Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

2.3i-16 kirjoitti:
Sabo kirjoitti:
Laatikko taitaapa olla aivan sama kuin aerossakin, että miksi se ei kestäis. Ihmettelen.

Loota on kyllä aivan sama, tosiaan 400Nm se kestää järkevällä käytöllä ihan mukiinmenevästi. Mikäli se hajoaa, voi sen vahvistaa ja yli 500Nm tuon saa kestämään melko kivasti.
niin, en määkään näitä asioita täällä arvaile. Laatikko kestää sen järkevästi tehdyn stage3 softan.

huom järkvästi tehdyn, ne ruottalaiset softat mitä itse tuli automaatille kokeiltua oli kaukana tästä. ajakaa 101km/h jolloin loota ei enää downshiftaa KD:ssa ja iskekää lutu pohjaan, seuratkaa mihi ahtopaineet pomppaa ja kuunelkaa korvilla mitä laatikossa tapahtuu.

On noita porsineita automaattilaatikoita näkyny, tosin ei vakio ahtimella rikottuja.
-
Janne #2769 stcf #40
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla ei ole tarkoituskaan virittää tuota tulevaa konetta, joten uskoisin, että laatikko kestänee aikas hyvin.

Tarkoitus on saada hyvä ja kestävä kone peruskäyttöön.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Onko kaasuläppäkotelo tcs mallissa samanlainen kuin ilman?

Onko tcs-mallin motissa mitään eroavaisuuksia ilman ko. ominaisuutta olevassa koneeseen?

Onko ero vain ecussa?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Läppäkotelo on sama, eroavaisuus on TCS/ABS-yksikössä. ECU on myös sama TCS vs ei-TCS.

Hieman vuosimallista riippuu sitten TCS:n toteutus, 98-99 on vanhempi systeemi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ok. Kiitoksia. Molemmat koneet on -00.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

No niin. Kone ollut kesästä asti koottuna tallin nurkassa. Joulun kynnyksellä olisi tarkoitus laittaa se nokalle. Koneessa apulaitteet kiinni (turbo ym.)

Mitenkäs kone olisi järkevin vaihtaa, pudottaa laatikoineen alakautta vai pelkkä kone yläkautta vai jotenkin muuten?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Läppäkotelo on sama, eroavaisuus on TCS/ABS-yksikössä. ECU on myös sama TCS vs ei-TCS.

Hieman vuosimallista riippuu sitten TCS:n toteutus, 98-99 on vanhempi systeemi.
ecuprojectilla oli juttua vanhemman ABS-yksikön vaihtamisesta TCS/ABS-yksikköön. Ei vaikuttanut sinänsä monimutkaiselta jos haluaa sutimiseneston tuollaiseen vanhempaan, mutta jäi mietityttään, että ilmeisesti TCS-yksikkökin pitää olla juuri vanhempaa mallia, ettei mene putkihommiksi. Onko jcarlsonilla tietoa tästä? Toinen arveluttava juttu on, että tiettävästi purkuosan käyttö on vähän arpapeliä, jos yksikön hydrauliikka on ollut kuivana. Sinänsä kiinnostaisi ko modaus kun ei tahdo näilläkään tehoilla pysyä nastat renkaissa :D
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Laatikon välitykset on todennäköisesti samat, mutta automaatin turbiini muutuu tehon ja väännön mukaan, koska automaattien turbiinit valitaan nimenomaan moottorin tehon ja väännön mukaan. Heikomman tehon turbiini toimii tehokkaammassa moottorissa jos voi ilmaista sanalla luistavampi eli loivempi.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Sabo kirjoitti:No niin. Kone ollut kesästä asti koottuna tallin nurkassa. Joulun kynnyksellä olisi tarkoitus laittaa se nokalle. Koneessa apulaitteet kiinni (turbo ym.)

Mitenkäs kone olisi järkevin vaihtaa, pudottaa laatikoineen alakautta vai pelkkä kone yläkautta vai jotenkin muuten?
apurunko irti ja koko paketti alas. tai paketti paikalleen ja auto ylös ympäriltä.
-
Janne #2769 stcf #40
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Noin. Mylly on kiinni. Vain softaa vailla, jonka saan huomenna. Vanhaa konetta kurkittiin ja rohinan aiheutti tappiinsa mennyt ketjunkiristin, jakopää muuten täysin ehjä. Kone sisältä täysin siisti, öljysihtejä myöten. Yllättävää myös, että turbo on täysin välyksetön ja puhdas öljystä, ilmeisesti vaihdettu hiljan ennen mulle siirtymistä. Mylly on myynissä tuolla myynitpalstalla, nyt hyvä kone suoraan ajosta.

Yksi kysymys olisi vielä, Olisiko jollakin kuvaa tai jotain muuta keinoa kertoa mulle, että minne alipaineletkut menee ja tulee. Rintapellissä olevan venttiilin" letkut sekä imusarjasta lähtevät. Kiitoksia!
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Sabo kirjoitti:Noin. Mylly on kiinni. Vain softaa vailla, jonka saan huomenna. Vanhaa konetta kurkittiin ja rohinan aiheutti tappiinsa mennyt ketjunkiristin, jakopää muuten täysin ehjä. Kone sisältä täysin siisti, öljysihtejä myöten. Yllättävää myös, että turbo on täysin välyksetön ja puhdas öljystä, ilmeisesti vaihdettu hiljan ennen mulle siirtymistä. Mylly on myynissä tuolla myynitpalstalla, nyt hyvä kone suoraan ajosta.

Yksi kysymys olisi vielä, Olisiko jollakin kuvaa tai jotain muuta keinoa kertoa mulle, että minne alipaineletkut menee ja tulee. Rintapellissä olevan venttiilin" letkut sekä imusarjasta lähtevät. Kiitoksia!
ihan siinä ja siinä etten muista ulkoa niitä, koitetaas.

imarista lähtee pari letkua päällekkäin joista lyhyt menee suoraan bensapaineensäätimelle.
toinen menee t-haaran kautta by-passin mankkuvenan kärkeen joka on siis rintapellissä ja toinen haara menee sen alapuolella köllöttelevän vesiventtiilin kattoon.
by-passin mankkuvenalta lähtee sitten letku suoraan by-passin perään.

Imusarjassa on sitten vielä se semmoisella punaisella painoliititmellä oleva letku joka menee jarrutehostajalle.
-
Janne #2769 stcf #40
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tattista.

En muista oliko ennen remppaa, mutta nyt käynnistäessä kuuluu kolahdahdus just ennen kuin hyrähtää käyntiin. Onko tietoa mistä kuuluis? Moottorituenta?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tai pakoputki ottaa pohjaan kiinni löysien kumien tai moottorintukien takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Sabo kirjoitti:Tattista.

En muista oliko ennen remppaa, mutta nyt käynnistäessä kuuluu kolahdahdus just ennen kuin hyrähtää käyntiin. Onko tietoa mistä kuuluis? Moottorituenta?
ota akku irti ja kato että laatikko on siinä akun alla kiinni oikein.
-
Janne #2769 stcf #40
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Etummainen moottorin tuki
Tätä veikkaan myös, aiheutti meillä kolinoita.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin