Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jouttis kirjoitti:Jut niin - kunhan huvikseni kyselen 8O Jonkun pitäisi varmaan kertoa Teboilille, että Terra 98E:n "imuventtiilejä erinomaisesti voiteleva lisäaine" onkin LIIMAA... :D
Asiasta on ainakin tuossa subarun tapauksessa reklamoitu taboilille mutta vastaus on että kukaan muu ei ole valittanut tuotteesta ja ei bensassa ole mitään vikaa, vaikka myönsivät että ovat ottaneet käyttöön saman tai saman tapaisen tarra lisäaineen kuin 90luvun lopulla oli. Kaveri oli tuolloin amiksessa autopuolella ja sanoi että opelit olivat herkkiä liimaamaan venat tuolla teboilin tarralla, ja ilmeisesti nyt tämä sama lisäaine aiheuttaa nämä samat vaivat. Tietenkään tätä ei ole tutkittu missään vtt:llä tai yms. mutta kokemukset ovat negatiivisiä, itse olen kyllä käyttänyt teboilin bensaa paljonkin eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa mutta ehkä tämä on auto kohtainen ongelma. Niin ja näissä autoissa käytettiin 95octaanista ei 98.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Joo, harvemmin nuo öljy-yhtiöt haluavat vastuutaan kantaa sen enempää kuin muutkaan. Lisäainereseptitkin ovat salaisia kuin mummon lihapullissa - viranomaisille kun riittää, että standardin vaatimukset täyttyvät. Tulee äkkiseltään mieleen, että jotkut tuppaavat käyttämään myös varaosaliikkeiden myymiä litkuja bensan seassa milloin mihinkin tarkoitukseen (allekirjoittanutkin käyttänyt karstanpoistoainetta) ja ne saattavat kyllä reagoida polttoaineen lisäaineistuksen kanssa aiheuttaen enempikin ongelmia kuin hyötyä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jopa jotain! Olenpa ollut siinä luulossa, että mitään ongelmaa bensiinin suhteen ei olisi ollut enää pariinkymmeneen vuoteen. Omassa autossanikin epäiltiin tosin jossain vaiheessa venttiilin jumittamista, mutta kaikki puristusmittaukset oli aina ok. Enpä sitten tiedä, voisiko liittyä kuitenkin ajoittain siihenkin - ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole autoani saanut täysin kuntoon, vaikka yritetty on. Mitä tossa Naantalin jalostamolla on tullut vähän pyörittyä, niin eikös kaikki muut Teboilia lukuunottamatta hae bensiinin sieltä? Joskus tosin Teboilinkin auto on siellä tainnut lastata - enkä tarkoita bitumin lastausta...
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Lainataas vaikka tätä topiccia. Eli nyt kovien pakkasten alettua alkoi saab brakaamaan.

Tilanne:
1999 2.3t automaatti, aeron softalla.
170tkm ajettu.
Tulpat vaihdettu 6tkm sitten.
Akku UUSI.
Ulkona -22c
Auto roikassa reilun tunnin, Teng 15 ja Tair -15.

Auto on muutaman satunnaisen kerran antanut aiemmin vikakoodin joka viittasi DI kasettiin, mutta mitään käytännön oireita ei ole ollut muuta kuin se, että muutaman kerran on joutunut lämpimälläkin kelillä pikkuisen sahaamaan, ja sitten on auto lähteny vaivalloisesti käyntiin ikäänkuin kolmella pytyllä ensin, ja neljäskin herännyt sitten pienen viiveen jälkeen henkiin.
Mutta nyt kun pakkaset alkoi, niin eipäs meinaa lähteä kirveelläkään kylmällä eka kerralla käyntiin.

Ja joutu sahaan. Akku kyllä jaksoi pyörittää kevyestikin, mutta auto ei lupaillu yhtään lähteä käyntiin. Loppujen lopuksi kyllä starttasi, mutta ei ole kaikki nyt kotona.

Seuraavia juttuja ajattelin kokeilla:
-DI kasetti, olisko kellään ylimääräistä antaa yöksi lainaan Oulun seudulla, jotta voin aamulla kylmällä koneella kokeilla? Tuo kun lähtee kyllä ihan hyvin käyntiin loppupäivän, kun sen eka kerran vain saa henkiin.
-Asentoanturi, tuonhan voisi mitata ("Asentoanturin voi mitata vastusmittarilla. Liitin on moottorin kuskin puoleisessa päädyssä telineessä parin muun liittimen kanssa. Muistaakseni etummainen(väri tais olla sininen) ja liittimistä 1 ja 2 pitäis löytyä 860+-90Ω.")
-alle 1/4 tankki bensaa, polttoainepumppu kyllä surisee reilun sekunnin kun kääntää virrat päälle, eikä minkäänlaista pätkimistä jne. esiinny muulloin, joten kait siellä painetta riittää.

Tuleeko vielä mieleen jotain muuta? Liimaventtiileistä ollut jonkinverran puhetta, jos on tuota ongelmaa, niin mikä avuksi? Muun firman bensaa (pääasiassa ABC:lta tankattu)? Jokin puhdistuskäsittely? Tankki täyteen? Jotain muuta, mitä?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jätti femma aattona hautuumaan pihaan. kassu ei ollu, pumppu surisee ja tukissa on soppaa. pitää seuraavaksi testata asentoanturia.
-
Janne #2769 stcf #40
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Mulla samanlaisia oireita kun Janne T kirjoitti, kokeiltu DI kassunkin vaihto ei mulla vaikutusta. Laitahan kommenttia jos löydät aiheuttajan. Itse vaihdan pa suodattimen seuraavaksi.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ei ollu kassu eikä anturi. kipinää ei tule eikä suuttimet suhuta. ei vikakoodeja eikä limp homea.
-
Janne #2769 stcf #40
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Janne T kirjoitti:Lainataas vaikka tätä topiccia. Eli nyt kovien pakkasten alettua alkoi saab brakaamaan.

Tilanne:
1999 2.3t automaatti, aeron softalla.
170tkm ajettu.
Tulpat vaihdettu 6tkm sitten.
Akku UUSI.
Ulkona -22c
Auto roikassa reilun tunnin, Teng 15 ja Tair -15.

Auto on muutaman satunnaisen kerran antanut aiemmin vikakoodin joka viittasi DI kasettiin, mutta mitään käytännön oireita ei ole ollut muuta kuin se, että muutaman kerran on joutunut lämpimälläkin kelillä pikkuisen sahaamaan, ja sitten on auto lähteny vaivalloisesti käyntiin ikäänkuin kolmella pytyllä ensin, ja neljäskin herännyt sitten pienen viiveen jälkeen henkiin.
Mutta nyt kun pakkaset alkoi, niin eipäs meinaa lähteä kirveelläkään kylmällä eka kerralla käyntiin.

Ja joutu sahaan. Akku kyllä jaksoi pyörittää kevyestikin, mutta auto ei lupaillu yhtään lähteä käyntiin. Loppujen lopuksi kyllä starttasi, mutta ei ole kaikki nyt kotona.

Seuraavia juttuja ajattelin kokeilla:
-DI kasetti, olisko kellään ylimääräistä antaa yöksi lainaan Oulun seudulla, jotta voin aamulla kylmällä koneella kokeilla? Tuo kun lähtee kyllä ihan hyvin käyntiin loppupäivän, kun sen eka kerran vain saa henkiin.
-Asentoanturi, tuonhan voisi mitata ("Asentoanturin voi mitata vastusmittarilla. Liitin on moottorin kuskin puoleisessa päädyssä telineessä parin muun liittimen kanssa. Muistaakseni etummainen(väri tais olla sininen) ja liittimistä 1 ja 2 pitäis löytyä 860+-90Ω.")
-alle 1/4 tankki bensaa, polttoainepumppu kyllä surisee reilun sekunnin kun kääntää virrat päälle, eikä minkäänlaista pätkimistä jne. esiinny muulloin, joten kait siellä painetta riittää.

Tuleeko vielä mieleen jotain muuta? Liimaventtiileistä ollut jonkinverran puhetta, jos on tuota ongelmaa, niin mikä avuksi? Muun firman bensaa (pääasiassa ABC:lta tankattu)? Jokin puhdistuskäsittely? Tankki täyteen? Jotain muuta, mitä?
Itse lähtisin kokeilemaan toisen firman bensaa, sillä muistaakseni abc käyttää samaa bensaa kuin teboil jonka bensalla on ollut tätä liimavena vikaa. Mutta omissa autossa olen käyttänyt lähes aina teboilia eikä koskaan ole ollut mitään vikaa, mutta tällä hetkellä käytän v-poweria.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei kyllä täytyy olla joku oikea vika. Olen kysellyt tota bensa juttua, ja ainakin täällä Turun seudulla ABC bensiini kuulemma tulee Nesteeltä - myös TB:n ajossa olevan säiliöauton kuljettaja tuttuni sanoi näin. Muutenkin tuntuu ihmeelliseltä, että vain joku auto oireilisi bensiinistä.
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Kertokaahan miten tuollainen liimaventtiili edes on mahdollinen. Mitä käytännössä tapahtuu ja mistä antaa myöten jos venttiili ei liiku?
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Imu venttiilin varsiin muodostuu punasta tahmeaa mönjää,venttiilin liikuminen huononee.
Sitten kylmällä koneella venttiili ei sulkeudu ja koneesta katoaa puristukset,kone pyörii kuin kahvimylly.

Olen purkanut kymmeniä kansia sen takia,parhaillaan oli öljy-yhtiön ja gm:n ukot seläntakana odottamassa että saadaan kansi auki.
Sitten ne tutki niitä kansia,ongelma hävisi kun muuttivat bensassa lisäaineistusta.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Kasetti vaihdettu ja bensa merkkiä vaihdettu. Nyt kokeeksi Nesteen 98E tankissa.

Kolme kertaa käynnistetty vastaavassa lähtötilanteessa. 2 kertaa lähtenyt kuin sen kuuluisan palmun alta (-18c ja -19c) ja yhden kerran piti sahata kuin hullu (-22c). Eli eipä tainnut olla kasetissa tuo vika.

Voiko PA pumppu oireilla noin? (Muuten ei kone nyi ja jaksaa työntää OK)
Jos on nuo legendaariset liimaventtiilit, niin saako niitä toimiin muuten kuin purkamalla&putsaamalla?

EDIT:
Sen verran vielä lisäystä, että huomasin tuossa SIDin Amul huitelevan tuolla 1000-1500 luvuissa, eli todellakin liian korkealla. Jossain paha imuvuoto taikka pa puolella häikkää? Immu? Voisiko kenties vaikuttaa tuohon huonoon pakkaskäynnistyvyyteenkin?
Vikakoodeja ei näy.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Janne T kirjoitti:Kasetti vaihdettu ja bensa merkkiä vaihdettu. Nyt kokeeksi Nesteen 98E tankissa.

Kolme kertaa käynnistetty vastaavassa lähtötilanteessa. 2 kertaa lähtenyt kuin sen kuuluisan palmun alta (-18c ja -19c) ja yhden kerran piti sahata kuin hullu (-22c). Eli eipä tainnut olla kasetissa tuo vika.

Voiko PA pumppu oireilla noin? (Muuten ei kone nyi ja jaksaa työntää OK)
Jos on nuo legendaariset liimaventtiilit, niin saako niitä toimiin muuten kuin purkamalla&putsaamalla?

EDIT:
Sen verran vielä lisäystä, että huomasin tuossa SIDin Amul huitelevan tuolla 1000-1500 luvuissa, eli todellakin liian korkealla. Jossain paha imuvuoto taikka pa puolella häikkää? Immu? Voisiko kenties vaikuttaa tuohon huonoon pakkaskäynnistyvyyteenkin?
Vikakoodeja ei näy.
Tuohon venttiilien puhdistukseen en osaa sanoa mitään mutta vaikkaan että se bensan vaihto ei vaikuta ainakaan heti. Jos sulla on mahdollista käyttää puristusmittaria niin mittaa autosta puristukset kun se on kylmä ja silloin kun se tekee tuon vian. Puristuspaine mittarit ei maksa kuin parikymppiä. Tietenkin voihan ne puristukset mittauttaa jossain pajallakin ja sanoo niille että milloin se yleensä sen vian tekee niin osaavat tehdä mittaukset silloin. Noi amul arvot on kyllä kanssa ihan pielessä, että vika voi olla kyllä myös jossain muuallakin kun noissa venttiileissä, esim. viallinen/tukossa oleva suutin? Näetkö sid:stä myös nakutukset ja sytkähäiriöt, jos näet niin katso onko jossain sylinterissä ennemmän nakutuksia ja sytkähäiriöitä kuin muissa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

esim kenkkuileva lambdan lämmitys aiheuttaa pitkää vingutusta käynnistäessä.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Valitettavasti en näe noita sylinterikohtaisia tietoja, nehän ei ilmeisesti ole "vakiona" tuossa SIDissä näkyvillä silloin kun nuo lisänäytöt aktivoidaan?

Voisiko muista "vakio"arvoista päätellä vielä jotain tähän liittyvää? Periaatteessahan huonosti toimiva/rikkinäinen lambda voisi aiheuttaa tuon liian suuren lisärikastuksenkin josta korkea Amul arvo kertoo. Jcarlsonillahan oli tuo Amul arvo korkea ennenkuin se pata laukesi, selvisikö siihen syyllistä koskaan?

Akw1 ja Akw2 kait ovat nakuherkkyyden adaptaatioita? Itse en ole vielä niin pitkälle perehtynyt, että osaisin noista sen enempää sanoa. Nuo lukemat on kuitenkin nyt pakkasilla ollut Akw1=40 ja Akw2=55. Ioff pysyy positiivisen puolella, kylmänä kun starttaa, niin huitelee siellä 90 tienoilla, ja lämmettyään menee ~30 paikkeille. Kuormittaessa sitten alkaa lähestyyn 0:aa, mutta negatiivisen puolelle ei oikeastaan mene koskaan 98E:llä.

Bensanpaineet voisi tietysti mitata, sillä voisi käräyttää mahdollisen laiskistuneen PA-pumpun. Jos ne paineet on kunnossa, niin seuraavaksi sitten suuttimet tutkintaan. Pitää kuiten ensin koittaa käydä kaikki putket&letkut läpi ja etsiä vuotoja.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Vastaa Viestiin