Huohotinpäivitys ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mistä muualta kun laakkoselta, ja Pro Carserviceltä löytyy päivityspaketteja huohotinjärjestelmään. Auto on -01 9-5 2.0t. PCS näyttäisi olevan loppuvuoden lomalla... :(
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

"Suomesta". Taipuu muut kielet huonosti, tilaaminen lähes mahdotonta... Merkkiliikkeistä löytyy kyllä, kuten laakkoselta mutta hankinta on myös hintakysymys.
Sitä oikeaa etsiessä...
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuossa on valmis sivu (esimerkiksi), siitä pääsee eteenpäin.
Sivulla on myös valintalista, josta valitsemalla saa tilattua muut letkut jne. Jos siinä on listassa numero näkyvissä, niin silloin letkut tulevat. Ostoskoriin lisäämnen tapahtuu add to basket-napilla ja lopullinen tilaaminen painamalla ikkunan oikeasta ylälaidasta CHeckout.
Näyttää muuten tulevan hintaa letkuille + päivitykselle noin 80 puntaa + rahti eli noin 100 puntaa, joten kannattaa kysellä kuinka paljon ne nyt sitten tulisivat maksamaan Laakkosella. Ja luottokortti on ainoa järkevä maksuväline....

http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/e ... p3295.html
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Spedepartsin hinta päivityspaketille on 325kr, joten PCS:n hinta lienee reilu 30e. Muistaakseni maahantuojan svh on noin 50e, joten kannattaa käydä tinkimässä marmoritiskiltä, jos ei mitenkään voi odottaa tammikuun alkuun...

Eski
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Ei voi odottaa, käry on melkoinen...
Sitä oikeaa etsiessä...
JParhiala
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 22:33

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja JParhiala »

Itsellä juurikin viime torstai alkoi mahdoton käry ja valkea savu putkesta ja varailin perjantaille huohotinpäivitys aikaa ja huoltomies epäili ahdinta mikä toimi vielä moitteetta, mutta sitten lähdin viisaana vielä koeajolle ja silloin antautui ahdin. Nyt on speedpartsin stage1 ahdin hommattu ja huomenna kiinni ja samalla tehdään tämä huohotinpäivitys. Että toiv. jollakin muulla olisi parempi tuuri kuin minulla saabin kanssa olen nyt. 1kk ajellut saabilla ja sitä on nyt jo kahdesti viety hinurilla...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä päivytys paketti mulle maksoi 50e PCS:llä...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Kouvolan laakkosella huohotinpäivityspaketti + 2 muuta letkua ja takaiskuventtiili 160€. Asennuksella 250€. Hinnat kohdallaan ! Kotkan delta, ei hyllyssä (yllätys)... Täytyy varmaan lähteä lappeenrannassa käymään. (Maptun Perfomance).
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

jupasaab kirjoitti:Kouvolan laakkosella huohotinpäivityspaketti + 2 muuta letkua ja takaiskuventtiili 160€. Asennuksella 250€. Hinnat kohdallaan ! Kotkan delta, ei hyllyssä (yllätys)... Täytyy varmaan lähteä lappeenrannassa käymään. (Maptun Perfomance).
Haettu tänään Maptunelta lappeenrannasta huohottimen letku, päivityssarja, kamp.peäkkeenilmastointi alipaineletku, ja kaupan päälle pätkä 8mm silikoniletkua 102€ eli ei paha. Pelkkä päivityspaketti 49,41€. Kannatti ajaa 220km hyvässä seurassa, ja poiketa pari kertaa kahvilla !
Sitä oikeaa etsiessä...
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja sero »

Monikin tehnyt näitä huohotinpäivityksiä, siis onko se suositeltavaa vai erittäin suositeltavaa (2.3t my99, 200k)?

Pitäisikö satsata ja ostaa valmis paketti kaupasta vai hoitaa homma tee-se-itse meiningillä? Ei siinä kyllä paljoa säästä..

Niin ja mitkä autoliikkeet näitä saabin osia kaupittelee?
Jos ei muuta tilattavaa ole niin halvempi voi olla 10min ajomatkan päästä hakea.

Auto ei erityisemmin pöllytä, mutta kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä tasataajuinen ulina, tai vihellys pikemminkin. Aiheeseen liittyvää?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

sero kirjoitti: Auto ei erityisemmin pöllytä, mutta kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä tasataajuinen ulina, tai vihellys pikemminkin. Aiheeseen liittyvää?
Saattaahan tuo aiheeseen liittyä. Öljypumppu voi ääntää, jos sihti on tukossa. Selviää avaamalla öljypohjan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

sero kirjoitti:Monikin tehnyt näitä huohotinpäivityksiä, siis onko se suositeltavaa vai erittäin suositeltavaa (2.3t my99, 200k)?

Pitäisikö satsata ja ostaa valmis paketti kaupasta vai hoitaa homma tee-se-itse meiningillä? Ei siinä kyllä paljoa säästä..

Niin ja mitkä autoliikkeet näitä saabin osia kaupittelee?
Jos ei muuta tilattavaa ole niin halvempi voi olla 10min ajomatkan päästä hakea.

Auto ei erityisemmin pöllytä, mutta kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä tasataajuinen ulina, tai vihellys pikemminkin. Aiheeseen liittyvää?
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ification2

Ite tein tuollaisen päivityksen, eli Modification 2, tai siis modattuna edelleen, eli heippasin mäelle kaikki alkuperäiset surkeat kumiletkut, ja korvasin ne paljon avarimmilla laatu-kumipunosletkuilla, joka eivät mene lakritsiksi niin herkästi.

Sitten porasin loukusta sinne turbon ilmanottoon menevän loukun lähdön 10mm kokoiseksi (en muista pitikö sitä venakopalta tuolla typerälle pöntöllekin menevää muovinipukan lähtöäkin suurentaa (kait piti), muistaakseni porasin jonkin muunkin lähdön isommaksi, ehkä juuri sen).
Ja sitten tietty porasin sen venakopan huohotinlähdön 4mm:n kokoiseksi (se oli maksimikoko johon sen saa porattua), ja hankin uuden takaiskuvenan siihen huohotinnipan ja imusarjan välille (mukana tuli ne letkunpätkätkin).

Itse tekisin samanlaisen virityksen toistekin, vaikka olisi kyseessä jopa MY09/10 og-femma, saahan aina sen ylimääräisen paluukanavan öljytilaan tukittua tarpeettomana, ja nakattua vaikka Töölönlahteen ne muut huohotussysteemin turhat osat :D

Edit: Niin ja suojasin nuo huohotinletkut + sen typerän muovipöntön tottakait sellaisella liimapintaisella mustalla eristetiivistenauhalla, jota laitetaan mm kylmävesiputkien ympärille.

Edit2: ihan selkeästi se kondenssi-öljylimamönjä syntyy tuolta typerältä ja täysin turhalta huohotinpöntöltä, eli siellä kylmä ja lämmin ilma kohtaavat, ja tuloksena on sellaista kondenssivetistä öljyektoplasmaa etenkin niissä moottoreissa, joita käytetään harvoin, ja joita revitään käyntiin tämän tästä kylmistä olosuhteista jne.
(tosin oma karmea 9-5:n 2.0t -öljyektoplasmakoneeni oli peräisin Milanosta, mutta kait sielläkin voi olla tarpeeksi kylmä kondensiolle, etenkin kun auto oli ollut jatkuvassa nurkka-ajossa).
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Joulu 22, 2009 01:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja sero »

ng900aero kirjoitti:
sero kirjoitti:Monikin tehnyt näitä huohotinpäivityksiä, siis onko se suositeltavaa vai erittäin suositeltavaa (2.3t my99, 200k)?

Pitäisikö satsata ja ostaa valmis paketti kaupasta vai hoitaa homma tee-se-itse meiningillä? Ei siinä kyllä paljoa säästä..

Niin ja mitkä autoliikkeet näitä saabin osia kaupittelee?
Jos ei muuta tilattavaa ole niin halvempi voi olla 10min ajomatkan päästä hakea.

Auto ei erityisemmin pöllytä, mutta kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä tasataajuinen ulina, tai vihellys pikemminkin. Aiheeseen liittyvää?
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ification2

Ite tein tuollaisen päivityksen, tai siis modattuna tuostakin, eli heippasin mäelle kaikki alkuperäiset kumiletkut, ja korvasin ne paljon avarimmilla laatu-kumipunosletkuilla, joka eivät mene lakritsiksi niin herkästi.
Sitten porasin loukusta sinne turbon ilmanottoon menevän loukun lähdön 10mm kokoiseksi (en muista pitikö sitä venakopalta tuolla typerälle pöntöllekin menevää muovinipukan lähtöäkin suurentaa (kait piti), muistaakseni porasin jonkin muunkin lähdön isommaksi, ehkä juuri sen).
Ja sitten tietty porasin sen venakopan huohotinlähdön 4mm:n kokoiseksi, ja hankin uuden takaiskuvenan siihen huohotinnipan ja imisarjan välille (mukana tuli ne letkunpätkätkin).

Itse tekisin samanlaisen virityksen toistekin, vaikka olisi kyseessä jopa MY09/10 og-femma, saahan aina sen ylimääräisen paluukanavan öljytilaan tukittua tarpeettomana :D

Edit: Niin ja suojasin nuo huohotinletkut + sen typerän muovipöntön tottakait sellaisella liimapintaisella mustalla eristetiivistenauhalla, jota laitetaan mm kylmävesiputkien ympärille.

Edit2: ihan selkeästi se kondenssi-öljylimamönjä syntyy tuolta typerältä ja täysin turhalta huohotinpöntöltä, eli siellä kylmä ja lämmin ilma kohtaavat, ja tuloksena on sellaista kondenssivetistä öljyektoplasmaa etenkin niissä moottoreissa joita käytetään harvoin, ja joita revitään käyntiin tämän tästä kylmistä olosuhteista jne.
(tosin oma karmea 9-5:n 2.0t -öljyektoplasmakoneeni oli peräisin Milanosta, mutta kait sielläkin voi olla tarpeeksi kylmä kondensiolle, etenkin kun auto oli ollut jatkuvassa nurkka-ajossa).

Kiitoksia, selkeät ja hyvin kuvitetut ohjeet myös
http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... _vent_fix/

Vähän jäi auki vielä tuon nipan (kuvat 8,9,10) funktio? Mitä siinä oikeastaan muutetaan alkuperäisestä?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

sero kirjoitti:
Vähän jäi auki vielä tuon nipan (kuvat 8,9,10) funktio? Mitä siinä oikeastaan muutetaan alkuperäisestä?
Ei tuota versiota kannata toteuttaa, vaan nimenomaan se modification 2, tai sitten ostat sen toimivaksi väitetyn uusimman huohotussysteemin kokonaiedullisen päivityssetin, ja asennat sen paikalleen.

Siis ei mitään typeriä reikien porailuita siihen öljytikun muoviputkeen nyt ainakaan kannata lähteä tekemään :D

Itse en vaan usko tuohon Saabin suunnittelemaan viimeisimpään huohotinpäivitykseen, on ihan liian monimutkainen toimiakseen näillä leveysasteilla muuten kuin inssien mielikuvituksessa, ja piirrustuksissa, käytännössä on sitten salettiin hyvin pian tukossa nuo pienenpienet letkut öljypiestä, tai vähintään jokin venttiili jumissa, tms. :D

http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... l_trap.jpg
Tuossa on nuo pahimmat ongelmat näkyvillä, eli tuo eristämätön muovipönttö, ja nuo karmean huonolaatuiset letkut (jotka menevät ihan lyttyyn ja lakritsiksi kun niihin tulee öljysumua) by GM :D

Jo yksin avartamalla kanavia, ja vaihtamalla letkut kunnollisiin + eristämällä nuo kaikki letkut + pöntön, systeemi toimii saletisti paremmin kuin alunperin.

Siis systeemihän on vain niin yksinkertainen, että venakopan nipalta imetään pikkunipan kautta koko ajan ilmaa imusarjalle (välissä takaiskuvena), ja sitten varsinainen kampikammion paine koetetaan työntää turbon ilmanotolle.
Olivat vissiin vaan moottoria kehittäessään huomanneet että tuon huohotusilman mukana kulkeutuu ihan liikaa öljysumua sinne ahtimelle, jolloin keksivätkin rakentaa sinne väliin tuollaisen huohotuspöntön, jonka seinämiä pitkin sitten öljysumusta saostuva öljy palaakin nätisti takaisin sinne öljypohjaan...
tosi herkkä järjestelmä tukkeutumisen suhteen, ja jos ja kun se menee tukkoon, on tuloksena mm. moottoriöljyn pilaantuminen, veden kondensoituminen sieltä pöntöltä öljyn sekaan, jne.

Toisaalta ei ne Saabin inssit ihan nuijiakaan ole, mutta huomioivatkohan kuitenkaan kaikkia arkikäytön mahdollisuuksia sen monimutkaisen päivitetyn huohotinsysteemin toiminnan kannalta, eli että onko Saab testannut sen toimivuutta ympärivuotisesti kymmenissä eri autoissa, ja kaikenlaisissa mahdollisissa eri olosuhteissa, ennenkuin sitä alkoivat markkinoimaan ns. "lopullisena ratkaisuna" tuohon "huohotusongelmaan"??

Väittäisin että auto jonko moottori on kaiken aikaa edes jollain tavoin lämmin, ei kärsi noista huohotuspöntön, ja huohotuskanavistojen kondenssi- ja mistälie - huuruuntumisongelmista, eikä mene tukkoon niin helposti.

Saabilla tietty ajettelivat että kun asentavat sen pöntön letkuineen lohkon takaosaan, suojaan viimelta niin se on tarpeeksi lämpöisessä tilassa aina koneen käydessä :D

No jos se Saabin uusin päivitys jostain ihmeen syystä muka toimisikin, niin ei mahtaisi olla pahitteeksi kuitenkaan eristää senkin huohotinpönttö ja letkut kunnolla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Huohotinpäivitys ?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mimmi kirjoitti:Ei tullut mieleen kysyä Auto-Eekoolta samoja osia samalta henkilöltä?
Miksi ?
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin