Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

oli meikäläisen kiessi tyhjentäny akun issekseen sitten tässä parin päivän sisään. taitaa olla sähkö menny rikki! uuden vuoden kahvien jälkeen pitänee mennä mittarein varustettuna paikalle ihmettelemään että mikä sitä harmittaa.
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.

eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja

testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele

bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.

seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
-
Janne #2769 stcf #40
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tiedätkö onko ECU vaihdettu aikoinaan takuuseen?

Tämä koski omaa autoani 9-5 2.3t vm.1999

Huolenpitotoimenpide 10481

Suora lainaus kirjeestä joka tullut vuonna 2000:

...Moottorinohjausyksikön piirilevyn kumituki voi sisältää rikkiä, joka voi aiheuttaa hapettumista painetussa piirilevyssä. Tämän seurauksena voi esiintyä käynti- tai käynnistysongelmia ja Check Engine-valo voi syttyä.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ecua on hieman vaihdeltu silloin tällöin, voipi olla siitä kiinni. katsotaan miten käy.
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jkotka »

ei auttanu ecun vaihtokaan. vähän hörähti ja sit ei enää mitään.
-
Janne #2769 stcf #40
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jkotka kirjoitti:ei auttanu ecun vaihtokaan. vähän hörähti ja sit ei enää mitään.
Minkä näköne sulla on se tulipellin iso liitin? Muistaakseni siinä oli vähän ite tehdyn näkönen suojus päällä. Lika ja kosteus siinä kohtaa pimensi mun femman. Putsaus ja kuivaus korjas.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Julle »

jkotka kirjoitti:ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.

eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja

testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele

bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.

seuraavaksi testataan vaihtaa ECU

Vaihda uudet tulpat ja pane käymään.
9-5 Aero - 00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Janne T kirjoitti:Valitettavasti en näe noita sylinterikohtaisia tietoja, nehän ei ilmeisesti ole "vakiona" tuossa SIDissä näkyvillä silloin kun nuo lisänäytöt aktivoidaan?

Voisiko muista "vakio"arvoista päätellä vielä jotain tähän liittyvää? Periaatteessahan huonosti toimiva/rikkinäinen lambda voisi aiheuttaa tuon liian suuren lisärikastuksenkin josta korkea Amul arvo kertoo. Jcarlsonillahan oli tuo Amul arvo korkea ennenkuin se pata laukesi, selvisikö siihen syyllistä koskaan?

Akw1 ja Akw2 kait ovat nakuherkkyyden adaptaatioita? Itse en ole vielä niin pitkälle perehtynyt, että osaisin noista sen enempää sanoa. Nuo lukemat on kuitenkin nyt pakkasilla ollut Akw1=40 ja Akw2=55. Ioff pysyy positiivisen puolella, kylmänä kun starttaa, niin huitelee siellä 90 tienoilla, ja lämmettyään menee ~30 paikkeille. Kuormittaessa sitten alkaa lähestyyn 0:aa, mutta negatiivisen puolelle ei oikeastaan mene koskaan 98E:llä.

Bensanpaineet voisi tietysti mitata, sillä voisi käräyttää mahdollisen laiskistuneen PA-pumpun. Jos ne paineet on kunnossa, niin seuraavaksi sitten suuttimet tutkintaan. Pitää kuiten ensin koittaa käydä kaikki putket&letkut läpi ja etsiä vuotoja.
Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.

Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.

Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.

Mulla toi Akw2 arvo näyttää pakkasilla ja 98 ja 99 bensalla n.100-130, ilmamassat n.1230-1250mg/c. Akw1 on siellä 70-80 välillä. Oletko Carlson kokeillut autoa uudella bensanpaineen säätimellä?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jouni10
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 20:35

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jouni10 »

jkotka kirjoitti:ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.

eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja

testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele

bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.

seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Jouni
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jouni10 kirjoitti:Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Olen 99.99% varma että kyseessä on/oli se vika mitä ei kuulemma ole olemassa, eli ns. liimaventtiili :D
Viimeksi muokannut jyyrä, Ti Tammi 05, 2010 06:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

jouni10 kirjoitti: Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Mikä huoltoliike?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jyyrä kirjoitti: Mulla toi Akw2 arvo näyttää pakkasilla ja 98 ja 99 bensalla n.100-130, ilmamassat n.1230-1250mg/c. Akw1 on siellä 70-80 välillä. Oletko Carlson kokeillut autoa uudella bensanpaineen säätimellä?
En ole kokeillut, suodattimen vaihdan nyt ensin. Mulla on vielä vakioputki josta ei tiedä kuinka tukossakin on.. Samoin 2.0 on kyllä vähemmän herkkä nakuttelemaan kuin 2.3.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne T »

jcarlson kirjoitti:
Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.

Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.
Itsellä seilaa aika tarkkaan 900-1500 väliä tuo Amul (vai Anul:ko se nyt on).
Pitää ehdottomasti alkaa vaihtaan PA pumppu ja suodatin. Nuo imuvuodot tarvii koittaa vielä tsekata, se on vain aika pirullista touhua. Mutta olikos siihen hyvänä vinkkinä se, että laittaa auton tyhjäkäynille ja alkaa suihkutteleen starttipilottia erinäisiin imuputkien liitoskohtiin, ja jos jossain kohtaa käynti muuttuu, niin siellä on mahdollinen vuoto?

Laitahan jcarlson infoa, että paraniko suodattimen vaihdolla tuo ongelma.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja michael »

jyyrä kirjoitti:
jouni10 kirjoitti:Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Olen 99.99% varma että kyseessä on/oli se vika mitä ei kuulemma ole olemassa, eli ns. liimaventtiili :D
Minullahan oli myös hieman vastaava ongelma vähän aikaa sitten. Hieman hörähti ja ei lähtenyt käyntiin, Sitten ei millään enää käynnistynyt, mielestäni pyöritti konetta oudon kevyesti, vain sellainen vinkuna tms. kuului. Välillä höräytti minimaalisesti. Tulpat olivat märän oloiset joten päättelin vian olevan sytkäpuolella. Asentotunnistin mittaamalla ok. Muuta ei sitten pystynytkään tekemään. Seuraavana aamuna yllätykseksi lähti vaivalloisesti käyntiin piiitkällä sahauksella josta käynti tasaantui normaaliksi. Tämän jälkeen on toiminut ihan normaalisti, siis ilman osien vaihtoa. Ai niin ja ajan käytännössä ainoastaan Teboilin bensalla...
9-5 wagon 2.3t A 2005
Vastaa Viestiin