vikakoodilukija

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja st16 »

[/quote]
Sullahan on omassasi uudempi softa, toimiko Opel Scanner alkuperäiselläkin?
Jos toimi, niin sitten on hieman normaalia OBD-lukijaa kyvykkäämpi.


No enpä kerennyt kokeilla siihen vanhempaan softaan tätä opel-scanneria, se minun Geniscan gs400 toimi kuitenkin sen vanhemman softankin kanssa. Olikohan se sitten -98 softa se alkuperänenkään?
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vag-konsernin merkkitesteri on VAS.
Vag-com on hinnaltaan murto-osa merkkitestereistä ja sitä on helposti saatavilla useista eri liikkeistä. Ohjelman rajoitetun version saa valmistajalta ilmaiseksi ja adapterin voi ostaa ilman ohjelmaa lähes "pilkkahintaan". Adapterin saa myös rakennussarjana.
Aivan verraton ohjelma ja hinta ei ole todellakaan paha.
Harmi vain, ettei Saabiin saa vastaavaa, kun Opel-scannerkin on pettymys tältä osin.

Ei ole Mimmi tarkoitus vaihtaa VAG-konsernin autoon, ainakaan testerin takia, enkä ole niihin mitenkään rakastunut. Ainoastaan haikailen vag-com:n kaltaista softaa+adapteria Saabiin.
Se tietenkin veisi asiakkaita Tech:n omaavilta huolloilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

st16 kirjoitti: No enpä kerennyt kokeilla siihen vanhempaan softaan tätä opel-scanneria, se minun Geniscan gs400 toimi kuitenkin sen vanhemman softankin kanssa. Olikohan se sitten -98 softa se alkuperänenkään?
Kyllä se -98 muistaakseni oli, mutta etkös joskus sanonut että sait vikakoodit katsottua vain automaattivaihteistosta mutta et moottorinohjauksesta?

Pitää tarkistaa jossain välissä kunhan kerkeän, mutta muistelisin ettei ollut OBD2-bitti päällä siinä alkuperäisessäsi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

petrisa kirjoitti: Ei ole Mimmi tarkoitus vaihtaa VAG-konsernin autoon, ainakaan testerin takia, enkä ole niihin mitenkään rakastunut. Ainoastaan haikailen vag-com:n kaltaista softaa+adapteria Saabiin.
Se tietenkin veisi asiakkaita Tech:n omaavilta huolloilta.
Vag-com ei toisaalta ole mitään siihen verrattuna miten hyvin säädettävissä moottorinohjaus Saabissa on omin keinoin.

Ainoa puute lähinnä ilman techiä on abs, airbag jne. järjestelmiin pääsy mutta onneksi sille on tarvetta hyvin harvoin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja st16 »

jcarlson kirjoitti:
st16 kirjoitti: No enpä kerennyt kokeilla siihen vanhempaan softaan tätä opel-scanneria, se minun Geniscan gs400 toimi kuitenkin sen vanhemman softankin kanssa. Olikohan se sitten -98 softa se alkuperänenkään?
Kyllä se -98 muistaakseni oli, mutta etkös joskus sanonut että sait vikakoodit katsottua vain automaattivaihteistosta mutta et moottorinohjauksesta?

Pitää tarkistaa jossain välissä kunhan kerkeän, mutta muistelisin ettei ollut OBD2-bitti päällä siinä alkuperäisessäsi.

Se meni niin että, ennen softan vaihtoa pystyi lukemaan moottorin ja vaihteiston vikakoodit, päivityksen jälkeen vain moottorin, siis gs400 Geniscanilla.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, en ole ajatellutkaan, että testereiden tai ohjelmien avulla pitäisi pystyä jotenkin säätämään moottorisoftaa. Joitain arvoja voi kuitenkin säätää kuten esim. tyhjäkäyntinopeus, egr:n toiminta jne. Eli hyvin vähän säädettäviä kohteita moottorissa.

Tärkeänä olen sensijaan pitänyt vikatietojen lukua ja nollausta sekä reaaliaikaista datatietojen lukua. Myös erilaiset toimilaitteiden "pakko-ohjaustestit" ovat hyviä olla mukana.

Korielektroniikasta sitten on hyvä löytyä erilaisia säätömahdollisuuksia ja aktivointeja.
Nehän vaikuttavat ns. mukavuustoimintoihin.

