Ei käynnisty
Re: Ei käynnisty
oli meikäläisen kiessi tyhjentäny akun issekseen sitten tässä parin päivän sisään. taitaa olla sähkö menny rikki! uuden vuoden kahvien jälkeen pitänee mennä mittarein varustettuna paikalle ihmettelemään että mikä sitä harmittaa.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.
eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja
testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele
bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.
seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja
testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele
bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.
seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Ei käynnisty
Tiedätkö onko ECU vaihdettu aikoinaan takuuseen?
Tämä koski omaa autoani 9-5 2.3t vm.1999
Huolenpitotoimenpide 10481
Suora lainaus kirjeestä joka tullut vuonna 2000:
...Moottorinohjausyksikön piirilevyn kumituki voi sisältää rikkiä, joka voi aiheuttaa hapettumista painetussa piirilevyssä. Tämän seurauksena voi esiintyä käynti- tai käynnistysongelmia ja Check Engine-valo voi syttyä.
Tämä koski omaa autoani 9-5 2.3t vm.1999
Huolenpitotoimenpide 10481
Suora lainaus kirjeestä joka tullut vuonna 2000:
...Moottorinohjausyksikön piirilevyn kumituki voi sisältää rikkiä, joka voi aiheuttaa hapettumista painetussa piirilevyssä. Tämän seurauksena voi esiintyä käynti- tai käynnistysongelmia ja Check Engine-valo voi syttyä.
Re: Ei käynnisty
ecua on hieman vaihdeltu silloin tällöin, voipi olla siitä kiinni. katsotaan miten käy.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
ei auttanu ecun vaihtokaan. vähän hörähti ja sit ei enää mitään.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
Minkä näköne sulla on se tulipellin iso liitin? Muistaakseni siinä oli vähän ite tehdyn näkönen suojus päällä. Lika ja kosteus siinä kohtaa pimensi mun femman. Putsaus ja kuivaus korjas.jkotka kirjoitti:ei auttanu ecun vaihtokaan. vähän hörähti ja sit ei enää mitään.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Ei käynnisty
jkotka kirjoitti:ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.
eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja
testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele
bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.
seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
Vaihda uudet tulpat ja pane käymään.
9-5 Aero - 00
Re: Ei käynnisty
Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.Janne T kirjoitti:Valitettavasti en näe noita sylinterikohtaisia tietoja, nehän ei ilmeisesti ole "vakiona" tuossa SIDissä näkyvillä silloin kun nuo lisänäytöt aktivoidaan?
Voisiko muista "vakio"arvoista päätellä vielä jotain tähän liittyvää? Periaatteessahan huonosti toimiva/rikkinäinen lambda voisi aiheuttaa tuon liian suuren lisärikastuksenkin josta korkea Amul arvo kertoo. Jcarlsonillahan oli tuo Amul arvo korkea ennenkuin se pata laukesi, selvisikö siihen syyllistä koskaan?
Akw1 ja Akw2 kait ovat nakuherkkyyden adaptaatioita? Itse en ole vielä niin pitkälle perehtynyt, että osaisin noista sen enempää sanoa. Nuo lukemat on kuitenkin nyt pakkasilla ollut Akw1=40 ja Akw2=55. Ioff pysyy positiivisen puolella, kylmänä kun starttaa, niin huitelee siellä 90 tienoilla, ja lämmettyään menee ~30 paikkeille. Kuormittaessa sitten alkaa lähestyyn 0:aa, mutta negatiivisen puolelle ei oikeastaan mene koskaan 98E:llä.
Bensanpaineet voisi tietysti mitata, sillä voisi käräyttää mahdollisen laiskistuneen PA-pumpun. Jos ne paineet on kunnossa, niin seuraavaksi sitten suuttimet tutkintaan. Pitää kuiten ensin koittaa käydä kaikki putket&letkut läpi ja etsiä vuotoja.
Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty
jcarlson kirjoitti:Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.
Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.
Mulla toi Akw2 arvo näyttää pakkasilla ja 98 ja 99 bensalla n.100-130, ilmamassat n.1230-1250mg/c. Akw1 on siellä 70-80 välillä. Oletko Carlson kokeillut autoa uudella bensanpaineen säätimellä?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ei käynnisty
Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.jkotka kirjoitti:ei ollu mun autossa päärelekkään syyllinen.
eli kertausta: 99 9-5 ei käynnisty, ei vikakoodeja
testattu / vaihdettu:
-DI kassu
-Kampuran asentoanturi
-Bensapumppu
-Päärele
bensapumpulle surahtaa käynnistyksessä normaalisti, tukissa on bensaa. ei tule kipinää eikä suuttimet suhauttele.
