paha sininen savutus ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja marker »

elikkäs auto on 2000 aero 2.3 ajettu 250000

elikkä kun auto on seisonut yhden yön ja pistän sen käymään ni noin 5 sekunnin päästä tulee kauhee sinen sauhu pölläys mut lämpimänä ei tapahdu tommosta onko kyse turbon kunnosta jos esim venttiilin ohjurit olis kulunu ni silloin se pölläyttäis aina jos kyse on turbosta ni paljonko on uudella hintaa vanhan korjaus maksaa kuiteski jo jonkun verran :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Männistä öljyrenkaat jumissa todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja marker »

mut eks se silloin sauhuttaisi koko ajan mul ei tee ku kone on ihan kylmä
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lämpöisenä savua ei näy kun katit on lämpimät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saab 98
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 16:11

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja saab 98 »

Puhdista kampikammion kaksi tuuletusputkea (venttiilikopassa).
SirSaab
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 09:12

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja SirSaab »

Itsellä oli sama vika 9-5/ 2.0 vm 2001. Savutus paheni vähän kerrassaan ja sitten meni turbo. Kokeilepa seuraava: rivakka muutaman sekunnin kiihdytys, sitten äkkiä jalka pois kaasulta, jos tulee rutosti savua niin ainakin itsellä turbo oli mennyttä kalua. Turbon vaihdon jälkeen kylmäkäynnistyssavutus loppui. Henkilöautojen turboja ei taideta korjailla, uusi vaan tilalle ja maksaa parisen tonnia jos et osaa itse vaihtaa tai tunne asentajaa joka auttaisi. Saabilla kerrottiin, että moottorin öljynkiertohäiriöt ovat turbon surma, koska turbon voitelu on yhteydessä moottorin öljynkiertoon. Kun turbossa on kierroksia > 100.000rpm ja taitaa roottori käydä punahehkuisena niin vaikuttaa Saabin juttu uskottavalta. Aerossa ei ilmesti ole huohotinpäivityksiä mutta moottorin öljypohjassa olevan öljyn imuputken siivilä saattaa olla karstoittunut.
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja marker »

tarvii varmaan tutkia huamenna ja suunnitella
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mulla oli samat oireet ja syy tosiaan öljyrenkaat jumissa.
Aki Peltola #1132
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja marker »

voi paska jos se syy tosiaan on noi öljyn renkaat jumissa tarvis tietää vaan sata varmasti ennenkö purkaa koko koneen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa se joka tapauksessa avata ja vaihtaa T5 männät niin loppuu kyseiset ongelmat siihen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja 387 »

jcarlson kirjoitti:Kannattaa se joka tapauksessa avata ja vaihtaa T5 männät niin loppuu kyseiset ongelmat siihen.
Onko -99 2,3 T vielä T5 männät (olisi tälläinen mielessä)
Hese
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja G-mies »

387 kirjoitti:Onko -99 2,3 T vielä T5 männät (olisi tälläinen mielessä)
Kaikissa 9-5 4-sylinterisissä bensakoneissa on Trionic 7 kone ja T7 männät tehtaalta tullessa. T5 koneet ja männät löytyvät pääpiirteittäin ng900 ja 9000 -94 -> , poikkeuksiakin on, niihen en nyt puutu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Ota turbolta lähtevä imuputki irti, ja katso onko öljyinen. Jos selvästi öljyinen, on vika (ainakin) turbossa, jos kuiva niin muualla.
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja 387 »

G-mies kirjoitti:
387 kirjoitti:Onko -99 2,3 T vielä T5 männät (olisi tälläinen mielessä)
Kaikissa 9-5 4-sylinterisissä bensakoneissa on Trionic 7 kone ja T7 männät tehtaalta tullessa. T5 koneet ja männät löytyvät pääpiirteittäin ng900 ja 9000 -94 -> , poikkeuksiakin on, niihen en nyt puutu.

Matti
Arvaakohan tuota kuitenkaan ottaa ajettu 270tkm turbo kyllä vaihdettu 13tkm sitten. Tehoja on enemmän oli dynossa mitattu ainakin lapun mukaan nätisti kävi ja ei kuulunut ylimääräisiä ääniä?
Hese
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: paha sininen savutus ongelma

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

marker kirjoitti:voi paska jos se syy tosiaan on noi öljyn renkaat jumissa tarvis tietää vaan sata varmasti ennenkö purkaa koko koneen
Yleensä jos renkaat on huonona niin kone kalkattelee pikkusen kylmäkäynnistyksen jälkeen. Itellä kalakatteli semmosen minuutin ehkä. Lisäksi kattelin että mäntien päällä oli öljyä jos käytti koneen käynnissä ja sammutti ennen ku savuttelu loppu.

Nämä ja nuo ylempänä neuvotut turbotarkastukset ku tekee niin on ehkä jo viisaampi.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin