Saabbi vaihtui

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Pitäisikö dieselveron oikeasti poistua? Tämä on mennyt jotenkin ohi minun korvieni. Mitä tuohon BMW:en tulee, ei varmasti häpeä Saabin rinnalla, mutta meikäläinen ei osta ikinä takavetoista autoa - vaikka olisi minkälaiset ajonhallintajärjestelmät. Käsittämättömän pienellä kulutuksella BMW:t menee noin yleisesti ottaen - ja muotoilun osaltahan moni muu matkii sitä pienellä viiveellä.
triceps
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 20:51
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja triceps »

Ei poistu 'dieselvero' minnekään.

Ajoneuvovero muodostuu ajoneuvoverosta ja dieselveroa vastaavasta käyttövoimaverosta. Ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (CO2) perustuvaksi. Ajoneuvoveron käyttövoimavero ei muutu.
Saab 900 2.1 16V -92 (myyty)
Das Automobilova Ambiente 1.9 TDI -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Nettiä tutkimalla tulin siihen tulokseen että 1.3.2010 alkaen käyttömaksu määräytyy päästöjen mukaan ja joku aika sitten erillinen dieselvero on liitetty käyttömaksuun.
Niin, siis ymmärtääkseni käytännössä on vain yhdistetty se dieselverolappu tuohon käyttömaksuun (ajoneuvoveroon), enään ei tule kahta eri lappua, käyttövoimavero + ajoneuvovero. Eli siis "paperitekninen" uudistus kyseessä, ihan saman "rangaistuksen" diesel-autoilijat edelleen saavat ajessaan vähemmän maailmoita tuhoavaa CO2-päästöä tuottavilla autoilla.

Voisivat nyt oikeasti yrittää päästä eroon tuosta idiotismista ja lopettaa tuon keinotekoisen dieselin hinnan tukemisen. Kaikissa maissa, joissa ei haluta kuulua autoilun banaanivaltioihin, bensa ja diesel ovat likimain samanhintaisia tai diesel jopa kalliimpaa, mutta mitään typeriä "käyttövoimaveroja" ei tunneta.

Bemarista vielä sen verran, että tässä tullut vähän pohdittua emännyydelle uutta pirssiä mammaloman ajaksi. Jotain näppäriä helposti parkkeerattavia ja taloudellisia kauppakasseja tullut silmäiltyä, automaatti olisi hyvä bonus, semmosia vähän käytettyjä max 6-8k€ hintaluokassa. Toistaiseksi vaihtoehtoina on pyörinyt mm. BMW 750iA tai 740iA jostain -90 luvun puolivälin tienoilta, -90 luvun alun Lexus LS 4.0 V8, Audi S6 (tai A6 paremman puutteessa) Avant (porrasperäaudi ei kuulemma ole vaihtoehto) tai joku näpsäkkä jenkkimaasturi, esim. Jeep Grand Cherokee. Oisko muita hyviä ehdotuksia yo. spekseillä? Cadillacista ei vaimo lämmennyt ja Saabit on vähän pieniä, joskin hikiseen joku V6-femma vois kuulemma välttää...?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti:5/2008 TL
...Parin vuoden sisällä käyttövoimavero (dieselvero) poistuu. ....
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mall ... uussa-2008
No joo, ei vielä juurikaan vakuuta jonkun Tuulilasin tai jonkun keskustelupalstan artikkelit. Edelleen, ajoneuvoveron perusvero muuttuu päästöperusteiseksi 1.3.2010 alkaen, mikä tietää yleisesti ottaen diesel-autoille (siis 2001 tai uudemmille joille on viralliset CO2 päästölukemat, vanhemmat verotetaan massan mukaan) nykyistä halvempaa perusveroa. Sen sijaan käyttövoimaveroon EI TULE MUUTOSTA, se on yhä henkilöautoilla 0,067€/päivä per alkava 100kg ja sillä sipuli. Käyttövoimaverosta vapaita ovat bensiini- ja biokaasukäyttöiset ajoneuvot.

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/autot/

Ja virallista "dataa" liikenneministeriltä, tuorein mitä kuuklella löysin (14.7.2008):
. Jos ilmenisi mahdollisuuksia dieselöljyn ja moottoribensiinin verotuksen yhtenäistämiseen, käyttövoimaverosta voitaisiin siinä yhteydessä luopua. Sitä ennen tämä noin 150 miljoonaa euroa tuottava vero on edelleen tarpeellinen.


Lainaus on peräisin täältä: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... 08_p.shtml
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

9-3 kirjoitti:Nyt on Saab vaihdettu BMW:hen. Kilometrejä tulee sen verran että autonvaihto oli jo ajankohtainen ja koska uudesta (nykyinen 9-5 malli) Saabista en päässyt Suomessa kauppoihin, kävin Saksasta 525 D A 20 tkm ajetun Touringin.

