Kehutaan nyt taas autoa hieman...tuli pyrähdettyä Ylläkselle ja takaisin täältä Vantaalta ja oli kyllä nautinnollinen ajomatka.
Tuiskutti ja lunta pöllysi, mutta femma kulki vakaasti ja ongelmitta.
Kulutus oli menomatkalla 8,3l/100km ja kotosalla kun katoin niin oli noussu 8,7:ään. Thulen boksi ja hirmuinen kasa laskettelu- ym. tavaraa matkassa.
Kyllä tällä mielummin ajelee kun jollain muulla
Viimeksi muokannut foppa, Pe Tammi 01, 2010 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä nyt ollut vähän lumisempaa ja liukkaampaa aikaa niin saabismi vain pahenee. Siitä ei enää koskaan pääse irti Tuntuu että joka paikassa tulee takavaloja vastaan kun muut menee 10-20 km/h alle rajoituksen niin saapilla ei ole mitään hätää mennä rajoitus nopeutta tai vähän yli.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
freddy kirjoitti:
Ihmettelenpä tätä "kulutuskeskustelua"; litra enemmän tai kaksi vähemmän, niin mitä sitten. Jos autolla haluaa ajella, täytyy polttoainetta silloin tällöin ostaa. Ainakin minun 3,0 Griffin: issä tankki tyhjenee ennemmin tai myöhemmin, eikä se 98- bensa nyt niin kallista ole.
Juuri näin. Mamman ekoauto 3.0t (ei Griffin) vie bensaa yleensä sen mitä tankkiin laittaa. Hiukan turha tämmösiin matalaviritteisiin ekomoottoreihin on mitään 98:a kuitenkaan laittaa, kulkee 95:lla pirun hienosti. Saiskohan jostain Puolasta tai Neuvostoliitosta vaikka vieläkin "lirumpaa" löpöä, esim. 92 oktaanista? Mielestäni turhan "superia" tommonen 95:kin vielä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
freddy kirjoitti:
Ihmettelenpä tätä "kulutuskeskustelua"; litra enemmän tai kaksi vähemmän, niin mitä sitten. Jos autolla haluaa ajella, täytyy polttoainetta silloin tällöin ostaa. Ainakin minun 3,0 Griffin: issä tankki tyhjenee ennemmin tai myöhemmin, eikä se 98- bensa nyt niin kallista ole.
Juuri näin. Mamman ekoauto 3.0t (ei Griffin) vie bensaa yleensä sen mitä tankkiin laittaa. Hiukan turha tämmösiin matalaviritteisiin ekomoottoreihin on mitään 98:a kuitenkaan laittaa, kulkee 95:lla pirun hienosti. Saiskohan jostain Puolasta tai Neuvostoliitosta vaikka vieläkin "lirumpaa" löpöä, esim. 92 oktaanista? Mielestäni turhan "superia" tommonen 95:kin vielä.
Saa, valtion asemat ja " parempien asemien, mm. Neste, Lukoil ym. " valikoimista löytyy vuodenaikaan sopivat Dieselit 92, 95 ja 98.
Löytyy myös paljon asemia jotka myyvät alle 92, jopa alle 85 ( eikä tämä 85 ole se meidän tuntema eko 85 ).
Ohjekirja lupailee 10-11 litraa satasella seka-ajossa. Yleensä ohjearvot ovat aika optimistisia. Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
lo5onas kirjoitti:Aika vähällä tuntuu monella menevän ysivitonen!
Ohjekirja lupailee 10-11 litraa satasella seka-ajossa. Yleensä ohjearvot ovat aika optimistisia. Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
Viimeiset 8853km, keskinopeus 86km/h, kulutus 6,2l/100km.
Huom. ajotavan painotus matka ajoon vs kaupunki/pätkäajo....
lo5onas kirjoitti:Aika vähällä tuntuu monella menevän ysivitonen!
Ohjekirja lupailee 10-11 litraa satasella seka-ajossa. Yleensä ohjearvot ovat aika optimistisia. Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
Viimeiset 8853km, keskinopeus 86km/h, kulutus 6,2l/100km.
Olen nollannut sidin kulutus- ym näytön tankatessa ja täkäläisessä seka-ajossa tyypillinen lukema (juuri ennen nollausta) on ollut tuolla 2,3 -koneisella 12,3 - aiemmilla 2,0 -koneisilla oli 12,6 (kaikki 5v automaatteja) ja keskinopeus (näytön mukaan) jossain 45 paikkeilla. Maantiellä luvattu 7,1 lienee lähellä totuutta päässälaskien todettuna, kun harvoin tulee tuota 80:n ajoa pidempään. Viimeksi kuitenkin tankilta Lahdesta Helsinkiin kuomullisen 5m3 peräkärryn kanssa lukema KehäI:llä parhaimmillaan 8,2. Sid tietysti näyttää mitä näyttää, mutta saa siitä jonkinlaisen käsityksen.
lo5onas kirjoitti:Aika vähällä tuntuu monella menevän ysivitonen!
Ohjekirja lupailee 10-11 litraa satasella seka-ajossa. Yleensä ohjearvot ovat aika optimistisia. Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
Esim. softavirittäminen (lue optimoiminen) saattaa parantaa polttoainetaloutta.
lo5onas kirjoitti:Aika vähällä tuntuu monella menevän ysivitonen!
Ohjekirja lupailee 10-11 litraa satasella seka-ajossa. Yleensä ohjearvot ovat aika optimistisia. Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
Noh, ehkä se on sitten tuo Maptun Stage 4 se pisaralla-pisimmälle softa, koskapa tuollaista tilastoa pukkaa :
Tällä hetkellä viimeisen 12 kuukauden keskikulutus 8,61 l/100km. Viimeinen järjestelmään syötetty kuukausi on kyllä lokakuu 2009, tarttis päivittää tilastot, niin näkis noiden kireiden pakkaspäivien vaikutuksen kulutukseen.
lo5onas kirjoitti:Miten joku kehtaa väittää että muka jollakin 7 tai 8 litralla menee? HUH HUH.
Itsellä pyörii siellä 11 - 12 litrassa seka-ajossa. 2,0t linear wagon sentronic.
Ja vaikka koittaa ajaa taloudellisesti niin kyllä se 10 tai 11 on silti lähellä totuutta.
Johtuisko tuosta automaatista? Miten se osaa tehdä moottorijarrutuksen?
Mitä joskus olen 9-5 2,3t manuaalia ajanut, niin rauhallisessa maantieajossa nollannut SID:n ja näyttänyt perillä alle 6,5, joka on huomattavasti vähemmän kuin oman auton kulutus. Taas kaupungissa on kuluttanut SID:n mukaan enemmän kuin oma autoni.
Esimerkkinä automaattifarkun talodellisuudesta voisin kertoa viime talviloman ajoreissusta Lahdesta Oulun kautta Ylläkselle.
-Ajomatkaa kertyi viikon aikana yhteensä noin 1700 km.
-Autossa neljä henkeä varusteineen.
-Peräkontti oli kattoon asti lastattu lasketteluvaatteilla, hiihtovaatteilla, olovaatteilla, juhlavaatteilla jne.
-Leveässä kattoboksissa kuusi paria hiiihtosuksia, kuudet monot, kahdet laskettelusukset ja monot, sauvoineen, lumikengät, voiteet, tarvikkeet jne.
Keskikulutus reissulla SIDin mukaan 7,4 l/100km
Auto: allekirjoituksen mukainen kaksilitrainen automaattifarkku Nokian kitkarenkailla. Ajokeli pääasiassa kuiva asfaltti. Ajonopeus navigaattorin mukaan +5 km päälle rajoituksen. Ei juurikaan ohituksia (vanhemmat oli kyydissä;).
Kyllä Saappi on taloudellinen matka-auto, jos vain malttaa ajaa matka-ajoa. Urheilullinen ajotapa syö helposti pari litraa sadalla keskikulutusta. Taitaa olla normaali pitkän ajan kulutusnäyttö 8,8 l/100km.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Keskinopeusarvio 80 km/h pitää hyvin lähelle kutinsa. Nimittäin kattoboksin kanssa tulee ajeltua satasen alueellakin korkeintaan rajoituksen mukaisesti.
Syynä tähän on ihan se etten jaksa kuunnella muuten hiljaisessa autossa kattotelineiden ja boksin aiheuttamaa huminaa, joka alkaa heti siinä sadan kilometrin nopeus ylitettäessä.
Kun Ylläkselle ajon voi suorittaa kahden päivän aikana pysähtymällä yöksi Ouluun, ei ole (enää) henkistä painetta ajaa 100-130 km/h nopeutta yhtä soittoa Lahdesta Kittilään...
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)