VAG-konsernilla on ajateltu, ettei moottorin ja vaihteiston ohjelmaan mennä muuttelemaan mitään säätöjä olemassa olevaan softaan. Tarvittaessa koko softa vaihdetaan, jos tarvetta on.
Ja sitä tarvetta tuntuu olevan. Muihin järjestelmiin autossa voidaan kätevästi aktivoida uusia laitteita ja ominaisuuksia testerin/ohjelman avulla melko kattavasti. Tietenkin joskus joudutaan vaihtamaan uusi softa.

ps. löytyikö sittenkin yleistesteri Geniscan GS400, joka toimii moottorin osalta viestin aiheena olevassa mallissa?
Mutta ....... jokin sattuma, jospa ei uskalla yleistää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen pahoillani, jos suosittelin ensimmäisessä viestissäni ScanTool Cr-Pro:ta.
Tarkoitus ei ollut suositella juuri tätä laitetta vaan yleisesti yleistestereitä kotikäyttäjälle. Ja sekin suositus on osoittautunut vääräksi juuri kyseisen automallin kanssa. Pahoittelen.

Aikoinaan sen itselleni ostin ja silloin tutkin sen sopivuutta omaan autooni ja samalla tietenkin katselin mihin muihin se sopii. Ostin laitteen ja se on toiminut omassani ja kaikissa muissakin, useissa eri merkeissä ja malleissa, ongelmitta.
Eli tältä osin olen uskonut testerin valmistajan tietoihin, kun toisenlaista näyttöä ei ole.

On hyvä, että täällä on tietoa siitä, ettei se (ja yleistesteri yleensä) ihan kaikissa Saabeissa ehkä toimisikaan. Laitteen palauttaminen myyjälle voi usein olla vaikeaa, jos se juuri ei tietyssä autossa ja (vuosi)mallissa toimikaan. Pääasiassa kun on toimiva laite.

Nykyään en itse enää yleistesteriä juurikaan käytä, kun on parempi testeri olemassa.
Mimmille voisin vielä lähettää terveisiä, ettei ole aikomustakaan ostaa Tech:ä. Käyttäähän sitä voisi sopivan tilaisuuden tullen. Tech sitoisi minut pelkästään Saabiin. Ja se ei minulle sovi. Nykyinen testerini toimii niin Saabin kuin valtavan laajan muun merkkivalikoiman kanssa riittävän hyvin. Jotain (pikku)juttuja puuttuu joissakin merkeissä.

ps. viimeksi eilen piti tarkistaa W203 CDI-Mesestä vikakoodit ja commonrail-paineiden nousu startatessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Ongelmana Mimmin luettelossa on se, että autoiksi luettavissa on Saab ja Chevrolet Corvette. Ilmaista ei ole myöskään softan hankkiminen muille merkeille tech-kakkosta varten erikseen (jos ei ole vain Saab-orientoitunut).

Etäisyyksien vuoksi on ollut pakko oppia omatoimiseksi useimmissa Saabin korjaukseen liittyvissä asioissa. Sen vuoksi jurppii liian monen sähköasian tiimoilla tarve hakeutua mainitun testerin luo (176km/sivu).

Ei siinä mitään. Jos auto nyysitään, onhan se kiva, ettei sähköpuolta tai mankkaa voi myydä keltaisessa pörssissä tms. Sid 2 naittaminen, eberin ohjelmointi, dicen ohjelmointi + matkat ovat kuitenkin tulleet maksamaan minulle aikapäiviä sitten mainitun vag-comin hinnan.

Kaikenlainen jeesustelu tech2 erinomaisuudesta menee nollatasolle. Se nyt sattuu olemaan ainoa, jolla voi operoida Saabissa. Muilla jää paljon, paljon asioita tekemättä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen Zomm:n kanssa samoilla linjoilla.

Mimmi: Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku huoltaa tai on kiinnostunut vain tietystä merkistä esim. Saabista. Sehän on jokaisen oma valinta.
Tiedän myös tech:n ominaisuudet ja yhteensopivuuden muihin jo mainittuihin merkkeihin. Kovin on suppea meikäläisen käyttöön.
Minua kiinnostaa myös muut merkit ja totta puhuen nämä ovatkin Suomessa hyvin edustettuina. Toisin kuin esim. Saab.

Itse ainakin katselen autoasioita laajemmasta näkökulmasta eikä "merkkilasit" silmillä. Tutustumalla eri merkkeihin ihan käytännön töiden kautta huomaa miten erilaisia ratkaisuja ja vikoja eri merkeissä voikin olla. Perusasiat ovat samat, mutta melko erilaisia toteutuksia on. Yhteen autoon jokin korjaustyö voi olla pikku homma, mutta johonkin toiseen autoon aivan uskomattoman työläs ja vaativa. Kaiken kaikkiaan on kiva tietää jotain useista eri automerkeistä. Hyvähän se on, että löytyy myös tietyn merkin guruja sitten tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja Maikki »

[quote="petrisa"
VAG-konsernilla on ajateltu, ettei moottorin ja vaihteiston ohjelmaan mennä muuttelemaan mitään säätöjä olemassa olevaan softaan. Tarvittaessa koko softa vaihdetaan, jos tarvetta on.
Ja sitä tarvetta tuntuu olevan.[/quote]

Höpöhöpö

VAG-COM:lla pystyy muuttelemaan esim IQ arvoa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IQ-säädöllä et saa itse mitään käytännössä muuttumaan mitenkään merkittävästi. Se on vain hienosäätö. Kaikki vähänkin ko. autojen tekniikkaan perehtyneet tietävät, ettei tällä säädöllä saada aikaan mitään merkittävää. Hienosäätö toki voi olla tavallaan merkityksellinen käytännön toiminnan ja mukavuuden kannalta, mutta ei radikaali. Esimerkiksi tehojen ja vääntöjen lisäykseen tarvitaan ihan muita keinoja. Ja ne on tiedossa. Tilanne on usein niin, että jos näitä mahdollisia säätöjä tarvitsee muuttaa ns tehdasasetuksista, on autossa olemassa jo jokin orastava vika. Vian aiheuttamia oireita voidaan saada lievemmäksi säätöjä muuttamalla.

Mimmille tiedoksi edelleen:
En aio olla hiljaa. Kyseiset asiat liittyvät myös tälle palstalle, ainakin tämän hetken käsitykseni mukaan. Ja se käsitys on se, että ei ole kiellettyä tällä palstalla vertaamasta mitään Saabiin liittyvää asiaa tai ominaisuutta muihin merkkeihin.
Niin hyvässä kuin pahassakin. Jos niin on, että se on kiellettyä, moderaattorit voivat siinä tapaukessa poistaa minut käyttäjäprofiilista. En silloin todellaakaan halua olla mukana niin sisäänlämpiävän porukan toiminnassa, että muista merkeistä ei saa puhua muutoin kuin vain ja ainoastaan silloin kun Saab on vahvoilla. Jopa suorastaan ylivertainen.

Olen pannut jo tälle pastalle liittyessäni Sinut Mimmi merkille. Heti ensimmäisillä käyntikerroillani teit minuun lähtemättömän vaikutuksen. En tuntenut "tyyliäsi" entuudestaan, mutta se kävi hyvin nopeasti selväksi. Olet vankkumaton Saabisti ja tiedät niistä (joskus sattuu virheitä), mutta asenteessasi on mielestäni parantamisen varaa. Jos jokin palstalainen kysyy vilpitömästi, että missä sijaitsee valokatkaisin, niin vastauksesi on A- ja C-pilarin välissä. Onhan se vamaan siellä, mutta ei kai tuollaista vastausta voi ajatella muuta kuin vit.... luna.
Vai mitä mieltä olet itse? Oletko koskaan katsonut ns. peiliin?

Olen itse sitä mieltä, että jos jostain asiasta tietää jotain, voi asiasta kertoa asiallisesti. Myös virheitä ja epätarkkuuksia sattuu itse kullekin aina joskus, niin nekin voitaisiin oikaista tai täsmentää korrektisti.
Tarkoitus on ilman muuta keskittyä Saabiin liittyviin asioihin, mutta mielestäni ei ole väärin verrata asioita muihin merkkeihin. Eipä sokaistu liikaa. Eikä se ole mielestäni ollenkaan pahasta, jos palstalla on henkilöitä, jotka tuntevat hyvin muita merkkejä (aivan sama mikä).

Moderaattorit: jos tällä palstalla ei saa verrata Saabia miltään osin muihin merkkeihin, arvostella Saabia tai edes tunnustaa olevansa tekemisissä muidenkin merkkien kanssa, niin heittäkää Minut pihalle. En silloin todellakaan kuulu tänne.
Mimmiltä saanette jo yhden "poisheitto-äänen".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oikaistiin oikaistiin, hyvä niin.

En tietenkään halunnut ruveta vänkäämään, vaan esitin vaihtoehtoisia testereitä kotikäyttäjälle ammattilaislaitteen Tech:n tilalle.
Minulla ei ollut tietoa, että nämä useat eri testerit tai tietokoneohjelmistot eivät välttämättä toimisikaan Saab 9-5 vuosimalleissa -98 ja -99. Ovat olleet toimivia laitteita ja valmistajan tarkoissa tuotetiedoissakin on tarkat listat autoista ja malleista, joissa toimivat. Tämä ko. automalli on mukana listassa, joten sen ja jo aiemmin mainitsemani hyvin toimivan laitteen pohjalta olen pitänyt tietoja uskottavina. Näinhän asia ei sitten ollutkaan.

Myöhemmin sitten pahoittelin, jos olin antanut turhia toiveita kohtuullisen edullisien testereiden toimivuudesta ko. automallissa. Samoissa yhteyksissä tuli esille muutamien muiden automallien osalta vastaavat asiat. Tuli mm. kehuttua erästä ohjelmaa ja sen ominaisuuksia sekä hintaa että saatavuutta.
Tämä oli jostain syystä Sinulle Mimmi liikaa. Olisi pitänyt ylistää ja kumartaa Tech:ä sekä Saabin erinomaisuutta siinä, ettei siihen autoon nyt ihan millä testerillä tai ohjelmalla nyt pääsekään kiinni. Ei myöskään olisi saanut mainita halkaistua sanaakaan jostain toisista merkeistä. Olit heti kehoittamassa minua siirtymään toisen merkkiseen autoon ja vaikenemaan tällä palstalla, jos yhtään muista merkeistä on aikomustakaan mainita.

Kyllä mielestäni asiat voi esittää "nätisti", vaikka joku on väärässä, tietämätön tai asioissa epätarkkuuksia. Myös sama koskee mikäli itse on jostain asiasta eri mieltä.

ps. Tämä asia saa minun puolestani nyt olla loppuunkäsitelty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Muutaman VAG:n omistaneena on varsin hyvin tiedossa miten voimaa kyseisiin vekottimiin saa lisää joko kikkailemalla tai ihan oikein tekemällä joten tietotaitoa myös VAG-COM:in suhteen löytyy.

Jos esim 1Z:ssa muuttaa tehtaan jäljiltä arvossa 5-6 olevan IQ:n alle 2:een niin muutos on kyllä tuntuva. Tehoa ja vääntöä tulee lisää mukavasti ja kone vetää myös 3 tonnin jälkeen.

Tietysti jos 20% lisää tehoa ja vääntöä ei ole merkittävä muutos niin ei sitten...jollakin tuntuu myös olevan besserwisserasenne voimissaan :evil:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Tervehdys näin sunnuntaisena sateisena iltana!

Oli synkkä ja myrskyisä keskustelu....

Nyt otan kerrankin kantaa Mimmin puolesta...

Tämä on Saab foorumi ja turha alkaa jauhamaan paskaa muista merkeistä
ja niiden mahdollisista ominaisuuksista täällä.

Mimmillä on akateeminen tapa vastata kysymyksiin, mikä hänelle
suotakoon. Kuitenkin Mimmi tietää hieman Saab-asioista ja vastaa
nopeasti "_esitettyyn_" kysymykseen.

Muut merkit keskustelevat omilla foorumeillaan; nyt ollaan Saab-henkisesti
SAAB-foorumilla.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: vikakoodilukija

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Soittelin tuossa mennä viikolla lävitse yrityksiä jotka myyvät koodinlukijoita. Yleisin vastaus kaikilta oli riippumatta laitteen merkistä "ei toimi 98-2000/01 9-5 2.3t :saab: issa. Eiköhän tuo tech2 ole ainoa mikä ko. autossa toimii. Hinta vain on suolainen :evil:
BTW joku kirjoitti aeron softan lataamisesta vanhempaan 9-5:seen. Valaisetko hieman lisää?? Miten / mitä etuja?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Vastaa Viestiin