9-5 vaihtui 9-3-malliin
9-5 vaihtui 9-3-malliin
Puoli vuotta sitten ja tässä hieman 9-5-historiaa: heti hankinnan jälkeen (ajettu 90 tkm, 110 kW automaatti) havaitsin startatessa aamuisin sinisiä savunpöllähdyksiä. Myyjä teetti ensin venttiiliohjainremontin, ja kun se ei auttanut, vaihdettiin ahdin. Se poisti ongelman ja remontin jälkeen vaihdatin öljyt n. 10 tkm välein. Ongelman alkusyy lienee ollut huohotinjärjestelmässä, jonka uusimman modifikaation teetin myös heti remontin jälkeen. Auto oli ollut 3 vuotta leasing-käytössä ja ilmeisesti pääosin lyhyillä matkoilla. Vuoden päivät tästä ajaessani kauppakeskuksen parkkihalliin syttyi check engine-valo, ja moottori sammui tyhjäkäynnin hävittyä. Syynä tällä kerta oli kaasuläppäkotelo (900 €). Auto oli ajettavissa ja käyttäytyi normaalisti reilulla kaasulla, ainoa ongelma oli tyhjäkäynti.
Muutaman ongelmattoman vuoden jälkeen seurasi lisää palstoilta tuttua: kotipihassa startatessa moottori käynnistyi n. sekunniksi, mutta sammahti, eikä suostunut käynnistymään uudelleen. Lievä "sähkön" haju vihjaisi SDI:n suuntaan ja varmistui syypääksi vaihdettuani uuden tilalle (5 min. työ ja osa 280 €).
Alusta on vaatinut yhden satsin iskareita, ja myös taka-akselin pitkittäistukia on uusittu (150 tkm).
Seurattuani muutaman vuoden keskustelupalstoja edelläkuvatut viat eivät ole yllättäviä, mutta siirtyessäni aikanaan 9-5:een kahden tonnarin jälkeen (viimeisin CSE AT vm. -93), en osannut odottaa niitä, eli 9-5 oli tässä suhteessa alkuun lievä pettymys. Kokonaisuutena korjauskustannukset eivät liene kuitenkaan kohtuuttomia viidelle vuodelle jaettuna ja 9-5 on vastapainoksi tarjonnut jämäkkää menoa ja kunnon tilat.
Muutaman ongelmattoman vuoden jälkeen seurasi lisää palstoilta tuttua: kotipihassa startatessa moottori käynnistyi n. sekunniksi, mutta sammahti, eikä suostunut käynnistymään uudelleen. Lievä "sähkön" haju vihjaisi SDI:n suuntaan ja varmistui syypääksi vaihdettuani uuden tilalle (5 min. työ ja osa 280 €).
Alusta on vaatinut yhden satsin iskareita, ja myös taka-akselin pitkittäistukia on uusittu (150 tkm).
Seurattuani muutaman vuoden keskustelupalstoja edelläkuvatut viat eivät ole yllättäviä, mutta siirtyessäni aikanaan 9-5:een kahden tonnarin jälkeen (viimeisin CSE AT vm. -93), en osannut odottaa niitä, eli 9-5 oli tässä suhteessa alkuun lievä pettymys. Kokonaisuutena korjauskustannukset eivät liene kuitenkaan kohtuuttomia viidelle vuodelle jaettuna ja 9-5 on vastapainoksi tarjonnut jämäkkää menoa ja kunnon tilat.
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Ei kyllä mun mielestä kovin huonolta vaikuta, kaveri on laittanut audiinsa 10ke korjauksiin parin kolmen vuoden sisään. Mä olisin onnellinen jos olisin pari vuotta ajanut ilman ongelmia mutta jopa ysipommiin (432tkm) on joutunut parin vuoden aikana laittamaan rahaa muuhunkin kuin normaaliin huoltoon.MXG kirjoitti:Puoli vuotta sitten ja tässä hieman 9-5-historiaa: heti hankinnan jälkeen (ajettu 90 tkm, 110 kW automaatti) havaitsin startatessa aamuisin sinisiä savunpöllähdyksiä. Myyjä teetti ensin venttiiliohjainremontin, ja kun se ei auttanut, vaihdettiin ahdin. Se poisti ongelman ja remontin jälkeen vaihdatin öljyt n. 10 tkm välein. Ongelman alkusyy lienee ollut huohotinjärjestelmässä, jonka uusimman modifikaation teetin myös heti remontin jälkeen. Auto oli ollut 3 vuotta leasing-käytössä ja ilmeisesti pääosin lyhyillä matkoilla. Vuoden päivät tästä ajaessani kauppakeskuksen parkkihalliin syttyi check engine-valo, ja moottori sammui tyhjäkäynnin hävittyä. Syynä tällä kerta oli kaasuläppäkotelo (900 €). Auto oli ajettavissa ja käyttäytyi normaalisti reilulla kaasulla, ainoa ongelma oli tyhjäkäynti.
Muutaman ongelmattoman vuoden jälkeen seurasi lisää palstoilta tuttua: kotipihassa startatessa moottori käynnistyi n. sekunniksi, mutta sammahti, eikä suostunut käynnistymään uudelleen. Lievä "sähkön" haju vihjaisi SDI:n suuntaan ja varmistui syypääksi vaihdettuani uuden tilalle (5 min. työ ja osa 280 €).
Alusta on vaatinut yhden satsin iskareita, ja myös taka-akselin pitkittäistukia on uusittu (150 tkm).
Seurattuani muutaman vuoden keskustelupalstoja edelläkuvatut viat eivät ole yllättäviä, mutta siirtyessäni aikanaan 9-5:een kahden tonnarin jälkeen (viimeisin CSE AT vm. -93), en osannut odottaa niitä, eli 9-5 oli tässä suhteessa alkuun lievä pettymys. Kokonaisuutena korjauskustannukset eivät liene kuitenkaan kohtuuttomia viidelle vuodelle jaettuna ja 9-5 on vastapainoksi tarjonnut jämäkkää menoa ja kunnon tilat.
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Kyllä kokonaisuutena onkin oltava 9-5-kokemukseen kohtuullisen tyytyväinen; ainoa vain, että kyseiset tyyppiviat vaikuttavat negatiivisesti käsitykseen auton luotettavuudesta. Tonnarin kokemusten perusteella oli syntynyt käsitys, että perustekniikka on 9-5:ssä yhtä luotettavaa ja malli kokonaan uusi, joten odotukset olivat korkealla. Tonnarin pysäyttänyt ensimmäinen vika oli 200 tkm:n kohdalla laturi (hiilet), ja seuraavana pa-pumppu 250 tkm:n kohdalla, eikä juuri mitään mainittavaa näitä ennen. Mutta aika kertoo, miten 9-3:lla menee...
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Aika tyypillinen vanhemman ysivitosten tyyppivikalistahan tuossa on käyty läpi. Eihän nuo mitään suhteettoman kalliita ongelmia ole pl. läppäkotelo (senkin tosin saa puolta halvemmalla). Yksittäisten autojen vertaaminen on kuitenkin aika turhaa, tuurilla on aika suuri merkitys näissä tapauksissa. Jatkuvasti porsivia tonnareitakin on tullut vastaan, di-kasetit ja bensapumput poksahtelee niistäkin varsin pienillä lukemilla ja Trionicin alkuaikoina di-kasetti maksoi peräti 5000 vanhaa markkaa...
Onkos uusi 9-3 SS vai SC ja minkä ikäinen? Itsekin olen viime aikoina ajanut enemmän 9-3SC:llä (1,8t 195hv Hirschin virillä) ja aika käteen sopiva laitehan se on, mutta pitkälle maantiereissulle lähden kuitenkin mielummin ysivitosella, siinä on selvästi paremmat penkit ja ajoasento. Tosin 160cm rouva ei suostu ajamaan pikkusaabilla, se on kuulemma huonompi ajaa ja rumakin vielä![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eski
Onkos uusi 9-3 SS vai SC ja minkä ikäinen? Itsekin olen viime aikoina ajanut enemmän 9-3SC:llä (1,8t 195hv Hirschin virillä) ja aika käteen sopiva laitehan se on, mutta pitkälle maantiereissulle lähden kuitenkin mielummin ysivitosella, siinä on selvästi paremmat penkit ja ajoasento. Tosin 160cm rouva ei suostu ajamaan pikkusaabilla, se on kuulemma huonompi ajaa ja rumakin vielä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eski
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Täällä päinvastoin, minulle jää aina 9-5.Eski kirjoitti: Tosin 160cm rouva ei suostu ajamaan pikkusaabilla, se on kuulemma huonompi ajaa ja rumakin vielä
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Vuoden alussa ahti ja IC, 1600€.
Kesällä meni EGR tukkoon, jokunen euro sinnekki.
Pari vkoa sitten ahti uudestaan, 880€ tähän mennessä.
En nyt tässä hirveästi ole jaksanut automalleja ja merkkejä miettiä, mitä nyt sen verran että kun tuo femma nyt taas ehkä alkaa kulkemaan normaalisti, niin Fiat Puntolla en saatana kulje metriäkään.
ps. meillä taidetaan tänä jouluna syödä possun sijasta varastosta yks risa IC sinappikuorruttella.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kesällä meni EGR tukkoon, jokunen euro sinnekki.
Pari vkoa sitten ahti uudestaan, 880€ tähän mennessä.
En nyt tässä hirveästi ole jaksanut automalleja ja merkkejä miettiä, mitä nyt sen verran että kun tuo femma nyt taas ehkä alkaa kulkemaan normaalisti, niin Fiat Puntolla en saatana kulje metriäkään.
ps. meillä taidetaan tänä jouluna syödä possun sijasta varastosta yks risa IC sinappikuorruttella.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
#3431
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Eskille vastaus: malli on 1,8t Linear Sentonic 06, 50 tkm. Lisäyksenä 9-3-puolen viestiini kokemuksista: ajoasentoa saa todella hakea 9-5:n jälkeen, syinä korkeussäädön puuttuminen ja lyhyehkö istuinosa. Kyllä matka-ajo silti sujuu lähes yhtä vaivattomasti, kun optimisäädöt ovat löytyneet.
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Onko tosiaan noin, ettei SS/SC:n normipenkissä ole korkeussäätöä
Itsellä sporttinahkapenkit sähkösäädöillä, ovat ainakin ex-2002 9-5:n norminahkoja paremmat.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Itsellä sporttinahkapenkit sähkösäädöillä, ovat ainakin ex-2002 9-5:n norminahkoja paremmat.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Kyllä ainakin tuossa velipojan 9-3SC M2006 Linearissa on korkeussäätö, mutta penkin kaltevuussäätö puuttuu ja penkin istuinosa on mielestäni kaikissa penkeissä liian lyhyt. En tarkoita, että 9-3:n penkit olisivat huonot, mutta oman 9-5:n kangas-sporttipenkit on selvästi paremmat...
Eski
Eski
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Tuo istuinosan pituus ja sen riittäminen riippuu tietty aika lailla istujan pituudesta myös. Meikäläistä ei pääse häiritsemään tuo, olenhan vain 176 senttinen pätkäEski kirjoitti:Kyllä ainakin tuossa velipojan 9-3SC M2006 Linearissa on korkeussäätö, mutta penkin kaltevuussäätö puuttuu ja penkin istuinosa on mielestäni kaikissa penkeissä liian lyhyt. En tarkoita, että 9-3:n penkit olisivat huonot, mutta oman 9-5:n kangas-sporttipenkit on selvästi paremmat...
Eski
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sähköjakkaroissa on kyllä myös tuo kallistussäätö. 9-5:ssä normipenkein manuaalisäätöisenä versiona kallistussäätö ei aivan tuntunut riittävän, sporttipenkki ja sähkösäätö saattavat tehdä ihmeitä, kuten sähköt kolkissa. Saa meinaan tuon 9-3:n sähkösporttijakkaran kallistettua huomattavasti enemmän kuin femman manuaalijakkaran.
