Vertailua 9000 vs 9-5 !
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
9-5 on koriltaan selvästi tukevampi. Tuo moottori(öljynkierto) tietysti selvä - 9-5:ssa. Autojen hinnan muodostukseen vaikuttaa niin moni asia. Eniten varmasti kysyntä - tarjonta.
Kuten saabisti-76 olen samaa mieltä tuosta tyylistä, autoon liittyvistä fiiliksistä. Minua ei ole koskaan 9000 viehättänyt, kun se tuli markkinoille pidin sitä rumana ja persoonattomana ulkonäöltään enkä oikein siihen koskaan ole tykästynyt. Toki esim. 9000 aeron penkit ovat makeat. 9-5 oli heti tullessan upean ja haluttavan näköinen ja oloinen ja haaveilun kohde.
Kuten saabisti-76 olen samaa mieltä tuosta tyylistä, autoon liittyvistä fiiliksistä. Minua ei ole koskaan 9000 viehättänyt, kun se tuli markkinoille pidin sitä rumana ja persoonattomana ulkonäöltään enkä oikein siihen koskaan ole tykästynyt. Toki esim. 9000 aeron penkit ovat makeat. 9-5 oli heti tullessan upean ja haluttavan näköinen ja oloinen ja haaveilun kohde.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Onhan 9000 hyvä kestämään,9-5 mallissa "pieniä huolto kohteita ". Mutta ei ole enää ikävä tonnaria,9-5 tätä päivää. Minusta aina vanhoilla autoilla ajaneelle on tärkeää että 9-5 lähes ruostevapaa ja ei maalivikoja kuten tonnareissa. Aikahan kultaa muistot. Vuotta 2010!
Eisole poika mikhään.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ehkä hieman kuitenkin huono vertailu.9000 tuli n.-86 ja 9-5 n.-97 syksyillä joten eiköhän kehitys ole vienyt eteenpäin. Tosin sisätilat taisi olla jonkin verran avarammat 9000:ssa.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kerropas Mimmi lyhyt kuvaus 9000-historiastasi. Moni ei ole kuullut
esim. kolaritilanteesta...
esim. kolaritilanteesta...
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
joo haluaisin myös tietää tuosta Mimmi:n kolarista? mutta tietenkin 9000:sessa on vähemmän tietokoneita ja sähköjä kuin 9-5:sessa. mutta kestävyydeltä ääni 9000! moottori ja muu ovat kestävyydeltään aivan A-luokkaa! vanha on vanha ja uus on uus. vanhassa vara parempi kuten sanotaan.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Muutaman 9-5 kanneentiivisteen vaihdon ja turbon vaihdon ja luonnollisesti ilmastointi ongelmat mukaan lukien sanoisin 9000:sta "vähemmän pikkuvikaiseksi" faijalla aina ollut saabi ja nyt on -96 2.0t (stage1) ja itsellä ollut 2 tonnaria (allekirjoitus) ja nyt on 9-5. vaarilla myös 9-5. ja enolla og9-3. ei siinä mitään, pystyn itse tekemään remontit mutta eikös tämä ollut vertailu ja tätä mieltä olen minä.?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Lukuunottamatta muutamaa poikkeusta, femma on huomattavasti heikompi kuin tonnari: moottoriensa, jarrujensa (käsijarrut luokattomat, eivät toimi uutenakaan yhtään sinnepäinkään, ja femman ABS:t ovat oikein ABS:ien irvikuvat tonnarin abseihin verrattuna, jne), kaikkien muovi-osiensa (kaikki femman muoviosat jäävät käteen, tai hajoavat muuten vaan), ikkunamekanismiensa, ACC:n näytön, ja läppärakennelmansa osalta, vilkku- ja pyyhinviikset ovat heikommat rimpulat, penkkien nahkaverhoilu huonompilaatuista, vaihteistot porsivat, takaluulun johtosarja katkeilee, ajotietokoneen näyttö huonompi (ei esim infoa latausjännitteestä, ja vähäisetkin tiedot katoavat kun poikkeuksetta jokaiseen SID:in näyttöön tulee pikselikato), takaiskarit 1000x heikommat kuin tonnarissa (kuka nyt viitsii investoida hulluja summia johonkin sport- tai tasonsäädöllisiin iskareihin, noin 50e/kpl vakioiskareiden täytyy kestää), ja samoin takatuennan puslat (tarvitseekohan niitä ikinä vaihtaa tonnariin), ahtimet heikompia (siis keskimäärin, suurin osa femmoista kun on varustettu sillä GT17-ahtimella, niin silloin on ihan oikeutettuja sanoa että femman ahdin on huomattavasti surkeampi kuin tonnarin), jnejne... vaikea keksiä yhtään osa-aluetta jossa tonnari olisi heikompi kuin femma9-5T kirjoitti:9-5 on huomattavasti kestävämpi ja vahvempi kuin 9000
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
9-5T:ltä kyllä tilastotieto löytyy tuonkin väitteen tueksi. Tyyliin "femman käsjarruvaijeri kesti 600000km".
9000CS 2,3
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Vähän hankalaa laskea tilannetta, mutta näyttäisi että femma johtaa parilla mielipiteen erolla tonnariin. Yllättävää vaikka vastakkain ovat kaksi eri aikakauden tuotetta.