Ainakin vielä olen n. 1000 km ajon jälkeen aikasta lailla tyytyväinen :D . Kyllä Saabikin on ihan hyvä peli, mutta ei kyllä BMWtäkään voi moittia.

Hyvää alkavaa talvea kaikille ja kiitoksia vastauksista silloin kun niitä on tarvittu.
Kannattaa selvittää bemarisi imuläpät,menee läpän akselit poikki ja läpät koneeseen ja koneessa täys tuho.Tällaisia tapauksia on ympäri Suomea ,BTCF sivuilta huomasin.Koskee melkein kaikkia dieselkoneita v2001-2007.Bemari ei ota kantaa korvauksiin vaikka on ilmiselvä tyyppivika Saab tuntuu olevan näissä asioissa reilumpi 8v moottori takuulla.BTCF sivuilla on aiheesta tietoa enemmän aikovat nostaa ryhmäkantelun kuluttaja-asiamiehelle BMW:tä vastaan. :!:
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Pitää paikkansa, Saksassakin aika monessa hiukka enemmän ajetussa on laitettu uusia koneita. Ainakin etelä-Saksassa bemari on aika kiitettävästi laitattanut noihin uusia koneita, en tiedä tarkemmin miten muualla Saksassa. Ilmeisesti Suomessa sama linja kuin audillakin, että pitkän taistelun jälkeen voi saada jotain aikaan, usein jopa asiakassuhteet ratkaisevat, vaikka tälläista ei saisi edes kirjoittaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja Ville K »

No, imusarjan läppien poisto huollossa noin 200€ ja ajamisen ilo voi huoletta jatkua.
Ville K
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

vector 2,3t kirjoitti:Kannattaa selvittää bemarisi imuläpät,menee läpän akselit poikki ja läpät koneeseen ja koneessa täys tuho.Tällaisia tapauksia on ympäri Suomea ,BTCF sivuilta huomasin.Koskee melkein kaikkia dieselkoneita v2001-2007.Bemari ei ota kantaa korvauksiin vaikka on ilmiselvä tyyppivika Saab tuntuu olevan näissä asioissa reilumpi 8v moottori takuulla.BTCF sivuilla on aiheesta tietoa enemmän aikovat nostaa ryhmäkantelun kuluttaja-asiamiehelle BMW:tä vastaan. :!:

Tämähän reilua kommentointia kun näin toiseen leiriin siirtynyttä asiallisesti opastetaan :o

Olen tosiaan kuullut tästä imuläppähommasta ja niiden pois ottaminen on pikku juttu. Takuuta on vielä melkein pari vuotta, joten ihan heti en hätäile imuläppien kanssa, mutta kyselen seuraavassa huollossa millon napataan ne pois.
rioj
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Loka 02, 2008 17:15
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja rioj »

Moro.

Sen verran vielä noista läpistä, että poisto onnistuu kyllä ihan itsekin. Äsken mainitulla foorumilla on hyviä ohjeita. Itselläni meni vaimon autosta poistaessa n. 3 tuntia vaikka melkoinen poropeukalo olenkin.

-Riku
Dontom
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 13:20

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja Dontom »

Siis onko ne tehtaalla laittaneet sinne jotain ylimääräisiä läppiä jotka asiakkaan tulee itse poistaa käyttöönoton jälkeen?
-Dontom-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Dontom kirjoitti:Siis onko ne tehtaalla laittaneet sinne jotain ylimääräisiä läppiä jotka asiakkaan tulee itse poistaa käyttöönoton jälkeen?
Ilmeisesti, vähän kun Saabikin on laittanut ihan turhaan tasapainoakselin ketjun noihin B2x4 motteihin :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja Pola »

Joo, samanlaiset palikat kun esim. tulostimissa ja pesukoneissa, tarkoituksena estää osien liikkuminen kuljetuksen ajan :D
#3272
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabbi vaihtui

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Bemarista kannattaa tosiaan se pyörreläppähärpäkkä repiä helvettiin niin äkkiä kuin mahdollista, rikkoutuessaan tekee tosi pahaa jälkeä.

Läpät on siellä paremman imuilman pyörteilyn=paremman palamisen=puhtaampien pakokaasujen takia. Kun autot kerran menevät kirkkaasti päästöistä läpi ilmankin läppiä, miksi ottaa riskiä täydestä koneremontista?

Ainoa käytännön muutos E61 530d:ssa läppien poistolla oli moottorijarrutuksen katoaminen, tuntuu melkein kuin vapaalla menisi.

Tuplaturbovehkeessä noita ei ole edes tehtaalta.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin