Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

joukolainen kirjoitti:Toinen aero itsellä menossa ja kyllähän siinä on perusasiat kohdallaan jo tehtaalta, aero on aero, muut selitelköön. Penkkiasia toki makuasia, mutta kyllähän sport penkki on huippu matka-ajossa, tukee koko kroppaa joka puolelta. Vasta 2006 sai koko kankaisen sport penkin lineaariin performance paketissa, ja kallin autoveron Suomessa valitettavasti näkee monessa linearissa peruspenkkiä vain. Muutenkin tuo kangaspenkki tuntuu pehmeämmältä jos vertaa vectorin ja aeron penkkiin, onkohan säästelty täyteissä. Itse hakenut molemmat aerot ulkomailta, on valinanvaraa ja varusteita enemmän, ja varsinkin 2006 eteenpäin ei juuri aeroja ole Suomessa edes myynnissä.
Mä olen 9-5T:n puolella tässä penkkijutussa. Ittellä sivutueton lineaaaarin penkistö, mutta sopii mulle hyvin. Firmalla oli -08 9-5 pilot kankaisilla sporttipenkeillä. Ei sopinut mulle laisinkaan. Se yläosa oli "liian piukka", eli hartiat eivät mahtuneet kunnolla penkkiin. Lisäksi tuntui muutenkin siltä, että istuin liian ylhäällä?

Mutta tarkoitus tässä oli tosiaan sanoa, että on paljolti ruumiin rakenteesta kiinni millainen penkki sopii. Olishan se kiva jos mulla olisi sivuttaistukea enemmän, mutta sitten kärsisi mukavuus niin paljon, että pitkiä pätkiä ei mielellään enää ajelis.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Pekko_Å kirjoitti:Ei sopinut mulle laisinkaan. Se yläosa oli "liian piukka", eli hartiat eivät mahtuneet kunnolla penkkiin.Mutta tarkoitus tässä oli tosiaan sanoa, että on paljolti ruumiin rakenteesta kiinni millainen penkki sopii.
Onko teillä samanlaiset hartiat ja yhtä isot selkälihakset kuin jollain Marko "super massa" Savolaisella (vai kenties laulajan lihakset :roll:) :lol: Minun mielestä pitää olla aika kookas kaveri jos ei mahdu kunnolla noihin penkkeihin. Oletteko kokeillut koskaan esim.Type-R:än penkkejä, jos että niin kokeilkaapa huvikseen niin sen jälkeen saabin sport penkit tuntuu mukavan väljältä :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Itellä on tarkotus kanssa hankkia käyttöautoksi 01-03 sedani hyvillä varusteilla jossain vaiheessa. Huohutosongelma on tiedossa joten aattelin rakennella koneen t5 sisuskaluilla valmiiks :).

04-> lohkossa huohotus on erilainen kun vanhemmissa. Niissä on lohkon takana iso reikä joka tulee öljyloukkuun, joten vanhempiin ei saa samanlaista huohotussysteemiä kun uudemmissa millään päivityksellä. (paitsi vaihtamalla koko moottori vastaamaan 04->)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

9-5T kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:aero on aero, muut selitelköön.
Totta esim. viirusilmissä Aero on pääasiassa softa ja muutama merkki joita ei tehtaalta muihin saa. Samat penkit, jarrut, alusta, ahdin, helmat, moottori löytyy muistakin. Vahvempi alusta, kevennetty paino, vahvistettu rungo, isompi imuputki ja vahvistetut kannakkeet on vain tarua.
Eiköhän aero ole tehtaan näkemys 9-5 urheilullisesta mallista, jos se miellyttää, ei muita tarvi katsella, on perusvarusteet jo kohdallaan sporttimallia haluavalle. Itsellä ei ollut 02 aerossa minkäänlaisia huohotusongelmia, ei öljyn kulutusta eikä jakopää murheita, käynti oli erittäin nättiä. Tarkkana pitää aina olla käytetyn ostossa, eikä sekään aina riitä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
fleming
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 21:04
Paikkakunta: helsinki

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja fleming »

vanhempiin ei saa samanlaista huohotussysteemiä kun uudemmissa millään päivityksellä
No voi paska. Tämä uutinen ei kyllä yhtään helpottanut ostokrapulaa. Auto siis on upeassa kondiksessa mutta voi hiivatti millaisia tuomiopäivän smegmoja ja jakopään kilinöitä tässä nyt sitten täytyy kuitenkin pelätä.