seuraavaksi testataan vaihtaa ECU
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Jouni
Re: Ei käynnisty
Olen 99.99% varma että kyseessä on/oli se vika mitä ei kuulemma ole olemassa, eli ns. liimaventtiilijouni10 kirjoitti:Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Viimeksi muokannut jyyrä, Ti Tammi 05, 2010 06:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ei käynnisty
Mikä huoltoliike?jouni10 kirjoitti: Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Ei käynnisty
En ole kokeillut, suodattimen vaihdan nyt ensin. Mulla on vielä vakioputki josta ei tiedä kuinka tukossakin on.. Samoin 2.0 on kyllä vähemmän herkkä nakuttelemaan kuin 2.3.jyyrä kirjoitti: Mulla toi Akw2 arvo näyttää pakkasilla ja 98 ja 99 bensalla n.100-130, ilmamassat n.1230-1250mg/c. Akw1 on siellä 70-80 välillä. Oletko Carlson kokeillut autoa uudella bensanpaineen säätimellä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty
Itsellä seilaa aika tarkkaan 900-1500 väliä tuo Amul (vai Anul:ko se nyt on).jcarlson kirjoitti:
Joo ei ole selvinnyt ja sama mystinen Amul joka seilaa 1000-1400 välillä jatkuu. Bensapumppu on uusi, samoin lambda joten vika ei ole ainakaan niissä. Kulutusmittari näyttää mielestäni hieman liian korkeita lukemia joten epäilys on siltä osin matalassa bensanpaineessa. Suuttimet on testattu rempan yhteydessä penkissä ja olivat OK, joten vaihtoehtoja ei oikein ole muita kuin suodatin enää. Pitää vaihtaa se ja toivoa että korjautuu, ja mitata bensanpaineet vielä jos edelleen sama jatkuu.
Tietty epäilys on että ko. vika on voinut aiheuttaa hajoamisen koska juuri 4. pytty on viimeisenä bensatukissa ja paineen ollessa matala tälle viimeiselle suuttimelle jää silloin vähiten bensaa. Akw2 55 on kyllä aika matala joten siinä mielessä nakutusta voisi ehkä epäillä. Omassa on T5 rojuilla nyt kovilla pakkasilla ollut siinä 75:ssä, tankkasin nyt 95:tä ja putosi 70:aan. En ole vielä kokeillut mitä näyttää nyt kun keli on lauhtunut ja edelleen 95 tankissa.
Pitää ehdottomasti alkaa vaihtaan PA pumppu ja suodatin. Nuo imuvuodot tarvii koittaa vielä tsekata, se on vain aika pirullista touhua. Mutta olikos siihen hyvänä vinkkinä se, että laittaa auton tyhjäkäynille ja alkaa suihkutteleen starttipilottia erinäisiin imuputkien liitoskohtiin, ja jos jossain kohtaa käynti muuttuu, niin siellä on mahdollinen vuoto?
Laitahan jcarlson infoa, että paraniko suodattimen vaihdolla tuo ongelma.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Ei käynnisty
Minullahan oli myös hieman vastaava ongelma vähän aikaa sitten. Hieman hörähti ja ei lähtenyt käyntiin, Sitten ei millään enää käynnistynyt, mielestäni pyöritti konetta oudon kevyesti, vain sellainen vinkuna tms. kuului. Välillä höräytti minimaalisesti. Tulpat olivat märän oloiset joten päättelin vian olevan sytkäpuolella. Asentotunnistin mittaamalla ok. Muuta ei sitten pystynytkään tekemään. Seuraavana aamuna yllätykseksi lähti vaivalloisesti käyntiin piiitkällä sahauksella josta käynti tasaantui normaaliksi. Tämän jälkeen on toiminut ihan normaalisti, siis ilman osien vaihtoa. Ai niin ja ajan käytännössä ainoastaan Teboilin bensalla...jyyrä kirjoitti:Olen 99.99% varma että kyseessä on/oli se vika mitä ei kuulemma ole olemassa, eli ns. liimaventtiilijouni10 kirjoitti:Vastaava ongelma; auto hinurilla merkkiliikkeeseen joka kertoi ettei löytänyt oikeastaan vikaa vaan starttasivat lisävirralla niin kauan että viimein käynnistyi. Huollon kaveri kertoi että oli kolmas Saab missä törmäsi vastaavaan, kaikkia yhdisti auton lyhyt käynnistys ja sammutus niin ettei auto "ennättänyt" kännistyä kunnolla. Itse nytkäytin autoa metrin ja sammutus, sitten ei enää käynnistynyt omin neuvoin.
Tällä kertaa ei kalliita osan vaihtoja, onneksi.
9-5 wagon 2.3t A 2005