossa alhaalla pieni pala äänieristettä, onneton solumuovi ääni- ja kosteuseristeenä ja sitten siväverhoilu, joka on melko ohut ja kova. Vertaa vaikka Avensiksen orkkista tuolta kuvasarjan ekasta kuvasta.
http://www.kalliojarvi.net/avensis/asen ... -o-01.html

Asian korjaaminen on ainakin -06 mallissa melko helppoa, koska verhoilun irroittaminen käy kätevästi ja suht turvallisesti. Itse pukkasin etuoviin ulkopeltiin ja sisäpeltiehin vähän vibroplastia ja sitten verhoilun sisälle sopiviin koloihin ja pintoihin äänieristelevyä. Samalla kannattanee tietysti parannella oven sisustan ruostesuojausta. Se solumuovi (jonka taakse ei tekstin mukaan saisi mennä) on helppo irrottaa siististi keskeltä liimaa mattopuukolla. Kuumailmapuhaltimella kevysti lämmittämällä sama liima ottaa totaalisesti uudelleen kiinni. Pelkkien etuovien lisäeristys toi huiman muutoksen ainakin loppuunkuluneilla Contin 235/45/17 kesäkummeilla.
Arg
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Aloitin itsekin etuovien purkamista, mutta totesin, että jotain hajoaa mikäli jatkan. Sain verhoilusta alaosan purettua, mutta peilikolmion kohta ja yläosa tuntuivat kanittavan vastaan.

Onko purkamiseen jossain ohjeita?
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Etsin, etsin. En vaan löyrä... :D
Ok, ylhäältä siis.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Itse ostin ensimmäisen saabini (9-5 2.3t -98 "aeron lastulla") tuossa elokuussa ja tosiaan tuo rengasmelu häiritsi aika rajusti. Suurin syy varmastin on rengastus, mutta kyllä siellä eristepuolella on tosiaan vajaavaisuutta.

Ensin kokeilumielessä laittelin paketin vibroplastia etuoviin ja niin pieni määrä ei vaikuttanut paljoakaan. Etuikkunat myös säädin kohdalleen, jolla pieni ovista kantautuva humina saatiin pois.

Autoa tutkiessa totesin että massaus oli melko heppoinen ja päätin sitten massata omani oikein kunnolla. Ostin motonetistä kiveniskumassaa ja kaivoin hyllystä vanhat purkit esiin. Purin ensiksi etupäästä sisälokasuojat pois ja ruiskin ruiskulla massaa kaikkiin mahdollisiin kohtiin rungossa ja lokasuojissa. Pahimpiin paikkoihin laitoin pensselillä ettei lentele minne sattuu. Sitten huitaisin pari litraa pohjaan etupäähän ja sittenhän se massa jo loppuikin. Ajoin tämän jälkeen autolla pari viikkoa ajanpuutteen vuoksi ja humina edestä pieneni mielestäni korvin kuultavasti, mutta takapäästä humua kantautui rajusti edelleen.

Nyt sitten viime viikolla meni purkuun takasisälokasuojat. Kiveniskumassaa meni pari litraa takapyörän koteloihin ja pohjaan meni myös kohtuu runsaasti.
Yhteensä massaa meni autoon 6-7L ja hyvähän siitä tuli. Aikaa kyseinen operaatio myös vaatii tovin mutta harrasteen piikkiinhän se menee. Tämän massan tarkoituksenahan pyöränkoteloissa oli sitten vain äänieristys... Sekun sitoo noita peltien värähtelyjä siinä missä bitumikin. Niissä sisälokasuojissa sillä ei ole mitään merkitystä. (edelliseen autoon tempasin niihin muovisiin sisälokasuojiin sitä massaa ja vaikutusta ei huomannut). Ja jotta en omaan korvaan luottaisi, niin isäkin kehui autoa hiljaisemmaksi kuin omaansa ysivitosta farkkua.

Harmittaa vain että kitkat tuli vaihdettua samaan aikaan kun tein tuon takapään operoinnin joten todellinen massan vaikutus jäi arvioimatta. Voin vakuuttaa kuitenkin että meteli pieneni! Esim. hiekkatiellä ajelu ei ole samanlaista kohinaa mitä ennen ja asfaltilla ajellessa alkaa kuulua aivan uusia ääniä mitä ennen ei rengasmelun yli kuunulut.

Alla tosiaan pyörii kesällä 235/35/19 ja toinen kesärengas satsi on 215/55/16. Kitkojen koko on tällä hetkellä 215/55/16.
Eihän nuo ysitoistaset ole hiljaisimmat varmasti mutta on ne kyllä näyttävät 8). Ero noihin 16" pyöriäisiin (pirellit) ei ollut edes kovin suuri kun testasin. Kova ääniset nuo pirellit ovat, muuta ei voi sanoa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Lainataanpa tätä aihetta, kun en parempaakaan löytänyt...

Eli onko 9-5:ssa tullut faceliftien myötä minkäänlaista parannusta äänieristyksen suhteen?

