Kannen tiiviste mennyt...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Nyt se sitte, revähti. Vein Saapin Turun Metroautoon 150 000 huoltoon aamulla koska edellinen omistaja oli teettänyt sen huollon jossain missälie bensa-asemalla. ( Nyt mittarissa 157000 ) Pyysin poikia tekemään ihan normaalin 150 000 huollon mutta lisäksi pyysin vaihtamaan tomaatin öljyt sekä tarkistamaan takapään kolinan ja varmistamaan että huohotinputket on kunnossa.

No Takapäässä oli vialla se mikä oli oletuksenakin eli molemmilta puolilta puslat paskana, vaihto töineen 180e. Huohtinputket puhtaat ja kaikki näytti ok:lta.

Sitten viimeiseksi iskivät lekalla naamaan, kannentiiviste kuulemma vuotaa ja pitäisi vaihtaa...

Kuinkas kallista lystiä tuosta mahtaa nyt tulla?

/marko
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Kansi kun kerran otetaan pois niin kannattaa tarkistuttaa ohjurit ja vaihtaa ohjurien kumit + kannen plaanaus hintaa tulee riippuen missä teettää 500 - 1000 eur
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Olisko tuolle kannentiivisteen vaihdolle ehdotuksia tekijäksi Turun ympäristöstä? En oikein jaksa uskoa että Metroauton hinta olisi millään tasolla kilpailukykyinen...
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aluks voisi katsoa, ettei syynä ole löysät kannen pultit. Kyllähän se tiiviste kuluu jos on pitkään ollut löysällä,mutta kantsis kokeilla ensin kirimistä. Kannen kiristys Kupittaalla parkkipaikalla 0e ensviikolla :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

peinu kirjoitti:Aluks voisi katsoa, ettei syynä ole löysät kannen pultit. Kyllähän se tiiviste kuluu jos on pitkään ollut löysällä,mutta kantsis kokeilla ensin kirimistä. Kannen kiristys Kupittaalla parkkipaikalla 0e ensviikolla :)
Perhana, tämä haiskahtaa kyllä hintojen polkemiselta, kyllä tuosta hommasta nyt ainakin pullakahvit pitää velottaa :)

Kokeilisin myös ensin kannen kiristämistä. Onko tietoa, että miten totesivat vuodon? Jos hikoilee nesteitä / öljyjä ulospäin kannen ja lohkon välistä, kiristämällä saattaa tosiaan selvitä. Jos on taas jotain puristuskoetta tms. tehty ja todettu pahvi sököksi, ei taida auttaa kuin kunnollinen kansiremppa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mollanke »

jakopään puoleisesta päästä kuulemma vuotaa eikä pysty kuulemma kiristämään koska ei ole metallitiiviste vaan pahvi? Sanoi myös että se vaihtohomma menis lähelle 500e jos ruvetaan tekemään. Siis pelkän tiivisteen vaihto, ei plaanauksia tai venttiliien kumeja (tai mitä lie sieltä sitten löytyykään ) 8O

alkaa vitutus iskemään.... :evil:
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos löydät jonkun mukavan pikkupajan niin onnistuu tuo vähemmälläkin. Mulle tonttuun vaihdettiin plaanattu kansi ja vaihdettiin veivit ja nostimet 500e Vaajakoskella.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

ei tommosta hommaa kande missään Metro-Autossa tehdä. Varmasti paikalliset Saab-tietäjät osoittaa sulle muutaman hyvän pajan sieltäpäin. Usein ks. pajat tekee paljon paremman työn kuin merkkikorjaamo, toki takuuasiat voi olla mutkikkaampia, mutta just siitä syystä pitää valita sellainen paikka, jonka joku on jo todennut hyväksi. Isotöinen homma se on, mutta ei mitään ihmeellistä ammattitaitoiselle korjaajalle. Yhtä hyvin sulta olis voinu turbo olla paskana ja pelkkä osa maksaa jo 700-800 euroa, joten eiköhän se siitä. Itellä meni kansipahvi vanhasta satkusta (2,0 16 valve) ja korjaus makso 400 euroa (sisältäen plaanauksen) kaksi vuotta sitten. Ei se työnä ole kummallisempi ysifemmassa

9-5 Nordic
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Nooh, saappi haettu huollosta ja ilmeni vielä lisää huonoa; kolina ei vielä hävinnyt mihinkään. 625e oli lasku josta "takapään helat" -osuus ~200e. Tarvinnee huomenna soittaa ja kysellä että kuinka huolellisesti sitä kolinaa oikein etsittiin.

Nyt kun tiesin mistä katsoa niin kyllähän sieltä se öljyn falskaus näkyi...
Epäselviä kuvia:

http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2359.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2360.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2362.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2364.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2365.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2369.JPG

Metro-Auton tarjous kansirempasta sisältäen uuden tiivisteen + plaanauksen 525,-
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja J.N »

Nostanpa yhden lukuisista vanhoista ketjuista ylös, niin ei tarvitse tehdä uutta.

Tutkin yhtä ´03 vuosimallista noin 100tkm ajettua B235(E?) konetta, joka oli hieman kostea öljystä laatikon puoleisesta päästä lohkon yläkulmasta. Voiko paljon puhutut löystyneet kannen pultit aiheuttaa em. kaltaista pientä tihkumista, vai pitäisikö asiasta kenties olla enemmänkin huolissaan? Muita vuotoja toosan ulkopuolelta en löytänyt, eikä laite ole kuulemma syönyt mitään nesteitä huoltojen välillä. Patahuonetta ei ole pesty ainakaan reiluun vuoteen, joten tihkuminen on todellakin melko maltillista, sillä kostea ala on ehkä noin kämmenen kokoinen.

Kokemuksia vastaavasta? Kahlasin vanhoja juttuja lävitse, mutta suurin osa tapauksista tuntui olevan niitä, kun vedet ovat alkaneet häviämään...

Arvauksia tai tietoa, voisiko vaiva tulla kuntoon kannen jälkikiristyksellä, vai kannattaako alkaa jännittää tiivisteen vaihdon ajankohtaisuutta?
#3418
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ketjun aloittajalla muuten näyttää vuotaneen tuo jakoketjunkiristin. Oman 9-5:n konerempassa käytin vanhaa tiivistettä ketjunkiristimellä ja vissiin epähuomiossa pyörähti ympäri se tiiviste. Eihän se pitänyt kunnolla vaan öljyä valui sitten ihan kunnolla tuosta välistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja J.N »

J.N kirjoitti:Nostanpa yhden lukuisista vanhoista ketjuista ylös, niin ei tarvitse tehdä uutta.

Tutkin yhtä ´03 vuosimallista noin 100tkm ajettua B235(E?) konetta, joka oli hieman kostea öljystä laatikon puoleisesta päästä lohkon yläkulmasta. Voiko paljon puhutut löystyneet kannen pultit aiheuttaa em. kaltaista pientä tihkumista, vai pitäisikö asiasta kenties olla enemmänkin huolissaan? Muita vuotoja toosan ulkopuolelta en löytänyt, eikä laite ole kuulemma syönyt mitään nesteitä huoltojen välillä. Patahuonetta ei ole pesty ainakaan reiluun vuoteen, joten tihkuminen on todellakin melko maltillista, sillä kostea ala on ehkä noin kämmenen kokoinen.

Kokemuksia vastaavasta? Kahlasin vanhoja juttuja lävitse, mutta suurin osa tapauksista tuntui olevan niitä, kun vedet ovat alkaneet häviämään...

Arvauksia tai tietoa, voisiko vaiva tulla kuntoon kannen jälkikiristyksellä, vai kannattaako alkaa jännittää tiivisteen vaihdon ajankohtaisuutta?
Kuvatus
#3418
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kannen pultithan on noissa niin löysällä noilla kilometreillä että osa pyörii jo käsipelillä. Tyyppivika ainakin näissä huohotusongelmaisissa. Mulle tarjottiin ****kiliikkeessä aikoinaan kannentiivisteen vaihtoa tonnilla, jos kannen joutuu oikaisemaan niin sitten olisi ollut satanen lisää. Kiristyksellä saa ehkä vähäksi aikaa tekohengitystä. Ehkä.
9000CS 2,3
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja J.N »

Mielipiteet ovat siis sillä kannalla, että vaiva tulee 100% kuntoon vasta tiivisteen vaihdolla... Onko kukaan saanut jälkikiristyksellä vuotoja / nesteiden kulutuksia korjattua?
#3418
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Mikäs on muuten sen kannenpultin kannan koko? Pitää käydä ostamassa semmonen hylsy ja kirrata omasta kansi ja ennaltaehkästä
"pikkuvikoja helppo korjata"
Vastaa Viestiin