Penkkien paremmuus on joka tapauksessa istujasta ja muodoistaan kiinni. Perstuntuma kertoo jokaisen kohdalla eri asioita.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
9-3ss/sc on pikkuauto, etupenkit pikkujakkaroita ja takana istujalle tilaa riittämättömästi (patsi lapsille ja pihatontuille) Eikä noiden alkupään 9-3ss/sc erityisen korkealla laadulla pääse ylpeilemään. 9-5/9-3OG:n Garretin ahdin on roskaa ja se on tiedossa. DI kassujen osalta oli takaisinkutsut ja huohotin halpa ja heppo vaihtaa. Omalta osalta 9-5 on yhä yksi parhaista kulkineista hintaan nähden mitä tulee ajomukavuuteen matka-ajossa. Uusinaamainen 9-3:nen on kyllä heino auto ulkoapäin. Toivottavasti olet tyytyväinen uuteen kulkineeseen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
^^Tuossa se kaikki tulikin rehellisesti ja ikäänkuin pähkinänkuoressa. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Enpä ole minäkään juuri tuon pitempi ja emäntäkin 160cm, mutta molempien mielestä 9-3:n istuinosa on liian lyhyt ja 9-5:n penkki selvästi parempi...2.3i-16 kirjoitti: Tuo istuinosan pituus ja sen riittäminen riippuu tietty aika lailla istujan pituudesta myös. Meikäläistä ei pääse häiritsemään tuo, olenhan vain 176 senttinen pätkä![]()
Oikeastaan sitä takapenkin jalkatilaa tarvitaan myös pikkulasten kanssa, varsinkin jos nassikka istuu koroke- tai turvaistuimella nenä eteenpäin jalat suorana ja potkii etupenkin selkänojaa... Leveytensä puolestahan 9-3SS/SC:n takapenkille mahtuu ihan yhtä hyvin kuin 9-5:nkin (pikkusaabissa taisi olla jopa aavistuksen leveämpi takapenkin istuinosa).eklunto1 kirjoitti:9-3ss/sc on pikkuauto, etupenkit pikkujakkaroita ja takana istujalle tilaa riittämättömästi (patsi lapsille ja pihatontuille)
Tuossa velipojan 9-3SC:ssa on jo 160K mittarissa ja ihme kyllä se ei natise eikä kolise yhtään ja muutenkin alusta tuntuu varsin asialliselta. Usein 9-5:sta on noilla kilsoilla jo alustasta iskarit ja puslat paskana...
Eski
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
No, kuten sanottua nämä on ikuisuuskysymyksiä, ja varmaan 9-5:ssa kilometrit olivat myös tehneet tehtävänsä mitä tässä kolkissa ei ole vielä tapahtunut
Mielestäni 9-5:n vakiopenkin etuosa on selvästi alempana kuin kolkin sähkösäätöisen sporttipenkin, tai sitten ajoasennossa muuten jokin sellainen ero, että tuo ei ole häiritsevää. Sporttepenkissä on ainakin femmassa selvästi paksumpi se reisien alle tuleva toppaus kuin vakioissa, joten tukevat paremmin.
Kyllä kolkillakin meni viime talvena ihan ilman valituksia 4 karvaista äijää Rukalle asti ja takaisinkin, itse toki ajoin joten en päässyt valittamaan
9-5:n kanssa, edellistalvena samalla porukalla tuli valitusta nelospytyn männän haljettua matkan loppusuoralla ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä kolkillakin meni viime talvena ihan ilman valituksia 4 karvaista äijää Rukalle asti ja takaisinkin, itse toki ajoin joten en päässyt valittamaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 9-5 vaihtui 9-3-malliin
Itsellä vähän kokemuksia 9-3 mutta olen 183 ja kun laitan 9-3 penkin kohdalleen, niin ei siellä takana juuri polvitilaa aikuiselle ole, taas 9-5 mahtuu taakseni saman kokonen kaveri. 9-3 sport penkki oli pettymys, on huomattavasti löysempi kuin 9-5 ja yllätys pintanahka huonompaa, aika monessa 9-3 olen huomannut jo puhki menneitä penkin sivutukia. 9-5 saa istuimen alemmaksi sähköversiossa, auttaa ainakin itseäni löytämään vielä paremman asennon ja muisti on poikaa, kun vaimo on 163, niin penkinsäädöt poikkeavat aika paljon, ei tarvi etsiä sitä oikeaa asentoa aina uudestaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447