T7-mittaustieto
T7-mittaustieto
Minkähänlaisia ohjelmia vempeleitä ja vekottimia (vai pelkkiä hoksottimia) vaadittisiin, jotta saa T7 mittaustietoja kuten MAP, Lambda, läppäkulma jne näkymään SID2 näytöllä? Vai onko edes mahdollista...
Toinen kysymys - onko näihin vanhemmalla diagnostiikkapistokkeella varustettuihin vuosikertoihin (-98 - ?) saatavilla järkevää vikakoodinlukijaa tai vaikka enemmänkin kertovaa testeriä?
TECHin käyttö (kun käyttäjä kuuluu hintaan) tulee pitkän päälle kalliiksi...
Toinen kysymys - onko näihin vanhemmalla diagnostiikkapistokkeella varustettuihin vuosikertoihin (-98 - ?) saatavilla järkevää vikakoodinlukijaa tai vaikka enemmänkin kertovaa testeriä?
TECHin käyttö (kun käyttäjä kuuluu hintaan) tulee pitkän päälle kalliiksi...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: T7-mittaustieto
SIDille näkymään kamat tarvitsee vaan fläshätä softa uusiksi.Jouttis kirjoitti:Minkähänlaisia ohjelmia vempeleitä ja vekottimia (vai pelkkiä hoksottimia) vaadittisiin, jotta saa T7 mittaustietoja kuten MAP, Lambda, läppäkulma jne näkymään SID2 näytöllä? Vai onko edes mahdollista...
Toinen kysymys - onko näihin vanhemmalla diagnostiikkapistokkeella varustettuihin vuosikertoihin (-98 - ?) saatavilla järkevää vikakoodinlukijaa tai vaikka enemmänkin kertovaa testeriä?
TECHin käyttö (kun käyttäjä kuuluu hintaan) tulee pitkän päälle kalliiksi...
http://virtuaalitalo.fi/wiki/stcfwiki/i ... e=SID_info
vanhemmista autoista saa OBDII koodit ulos jos enabloi ne softasta ja jälleen fläshää softan uusiksi. tämän jälkeen pitää olla joku obdII lukia jolla ne lukee.
http://www.canusb.com/
tommosella pötkyllällä se flashays varmaa halviten menee, itse käytän tota bdm flasheriä.
pientä vaivanpalkkaa vasten varmaa tältä foorumilta, tai vaikka allekirjoittaneelta saa noi hommat tehtyä.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: T7-mittaustieto
Ykköstarve olisi saada arvot näkymään SIDille. Tuohon CANUSBiin tutustuin joku aika sitten kun ihmettelin näitä juttuja. Fläshäykseen tarvitaan vissiin T7 suite tai ainakin joku softa, jolla muistiä pystyy käsittelemään. En arvaa itse lähteä tällä kokemuksella ropaamaan softia varsinkin kun autoon just päivitetty uusin versio. Tosin tämä informaatiopuoli ei taida puuttua moottorin ohjaukseen jos oikein muistan.
Onnistuisiko tuo ensimmäinen juttu lähiaikoina? Olen vajaan parin viikon päästä ajelemassa Tampesterin ohi lomareissulle, mutta voin täältä Nurmijärven suunnasta käväistä milloin vain. Otatko yhteyttä 0504691202 tai jouttis@gmail.com
Onnistuisiko tuo ensimmäinen juttu lähiaikoina? Olen vajaan parin viikon päästä ajelemassa Tampesterin ohi lomareissulle, mutta voin täältä Nurmijärven suunnasta käväistä milloin vain. Otatko yhteyttä 0504691202 tai jouttis@gmail.com
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: T7-mittaustieto
Paljonko tuollainen toimenpide maksaa ja kauanko kuluu aikaa?jkotka kirjoitti:pientä vaivanpalkkaa vasten varmaa tältä foorumilta, tai vaikka allekirjoittaneelta saa noi hommat tehtyä.
Pystytäänkö tämä sama homma tekemään marmoritiskillä?
Re: T7-mittaustieto
Marmoritiskillä ei onnistu. Jkotka ja meikäläinen ainakin noita voi ohjelmoida päälle halukkaille ja toki se softakin voi vaihtua vakiosta joksikin muuksi samaan vaivaan.
Hinta ei varmaan paljoa päätä huimaa missään tapauksessa, lähinnä kai vaivanpalkasta voisi puhua.
Hinta ei varmaan paljoa päätä huimaa missään tapauksessa, lähinnä kai vaivanpalkasta voisi puhua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7-mittaustieto
Ei OBD-pistokkeen kautta (tai voi mutta on niin hidasta että ei ole järkeä, >1h ), mutta SID:n takaa tai CD-vaihtajan liittimestä pääsee pienellä vaivalla P- tai I-bussiin kiinni jota kautta ohjelmointi onnistuu nopeammin (15-30min).