Mimmin kolarijutun lukeneena alkoi liikenteessä liikkuminen femmalla vähän jännittää. Mitenhän mahtaisi käydä nykyajan gladiaattoreiden kohtaamisessa
Mimmin kolarijutun lukeneena alkoi liikenteessä liikkuminen femmalla vähän jännittää. Mitenhän mahtaisi käydä nykyajan gladiaattoreiden kohtaamisessa
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Minä ala olla siinä uskossa, ettei GM Saabien osien ikää lasketa kilometreissa vaan vuosissa tyyliin "iskarit kestävät 3 vuotta ja sitten ne ovat loppu".
Minulla ei ole tonnaria ollut mutta olen ollut ihan tyytyväinen tähän nykyiseen 9-5:een.
Minulla ei ole tonnaria ollut mutta olen ollut ihan tyytyväinen tähän nykyiseen 9-5:een.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ysitonninen on mielestäni hiukka parempi kuin ysivitonen. Molemmat sinänsä hyviä autoja. Onhan ne Saabeja.
Tätä mieltä vanhemman polven Saabisti.
Tätä mieltä vanhemman polven Saabisti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Vahvistakoon poikkeus säännön sitten. Omassani avattiin yläpää jaopäärempan yhteydessä, alle 100tkm, samassa rempassa vaihdettiin vuotava bensapumppu. ABS keskusyksikkö hajosi n. 110tkm, koiranluut sun muut lisukkeet auton alta vaihdettu jo 70-90tkm mennessä. Iskarit kahteen kertaan 135tkm mennessä jolloin puslat on jo vaihtokunnossa takana. Viiksestä sen verran että tihkupyyhkimen ajastinrulla lopetti toimimasta n. 100tkm kohdalla. Näiden lisäksi kaikki ne muutkin vakioviat joita täällä on ollut useimmilla sid, oranssi rele, asentoanturi. Positiivisena puolena sanottakoon että vaimo on oppinut ohjaamaan hinattavaa autoa kun kahdesti on jo vedetty tämä 9-5 länsiautoon 9000:lla. Sivupeilien säädöt ei toimi kuin satunnaisesti katkonaisesti. Voisin ottaa valokuvan siitä n.4cm paksuisesta kuittinipusta mikä on 9-5:n korjaamokäynneistä muistona jos asia ei vituttaisi niin paljon jo muutenkin.9-5T kirjoitti:Femmassa on todella kestävä moottori, istuin, ABS, PA-pumppu, viikset, ratin etäisyysäätö, lämpömittari, etupään ripustukset yms.
Penkki ja ratin säätö toimii (!), okei, penkin rungon muovireuna on yhdestä kohtaa painanut nahkaan reiän, tonnarissa muuten se ratin säätö on löystynyt. eikä pysy kunnolla paikallaan. Niin ja juu kyllä tonnarin lämpömittari näyttää väärin se on totta. 9-5.ssä reistailee vastaavasti polttoainemittari täydellä tankilla niinkuin kaikki varmaan tietää.. Nämä nyt tuli nopeasti mieleen, vikalistaa voisi kyllä jatkaa pitkäänkin. Letkuja on haurastunut 9-5:n pellin alta puolenkymmentä, n.10 check enginen verran, korjattu jeesusteipillä erkkarilla ja klemmareilla, ei muuten yhtään letkua ole mennyt 9000:sta samoilla kilometreillä.
Sen minä sanon että jos joku toimii vanhassa femmassa niin se on tuo AS3 systeemi. Ei pienintäkään ongelmaa koko aikana. Ja ovien lukot, paitsi farkun takaluukun lukko kanitteli jokunen vuosi sitten ja pakotti välillä avaamaan avaimella. Onneksi -00:ssa on reikä mihin avaimen työntää.
9000CS 2,3
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Miten femmas on toteutettu jarruvalokytkin. Kun ottaa virrat pois ja painaa jarrua niin palaako valot? Onko kehitystä verrattuna tonnariin missä itse Lucifer Italiasta suunnittelijana kytkimellä.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kun vertaatte 9000 vs 9-5 niin mielestäni on MERKITÄVÄ ero minkä ikäisiä autoja olette omistaneet. Uskallan väittää että moni joka täällä antaa pisteen 9000:lle on oma kokemus useammasta 9000:sta ja kuten tiedämme aika kultaa muistot, eli mieleen on jäänyt mustikuva viimeisestä 9000:sta joka on ollut mallisarjan viimeisiä yksiköitä = toimii niin kuin pitääkin. Sitten on ostettu alkupään 9-5:nen (kun raha ei uudempaan riitänyt), jossa ainkakin minun kokemuksen mukaan on enemmän vikoja kuin M2006 ja uudemmissa. Siten suoritetaan vertailua perustuen vikoihin ja huoltokuittejen määrään. Eli tältä pohjalta on täysin ymmärrettävää että moni toteaa että 9000:nen on parempi. Jos sitten vertailtaisiin M1984 9000:sta ja M2009 9-5:sta, niin mitenkähän ko jutussa kävisi? Taitaa olla suurin osa M1984 9000:sta jo paalattu... Kumma juttu vaikka on parempi kuin 9-5:nen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96