Tässä lähinnä pohdin, olisiko tuleva kärry viirusilmä vai vanhempaa tuotantoa...
900T16 Classic -93
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja kooamas »

3549 kirjoitti:Omakohtaisen kokemukseni mukaan Aero Wagonin äänimaailmassa ehdottomasti heikoin lenkki on ovien äänieristys. Lattimattojen alla on aika paksusti fyllinkiä, eikä esimerkisi soran ropina pahasti kuulu pohjasta eikä lokareista. Tavaratilan äänet tuntuvat hiljaisemmilta kuin vastaavassa -03:ssa. Renkaiden rallatus kantautuu pääosin ovista. Ovissa ei ole käytännössä mitään äänieristystä. Ulkopelti jossa alhaalla pieni pala äänieristettä, onneton solumuovi ääni- ja kosteuseristeenä ja sitten siväverhoilu, joka on melko ohut ja kova. Vertaa vaikka Avensiksen orkkista tuolta kuvasarjan ekasta kuvasta.
http://www.kalliojarvi.net/avensis/asen ... -o-01.html

Asian korjaaminen on ainakin -06 mallissa melko helppoa, koska verhoilun irroittaminen käy kätevästi ja suht turvallisesti. Itse pukkasin etuoviin ulkopeltiin ja sisäpeltiehin vähän vibroplastia ja sitten verhoilun sisälle sopiviin koloihin ja pintoihin äänieristelevyä. Samalla kannattanee tietysti parannella oven sisustan ruostesuojausta. Se solumuovi (jonka taakse ei tekstin mukaan saisi mennä) on helppo irrottaa siististi keskeltä liimaa mattopuukolla. Kuumailmapuhaltimella kevysti lämmittämällä sama liima ottaa totaalisesti uudelleen kiinni. Pelkkien etuovien lisäeristys toi huiman muutoksen ainakin loppuunkuluneilla Contin 235/45/17 kesäkummeilla.
Löytyisikö sinulta tai kenties joltain muulta kuvia, miten tuon äänieristyksen käytännössä toteutitte? Kiinnostaisi lisätä fyllinkiä oviin, ovat niin peltisen oloiset (jo pelkästään suljinääni).
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

Tämän sivuston ohjeiden mukaan tekemällä voi tuskin mennä pahasti metsään.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja oju »

Rengasmelu oli kova karkealla pinnalla joten tein seuraavat toimenpiteet:
-Toiset vanteet (huonot tarvikevanteet jyrisevät, kohdistus ei ollut ihan ok).
-Nelipyöräsuuntaus (vaikutti paljon koska jouset ja vaimentimet vaihdettu uusiin)
-Uudet renkaat (vaikuttivat myös oleellisesti).
-Takakontin rämisevät rojut pois, varapyörän kansi kunnolla paikoilleen :lol:

Mitään tieteellistä merkitystä asialla ei ole mutta kännykän
desibeli-ohjelmalla sain alunperin mitattua 73dB mutta em. operaatioiden
jälkeen 68dB samassa kohtaa ja samalla nopeudella.
Absoluuttisesta arvosta en tiedä mutta mitattu lukema pieneni selkeästi.

(olosuhteet jne. voivat heitellä mutta mukavaa kun huonokin mittaus
tukee omia havaintoja)
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja kooamas »

valtsu71 kirjoitti:Tämän sivuston ohjeiden mukaan tekemällä voi tuskin mennä pahasti metsään.
Sivuston on aika rankasti painottunut autohifiin ja siten tuntuisi, että erilaisten äänieristeiden kanssa hidistely on sen mukaista. Toki ihan hyviä vinkkejä.

Mitä ja millaista levyä tuonne 9-5:n oviin sitten kannattaisi tunkea, ja mistä hankkia tarvittava matsku? Saako esim. Biltemasta soveliasta tavaraa?
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Itse laitoin vibroplastia femman etuovet ja takaovet ja paksin täyteen. Puhdistaa pellit ja levy tarrataan peltiin kiinni. Ovipahvit tuli myös tungettua täyteen vibroplastia. Ei ainakaan rämissy paikat tai pellit rämissy kun kuunteli musiikkia kovempaa. Ainut miinus minkä löysin, oli Tulli-miesten kiinnostus, kun koputtelivat oviin :D
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

kooamas kirjoitti:Sivuston on aika rankasti painottunut autohifiin ja siten tuntuisi, että erilaisten äänieristeiden kanssa hidistely on sen mukaista. Toki ihan hyviä vinkkejä.
On toki, mutta äänenvaimennuksen perusperiaatteet ovat ihan samat, hifistääkö, vaiko vain vaimentaa autoaan. Kun suodattaa pahimman kaupallisen hutun pois, tuolla on hyviä vinkkejä erilaisista vaihtoehdoista materiaalien suhteen, ja niistä kriittisistä paikoista, jotka kannattaa vaimentaa, jos ajomelua haluaa pienentää.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Äänieristys

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Ajattelin purkaa ovipahvin tässä joku päivä. Olisiko Bilteman myymät äänieristeet mistään kotoisin tuolla ovessa, lähinnä ajattelin seuraavia?:

Bitumihttp://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... pl-369213/

Äänieristyslevyhttp://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... vy-369214/

Eli ajattelin laittaa suoraan peltiä vasten bitumihuopaa (saa myös ohuempana kuin tuo linkin 3mm, muistaakseni paksuus 1,2mm) ja sen päälle tuota vaahtomuovia, sen mukaan ja sellaisina kerroksina miten sinne mahtuu. Miltäs kuulostaa, vai pitäisikö katsella muita matskuja?
Vastaa Viestiin