Haittapuolena on kuitenkin riskinsä jos esim. akku tyhjenee autosta tai läppäristä keskenkaiken niin Trionic jää toimimattomaan tilaan kunnes sen piirilevylle juottaa BDM-liittimen ja toisen ohjelmointilaitteen kautta kirjoittaa sinne muistin uusiksi. Sama vaara siis kuin BSR:n PPC:llä jos akku pääsee tyhjäksi kesken kaiken.
Kuitenkin "kohtalaisella" vaivalla onnistuu turvallisesti missä vain jossa on käytettävissä verkkovirtapistoke pientä kannettavaa virtalähdettä varten jos Trionic-purkin irroittaa virtalähteeseen kytkettynä ohjelmoitavaksi (15min ohjelmointiaika).
Haittapuolena on kuitenkin riskinsä jos esim. akku tyhjenee autosta tai läppäristä keskenkaiken niin Trionic jää toimimattomaan tilaan kunnes sen piirilevylle juottaa BDM-liittimen ja toisen ohjelmointilaitteen kautta kirjoittaa sinne muistin uusiksi. Sama vaara siis kuin BSR:n PPC:llä jos akku pääsee tyhjäksi kesken kaiken.
Kuitenkin "kohtalaisella" vaivalla onnistuu turvallisesti missä vain jossa on käytettävissä verkkovirtapistoke pientä kannettavaa virtalähdettä varten jos Trionic-purkin irroittaa virtalähteeseen kytkettynä ohjelmoitavaksi (15min ohjelmointiaika).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7-mittaustieto
Ei taida onnistua, ilmeisesti ainoat vaihtoehdot ovat can väylän i tai p linja. Voi olla että uudemmissa 9-5:ssa tulee jompi kumpi sinne obd liittimeen mutta en ole tästä varma. Tuosta i-väylästäkin yhden ecun ohjelmointi kestää varmaan kokonaisuudessaan 30min-40min.9-5T kirjoitti:Onnistuuko ohjelmointi huoltoportista jolloin esim. lehtosen rompetorilla voi olla kiinnostuneita(ainakin itse)
edit: olin hidas
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7-mittaustieto
Carlson oletko testannut tuota i-väylää, voisiko sillä päästä n.15min jos ohjelma pitää ottaa ensin ecusta ulos ja sitten laittaa takaisin? Muistaakseni joku sanoi että jo pelkästään ecun lukeminen olisi kestänyt n.25-30min i-väylästä, mutta itellä ei ole mitään kokemusta tuosta. Muistaakseni p-linjan kaapelit löytyy myös hansikas lokeron alta jos on automaatti vaihteet, liitin 502a.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7-mittaustieto
Ei pääse I-bussilla 15min, sillä menee tuo 30min jo lukemiseen ja kirjoitukseen ehkä 25min. P-bussilla luku n. 5min kirjoitus n. 15min. SID:n takaa pitäisi löytyä myös P-bus. Tuo TCM:n liitin pitäisi myöskin löytyä manuaalivaihteisistakin autoista.
Lukemisen voi jättää tekemättä vakioautossa, riittää että lukee vain ecu infon eli ajoneston ja VIN:n ulos joka tulee hetkessä. Sitten tuuppaa sisään ko. moottorivaihtoehdon uusimman vakiosoftan SID info päällä (TIS sisältö eli kaikki vakiosoftat jos löytyy nimittäin jo kovalevyltä).
Lukemisen voi jättää tekemättä vakioautossa, riittää että lukee vain ecu infon eli ajoneston ja VIN:n ulos joka tulee hetkessä. Sitten tuuppaa sisään ko. moottorivaihtoehdon uusimman vakiosoftan SID info päällä (TIS sisältö eli kaikki vakiosoftat jos löytyy nimittäin jo kovalevyltä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7-mittaustieto
Jeps, yritin ehtiä sitä tcm liitintä omasta autosta kerran mutta ei sitä siellä ole, eli ilmeisesti se on vain automaatilla varustetuissa autoissa. Wis kertoo että myös ohjauspyörän kulma-anturiin tulee p-linja. Kyllä toi p-linjan käyttö on aika turvallinen ainakin omalla kohdallani se on toiminut aina (ohjelmointi kertoja tullut varmaan monta kymmentä), olen kylläkin vetänyt eculle menevistä johdoista haarat vänkärin jalkatilaan, ja siihen sitten d liitin kiinni niin canusb kaapeli käy suoraan siihen.jcarlson kirjoitti:Ei pääse I-bussilla 15min, sillä menee tuo 30min jo lukemiseen ja kirjoitukseen ehkä 25min. P-bussilla luku n. 5min kirjoitus n. 15min. SID:n takaa pitäisi löytyä myös P-bus. Tuo TCM:n liitin pitäisi myöskin löytyä manuaalivaihteisistakin autoista.
Lukemisen voi jättää tekemättä vakioautossa, riittää että lukee vain ecu infon eli ajoneston ja VIN:n ulos joka tulee hetkessä. Sitten tuuppaa sisään ko. moottorivaihtoehdon uusimman vakiosoftan SID info päällä (TIS sisältö eli kaikki vakiosoftat jos löytyy nimittäin jo kovalevyltä).
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7-mittaustieto
Osoitankohan oman typeryyteni seuraavalla kommentilla, mutta menkööt.Jouttis kirjoitti:En arvaa itse lähteä tällä kokemuksella ropaamaan softia varsinkin kun autoon just päivitetty uusin versio. Tosin tämä informaatiopuoli ei taida puuttua moottorin ohjaukseen jos oikein muistan.
Tietämättä mikä softa on päivitetty niin voithan tuota sid-infoa kokeilla. Painat näytön alta + ja - napit sekä jarrua samaan aikaan. Pitäisi tulla mittaustiedot näyttöön, jos se on aktivoitu softaa ladatessa.
Ahdonvoimaa
Re: T7-mittaustieto
Jouttiksen viesti lienee siinä mielessä vanhentunut että autossa taitaa tällä hetkellä softa olla jossa Sid Info on päällä.
Mutta joo, tuo + ja - aktivoi sen jos se on päällä, kyseessähän on siis Saabin oma tuotekehitystä varten tekemä ominaisuus joka on vaan tuotantomalleista poistettu käytöstä. Jarrua pitää painaa muistaakseni vain 98-00 softaversioissa eli ilman kakkoslambdaa olevissa. Uudemmalla SID mallilla olevissa pitää ratin napeista painaa SRC ja Play.
Mutta joo, tuo + ja - aktivoi sen jos se on päällä, kyseessähän on siis Saabin oma tuotekehitystä varten tekemä ominaisuus joka on vaan tuotantomalleista poistettu käytöstä. Jarrua pitää painaa muistaakseni vain 98-00 softaversioissa eli ilman kakkoslambdaa olevissa. Uudemmalla SID mallilla olevissa pitää ratin napeista painaa SRC ja Play.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7-mittaustieto
Ohjelmointi onnistuu myös täällä Hirvaskankaalla, käytössä on n.300neliön lämmin teollisuushalli jossa on mukava räplätä ecu autosta pois. Käytössä on tällä hetkellä vain canusb eli "lukossa" olevan ecun ohjelmointi ei onnistu mutta tähän tulee lähiaikoina muutos. Lahjoitan osan "tuotosta" (jos sitä nyt voi tuotoksi sanoa ) loistavalle ecuproject ja t7suiten kehittäneelle tiimille (myös ecuproject sivusto on mahdollistanut mm. nämä saabin omat virisoftat, monen saabistin autoon), niin saadaan t7suiten kehitys työ jatkumaan, enkä halua varastaa kunniaa näiltä herroilta jotka ovat tehneet töitä tämän loistavan t7suiten kehittämisen kanssa varmaan satoja ellei tuhansia tunteja Ottakaa yhteyttä yv:nä jos kiinnostaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: T7-mittaustieto
E: Vastaukset löytyi http://forum.ecuproject.com/index.php
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: T7-mittaustieto
Vanhaa ketjua hyväksikäyttäen... TrionicTuningilta on jo luettu ketju "T7 Tuning School - Logging" ja muuta, mutta niissä ei vastausta ole. Eli pitäs loggailla tietoa koneesta. Tarkemmin ottaen kiinnostaa kuljettu matka ja syötetty polttoaine. OBD ei varmana taivu punarajalla, jossa polttoainetta syötetään 200 annosta sekunnissa, mutta taipuuko P-bus sellaseen, jos tietoa lukee T7Suitella?
Toinen ongelma on sitte se mittausdata. Eli polttoainettahan syötetään aikaperusteisesti(?) mutta virtaushan ei ole vakio, koska polttoaineen paine säätyy imusarjan paineen mukaan(?) eli jos se väylä tikkaa tarpeeksi tarkkaa logia, niin onko se ulostettavissa luettavaan muotoon jotenki järkikonstilla? Tietty jos jostain löytyy valmis laskettu tieto käytetystä kokonaispolttoaineesta Y-akselille X:n ollessa kuljettu matka, niin sekin riittää. Kokonaismäärä tietyllä matkavälillä on se oleellisempi tieto kuin käytetyn polttoaineen ajallinen/matkallinen hetki.
Mitään absoluuttisen tarkkaa taulukkoa tässä nyt ei olla tekemässä, mutta joku tolkku siinä tarkkuudessa pitäisi olla.
Toinen ongelma on sitte se mittausdata. Eli polttoainettahan syötetään aikaperusteisesti(?) mutta virtaushan ei ole vakio, koska polttoaineen paine säätyy imusarjan paineen mukaan(?) eli jos se väylä tikkaa tarpeeksi tarkkaa logia, niin onko se ulostettavissa luettavaan muotoon jotenki järkikonstilla? Tietty jos jostain löytyy valmis laskettu tieto käytetystä kokonaispolttoaineesta Y-akselille X:n ollessa kuljettu matka, niin sekin riittää. Kokonaismäärä tietyllä matkavälillä on se oleellisempi tieto kuin käytetyn polttoaineen ajallinen/matkallinen hetki.
Mitään absoluuttisen tarkkaa taulukkoa tässä nyt ei olla tekemässä, mutta joku tolkku siinä tarkkuudessa pitäisi olla.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09