Akun testikoodi / vuosihuolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Akun testikoodi / vuosihuolto

Viesti Kirjoittaja o--o »

Huoltokirjassa on kohta "akun testikoodi". Siinä voi olla esim. lukema 4F418890 tai 404GC791 tai jotain muuta yhtä kryptistä. Onko noiden seurannalla oikeasti mitään virkaa? Eikö nestemäärän tarkastus riitä? (Sen voi tehdä helposti itsekin ilman mitään vempaimia.) Jos pakkasellakin starttaa, niin akku on kondiksessa.

Joka 20000 km tai kerran vuodessa tehtävässä huollossa on monta sellaista kohtaa jotka tuntuvat turhilta poislukien sokeat Saabisti-mummot. Esimerkkinä rengaspaineet, polttimot, tuulilasin pyyhkimet, turvavyöt jne. Jos vaikka pyyhkimet on huonot, niin ei sitä voi olla huomaamatta. Ja jokainen järkevä tarkkailee rengaspaineita muutenkin. Jarrupalojen paksuuden näkee kun vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Listassa on myös koeajo. "Koeajon" teen joka päivä. Jos jotain mättää, niin kyllä sen huomaa - jollei ole sokea mummo.

Öljyt sentään vaihdatin, kun edellisestä oikeasta huollosta ei ole kuin 8000 km ja vähän yli vuosi. Lähin huoltokorjaamo on 2 km päässä ja ulkona pakkasta 15 asetetta. Olikohan kone riittävästi lämmennyt ennen öljynvaihtoa?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun testikoodi / vuosihuolto

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti:Akun nestemäärän tarkastus ei kaikista akuista onnistu helposti mutta testerillä saa nopeasti suuntaa antavan testituloksen.
Kaikilla ei ole testereitä, ei mullakaan. Mutta mun akussa on täppä joka muuttuu valkoiseksi jos akun nestemäärä on liian alhaalla.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Akun testikoodi / vuosihuolto

Viesti Kirjoittaja saabvector »

o--o kirjoitti:
Joka 20000 km tai kerran vuodessa tehtävässä huollossa on monta sellaista kohtaa jotka tuntuvat turhilta poislukien sokeat Saabisti-mummot. Esimerkkinä rengaspaineet, polttimot, tuulilasin pyyhkimet, turvavyöt jne. Jos vaikka pyyhkimet on huonot, niin ei sitä voi olla huomaamatta. Ja jokainen järkevä tarkkailee rengaspaineita muutenkin. Jarrupalojen paksuuden näkee kun vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Listassa on myös koeajo. "Koeajon" teen joka päivä. Jos jotain mättää, niin kyllä sen huomaa - jollei ole sokea mummo
EX passateissani se vasta turha lista olikin, jätinkin huoltoon aina viestin ettei näitä turhan päiväisiä tarkastuksia tehdä.
Hintaan vaikutti noin 80 euron verran alentavasti !
Tosin huoltopäällikkö muisti aina mainita että : vaikka yksikin mitättömältä tuntuva asia jätetään pois huollosta, esim vararenkaan paineiden tarkastus niin se katkaisee liikkumisturvan joka VW autoissa on jos merkkihuoltoa suosii.
aina muistivat myös kirjoittaa huoltovihkoon seuraavaa: Liikkumis turva ei voimassa kaikilta osin, huollosta puuttuu jne. jne ( eli juuri nuo turhamaisuudet ).
Väittelin myös tuon liikkumisturvan osuudesta jos autoa huollatan muualla kuin merkkiliikkeessä. Selvää vastusta en saanut koskaan ja lopuksihan palasin tuohon ruotsalaiseen mutta selittelivät epävarmana että kyse ei ole takuusta, tkuuhan ei saa katketa kun muualla huoltaa mutta nyt onkin kyse liikkumisturvasta joka on Extra etu VW.n huoltoa käyttäville.. se ja sama, auton täyskasko ja autoliiton jäsenyyskin kattaa paljon, oma vakuutukseni jopa enemmän jos tien päälle jäädään kuin VW Liikkumisturva..HUH, menipäs VW aiheiseksi.. :)
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin