Vertailua 9000 vs 9-5 !
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
[quote="cab95"]Kun olet saanut suurinpiirtein samat ulottuvuudet kuin mä,niin kokeiles vetää ratti ylös ja niin ulos kuin se tulee.Se meinaa nousee jonkun verran siihen ratti sisäl asentoon.
Samaa olen ihmetellyt koko ajan, miten yleensä ton kokonen kaveri sopii ajamaan, jos ei vedä ratin säätöä täysin ulos. Itsekkin pidän ratin säätöä täysin ulkona eikä tarvi olla lähelläkään yläreunaa, kun olen vain tälläinen pätkä 184 pitkä.
Samaa olen ihmetellyt koko ajan, miten yleensä ton kokonen kaveri sopii ajamaan, jos ei vedä ratin säätöä täysin ulos. Itsekkin pidän ratin säätöä täysin ulkona eikä tarvi olla lähelläkään yläreunaa, kun olen vain tälläinen pätkä 184 pitkä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Huomasikko tuon naaman? Se tarkoittaa "huumorii, huumorii". Eli äänensävy ei ole komppavääpelin tai ruotsinopettajan. Pikemminkin inansa piruileva.jupasaab kirjoitti:Ei jumankauta teitä saab fetissejä. Eikös ne ohjauspyörän ja penkin säädöt ole tarkoitettu saamaan mahdollisimman hyvä ajoasento. Nyt etureunaa on jouduttu laskemaan (lue viestiketjusta) että saataisiin mahdollisimman hyvä ajoasento. Ja tästä johtuen tukea ei tule tarpeeksi reisien etuosaan.samvirta kirjoitti:Tuntuisi luontevalta että jos polvet ottavat rattiin kiinni niin penkin etureunaa lasketaan alaspäin sen verran että polvet eivät ota kiinni. Sen takiahan niissä ne säädöt ovat, eikä pitää tiukasti kiinni penkin yläasennosta jos ei mahdu niin ajamaan. Tuntuisi ainakin ihan järkevältä.
Penkin säädöissä etenen itse seuraavasti: Penkki sopivan etäisyyden päähän pedaaleista, ja jos on korkeussäätö, niin pää sopivalle korkeudelle tuulilasin ja mittareiden suhteen. Sitten ratti niin että ylettyy, kädet kun on autokouluasennossa, niin kyynärpään kulma noin 120 astetta. Aina on ajoasento Saabista löytynyt, muutamasta riisipannusta ei niin hyvin. Näissä riisipannuissa on ollut pulmana se että "istuin" on ollut lähinnä lattialle asetettu tyyny, kun taas Saabissa on aina istuttu "penkissä".
Se on tietysti harmi jos pää ottaa kattoon kiinni... Mutta kuulostaa, ilman sarvia tai hampaita, että jalkasi tosiaan ovat niin pitkät että ne eivät mahdu taka-asennossa olevan istuimen ja polkimien väliin niin että jalat eivät ole reilusti koukussa? Jos kerran osuvat rattiin. Kuulostaa hurjalta, tällaisen persjalan mielestä ainakin. Jalkasi ovat ainakin 30-40 cm pidemmät siis kuin minulla. Ittelle jos tulisi edes 20 cm jalkoihin pituutta niin en enää sopisi kirjoituspöytähommiin ainakaan vakiokalusteilla... Mutta minähän olenkin tällainen 179 senttinen, satakiloinen hukkapätkä Varmaan sulla istuintyynykin tuntuu onnettoman alamittaiselta, kuten mulle tuossa mainitsemassani riisipannussa.
Oletko siis ihan ajan kanssa kokeillut penkki taakse, penkin korkeus + selkänojan kallistus "sopiva", ratti ylös ja niin taakse kuin se tulee? Sopiva selkänojan kallistus itselleni on sellainen että ylttyy radion ym namiskoille irrottamatta selkää selkänojasta. Istuinosan kallistus siten että etureuna juuri osuu reiteen, eikä "kanna".
Lupaat vaanjupasaab kirjoitti:Olen omalta osaltani sanonut sanottavani tässä asiassa, ja en enää kommentoi !!
Vinkkinä tulevaisuuteen, tässä lista yhden pitkän kaverin ajopeleistä (Wikistä):
List of michael jordan cars?
Ferrari 599
Ferrari F430
Mercedes SL
Range Rover
Mclaren F1
Mercedes CL
Chevy Tahoe
thats all i know but there is more 33 more cars ......
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Jos ei säätämällä saa asentoa tarpeeksi ahtaaksi, voi asentaa vielä tuollaiset korotuspalat, jollei siellä sellaisia jo ole.Mimmi kirjoitti:Saabiin saa muuten polkimien korotussarjan:
400110144 (manuaali)
400110151 (automaatti)
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Jaa, paljonko kaasupolkimen korotuspala tuo poljinta lähemmäs? Pitäny jotain väsätä tohon 9-3:een, kun tuntuu aina vaan kaasu olevan jotenkin liian kaukana, mutten ole saanut aikaiseksi mitään omavalmistetta. Onk tyyriitä? Jotenkin ärsyttää tämä nykysuuntaus(?), etä kaasupoljin on syvemmällä - samanpituisella jalalla sitä kuitenkin poljetaan.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Jaahas.. Chrysler Grand Voyager jolla perhettä joutuu tilojen puolesta kuljettamaan hajosi Joulun paluumatkalla (kello 22 ilalla...mukava kokemus). Automaatti laatikot eivät ole minua varten, koko laatikko romuksi (sokka irtosi ja rikkoi koko laatikon..) no, nyt on sitten ajettu 9000:lla matkaa ja kaupunkiajoa. Tänään kävin sitten 9-5:sella ajamassa, kun se on reilun viikon pihassa seissyt... Lähti vielä käyntiin Kumpiko parempi?
9000:rille plussaa:
- Takapenkki, 3 lastenistuinta sopii paremmin ja turvaistuimille kulku helpompaa kuin 9-5:ssa
- Auton lämpeneminen. 9-5:sella ilman lisälämmitintä ole mitään jakoa lämpenemisnopeudessa.
- Takaluukku, harmi ettei 9-5:sta tullut ikinä Combi Coupe mallia. 9-5 farkku sivuprofiililtaan ruma ja taas Sedan on sitten onneton luukun lastausaukon osalta.
- Ikäisekseen loistava auto ajaa matkaa
9000:rille miinusta:
- Kytkin, ikävän raskas, muutenkin kömpelömmän oloinen varsinkin kaupunkiajossa
- Peruspenkki, itse saan selän kipeeksi matkaa ajettaessa
- Sisusta on kyllä niin ysäriä kun olla ja voi..yöäk, OG900:n sisuta näyttää paremmalle kuin 9000:n
- Ratin säätöominaisuudet
- Alusta vanhassa autossa vaatisi ehostusta
- Kyseisen yksilön kone vaatisi piristystä kulkupuolella
Kyllähän kummatkin hyviä autoja on. Oikeudenmukaista vertailua on vaikea tehdä, sillä 9000:rilla on ikää ja KM enemmän takana. Jos nämä fatkat unohdetaan ja autoja vain vertaillaan keskenään, niin kyllä 9-5:nen on se auto millä itse ennemmin ajan. Toisessa topicissa kiisteiltiin kumpiko menee lumessa paremmin, nyt sitä lunta ainakin on tullut taivaalta riittävästi.. No tämän yksilön osalta voin todeta että 9-5:nen menee paremmin. Tosin se että kyseisessä 9000:ssa ei ole luistonestoa on lumessa ajettaessa kyllä plussaa.
Seuraavaksi voisi varmaan vertailla 90 ja OG900:sta? Yhtä hyödyllistä ajankulua
9000:rille plussaa:
- Takapenkki, 3 lastenistuinta sopii paremmin ja turvaistuimille kulku helpompaa kuin 9-5:ssa
- Auton lämpeneminen. 9-5:sella ilman lisälämmitintä ole mitään jakoa lämpenemisnopeudessa.
- Takaluukku, harmi ettei 9-5:sta tullut ikinä Combi Coupe mallia. 9-5 farkku sivuprofiililtaan ruma ja taas Sedan on sitten onneton luukun lastausaukon osalta.
- Ikäisekseen loistava auto ajaa matkaa
9000:rille miinusta:
- Kytkin, ikävän raskas, muutenkin kömpelömmän oloinen varsinkin kaupunkiajossa
- Peruspenkki, itse saan selän kipeeksi matkaa ajettaessa
- Sisusta on kyllä niin ysäriä kun olla ja voi..yöäk, OG900:n sisuta näyttää paremmalle kuin 9000:n
- Ratin säätöominaisuudet
- Alusta vanhassa autossa vaatisi ehostusta
- Kyseisen yksilön kone vaatisi piristystä kulkupuolella
Kyllähän kummatkin hyviä autoja on. Oikeudenmukaista vertailua on vaikea tehdä, sillä 9000:rilla on ikää ja KM enemmän takana. Jos nämä fatkat unohdetaan ja autoja vain vertaillaan keskenään, niin kyllä 9-5:nen on se auto millä itse ennemmin ajan. Toisessa topicissa kiisteiltiin kumpiko menee lumessa paremmin, nyt sitä lunta ainakin on tullut taivaalta riittävästi.. No tämän yksilön osalta voin todeta että 9-5:nen menee paremmin. Tosin se että kyseisessä 9000:ssa ei ole luistonestoa on lumessa ajettaessa kyllä plussaa.
Seuraavaksi voisi varmaan vertailla 90 ja OG900:sta? Yhtä hyödyllistä ajankulua
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kyllä ysitonninen on minun kokemuksieni mukaan parempi ajettavuudeltaan, toiminnaltaan ja huollettavuudeltaan, kuin 9-5. Isomman Saabin osalta mentiin vikaan taannoin gm:n kanssa.
Sääli vain autoilijoita, jotka eivät ole ajaneet ysitonnista.
Sääli vain autoilijoita, jotka eivät ole ajaneet ysitonnista.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Eikös tuo kuuluisi plussiin, kuitenkin 80-luvun alkupuolella suunniteltu auto, eikä tullut mitään mullistavia muutoksia koko tuotantoaikana?eklunto1 kirjoitti:9000:rille miinusta:
...
- Sisusta on kyllä niin ysäriä kun olla ja voi..yöäk
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Osta sitten 9000. Minusta 9-5 parempi.lepo123 kirjoitti:Kyllä ysitonninen on minun kokemuksieni mukaan parempi ajettavuudeltaan, toiminnaltaan ja huollettavuudeltaan, kuin 9-5. Isomman Saabin osalta mentiin vikaan taannoin gm:n kanssa.
Sääli vain autoilijoita, jotka eivät ole ajaneet ysitonnista.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ajettavuus on minusta niin samaa luokkaa, eli loistava, että lähinnä makuasia. Muuten ihan samaa mieltä. Ostin 9-5.n jolloin 9000 jäi "kakkosautoksi". Ajelin n.4v siten että 9-5:llä n. 80% kilometreistä, 9000:lla loput. Sitten kyllästyin korjaamaan 9-5:ttä ja nykyään prosentit menee 80% 9000:lla, 9-5 seisoo jopa viikkoja ajamattomana. Siihen loppui remonttihommat. Ainakaan minun 9000:sta ei tarvi korjata juuri koskaan, sen kun ajaa. Helvetin ärsyttävää kuunnella tuon hintaluokan autossa alustan pauketta ja vaihdella jatkuvasti jotain palikoita auton alle. Mitä tuosta kaunistelemaan.lepo123 kirjoitti:Kyllä ysitonninen on minun kokemuksieni mukaan parempi ajettavuudeltaan, toiminnaltaan ja huollettavuudeltaan, kuin 9-5. Isomman Saabin osalta mentiin vikaan taannoin gm:n kanssa.
Sääli vain autoilijoita, jotka eivät ole ajaneet ysitonnista.
9000CS 2,3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta itse en koskaan päässyt sinuiksi tonnareiden kanssa, jotenkin ne eivät tuntuneet Saabeilta og satkujen jälkeen. Kaksi tonttua oli ja molempiin kyllästyin vuodessa. Liekö kulmikas muotoilu ja persoonattomuus, mut eivät olleet mun juttu kuitenkaan. Mielestäni femmassa on paljon enempi Saabia, eikä pelkästään virtalukon takia. Nykyinen femma ollut kohta käytössä 3 vuotta ja vielä ei ole pienintäkään hinkua vaihtaa mihinkään sitä. Itse en taas ominaisuuksia ala suoraan vertaileen tonnarin ja femman välillä, koska omat autoni ovat olleet niin erilaisia kaikki luonteeltaan, eikä niissä ole ollut samoja varusteita, jne...
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Nyt kun on mielipiteitä tullut suuntaan jos toiseenkin niin kerrotaan omakin. Kokemusta on omien autojen osalta kahdesta yksilöstä (2.3t -98 ja 3.0tid -02) ja tonnareita kymmenkunta (pelkkiä turboja eri-ikäisiä ja suurin osa aeroja).
Molemmat on jokatapauksessa hyviä ja mukavia laitteita. Loppupeleissä 9-5 on parempi, mutta ainakaan tonnari aeroon verrattuna ei kuitenkaan hintaeron verran. Joskus muutama vuosi sitten kun myin tonnari aeron pois ja hankin dieselin tilalle kävi mielessä, että jos en diesiliä tarvitse niin ajaisin aerolla. No, nyt on dieselit myyty pois ja pihassa tonnari aero. Tarkoituksella ei näin käynyt, mutta tyytyväinen olen nykytilanteeseen.
Molemmat on jokatapauksessa hyviä ja mukavia laitteita. Loppupeleissä 9-5 on parempi, mutta ainakaan tonnari aeroon verrattuna ei kuitenkaan hintaeron verran. Joskus muutama vuosi sitten kun myin tonnari aeron pois ja hankin dieselin tilalle kävi mielessä, että jos en diesiliä tarvitse niin ajaisin aerolla. No, nyt on dieselit myyty pois ja pihassa tonnari aero. Tarkoituksella ei näin käynyt, mutta tyytyväinen olen nykytilanteeseen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Olet ihan oikeassa, itsekään en ymmärrä miten usein jopa halvempi femma voi olla niin paljon parempi mitä kalliimpi tonnari airo.suorsa kirjoitti:... Loppupeleissä 9-5 on parempi, mutta ainakaan tonnari aeroon verrattuna ei kuitenkaan hintaeron verran. .
Femmoja saa nykyisin n. 4k€ hintaan, jopa tuolla parhaalla mahdollisella V6 tomaatilla (EDIT: esim tämä: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2981564), 9000 Airoista tuntuu hintakuplassa elävät Saabistit pyytävän ihan mahdottomia ylihintoja (n. 4-6k€, hulluimmat jopa 8k€), kun tonnarille oikeampi hintataso olisi n. puolet tuosta (max)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Siks niitä tonnareita ei kannatakaan myydä vaan ajaa loppuun ja saa vielä toimivan motin "uuden" femman nokalleV.J.S kirjoitti: Femmoja saa nykyisin n. 4k€ hintaan, jopa tuolla parhaalla mahdollisella V6 tomaatilla (EDIT: esim tämä: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2981564), 9000 Airoista tuntuu hintakuplassa elävät Saabistit pyytävän ihan mahdottomia ylihintoja (n. 4-6k€, hulluimmat jopa 8k€), kun tonnarille oikeampi hintataso olisi n. puolet tuosta (max)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
2 tonnaria ollut hyvällä alustalla ja renkailla. todella positiivinen ajettava! jopa lumella. nyt on 9-5 alla madallussarja bilsteinin iskareilla ja polyuretaanipuslilla ja 225/45-17 nastoilla ja takapää on 9-5:sessa on parempi kuin tonnarissa. siis lumella, en ole vielä kokeillut asfaltilla
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Olet aivan oikeassa tuosta hintatasosta - omani ostin siis "oikeaan" hintaanV.J.S kirjoitti:9000 Airoista tuntuu hintakuplassa elävät Saabistit pyytävän ihan mahdottomia ylihintoja (n. 4-6k€, hulluimmat jopa 8k€), kun tonnarille oikeampi hintataso olisi n. puolet tuosta (max)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).