Saapahan jotain jännitystä tähän muuten niin kontrolloituun ja turvalliseen palkkatyöläisen arkeen. Asiaa helpottaa huomattavasti kun on itselleen myöntänyt ettei millään muunlaisella autolla halua ajaa eikä yhtä hyvin pidettyjä 04-05 pulkkia tuntunut löytyvän ihan helposti. Ässäkin on telakalla eikä sillä halua talvella ajaa niin lähinnä olen iloinen että sain auton alle.

Jos siellä sitten jakopää tai jokin muu kikkula tulevaisuudessa poksahtaa, voin onneksi yhä ajaa ajot ässällä (toivottavasti saan sen koottua ennen kesää) ja istua viikonloppuisin pihalla moottorivammaisen aeron ratissa päästellen "prään prään prään" -ääniä. Hyvää tuossa on myös se että samalla voi kuvitella Sentronicin rattivaihtajat oikeasti toimiviksi ja sähkölaseihin sulkemisautomatiikan.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Maikki kirjoitti:Makuasioita nuo penkkijutut mutta meillä kun on molemmat Linear ja Vector niin omaan makuun Linearin penkki on aika syvältä: Ei minkäänlaista sivutukea ja Vectorin / Aeron jakkara taas on täydellinen penkki matka-ajoon. Itsellä on mittaa 195cm/95kg joten ihan pikkupoikia ei olla :wink:
Näinhän se on, itsekin koin nuo "karvalakimmat" penkit epämukaviksi verrattuna airon jakkaroihin, olen tosin tyngempikin, kun olen vain 192cm, paino jotakuinkin samoissa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

jyyrä kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:Ei sopinut mulle laisinkaan. Se yläosa oli "liian piukka", eli hartiat eivät mahtuneet kunnolla penkkiin.Mutta tarkoitus tässä oli tosiaan sanoa, että on paljolti ruumiin rakenteesta kiinni millainen penkki sopii.
Onko teillä samanlaiset hartiat ja yhtä isot selkälihakset kuin jollain Marko "super massa" Savolaisella (vai kenties laulajan lihakset :roll:) :lol: Minun mielestä pitää olla aika kookas kaveri jos ei mahdu kunnolla noihin penkkeihin. Oletteko kokeillut koskaan esim.Type-R:än penkkejä, jos että niin kokeilkaapa huvikseen niin sen jälkeen saabin sport penkit tuntuu mukavan väljältä :wink:
Enpä tunne kaveria, joten paha sanoa :wink:

Mutta totuus on se, että mun kohdalla se tuntui huonommalta se firman turbo pilot penkki. Ja en valehtelisi, oikeasti olisin halunnu pitää siitä, sillä mulla olis siihen "lunastusoikeus". Ajoin sen uutena kaupasta ulos ja jo ensimmäisten kilometrien kohdalla huomasin ettei penkit tuntuneet niin hyvältä kuin mitä olisin toivonut. Muilta en valituksia kuullut, tais muut kehua vaan, mutta omalla kohdalla täytyy sanoa ettei ollut paras mahdollinen penkki.

Ja huomioikaa se, että en missään nimessä kutsu sitä penkkiä huonoksi!!! Ei todellakaan, kyse on vain siitä, että omalle ruuminrakenteelle se oma kirkonjakkara on mukavampi. Parempi olisi omakin jos siinä olisi enempi (lue=yhtään :) )sivuttaistukea.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.itsellä ollut 3kpl 9-5 saabbeja vm.98.99 ja 2001 aero joissa ollut 2.0/2.3 moottorit ei yhtään kone vikaista/huohotus ogelmaa.kilometrimäärät 150 tkm/240tkm välissä.
tärkeitä kunnossa oleva huoltokirja ei yli 10tkm huoltovälejä.ei kaupugilta rällätyä autoa ja moottorin näkee jo päältä jos on kovin öljynen kannattaa epäillä huotus ogelmaa ja kun nostaa öljytikun käydessä ei saa nostaa sieltä höyryjä.auto on sama onko 150hv vai 260hv jos vain kunnolla huolettu.
esim.naapuri ajaa saabilla traktorin 10/30 sellin öljyllä noin 200 tkm ja sitten vaihtaa sen uuteen ja liikeessä lukee että täydellisesti huolettu.(valmis pommi seuraavalle ostajalle).eiku rohkeesti kaupoille ja tutki usempaa älä tuijota vain varusteita ja osta siistein ja ehjin niin ei tule ylimääräistä remonttia halpaa ja hyvää ei ole.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

