Talviautoksi 9-5 vm.-99

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Itse hankin vm-99 2,3t automaatin viime kesänä, ajettu tuolloin 250tkm.
Nyt on tullut pyöriteltyä tuolla 14tkm. ja olen erittäin tyytyväinen ominaisuuksiin kelillä kuin kelillä. Ei paistu kesällä, eikä palele talvella, ja lämpenee todella nopeasti. Lämmityslaitetta ei tarvitse säädellä ja lasit pysyvät kirkkaina.
Ajettavuutta voisin kuvailla termeillä vakaa ja eleetön, kelillä kuin kelillä.
Automaattilaatikosta ei ole omakohtaista vertailupohjaa, mutta sekin toimii moitteetta kaikissa lämpötiloissa. Niin ja ne vakiovalotkin ovat todella hyvät.

Itse omasta, ja lähipiirin kokemuksista suosittelen katsomaan PALJON ajettuja käytettyjä, varsinkin jos aikoo pitää autoa kauan. Ne ovat yleensä hyvin huollettuja, ja ajo on ollut matka-ajoa joka ei rasita autoa kuin murto-osan lyhyisiin "sprintteihin" verrattuna. Olen pannut merkille että ei matka tapa, vaan aika.
Ja kun katsoo myynti-ilmoituksia, niin Vähän/paljon ajetun hinnanerolla tekee jo aika paljon korjauksia. Joten jos auto tuntuu kaikin puolin olevan kunnossa niin kova tinkaus päälle (tässä vaiheessa kannattaa moittia niitä kilometrejä :) )
9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Tovottavasti automaattiin ei vikaa tulekkaan, sillä sen jälkeen maksaa... Jos 9-5 palstaa selaa, niin enemmän kysymyksiä / ongelmia on kirjoitettu automaateista mm. kolauttaa/lonksauttaa vaihtaessa, vaihtaa huonosti, lyö vapaalle, ryntää jne. (osa korjaantuu softalla) Väittäisin että Suomen maassa missä autot ovat kalliita, manauaaleja on enemmän, joten vikojen määrä tulee suhteuttaa laatikoiden määrään. .
Väittisinpä että 9-5:sia on enemmän automaatteina. 9-5 on jo alkujaan kallis auto joten sen ostajakuntaa on laatikon valinnassa ohjanneet muut seikat kuin hinta
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Osto-osastolle tuli laitettua ilmoitus, jos vaikka joku haluaisi päästä omastaan eroon... :roll:

Onko muuten femmassa vielä sama vika, kuin tonnarissa, eli bensapumppu sanoo jossain vaiheessa yllättäen työsopimuksensa irti?
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

On. 200tkm jälkee on odotettavissa. Se että kuinka paljon jälkeen niin en ota kantaa. Itellä n. 5tkm.
Ahdonvoimaa
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja koistha »

Wagonisti kirjoitti:On. 200tkm jälkee on odotettavissa. Se että kuinka paljon jälkeen niin en ota kantaa. Itellä n. 5tkm.
Kokemukseen perustuen: pumpun hajoaminen on odotettavissa 40-50tkm jälkeen :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5T kirjoitti:300000km kohdalla olen varmuuden vuoksi vaihtanut, ennen ei ole hajonnut femmasta, tonnarissa 200000km kohdalla hajosi.
Taitaa siellä ämpärin sisällä pötkötellä sama walbron pumppu, oli sitten kyseessä NG900/9000/9-3/9-5. Tonnarissa ja femmassa en pitäs tota pumppua minään ongelmana kun sitä saa ämpäreineen kohtuuhintaan ja vaihto onnistuu kohtuu helposti yläkautta.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mitenköhän monen bensapumpun hajoamisen taustalla on se että bensa suodatinta ei viitsitä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Myöskin se että esim. talvella tankkaa muutamalla eurolla, eikä tankkia täyteen edesauttaa kondensin syntymistä ja suodattimen tukkeutumista, joka taas kuormittaa pumppua. MInulla ei ole hajonnut yhdestäkään NG900, OG9-3 tai 9-5:sta polttoainepumppua. Suodattin vaihdettu silloin kun pitää ja tankattu aina tankki täyteen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Sandman
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 20:09

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Sandman »

Oma 2,3t vm98 manuaali, ostohetkellä aj. melki 300t, nyt melkein 400t. Mun kilometrit kertyneet 3,5 vuoden aikana, jona aikana korjauksia yms häiriöitä: bensapumppu vaihdettu (Motonetistä), varashälyttimen sireeni kytketty pois kun alkoi ulvoa eikä jaksanut akkupakettia vaihtaa, kuskin sivuairbagin liitos hajosi kahdesti joten kolvattu ryhmäliittimen ulkopuolelta yhteen, turbo ja yläpään tiivistesarja vaihdettu, moniurahihna uusittu kahdesti ja sen rissapyörä kerran. Ja sitten tietenkin näitä kuluvia osia vaihdettu kuten kaikissa autoissa.

Ei ole nyt mitenkään pahasti laukeillut kun ottaa huomioon, etten ole autoa huollossa käyttänyt vaan vain korjauttanut vikoja jos/kun niitä ilmenee. Turboremppa nyppi ja rajusti, nyt 1,5 vuotta myöhemmin pahin v***tus alkaa olla ohi :). Osta pois jos siltä tuntuu, suosittelisin että osaat jotain huoltoa/korjauksia tehdä itse, ohjeet ainakin saa tältä palstalta nopeasti...
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Ajattelin vain sitä, ettei käy kuten tonnarissani kävi muinoin: pääsin töistä ajamaan vanhempieni luokse kahville normaalisti ja tunnin jälkeen vielä n.100 m, kunnes tonnari jämähti paikoilleen käynnistymättä ja hinurilla pois.

Tosin tämä tapahtui talvipakkasella ja löpöä oli sen verran, että merkkivalo paloi.

Vaihtotyö ei ollut sinällään paha, sillä takaluukussahan oli läppä tätä tointa varten, eikä osakaan ollut kallis Motonetissa.

Varoiksi lienee syytä vaihtaa, jossain vaiheessa...

Entäs muuten tuo nokkaketju? Jossain luki, että ketju+muut osat olisi syytä vaihtaa 200th km. kohdalla, mutta kun koneesta ei kuulunut mitään rahinaa, eikä kolinaa. En oikein voi uskoa, että ketju pamahtaisi poikki ja kiristimet leikkaisivat kiinni ilman ennakkovaroitusta... :roll:

Ai niin, pystyykö jostakin todentamaan tämän ns. huohotinpäivityksen, jos ei ole täyttä varmuutta asiasta?
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Kiitos kaikille keskustelun osaanottajiille!

Auto on ostettu ja siitä SUURI kiitos Latelle, joka luopui "silmäterästään". :D :D :D
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5T kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:Taitaa siellä ämpärin sisällä pötkötellä sama walbron pumppu, oli sitten kyseessä NG900/9000/9-3/9-5.
8mm 10mm on muutamia mittoja letkun lähdölle.
Onko jossain vempaimessa vakiona 10mm putket 8O . Nois ekois walbro tontuissa on vissiin 6mm letkuja ja lopuissa 8mm. Oletus oli että 8mm on se mitä femmoissakin. Missä malleissa noita 10mm on?
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Talviautoksi 9-5 vm.-99

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Jouni H kirjoitti:Kiitos kaikille keskustelun osaanottajiille!

Auto on ostettu ja siitä SUURI kiitos Latelle, joka luopui "silmäterästään". :D :D :D
Onnittelut hankinnasta.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Vastaa Viestiin