Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja oju »

Minulla on kahdella lambdalla varustettu 2,3t MY-00. Kyselin aiemmin TCS:n jälkiasennuksesta ajatuksena uudemman Aeron softan hyödyntäminen. Se ei silloin herättänyt suurta vastakaikua mutta mitenkäs on, onko TCS edellytys biopowerin softan asentamiselle? Tämä jäi nimittäin hieman lambdahöpinän alle toisessa säikeessä.
Mikäli TCS tarvitaan, mitä muutokseen vaaditaan auton rautapuolella?
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja jlu »

Mimmi kirjoitti:ST1 tekee etanolix-laitoksissa etanolin (löytyy mm. Joutsenosta)
Joutseno-niminen kaupunki liitettiin Lappeenrantaan jo vähän toista vuotta sitten ja tämä etanolix-laitos on Lappeenrannan Toikansuolla http://kartta.lappeenranta.fi/Web/Defau ... nguage=fin, joka ei ole koskaan Joutsenoon kuulunutkaan.
9-5 2,0t Wagon -05
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja oju »

JouniCSE kirjoitti:Bensasta saa valtio enemmän verotuloja kun E85:ta joten verottajan kannalta on parempi että kansa tankkaa mahdollisimman kallista bensaa.
Jotenkin tuntuisi siltä että kotimainen polttoaineenvalmistus, varsinkin teollisuuden jätteestä, olisi sitä parasta veroelvytystä. Ei voi kuin ihmetellä, varsinkin kun tämänkin voisi perustella ympäristösyillä.

Öljynvaihdosta sen verran öljy heikkenee muutenkin kuin tummumalla. Mäntämottorissa ohivuodot muuttavat öljyn alkaalisuutta ja lopputuloksena on esimerkiksi syöpymiä tai erilaisia karstakertymiä riippuen siitä mihin suuntaan polttoaine on muuttunut aiotusta. Myös voitelukyky heikkenee. Toki tehdas voi olla ylivarovainen mutta ajatus tiheämmästä öljynvaihdosta ei ole vailla perusteita. En siis luottaisi pelkkiin silmiini (ja nenääni) tuossa öljyasiassa. Ainakaan vielä... :D
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

tuulilasista lainattua.saabissa joka käyttää e85 polttoainetta on erilaiset polttoaineputket,p-aine pumppu,kannessa paremmat ventiilit ja jotain muuta väitti myös saab mies ruotsista.onko näissä perää.????
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

veini siekkinen kirjoitti:tuulilasista lainattua.saabissa joka käyttää e85 polttoainetta on erilaiset polttoaineputket,p-aine pumppu,kannessa paremmat ventiilit ja jotain muuta väitti myös saab mies ruotsista.onko näissä perää.????
Tonne toiseen topiciin laitoinkin mutta tässä vielä kertauksena..

http://tuneng.narod.ru/saab_tech/T7/E85/EN/
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja eeskola »

veini siekkinen kirjoitti:polttoainetta voi tehdä lähes mistä jätteestä tahansa esim.metsästä kannot käyvät ja yhdyskunta jäte.kulutus ei käytänössä ole kuin 0.5/1 l enemmän kuin pensalla.
Luulisi kulutuslisän käytännössä olevan hiukan isomman, mutta pitemmässä käytössä se selvinnee sitten, mihin se asettuu. Kertoile jossain vaiheessa.

Etanolin energiasisältö per litra on nyrkkisäännöllä noin kolmanneksen pienempi kuin bensiinin ja E85-seoksen sisällön voi tietysti laskea noista prosenttisuhteista.

Vastapainoksi oktaaniluku on varsin korkea. E85:lle olen nähnyt lukemia 105-106. Kun softa osaa hyödyntää tämän, niin tuota kautta saadaan kulutusta (suhteessa) hieman alaspäin, jolloin E85:n kulutuslisä jäänee pienemmäksi kuin mitä puhtaasti polttoaineiden energiasisältöjen eron mukaan se olisi.

Tuommoinen Biopower voisi olla ihan kiinnostava, jos jostain syystä vielä tulisi uudempaa 9-5:a harkittua.

E
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja oju »

JouniCSE kirjoitti:Tonne toiseen topiciin laitoinkin mutta tässä vielä kertauksena..

http://tuneng.narod.ru/saab_tech/T7/E85/EN/
Tuon perusteella biopower-softaa ei uskaltaisi vanhaan autoon laittaa mahdollisten venttiiliongelmien ja syöpymien takia. Miten mahtaa asia olla käytännössä? Kyllähän tätä ilmeisesti silti kokeillaan vakioautoilla ja uudella softalla?
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja eeskola »

veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Samaa mieltä. Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).

Verohelpotusmalli näyttäisi olevan tällä hetkellä sellainen, että E85 on vapautettu bioetanolikomponentin osalta valmisteverosta. Valmistevero taas koostuu perusosasta ja hiilisisällön mukaisesta lisäosasta. En löytänyt, kohdistuuko tuo helpotus näihin molempiin valmisteveron osiin. Valmisteveron osuus 95:ssa on 57,24 c/l (perus)+ 4,78 c/l (lisä). Arvonlisävero maksetaan E85:ta normaalisti.

Tuosta voisi sitten tehdä erilaisia arvioita seuraavillle skenaariolle:
- verokohtelu olisi kuten bensiinillä, mutta ottaen huomioon perusosalle alemman energiasisällön ja lisäosalle etanolin alemman hiilisisällön
- mikä pitäisi olla suunnilleen raakaöljyn hinta, jotta bensiinin hinta asettuisi suhteessa samalle tasolle
- Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa? Nythän hinta on seurannut varsin orjallisesti 95:n hintaa, vaikka etanolikomponentin tuotantokustannuksen tosiasiallinen riippuvuus bensiinin maailmanmarkkinahinnasta ei kovin iso liene.

E
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Millään muulla ei ole väliä kun sillä miten valtio saa maksimoitua polttoaineveron tuoton. Jostainhan ne "diskorahat" on revittävä. Olen melko varma että tää e85 kokeilu loppuu kokonaan vuoden parin sisään. Ympäristö ja työllistämisasiat kuuluu vain poliitikkojen juhlapuheisiin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mimmi kirjoitti:
veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Mikäköhän näistä se "kolmas" on?
Uusin asema on lentoaseman asema, joka sattuu olemaan Vantaalla.

St1 Espoo Karapellontie Karapellontie 11 02610 Espoo
St1 Espoo Suomenoja Martinsillantie 10 02270 Espoo

St1 Helsinki Herttoniemi AW4 Abraham Wetterin tie 4 00810 Helsinki
St1 Helsinki Mäkkylä Turuntie 2 00370 Helsinki
St1 Helsinki Vallila Satamaradankatu 4 00510 Helsinki
St1 Vantaa Lentoasema Ilmailukuja 1 01530 Vantaa
St1 Vantaa Petikko Tiilipojanlenkki 2 01720 Vantaa


Lähde: St1.fi

Jos sinulla on parempaa tietoa kuin ST1:llä, niin kerro ihmeessä meille muillekin.
Joku noista.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Kyllä on taas Mimmiltä asiallista tekstiä/pätemistä,kuten yleensä.Tietää varmasti paljon, mutta vituttaa lukea kun joka topikissa pitää viisastella.Aikuinen mies???????????
Eisole poika mikhään.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja masas »

veini siekkinen jo katsoo tulevaisuuteen, jossa ISO heslinki nielasee pienen vantaan, (saihan se jo sen pienen kiilan joka erotti ent. sipoon ja helsingin)

ja piä kaupunki seutu kun yhtyy, niin uss nimi on sitten Helsvakauhee (tuo H tulee siitä kun näitä lapphalaisii on täällä kuitenkin aika paljon; ) )

http://img40.imageshack.us/img40/7206/att266553.gif
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja jlu »

eeskola kirjoitti:Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).
Mutta onko siitä ratkaisuksi eli öljypohjaisten polttoaineiden korvaajaksi? Tuskin Suomessa esim. leipomojätettä syntyy niin paljon, että öljypohjaiset voitaisiin korvata kokonaan.
eeskola kirjoitti:Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa?
Veroetu on kyllä kehityskustannusten epäsuoraa tukea. St1:n Anttonen on jossain haastattelussa todennut (olikohan Talouselämässä), että tavoitteena on laitosten myyminen tai lisensonti. Siinä ei Suomen markkinoilla ole mitään merkitystä.
9-5 2,0t Wagon -05
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta

Viesti Kirjoittaja eeskola »

jlu kirjoitti:
eeskola kirjoitti:Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).
Mutta onko siitä ratkaisuksi eli öljypohjaisten polttoaineiden korvaajaksi? Tuskin Suomessa esim. leipomojätettä syntyy niin paljon, että öljypohjaiset voitaisiin korvata kokonaan.
eeskola kirjoitti:Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa?
Veroetu on kyllä kehityskustannusten epäsuoraa tukea. St1:n Anttonen on jossain haastattelussa todennut (olikohan Talouselämässä), että tavoitteena on laitosten myyminen tai lisensonti. Siinä ei Suomen markkinoilla ole mitään merkitystä.
Ei varmastikaan riitä jätettä öljyn korvaamiseen, se on selvää. Mutta jätteen muuttaminen hyötykäyttöön on ylipäänsä järkevää, jos sen järkevällä kustannustasolla voi tehdä. Ihan samalla tavalla kuin biokaasuvoimalan tekeminen kaatopaikalle on järkevää.

Totta kai se veroetu on tukea. Varsinkin ottaen huomioon verotuspolitiikan mahdolliset epäjatkuvuudet (sekä meillä että muualla), lienee pakkokin miettiä tuottoja myös teknologiamyynnin kannalta eikä pelkän etanolimyynnin kannalta. Joka tapauksessa voisin kuvitella, että tällaiseen kehityshankkeeseen lähtemisessä olisi ilman tuota veroporkkanaa ja ajatusta teknologiamyynnistä sen verran riskejä, ettei siihen kannattaisi lähteä.

Sinänsä tietysti rivikansalaisen kannalta on melko yhdentekevää mitä kautta yhteiskunta tukee teknologiahankkeita. Tämä tukipotti on joka tapauksessa satoja miljoonia vuodessa mm. tekesin kautta ja tätä pottia ovat kuluttamassa kaiken kokoiset yritykset.

E
Vastaa Viestiin