J.N kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Nyt tarttis saada faktoja kehiin.
Tiedän yhden jakopäärempatun 2004 pohjaisen auton, jossa oli koneen sisällä vaaleaa möhnää ja kevyesti rohiseva jakopää, vaikka oli huollettu ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä. Ajomäärästä ei muistikuvaa, tämä korjattiin ajoissa ennen todellisia vaurioita. Oliko kyseessä sitten puhtaasti huohotusvaiva, en osaa faktaa esittää.

Foorumillahan oli joskus myös joku kokemus. Mahtoiko olla suorsa:n kertoma, vai muistanko väärin?
valtteri kirjoitti:Kyllä se uudempikin kone kuluu mutta ei niitä voi verrata vanhempiin vuosimalleihin tulleisiin ongelmiin jotka ovat olleet suoraa seurausta tukkeutuneesta huohotuksesta.
Ei toki voi suoranaisesti verrata, sillä varmasti "kunnollisissa" ei vaivaa tule ikinä esiintymään läheskään samassa mittakaavassa, mutta uudemmistakin tulee niitä vanhempia jossain vaiheessa, joten muita yksittäistapauksia odotellessa...

Kunto riippuu pidosta, eikä vuosimallista.
Ei hirveemmin vakuuta esittelemäsi faktat.
Kaikkiin koneisiin voi tulla ongelmia mutta se että valmistaja otti käyttöön " moottoritakuun" 1998 - 2003 mallisissa autoissa on selvä tunnustus että systeemi oli viallisesti suuniteltu.

Itsellä ollut 4 kpl. 9-5 autoja vm. 99 - 03 eikä missään niistä ole ollut ongelmia joten ei se kaikkia autoja kosketa ( itse vaihdan öljyt 10tkm välein)

Tässä vielä linkki sivulle jossa asiasta on runsaasti tietoa.

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

tässä alkuperäinen systeemi 1998-2003 ja tähän on tullut paljon päivityksiä

Kuva

ja 2004 eteenpäin...

Kuva
Kuvat yllä mainitulta sivulta
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Ongelma on männissä. Moottori ohipuhaltaa jossain lämpötilassa. Ei kylmänä, ei kuumana vaan jossain siinä välissä. Männät ovat samat ihan viimeisiin vuosimalleihin asti. Ongelmaa itse ei ole korjattu vaan on löydetty keino/konsti millä sen aiheuttama vika on saatu poistettua. Vuosimalleihin < 04 viimeinen huohotinpäivitys ilmeisesti on jollain tapaa kelvollinen ratkaisu ongelmaan. Ja 04 eteenpäin huohotin on muuttunut PLC:n ohjaamaksi, jolloin se toimii vielä paremmin. Mutta ongelmaa itse ei ole ratkaistu. Joten on mahdollista, että 04-> myös löytyy viallisia koneita. Ja tastä kuuluu kiitos nykyisille päästö määräyksille. Saabi ei ole yksin moisen ongelma kanssa. Ylimmäinen männänrengas ilmeisesti liian ylhäällä tms.

Alkuperaiseen aiheeseen vastaus on, että mulla on ollut Aero vuodesta 01 ja mitään suurempaa ongelmaa ei ole ollut. Ns. tyyppiviat ovat. Pikselit häviää konsolin näytöistä. Pensapumppu sanoo poks ennen 300 tkm (240-270 tkm). Ilmastoinnin läppien moottoriakselit liukuu kollektorista pois. DI kasetti sanoo poks. Takapään puslat väljistyy.

Muttä jos on hiukankaan TI-mies ni hyvän kikottimen saa. Vollet oon katellu peileistä.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

9-5T kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:aero on aero, muut selitelköön.
Totta esim. viirusilmissä Aero on pääasiassa softa ja muutama merkki joita ei tehtaalta muihin saa. Samat penkit, jarrut, alusta, ahdin, helmat, moottori löytyy muistakin. Vahvempi alusta, kevennetty paino, vahvistettu rungo, isompi imuputki ja vahvistetut kannakkeet on vain tarua.

Juu samaa mieltä 9-5T:n kanssa. Juuri viimeviikolla meillä vaihtui aero pikkudieseliin, vector malliin. Pakko todeta että parempi tuo diesel on varusteiltaa ja jarruiltaan. Eipä ollut esim jäähdytettyjä takalaikkoja aerossa, mutta pikkudieselissä on. Alusta taitaa jousituksen osalta olla sama, helmat löytyy myös vectorista. Webasto vakiona, mitä ei aerossa ollut. jne. Eikä kiihtyvyydessäkään eroa tunnu olevan pahemmin. Aero oli meillä 01 tosin, mutta aero silti.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jamppa kirjoitti: Eikä kiihtyvyydessäkään eroa tunnu olevan pahemmin. Aero oli meillä 01 tosin, mutta aero silti.
:lol: Kierrätätkö koskaan yli 4000rpm?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jamppa kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:aero on aero, muut selitelköön.
Totta esim. viirusilmissä Aero on pääasiassa softa ja muutama merkki joita ei tehtaalta muihin saa. Samat penkit, jarrut, alusta, ahdin, helmat, moottori löytyy muistakin. Vahvempi alusta, kevennetty paino, vahvistettu rungo, isompi imuputki ja vahvistetut kannakkeet on vain tarua.

Juu samaa mieltä 9-5T:n kanssa. Juuri viimeviikolla meillä vaihtui aero pikkudieseliin, vector malliin. Pakko todeta että parempi tuo diesel on varusteiltaa ja jarruiltaan. Eipä ollut esim jäähdytettyjä takalaikkoja aerossa, mutta pikkudieselissä on. Alusta taitaa jousituksen osalta olla sama, helmat löytyy myös vectorista. Webasto vakiona, mitä ei aerossa ollut. jne. Eikä kiihtyvyydessäkään eroa tunnu olevan pahemmin. Aero oli meillä 01 tosin, mutta aero silti.


:lol: :lol: :lol:

taisi aerosta olla hevoset lakossa
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Minkä takia tarvii tappii kierrätään. ja eihän se aerokaan kiertänyt tappiin, automaatti puuttui peliin ;)
ja ylensä vääntö on se ratkaiseva, ei niinkän ne hevoset. No onhan tuossa pikkutiisselissä vain 176 hepoa, kun aerossa oli 230. mutta vääntö onkin sitten sama kuin aerossa. Huippunopeudessahan tuo sitten jää vähän aeroon verrattuna, mutta suomessa on rajoitukset olemassa. aero kulki mittarin mukaan 230, tästä uudesta ei vielä ole tietoa.
Mutta mielestäni vaikka aeroa niin mainostetaan että se on huippu, ei se aero teksti niin älyttömästi eroa tee muihin malleihin. jotkut asiat ehkä aerossa paremmin, mutta suurimmaksi osaksi ihan samanlaisia, kuin muutkin mallit. Suurin mitä nyt aerosta jäi kaipaamaan(minkä myös miltei kaikkiin malleihin aeron lisäksi on saanut), on automaattilaatikko, mutta eipä ollut mahdollista etsiä edes semmoista kun halusi nimenomaan tällä koneella. Mutta taas koneen ääni tässä on parempi, jotenkin se kutoskoneen ääni on ihan eri kuin neloskoneessa, vaikka polttoainekin on eri.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos ei nyt tarttisi alkaa kuluneesta aiheesta vääntämään mutta kiihtyvyyden määrää hevosvoimat, ei vääntö. Autossa kun on vaihteet ja välitykset vaikka automaatti olisikin.

Ehkä se dieselin "alavääntö" tuntuu hienolta varsinkin kun vertaa automaatti aeroon joka on aika nuhainen verrattuna manuaaliin, mutta ei ole epäselvää kumpi kiihtyy paremmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin